سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان
چهارشنبه 92 دی 18 :: 9:30 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کشف مارمولک دو سر در تایلند +عکس

16 دی 1392 ساعت 10:04
شماره خبر: 1335077889025615388

یک «مارمولک گِکو» (Gecko) که دو سر و شش پا دارد در تایلند دیده شد. این مارمورلک اکنون نمادی برای خوشبختی و شانس پنداشته می‌شود!

 

به گزارش جام جم سرا، برای مردم تایلند به عنوان سرزمینی که پر از خرافات و باورهای مختلف است یافتن حیوانات عجیب‌الخلقه بیش از هر چیز نماد شانس است؛ چنان که «راتچاپول پانگسری» یکی از سه مرد ناظر بر تولد این مارمولک عجیب‌الخلقه می‌گوید: وقتی برادرم این مارمولک را پیدا کرد و به ما نشان داد هنوز یکی از دو سرش داخل پوست تخم بود.

مارمولک دوسر|جام جم سرا

این مارمولک بسیار کوچک و ضعیف است و طول آن به اندازه انگشت یک بچه است اما پس از اینکه آن را با حشرات و مورچه تغذیه کردند به نظر می‌رسد سرحال‌تر شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه تلویزیونی «گریندتی وی»، یک متخصص مارمولک‌های گکو می‌گوید: این یک کشف عجیب است. مارمولک‌های خانگی گکو معمولا یک سال عمر می‌کنند اما در این مورد به دلیل تغییر فرم خاص این مارمولک مشخص نیست که این خزنده چقدر عمر کند.




موضوع مطلب : کشف مارمولک دو سر در تایلند, عکس

بازدید: 157

آلبوم قرمز

شوخی تصویری با جشن 50 سالگی پرسپولیس

با بازکردن این صفحه بیشتر در جریان جشن 50 سالگی پرسپولیس قرار می گیرید.البته با کمی طنز.

کد
 
شوخی تصویری با جشن 50 سالگی پرسپولیس
 
 
شوخی تصویری با جشن 50 سالگی پرسپولیس
 



موضوع مطلب : شوخی تصویری با جشن 50 سالگی پرسپولیس

کد خبر : 1336652953054433344      تاریخ : سه شنبه 17 دی 1392 17:00هیات,روابط,مرادوات

جام جم آنلاین در گفت و گو با نمایندگان مجلس بررسی کرد:

نمایندگان پارلمان انگلیس در ایران چه می خواهند؟

پس از سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار آنها با دو تن از کسانی که در فتنه 88 نقش داشتند، هم اکنون سفر جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس به تهران در کنارهیات پارلمانی این کشور با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس مواجه شده است.

این انتقاد در حالی مطرح می شود که نمایندگان اصولگرای مجلس تاکید دارند که باید ازچنین سفرهایی مواظبت شود تا کارهای غیرعرف و غیر منطقی در میدان دیپلماسی اتفاق نیفتد ودر پوشش حضور این افراد دیدارهایی که مورد تایید جمهوری اسلامی نیست صورت نگیرد.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس، امروز در اخطاری به هیات رئیسه مجلس از ورود پی در پی هیات های پارلمانی اروپایی به کشور انتقاد و تاکید کرد که فتنه 88 را برخی کشورهای اروپایی مدیریت کردند و بیم آن می رود که این هیات ها در سفر به ایران با جریان های خاص و فتنه گر دیدار کنند.

انتقاد مخالفان سفر هیات پارلمانی بر چند سوال اساسی در زمینه اینکه این هیات ها با چه هدف و ماموریتی به کشورمان سفر می کنند؟ یا برنامه این هیات ها را چه دستگاه و نهادی برنامه ریزی می کند؟ و آیا دستگاههای اطلاعاتی نظارت کافی بر چنین سفرهایی دارند شکل گرفته است .اما مسئولین ودعوت کنندگان ،در مقابل تاکید دارند که هدف اصلی گسترش روابط و پر شدن خلاء های سیاسی است که برخی از دشمنان جمهوری اسلامی از وجود آن بهره می برند.

قاعده بازی رعایت شود

منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین در واکنش به اعتراض برخی از نمایندگان مجلس نسبت به سفرهای هیات های پارلمانی اروپایی به ایران و دیدارهای صورت گرفته، گفت: مراودات پارلمانی از مسائلی است که می تواند به نفع کشور تمام شوداما این درصورتی است که قاعده بازی رعایت شود و طرف اروپایی و حتی آسیایی مطابق با پروتکل ها عمل نمایند.

نماینده اردبیل با اشاره به سفر هیات پارلمانی اروپا و دیدار برخی از آنان با عناصر فتنه تاکید کرد: سابقه بدی که هیات پارلمانی اتحادیه اروپا بر جای گذاشت و خارج از پروتکل ،وخلاف شان دیپلماتیک رفتارکرد،در مصاحبه آنان  بعد از بازگشت از ایران دیده شد.

نماینده اردبیل در ادامه افزود: البته ما هنوز در خصوص ارتباط با کشوری مثل انگلیس دید مثبتی نداریم ولی مخالف گفت وگو هم نیستیم و تاکید داریم که صحبت و گفت وگو می تواند توافقات صوری میان آمریکا و اروپا را که علیه ایران شکل گرفته از میان بردارد.

خلاءهای سیاسی به نفع ایران نیست

عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نیز در گفت و گو با جام جم آنلاین در واکنش به اعتراضات برخی از نمایندگان نسبت به حضور جک استراو و هیات همراه در تهران گفت: نمایندگان حق دارند ایده های مختلف خود را ارائه کنند اما تاکید داریم به میزانی که ایران درعرصه بین الملل فضا را خالی بگذارد صهیونیست ها از این فرصت استفاده کرده و از خلاء موجود سوءاستفاده می کنند که این اصلا به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست.

نماینده کاشان با اشاره به اینکه ما باید در پارلمان اروپا حضور پیدا کنیم و مواضع جموری اسلامی ایران را بیان کنیم، گفت: با چنین شیوه ای ما دوستان زیادی در پارلمان اروپا خواهیم داشت تا حرف جمهوری اسلامی ایران را بشنوند و مدافع ما باشند.

وی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه هیات های پارلمانی از حضور در ایران سوءاستفاده می کنند و بعد از بازگشت علیه کشورمان موضعگیری می کنند گفت: ما نباید به این مسائل توجه کنیم بلکه باید از هر فرصتی استفاده کنیم و زمینه را برای ارتباطات گسترده فراهم کنیم.

منصوری گفت: از بین بردن فرصت ها اصلا به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست چرا که با چنین مراوداتی دولت های اروپایی نیز فرصت گفت وگو را برای ایران فراهم می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: گفت وگو میان کشورها می تواند زمینه های اقتصادی و فرهنگی خوبی را فراهم نماید.

رفت وآمدهای دیپلماتیک سازنده است

سید باقر حسینی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با استقبال از رفت و آمد میان هیات های پارلمانی  گفت: اگر این رفت و آمدها به صورت مدیریت شده انجام شود می تواند گام های سازنده ای برای کشور داشته باشد.

نماینده زابل با اشاره به شرایط کشور در فتنه 88 افزود:از آنجاییکه بسیاری از کشورهای اروپایی در این فتنه نقش داشتند نمایندگان مجلس حساسیت ویژه ای بر روی تردد هیات های پارلمانی دارند لذا باید فرصت هر نوع سوءاستفاده از بین برود تا زمینه یک آشوب دیگر به وجود نیاید.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر همکاری با سایر کشورها تاکید ویژه ای دارد، گفت: ما باید حساب برخی از کشورها را جدا کنیم تا بتوانیم در مذاکرات هسته ای پیشرفت خوبی داشته باشیم.

منصوری افزود: جمهوری اسلامی ایران کشور ضعیفی نیست که از کشوری ترس و واهمه داشته باشد اما بحث نمایندگان این است که اجازه داده نشود از برخی رافت ها در حضور برخی هیات های پارلمانی سوءاستفاده شود.

منافع کشور اولویت است

فرهاد بشیری دیگر عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نیز گفت: ما با مراودات سیاسی  کشورها با حفظ منافع ملی تاکید داریم.

نماینده پاکدشت افزود: ارتباط میان کشورها بر توسعه اقتصادی و گسترش منافع تاکید دارد و یقیننا ما نیز از این امر مستثنا نیستیم و باید با دنیا ارتباط داشته باشیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که در غالب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باید روابط سیاسی خود را پایه گذاری کند بر این مبنا تمام هیات های سیاسی ، پارلمانی کشور در هر رده ، سمت و شغلی با پذیرش این سه اصل با هیات های خارجی مذاکرات خود را پایه گذاری می کنند.

بشیری در واکنش به انتقادات برخی از نمایندگان در مورد حضور هیات های پارلمانی اروپا در ایران و سوءاستفاده هایی که در این مسیر توسط آنان صورت می گیرد گفت: برخی از هیات ها از پروتکل های تعیین شده پیروی نمی کنند که قطعا با واکنش جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهند شد اما نمی توان تمام مراودات سیاسی را بر مبنای یک اتفاق پایه گذاری کرد.

بشیری حضور جک استراو در ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور هیات پارلمانی انگلیس نشان از آن دارد که دولت این کشور قصد دارد با جمهوری اسلامی ایران روابط حسنه ای را برقرار کند و اجازه ندهد سایر کشورها میان دو کشور اختلاف ایجاد نمایند.

فاطمه امیری-خبرنگارجام جم آنلاین

      Share on Google+ 



موضوع مطلب : نمایندگان پارلمان انگلیس در ایران چه می خواهند؟
سه شنبه 92 دی 17 :: 9:20 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1336727207128289980      تاریخ : سه شنبه 17 دی 1392 18:11مسکن

برای زوج‌های جوان 50 میلیون تومان؛

وام مسکن 35 میلیون تومان شد

با تصویب شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات مسکن برای زوج‌هایی که از امروز ازدواج کنند 50 میلیون تومان و تسهیلات ساخت و خرید مسکن صرفا از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به مبلغ 35 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

پیرو اطلاع رسانی های قبلی بانک مرکزی در خصوص انجام بحث و بررسی کارشناسی در راستای افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن و تصویب پیشنهادات کارشناسی در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، به اطلاع می رساند شورای پول و اعتبار در جلسه مورخ 1362/10/17 پیشنهادات نهایی مصوب کمیسیون اعتباری بانک مرکزی را بررسی نمود و عینا مورد تصویب قرار داد.

متن مصوبه شورای پول و اعتبار به شرح ذیل می باشد:

1- سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن صرفا" از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به مبلغ 350 میلیون ریال افزایش می یابد.

تبصره1- در رابطه با تسهیلات ساخت، تقسیط سهم الشرکه تسهیلات مشارکت مدنی مجاز می باشد.

تبصره2- متقاضیان واجد شرایط سایر حساب های تعهدی بانک مسکن در صورت تمایل می توانند به صورت استفاده توأمان از طریق تدارک اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا سقف این ماده بهره مند شوند.

2- به منظور کمک به تامین مسکن زوجهای جوان، سقف تسهیلات خرید برای هریک از زوجین که تاریخ وقوع عقد آنها از 17/10/1392به بعد باشد، تا سقف مبلغ 250 میلیون ریال و جمعا معادل مبلغ 500 میلیون ریال بر روی یک واحد مسکونی (اخذ یک واحد مسکونی به عنوان وثیقه هر دو وام) از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تعیین می شود.

بانک مسکن موظف است متون قرارداد اعطای این تسهیلات را به گونه ای تنظیم کند که وصول مطالبات بانک در مراحل قضایی و اجرایی با مشکل مواجه نشده و در عمل موجبات افزایش مطالبات معوق بانک را فراهم نسازد.

3- اعطای تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا سقف مبلغ 100 میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی مجاز می باشد.

4- دوره بازپرداخت حداکثر تا 12 سال تعیین و کمتر از آن با توافق بانک و مشتری میسر خواهد بود.

5- از تاریخ ابلاغ این مصوبه، جهت حصول اطمینان ار تعادل منابع و مصارف،بانک مسکن موظف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد منابع و مصارف حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز را تهیه و به بانک مرکزی ارائه نماید.

6- ملاک تعیین نرخ سود فروش اقساطی خرید مسکن، ماده (9) مجموعه سیاستهای پولی، اعتباری و نظارتی مصوب 20 دی ماه 1390 بوده و تبصره (2) ماده صدرالاشاره صرفا ناظر بر تسهیلات اعطایی از محل حسابهای صندوق پسانداز مسکن بانک مسکن است.(فارس)

      Share on Google+ انتهای خبر :: کد خبر : 1336727207128289980
 



موضوع مطلب : وام مسکن 35 میلیون تومان شد
کیوسک بین‌المللی «تابناک»
عدم حضور ایران در فهرست دعوت شدگان به کنفرانس صلح سوریه، واکنش ایران به شروط آمریکا برای شرکت در کنفرانس ژنو 2، فراخوانده شدن کاردار ایران در مصر و اعتراض دولت قاهره به ایران، برنامه مقامات ارشد ایران و اتحادیه اروپا برای دیدار با یکدیگر و ارزیابی یک روزنامه انگلیسی از سفر یک هیئت پارلمانی این کشور به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: 369548
تاریخ انتشار:17 دی 1392 - 09:00-07 January 2014
ادعای مصر درباره دخالت ایران در امور داخلی این کشور
عدم حضور ایران در فهرست دعوت شدگان به کنفرانس صلح سوریه، واکنش ایران به شروط آمریکا برای شرکت در کنفرانس ژنو 2، فراخوانده شدن کاردار ایران در مصر و اعتراض دولت قاهره به ایران، برنامه مقامات ارشد ایران و اتحادیه اروپا برای دیدار با یکدیگر و ارزیابی یک روزنامه انگلیسی از سفر یک هیئت پارلمانی این کشور به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

ادعای مصر درباره دخالت ایران در امور داخلی این کشور

به گزارش «تابناک»، موضوع قطعی شدن فهرست شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی صلح سوریه و عدم دعوت از ایران، از جمله اخباری است که بازتاب گسترده ای در مطبوعات و رسانه های بین المللی داشته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از یکی از سخنگویان سازمان ملل می نویسد ایران در میان دعوت شدگان به «دور نخست» مذاکرات صلح سوریه در ژنو حضور ندارد. وی با بیان اینکه بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از روز دوشنبه ارسال دعوتنامه برای کشورهای مختلف را آغاز کرده، اظهار داشته بان شخصاً طرفدار حضور ایران در این کنفرانس بوده است. این مقام سازمان ملل افزوده لیست دعوت شدگان می بایستی به تأیید کشورهای مبتکر برگزاری کنفرانس، یعنی روسیه و آمریکا برسد.

ادعای مصر درباره دخالت ایران در امور داخلی این کشور

در مطلب دیگری در همین زمینه، شماری از مطبوعات و خبرگزاری ها، از جمله خبرگزاری فرانسه، واکنش ایران به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا را مورد توجه قرار داده اند که درباره نقش ایران در «حاشیه» کنفرانس صلح سوریه سخن گفته بود. این خبرگزاری می نویسد ایران روز گذشته پیشنهاد آمریکا مبنی بر ایفای نقش حاشیه ای در کنفرانس ژنو 2 را رد و اعلام کرده تنها پیشنهاداتی را می پذیرد که عزت کشور را مورد احترام قرار دهد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرده ایران بارها آمادگی خود را برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرده؛ اما دولت ایران تنها پیشنهاداتی را می پذیرد که اصل عزت جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار دهند.

ادعای مصر درباره دخالت ایران در امور داخلی این کشور

فراخوانده شدن کاردار جمهوری اسلامی ایران در مصر و ادعای دولت قاهره مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی این کشور، از جمله دیگر موضوعات پر بازتاب امروز است. به نوشته خبرگزاری کویت، دولت مصر روز گذشته کاردار ایران در این کشور را فراخوانده و با طرح این ادعا که مواضع دولت ایران در قبال تحولات اخیر این کشور به منزله دخالت در امور داخلی مصر است، مراتب اعتراض خود را به وی اعلام کرده است. اعتراض دولت مصر به سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه ایران بوده که گفته بود ایران نسبت به اوج گیری خشونت ها میان ارتش مصر و تظاهرکنندگان طرفدار محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع این کشور، نگران است. 

ادعای مصر درباره دخالت ایران در امور داخلی این کشور

در مطلبی مربوط به موضوع هسته ای، خبرگزاری «رویترز» از دیدار مقامات ارشد ایران و اتحادیه اروپا به منظور نهایی کردن روند اجرای توافقنامه ژنو خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران طی چند روز آینده در ژنو با هلگا اشمید، مذاکره کننده ارشد اروپایی دیدار می کند تا درباره روند اجرایی کردن توافقنامه هسته ای ژنو با وی به گفت و گو بپردازد. در همین حال، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان اظهار داشته شروع روند اجرای توافق از اواخر ماه ژانویه، یک بازه زمانی واقع بینانه است. رویترز بر همین اساس احتمال می دهد که اجرای توافق ژنو عملاً از همین زمان آغاز شود.

ادعای مصر درباره دخالت ایران در امور داخلی این کشور

در نهایت، روزنامه «گاردین» به موضوع سفر یک هیئت پارلمانی انگلیسی به ایران پرداخته و انجام این سفر را به معنای بهبود روابط میان ایران و انگلیس ارزیابی کرده است. این روزنامه ضمن اشاره به اینکه سفر هیئت چهار نفره پارلمانی انگلیس به ایران آغاز شده، می نویسد این نخستین بار طی پنج سال اخیر است که چنین دیداری میان طرفین انجام می گیرد. گاردین همچنین اشاره می کند که سفر هیئت مذکور، یک ماه پس از انتصاب کاردار جدید سفارت انگلیس در ایران انجام می گیرد. بر این اساس، به اعتقاد این روزنامه، هرچند سفارتخانه های دو کشور در پایتخت های یکدیگر همچنان تعطیل است، اما ایران و انگلیس روابط خود را ارتقا داده و گام هایی را به سوی احیای روابط کامل برداشته اند.  



موضوع مطلب : ادعای مصر درباره دخالت ایران در امور داخلی این کشور
با ادامه درگیری ها در سوریه و آشکار شدن روزافزون چند دستگی میان نیروهای مخالف دولت دمشق که به تضعیف موضع آن ها در مقابل دولت منجر شده، در میان کشورهای حامی مخالفان نیز درباره حمایت از آن ها اختلافات جدی به وجود آمده است. به نظر می رسد در این میان، اختلاف برنامه های آمریکا و عربستان سعودی روز به روز شکل جدی تری به خود می گیرد.
کد خبر: 369450
تاریخ انتشار:16 دی 1392 - 23:54-06 January 2014
با ادامه درگیری ها در سوریه و آشکار شدن روزافزون چند دستگی میان نیروهای مخالف دولت دمشق که به تضعیف موضع آن ها در مقابل دولت منجر شده، در میان کشورهای حامی مخالفان نیز درباره حمایت از آن ها اختلافات جدی به وجود آمده است. به نظر می رسد در این میان، اختلاف برنامه های آمریکا و عربستان سعودی روز به روز شکل جدی تری به خود می گیرد.

به گزارش «تابناک»، شواهد و قرائن حاکی از آن است که برنامه عربستان سعودی در عرصه سیاست خارجی، مبتنی بر در پیش گرفتن گونه ای از سیاست تهاجمی است که تداوم بخشیدن به جنگ داخلی در سوریه به منظور براندازی دولت بشار اسد، مهمترین بخش آن به شمار می رود. 

سایت تحلیلی «المانتیور» با اشاره به مطلبی که از سوی «نواف عبید»، پژوهشگر موسسه «بلفر» و از چهره های نزدیک به دولت سعودی، به نقل از وی می نویسد: «یکی از مهمترین اقدامات برای تأمین ثبات در جهان عرب، ایجاد یک نیروی نظامی است که بتواند به طور موفقیت آمیز اقدام به ایجاد مانع در برابر فعالیت های ایران کرده و در تلاش شورشیان سوری برای براندازی اسد به آن ها کمک کند. در همین راستا، یک فرماندهی نظامی با مقری در ریاض در سال 2014 به وجود خواهد آمد».

عبید می افزاید: «فرماندهی خلیج [فارس] شامل 100 هزار نیروی نظامی خواهد بود که سعودی ها مسئولیت تأمین 50 تا 75 هزار نفر از آن ها را بر عهده خواهد داشت. هدف نهایی تضمین این امر سات که این پایگاه قدرت جدید جهانی به گونه موثری بر منطقه تسط یافته و سبب تغییر چشم انداز سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه خواهد شد». 

با این حال، به اعتقاد «المانیتور»، با توجه به توانایی ها و نیات عربستان سعودی، برنامه ایجاد یک نیروی نظامی مشتمل بر 100 هزار نفر، محل بحث و تردید فراوان دارد. 

نخستین سوال این است که آیا دیگر کشورهای منطقه خلج فارس در تشکیل یک ارتش منطقه ای که با هدف به چالش کشیدن ایران و کمک به شورشیان سوری ایجاد می شود، مشارکت خواهند کرد؟ روندهای جاری حکایت از آن دارد که تمایل کشورهای منطقه، دنباله روی از سیاست های آمریکا و فرصت دادن به روند دیپلماتیک در قبال ایران و همچنین مبارزه با تروریسم است؛ نه اقداماتی که به ایجاد تنش های بیشتر منجر شود.

سوال دوم این است که آیا عربستان سعودی واقعاً قصد دارد 25 تا 50 هزار نیروی خارجی را برای مهار ایران و مبارزه در سوریه، در خاک خود آموزش دهد؟ این نیروها از کدام کشورها خواهند آمد و پیامدهای داخلی و منطقه ای این امر برای عربستان سعودی چه خواهد بود؟ پاسخ ایران به چه صورتی خواهد بود؟

مسئله سوم نیز عبارت است از اینکه عربستان سعودی چگونه به جز بحرین، قدرت نظامی خود را در بقیه نقاط خارج از مرزهای خود پیاده خواهد کرد (به ویژه با توجه به سابقه اش درباره یمن)؟ در همین زمینه، باید توجه داشت که مسیر ترکیه برای وارد کردن شورشیان به سوریه، در حال بسته شدن است؛ زیرا دولت آنکارا تلاش دارد از یک سو روابط مثبت خود را با آمریکا حفظ کرده و از سوی دیگر، به بهبود روابط با ایران اقدام کند. 

البته ممکن است هدف سعودی ها صرفاً افزایش قدرت چانه زنی خود در آستانه برگزاری نشست ژنو 2 باشد؛ زیرا گروه موسوم به «شورای ملی سوریه» که از گروه های وابسته به عربستان در ائتلاف مخالفین سوری است، اعلام کرده که در نشست ژنو 2 شرکت نخواهد کرد.

به هر حال، این سیاست ها در حالی از سوی عربستان دنبال می شود که دولت آمریکا اکنون به روشنی از ارتباط موجود میان مسائل سوریه و گسترش تروریسم در سطح منطقه آگاه است؛ به ویژه پس از اوج گیری خشونت ها در عراق و لبنان. 

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره عراق گفت: «این مبارزه ای است که صرفاً به عراق محدود نمی شود. این یکی از دلایل اهمیت حیاتی کنفرانس ژنو است؛ زیرا ظهور این تروریست ها در منطقه و به ویژه در سوریه یکی از دلایلی است که بی ثباتی را در بقیه منطقه به وجود آورده است. به همین دلیل است که همه در موضوع سهیم هستند. همه کشورهای منطقه خلیج فارس، همه بازیگران منطقه ای، روسیه، ایالات متحده و بازیگران بسیار دیگری در دیگر نقاط جهان، همگی در اقدام علیه خشونت افراط گرایانه تروریست هایی که به هیچ قانونی احترم نمی گذارند و هیچ هدفی غیر از به دست گرفتن قدرت ندارند، سهیم هستند». 

در مجموع، به نظر می رسد بر خلاف عربستان سعودی، ایالات متحده هیچ گونه منافعی در حمایت از ادامه جنگ تا زمان براندازی اسد ندارد. هیچ منطق راهبردی و یا مزیت اخلافی در مبارزه با اسد تا رسیدن به نقطع نهایی و یا عدم تعامل با اسد وجود ندارد. رایان کروکر، دیپلمات سابق آمریکایی هفته گذشه در نیویورک تایمز نوشت: «ما باید به ساز و کاری برای پذیرش آینده ای شامل اسد دست پیدا کنیم و توجه داشته باشیم که هرچقدر هم که او بد باشد، گزینه های بدتر نیز وجود دارد». 

«المانیتور» در نهایت اشاره می کند آمریکا برای موفقیت هرگونه روند سیاسی در سوریه و همچنین کاهش تنش ها در روابط با ایران، به مشارکت عربستان سعودی نیاز دارد؛ اما در عین حال، دولت اوباما باید به اعمال فشار بر ریاض برای مشارکت در برنامه های مربوط به سال 2014 ادامه دهد. 

واشنگتن همچنین باید این قضیه را برای عربستان روشن کند که منافع راهبردی و اخلاقی ایالات متحده، در پایان دادن به جنگ در سوریه است، نه ادامه آن و اینکه آمریکا خود را درگیر روند پر هزینه جدیدی از تغییر رژیم که عامل محرک آن، منازعات فرقه ای در سطح منطقه است، نخواهد کرد. 



موضوع مطلب : تقابل روزافزون برنامه‌های آمریکا و عربستان سعودی درباره سوریه
همه آن‌چیزهایی که در برنامه نود دیشب گذشت
فردوسی‌پور بار دیگر یکی از آن شاهکارهایش را رو کرد و از فاکتور میلیونی قلیان کشیدن بازیکنان تیم زیر 22 سال به همراه برخی از اعضای کادر فنی پرده برداشت. عیش و عشرتی که البته پول فاکتور آن هم پرداخت نشده بود و اینگونه خاطیان را به دام انداخته بود.
کد خبر: 369549
تاریخ انتشار:17 دی 1392 - 03:47-07 January 2014
از «قلیان گیت» تا پرده‌های جدید فساد در فوتبالعادل فردوسی‌پور حوالی ساعت 22:40 شب طبق معمول هر دوشنبه مهمان خانه‌های مردم بود و با توجه به فاصله بیش از یک هفته‌ای بین این برنامه و برنامه هفته گذشته و برگزاری رقابت‌های جام حذفی و لیگ برتر در همان ابتدای برنامه این نوید را به بینندگان خود داد که زمان برنامه‌اش کمی بیشتر از حد معمول است و به این ترتیب 4 ساعت تمام برنامه نود به درازا کشید.

به گزارش تابناک، رقابت‌های جام حذفی، هفته بیست و یکم لیگ برتر، مسائل و مشکلات تیم ملی زیر 22 سال کشور و پرداختن به ابعاد جدید ماجرای فساد در فوتبال ایران همه و همه مهم‌ترین بخش‌های برنامه نود را تشکیل می‌داد. البته فردوسی‌پور امشب طبق معمول همیشه یک سورپرایز هم داشت و آن ماجرای «قلیان گیت» بود که بی‌شک در روزهای آتی اخبار بیشتری در خصوص آن خواهیم شنید.

ابراهیم میرزابیگی مهمان و کارشناس داوری این برنامه بود که فردوسی‌پور را تا پاسی از بامداد دوشنبه همراهی کرد و به تحلیل داوری‌های این هفته فوتبال ایران پرداخت. مسابقه پیامکی این هفته نود به انتخاب بهترین بازیکن سال 2013 جهان از نگاه ببیندگان نود اختصاص داشت. باتوجه به برگزاری مراسم توپ طلا در دوشنبه هفته آینده و همزمانی تقریبی آن با برنامه نود فردوسی‌پور این نوید را داد که تا جایی که امکانش باشد مراسم توپ طلا را از طریق برنامه نود پخش کند.

ابتدای برنامه همراه بود با ابراز همدرد فردوسی‌پور و میرزابیگی با جواد خیابانی که در هفته گذشته مادر خود را از دست داد. همچنین فردوسی‌پور با اشاره به سالگرد فوت جهان‌پهلوان غلامرضا تختی یاد و خاطره این قهرمان بی‌بدیل را هم گرامی داشت.نخستین گزارشی که از برنامه نود این هفته پخش شد «نود درجه» نود بود که از شوخی با حنیف عمران‌زاده و پژمان منتظری تا کنایه فردوسی‌پور به همراهی علی کریمی با شعار معروف این روزها، با یک گل بهار نمیشه، همه و همه را در برداشت.

نخستین بازی که در برنامه نود امشب پخش شد بازی تراکتورسازی تبریز و نفت مسجدسلیمان بود که از سری رقابت‌های جام‌حذفی برگزار شده بود. گزارش حاشیه‌ای این باز البته جذابیت‌های بیشتری داشت. از شادی مسجدسلیمانی‌ها از میزبانی در شهرشان بگیر تا گلایه از کمبود امکانات. حرف‌های یک نوجوان استقلالی که با صورتی اشک‌آلود از آرزوی گرفتن عکس یادگاری با علی کریمی حرف می‌زد بخش جالب این گزارش بود. پس از این بازی هم خلاصه بازی مس کرمان و نفت امیدیه پخش شد.

بازی که البته با حواشی فراوانی همراه بود. نفتی‌ها بعد از اینکه علی‌رغم محرومیت پرویز مظلومی او را از دقیقه 20 روی نیمکت مس دیدند و مربی محروم خودشان را روی سکو به نشانه اعتراض قصد ترک زمین را داشتند که با خارج شدن مظلومی از زمین غائله ختم به خیر شد. شمس، ناظر بازی ادعا می‌کرد که حین بازی به او اطلاع داده بودند که مظلومی محروم نیست و می‌تواند روی نیمکت بنشیند. اما این همه ماجرا نبود. نفتی‌ها به نحوه قضاوت هم اعتراض داشتند که کمی بعد و در بخش کارشناسی داوری برنامه نود مشخص شد که حق با آن‌ها بود در دقایق پایانی بازی می‌بایست یک پنالتی به سود آن‌ها گرفته شود و این ممکن بود نتیجه بازی را کاملا عوض کند.

پس از این بخش بود که فردوس‌پور به نحوه عملکرد کمیته انضباطی اعتراض کرد و تعلل آن‌ها را در صدور احکام منجر به ایجاد مشکلات در فوتبال دانست. فردوسی‌پور با اشاره به محرومیت پیام صادقیان از علی‌دایی هم به خاطر انتقاد ناپذیر بودن گله کرد و گفت «به جای اینکه بازیکن خاطی تیم‌شان را ارشاد کنند ناراحتند که چرا خطایش را رسانه‌ای کردیم»

مصاحبه کارلوس کی‌روش در ایام تعطیلات ژانویه با یک تلویزیون و حرف‌های او در خصوص مسی و رونالدو بخش بعدی برنامه نود بود و بعد از آن بازی استقلال و ملوان از سری رقابت های جام حذفی پخش شد. جایی که استقلال با دو گل از سد قوی انزلی گذشت.مرگ پرافتخارترین داور فوتبال ایران موجب شد تا در این برنامه نود و در یک گزارش «جعفر نامدار» به مخاطبان معرفی شود. کسی که به عنوان نخستین داور آسیایی در رقابت‌های جام‌جهانی سوت زد و سابقه شرکت در جام‌جهانی 1974 و 1978 را داشت.

بعد بررسی داوری بازی‌های جام حذفی گزارشی از نحوه بلیط فروشی داربی اهواز اعتراض هواداران فوتبال خوزستان به بی‌برنامگی در فروش پخش شد. فردوسی‌پور به کنایه قول داد که به دلیل تکراری بودن گزارش بلیط‌فروشی و عدم تدبیر مناسب برای حل این معضل دیگر گزارشی در ان زمینه پخش نکند.

پس از پخش این بازی بود که فردوسی‌پور اعلام کرد باشگاه پرسپولیس در واکنش به صحبت‌های دقایقی قبل وی بیانیه‌ای صادر کرده و در آن بیان داشته که به هیچ وجه از خطاکاری بازیکن خود حمایت نمی‌کند و تنها اعتراضش به عدم رعایت مساوات میان پرسپولیس و سایر تیم هاست. در ادامه این بیانیه با اشاره به خطاهای پورگنجعلی (بازیکن نفت) و عقیلی (بازیکن سپاهان) آن‌ها را شاهد مثال‌هایی برای عدم برخورد کمیته انضباطی دانست.

پس بررسی آماری لیگ برتر و دادان آمار جالبی مثل اینکه تیم‌های لیگ برتری ایران با ختلافی فاحش نسبت به سایر لیگ‌ها در بازی‌های خانگی صاحب برد نمی شوند آیتم کوتاهی در معرفی مسی، رونالدو و ریبری، سه گزینه مرد سال فوتبال جهان پخش شد. و بعد برای اولین بار از آمار مسابقه پیامکی برنامه رو نمایی شد که رونالدو 52 به 39 از مسی پیش بود.

فردوسی‌پور با بیرون کشیدن تصاویر آرشیوی‌اش این خبر را به بینندگان خود داد که اسماعیل افشاریان، مربی دوست‌داشتنی تیم ایرسوتر نوشهر هم در دچار حمله قلبی شده و جان باخته.پس از این بود که بازی پرسپولیس و نفت به عنوان اولین بازی لیگ برتری این هفته پخش شد و در گزارش حواشی آن از درگیری رضا حقیقی و نیلسون بگیر تا محرومیت پورگنجعلی، به همه پرداخته شد.

علیرضا منصوریان مربی مستعفی تیم زیر 22 سال تیم ملی مهمان تلفنی برنامه نود بود اینجا بود که فردوسی‌پور یکی از همان آس‌هایش را رو کرد. بعد صحبت در خصوص نحوه کناره‌گیری منصوریان از تیم ملی فردوسی پور اشاره کرد که بازیکنان ملی‌پوش تیم زیر 22 سال در جریان اردوی کیش چندان پابند مقررات نبودند و اسناد و مدارکی دال بر استعمال قلیان توسط آنان وجود دارد. فردوسی‌پور با اشاره به اینکه نیکوتین هم جز موارد دوپینگ محسوب می‌شود این موضوع را فاجعه‌بار خواند و با نشان دادن تصاویری از برخورد با این مسئله در لیگ‌های اروپایی از عادی بودن آن در فوتبال ایران انتقاد کرد.

منصوریان در واکنش به این موضوع در ابتدا آن را غیر ممکن خواند و به شدت رد کرد اما بعد از یک اینکه مسئول رستوران هتل روی خط آمد موضوع رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. «قاسمی» که برنامه نود با زیر نویس «مسئول رستوران هتل» از او یاد کرد از فاکتور ملیونی قلیان بازیکنان تیم ملی سخن گفت و اینکه آنالیزور و پزشک تیم هم در جریان این موضوع بازیکنان را همراهی می کردند سخن گفت. وی سخنانش را با این حرف به پایان برد که بازیکنان با بیرون رفتن از در پشتی رستوران صورتحساب هتل را پرداخت نکردند. و به فردوسی‌پور قول داد که عکس‌های این ماجرا را هم برای برنامه ای‌میل کند.

منصوریان بعد از این موضوع با اشاره به اینکه پزشک این تیم افسر دوپینگ است امکان حضور وی را غیر ممکن خواند اما در خصوص بقیه نظری نداد و گفت ممکن است که این اتفاق رخ داده باشد. منصوریان در بخش بعد برنامه دوباره روی خط آمد و اعلام کرد که بعد از تماس‌های تلفنی که برقرار کرده گویا ماجرا صحت داشته و از مردم و خانواده بازیکنان عذرخواهی کرد. او همچنین اشاره کرد که طلب رستوران را در چند دقیقه پیش به کمک یکی از شرکایش در کیش پرداخت کرد. همین موضوع باعث شد تا یک ساعت بعد و در بخش پایانی نود فردوسی‌پور اعلام کند که مسئول رستوران هتل پس از دریافت طلب خود از ارسال تصاویر سرباز زده است!

پس از پخش گزارشی از جشن 50 سالگی باشگاه پرسپولیس داوری بازی استقلال اهواز و فولاد مورد بررسی قرار گرفت که مرزابیگی، کارشناس داوری برنامه، از درست بودن گل سوم شریفات سخن گفت. پس از این بود که بازی تیم‌های صبای قم و سپاهان و همین‌طور استقلال و راه‌آهن از سری رقابت‌های لیگ برتر پخش شد. پخش تصاویر لگد زدن برهانی به کلمن آب که این روزها حاشیه‌های فراوانی را به همراه داشته و برهانی را تا آستانه اخراج از استقلال پیش برده بخش مهم گزارش حواشی این برنامه بود.

بعد از این بود که علی فتح الله زاده روی خط برنامه آمد و ابتدا در خصوص برهانی اعلام کرد که تصمیم در خصوص او بستگی به نظر کادر فنی دارد و سپس بحث به موضوع انتقال پژمان منتظری کشید. جایی که فردوسی‌پور تناقض گویی‌های فتح‌الله زاده را در خصوص مبلغ پرداختی به منتظری و پنهان داشتن مبلغ پرداختی به او را از سایر بازیکنان استقلال به میان کشید مدیرعامل استقلال تقریبا هیچ جواب قانع‌کننده‌ای نداد و فردوسی‌پور هم در پایان به او گفت که صحبت‌های شما قانع کننده نبود.

بحث دیگر فردوسی‌پور و فتح‌الله‌زاده در خصوص انتقال نکونام بود که فردوسی‌پور گفت گویا باشگاه با آغوش باز از رفتن نکو استقبال کرده که فتح‌الله‌زاده از مخالفت خود با این انتقال سخن گفت. اما وقتی دقایقی بعد نکونام روی خط برنامه آمد گفت که برخلاف منتظری که هنگام رفتنش باشگاه به هر دری زد تا مانع این‌کار شود وقتی بحث انتقال  من به میان آمد به راحتی گفتند که می‌توانی از باشگاه بروی!

پیگری گزارش فساد در فوتبال و ادعاهای عابدینی هم بخش دیگر این برنامه بود که با مصاحبه علیپور و عزیزمحمدی ابعاد تازه‌تری از آن مشخص شد. علیپور با اشاره به اینکه فردی که عابدینی از او سخن می‌گوید احمد ابراهیمی است ضمن تایید سخنان عابدینی در خصوص جلسه مذکور گفت که بعد از جلسه طی نامه‌ای مراتب را به هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و حراست اطلاع داده است. اما ابعاد جدید پرونده وقتی مشخص شد که عزیزمحمدی و علیپور گفتند که ابراهیمی یک سال بعد از این جلسه سرپرست باشگاه داماش شد و با عابدینی همکاری کرد.

این ماجرا باعث شد تا ابراهیمی روی خط برنامه بیاید و از اسناد و مدارکی علیه عابدینی سخن بگوید که تنها حاضر آنها را مقابل دوربین نود به نمایش بگذارد و به این ترتیب احتمالا در برنامه هفته بعد نود به آن پرداخته خواهد شد. عابدینی هم بعد از سخنان ابراهیمی رو خط آمد و برنامه برای دقایقی به جدال لفظی این دو تبدیل شد.

پخش بازی تیم های مس و سایپا و تراکتورسازی و فجر هم بخش دیگر نود بود. فردوسی‌دور با اشاره به اینکه قرار بود ارتباط تلفنی با زینی‌زاده برقرار کند گفت که گویا هچ یک از مسئولان تراکتور در حال حاضر علاقه‌ای به پاسخ گویی ندارد و در یک گزارش به روند تحولات این باشگاه پرداخت. تحولاتی که شب گذشته به یکباره دگرگون شد و به جای برکناری جلالی سخن از استعفای زینی‌زاده و برنامه پنج ساله جلالی برای تراکتور به میان آمد.

در بخش تحلیل داوری بازی فجر و تراکتور، میرزابیگی معتقد بود که گل تیم فجر در شرایط آفساید به ثمر نرسیده و درست بود و همچنین اخراج بازیکن این تیم هم به اشتباه صورت گرفته است چون قبل از آن کاظمیان در آفساید قرار داشت.

پخش خلاصه بازی تیم‌های داماش و گسترش و ذوب‌آهن و ملوان آخرین خلاصه بازی‌های امشب نود بود. بعد از این گزارش بود که درودگر که از مدیرعاملی ملوان برکنار شده بود روی خط برنامه آمد و از برکناری مسالمت‌آمیز خودش از ملوان خبر داد. 

بیانیه باشگاه سپاهان در خصوص ادعای پرسپولیس درباره محرومیت عقیلی، سخنان علیپور درباره تبانی در لیگ یک، گفت‌وگو با مدیرعامل گهر درود و حرف‌های کوتاه تاج بخش‌های پایانی نود بود
.
برنامه نود ساعت 2:40 دقیقه بامداد به پایان رسید و رونالدو با کسب 54 درصد آرا به عنوان بهترین بازیکن سال جهان از سوی بینندگان نود انتخاب شد.



موضوع مطلب : از «قلیان گیت» تا پرده‌های جدید فساد در فوتبال
گویا نادیده گرفتن مصالح ملی در ارائه طرح‌های دو فوریتی و بعضا استفاده بی‌جا و نادرست از ظرفیت‌هایی که قانون اساسی در اختیار نمایندگان مجلس گذارده و بهره‌کشی از طرح‌های دو فوریتی در برخی کش و قوس ها با دیگر قوا علاوه بر اینکه باعث لوث شدن اهرم‌های نظارتی و قانونی کشور در حل بحران‌های مهم و سرنوشت ساز می‌شود، باعث بحرانی جلوه دادن و ساختن فضای کاذب در کشور نیز خواهد شد!
کد خبر: 369385
تاریخ انتشار:16 دی 1392 - 17:19-06 January 2014
هزینه‌های سربار صدها شرکت کوچک!طرح‌های فوریت‌دار به معنای طرح‌هایی هستند که در صورت تصویب فوریت باید به صورت اولویت‌دار مورد رسیدگی قرار گیرد تا جلوی آسیب احتمالی به کشور گرفته شود. بر اساس قانون طرح یک فوریتی پس ار تصویب فوریت آن در صحن علنی، بلافاصله به کمیسیون مربوطه رفته و خارج از نوبت در کمیسیون بررسی خواهد شد و سپس به صحن علنی مجلس خواهد آمد. تصویب طرح دو فوریتی به معنای این است که این طرح‌ باید در هفتاد و ساعت پس از تصویب فوریت، در صحن علنی مجلس مطرح شود. تصویب سه فوریت طرح یا لایحه ای به معنای از دستور کار خارج کردن دیگر دستورات جلسه جاری و علنی مجلس است تا طرح سه فوریتی در دستور رسیدگی قرار گیرد.

به گزارش «تابناک»، در مجالس دنیا به ویژه کشورهایی که سابقه طولانی در داشتن مجلس و قانون‌گذاری دارند، طرح‌های دو و سه فوریتی مخصوص شرایط جنگی یا مسائل فوق‌العاده سرنوشت‌ساز در آینده حیات یک کشور می باشد و طرح‌های یک فوریتی معمولا درباره به خطر افتادن منافع ملی و حیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در ایران نیز تقریبا ‌این گونه بوده و تا پایان مجلس پنجم، طرح فوریت‌دار آنچنانی در مجلس مطرح نشده بود و برای همین، ارائه طرح‌های دو فوریتی جنجال‌برانگیز برای نخستین بار در صحن علنی مجلس از مجلس ششم شورای اسلامی به بعد آغاز شد و نمایندگان با ارائه طرح دو فوریتی اصلاح قانون مطبوعات و افزایش اختیارات قانونی رئیس جمهور وقت که به طرح‌های دو قلوی نمایندگان اصلاح طلب معروف شد، باب فوریت در مجلس را باز کردند.

اما این رویه‌ در مجلس‌های هشتم و نهم ماهیت ابزاری به خود گرفت و‌ تصاعدی رو به افزایش گذاشت؛ از جمله آن‌ها که این ماهیت را داشت و جنجال‌برانگیز‌ترین طرح دوفوریتی مجلس هشتم بود، موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی بود؛ طرحی که بر خلاف توصیه رهبر انقلاب به صحن علنی مجلس آمد.

حمید‌رضا ترقی که سابقه چند دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارد، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها که در پایان دولت دهم و افزایش نامتعارف طرح های فوریتی در مجلس انجام شد، درباره علل افزایش غیر منطقی طرح‌های دوفوریتی در مجلس اظهار می‌کند: تحلیل من این است که نمایندگان مجلس نهم به دنبال القای بحران در کشور هستند و تلاش می‌کنند مانع ایجاد کنند و با سوزن بانی مکرر در حرکت اجرایی کشور اخلال پدید می‌آورند و ‌دنبال برخوردهای سیاسی با دولت هستند. 

وی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب در آغاز کار مجلس نهم به نمایندگان مبنی بر اصل و فرع کردن مسائل مهم کشور و پرداختن به مسائل مهم، گفت، ‌متأسفانه‌ می‌بینیم که کمتر مورد دقت و توجه مجلس قرار گرفته است. همچنین تأکید ایشان به نمایندگان مجلس نهم مبنی بر این است که قانون باید به گونه‌ای وضع شود که قوه مجریه بتواند آن را اجرا کند که گویا در این نوع شیوه قانون‌گذاری خیلی به آن توصیه‌ها توجه نشده است. 

بنا بر این گزارش، نمایندگان مجلس نهم از نخستین روز آغاز به کار خود تا کنون، چندین طرح دو فوریتی را مطرح کرده ‌که شمار آن‌ها به بیش از چهارده مورد می‌رسد؛ اما از این میان، تنها تعداد معدودی توانسته‌اند به مرحله اجرا برسند و در بیشتر موارد یا ‌یک فوریتی به تصویب رسیده‌ و یا در جریان رسیدگی از دستور خارج ‌و یا به ورطه فراموشی سپرده شده‌اند.

‌این گزارش می‌افزاید، ‌‌دو ‌طرحی که در آن زمان جنجال زیادی را به راه انداخت، عبارت بودند از طرح دو فوریتی تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و نیز طرح دو فوریتی برای استیضاح و تعقیب قضایی رئیس جمهوری که سؤال مجلس را جدی نگرفته بود و نمایندگان بسته به موقعیت زمانی، آن‌ها را در مجلس مطرح کردند. 

‌از میان دو طرح عنوان شده، طرح تعیین تکلیف نیروهای شرکتی به صورت یک فوریتی به تصویب رسید. این طرح که با طراحی قاضی‌پور مطرح شده بود، توانست با اامضای 33 نماینده تقدیم شود، ولی با اینکه یک فوریت آن توسط مجلس تصویب شد، هرگز به مرحله اجرا نرسید و پس از آنکه کلیات آن به تصویب رسید، مجلس تا کنون به آن رسیدگی نکرده است.

اما طرح استیضاح و تعقیب قضایی رئیس جمهوری که سؤال مجلس را جدی نگیرد، مورد دیگری بود که از سوی علی مطهری در مجلس مطرح شد و جنجال بسیاری به خاطر نحوه حضور رئیس جمهور در صحن علنی مجلس و نیز نحوه پاسخ ایشان به پرسش نمایندگان، ایجاد کرد، ولی علی رغم آنکه بحث های بسیاری از جمله تذکر و اخطار را ایجاد کرد، حتی به هیات رییسه هم ارایه نشد چه برسد به اینکه مورد برررسی قرار گیرد.

گویا نادیده گرفتن مصالح ملی در ارائه طرح‌های دو فوریتی و بعضا استفاده بی‌جا و نادرست از ظرفیت‌هایی که قانون اساسی در اختیار نمایندگان مجلس گذارده و بهره‌کشی از طرح‌های دو فوریتی در برخی کش و قوس ها با دیگر قوا علاوه بر اینکه باعث لوث شدن اهرم‌های نظارتی و قانونی کشور در حل بحران‌های مهم و سرنوشت ساز می‌شود، باعث بحرانی جلوه دادن و ساختن فضای کاذب در کشور نیز خواهد شد!

از سوی دیگر، این نوع رفتار و تصمیم گیری ها، افزون بر اینکه وقت زیادی از نمایندگان مجلس که مسئول پیگیری خواسته‌های ملی و مردمی در مجلس شورای اسلامی نیز هستند، هزینه مالی سنگینی را نیز متوجه کشور می‌کند که همین نمایندگان، مسئولیت حفظ و صیانت از آن را بر عهده دارند.



موضوع مطلب : طرح‌های دو فوریتی معنادار با سرنوشتی نا‌معلوم در مجلس!
نزدیک به نیم قرن از مرگ غلامرضا تختی می‌گذرد و عجیب اینکه هنوز که هنوز است، حافظه تاریخی فراموشکار ایرانی،‌ اسطوره تختی را فراموش نکرده است. هم‌اکنون نگاهی به خاطراتی که از تختی نقل شده، انداختیم تا شاید راز این ماندگاری را دریابیم.
کد خبر: 369474
تاریخ انتشار:16 دی 1392 - 20:35-06 January 2014
خاطره‌ بازی جمعی از مردی که در یادها ماندهمسایگان شرقی ما در افغانستان که همچنان با رگه‌هایی از فارسی دری سخن می‌گویند، هنوز که هنوز است، به کشتی گرفتن دو تن «پهلوانی کردن» می‌گویند و کشتی را از ریشه پهلوانی کردن می‌دانند. واژه جهان‌پهلوان هم با همین پیشنه زبانی به قهرمان‌های کشتی داده شد؛ واژه‌ای که البته بعد‌ها مشتری‌های بیشتری یافت و به همه قهرمان‌های المپیکی ایران گفته شد؛ اما «جهان‌پهلوانی» که در ذهن‌ها ماند، همانی بود که نخستین طلای المپیک را برای ایران در تاریخ ثبت کرد؛ جهان پهلوان غلامرضا تختی! 

به گزارش «تابناک»، چهل و شش سال از مرگ جهان پهلوان ایران در هتل آتلانتیک تهران می‌گذرد و هنوز ‌خاطره مردی که برای مردمش نماد امید بود، کهنه و قدیمی نشده! چه آن زمان که وقتی فوت کرد، قصابی در کرمانشاه خودش را به قناره انداخت و بر شیشه مغازه‌اش نوشت: «جهان بی‌جهان‌پهلوان ماندنی نیست» و چه حالا ‌که با گذشت نزدیک به نیم قرن باز هم در هفدهم دی‌ماه، مردم بسیاری به گورستان پیر ابن‌بابویه می‌روند تا یاد و خاطره تختی را گرامی بدارند. 

هیمنه تختی در ذهن مردم زمان خود‌ش، چنان بود که نه چهار سال پایانی عمر ورزشی‌اش که بی‌هیچ موفقیتی پشت سر گذاشته شد، موجب کم شدن شدت محبوبیتش شد و نه شایعه خودکشی او توانست مردم را متقاعد کند که «آقا تختی» از زندگی سیر شده است.

مردم بیشتر دوست داشتند پای ساواک را در میان ببینید تا اینکه به خودکشی فکر کنند. جلال آل‌احمد درباره مرگ تختی می‌نویسد: «از آن همه جماعت هیچ کس، حتی برای یک لحظه، به احتمال خودکشی فکر نمی‌کرد‌».
 
با مرور حافظه تاریخی‌مان، می‌بینیم که جامعه ایرانی بیش از هر چیزی به فراموشکاری مبتلاست و همین‌ موجب می‌شود که قهرمان‌های ملی چند سال اخیر وقتی به سن بازنشستگی نزدیک می‌شوند، کم‌کم از یادهای می‌روند؛ اما همین حافظه معیوب و فراموشکار، نزدیک به نیم قرن است که تختی را از یاد نبرده است. یافتن رمز این جاودانگی را شاید بتوان در یک خاطره‌بازی جمعی دانست. سری به تاریخچه مطبوعات زدیم و خاطراتی از تختی ‌بیرون کشیدیم تا بار دیگر بازخوانی کنیم. 



پرچم‌داری که پرچم را به سلماسی داد

جعفر سلماسی، نخستین مدال‌آور ایران در تاریخ المپیک اینچنین می‌گوید: «در روز افتتاح بازی‌های المپیک که در سال 1960 در رم برگزار شد، رئیس تربیت بدنی وقت، پرچم ایران را برای رژه رفتن، ‌پیشاپیش ورزشکاران ایرانی در استادیوم به دست تختی داد، ولی او به طرف من آمد و گفت که برداشتن پرچم ایران حق شماست، چون نخستین قهرمان المپیک ایران هستی. من هر چه معذرت خواستم و از آن روح ورزشی بسیار بلند و از خودگذشتگی بی‌مانند او تشکر و سپاسگزاری کردم، منصرف نشد و من هم بناچار خواسته او را برآوردم و پرچم ایران را گرفته و برای رژه‌‌ آماده شدم. به جرأت می‌توانم بگویم که این از خودگذشتگی نه تنها در ایران بلکه در جهان بی‌سابقه است و تا زنده هستم مدنظرم خواهد ماند‌».
 
مدوید و آقا تختی

خیلی‌ها الکساندر مدوید را بهترین کشتی‌گیر قرن می‌دانند؛ چهره‌ای که دوران اوجش با سال‌های اوفول تختی همزمان شده بود. مدوید از تختی چنین ‌می‌گوید: «آشنایی با تختی برای من افتخار بزرگی است. آشنایی ما از سال 1961 در جریان مسابقات قهرمانی جهان در یوکوهاما آغاز شد. در آن میدان بزرگ تختی برنده مدال طلای وزن هفتم شد و من در فوق سنگین مدال برنز گرفتم. این نخستین حضور من در مسابقات جهانی بود. در همین جا بود که تختی را شناختم و از نزدیک به قدرت و بزرگی‌اش پی بردم. او همیشه مرا دوست می‌داشت. ملت خودش را هم دوست داشت. 

به هنگام مسابقات جهانی تولیدو زانوی من ضرب خوردگی پیدا کرد. پزشک تیم باند زانو را باز کرده و مشغول تزریق مسکن بود، در همین لحظه تختی که از آنجا می‌گذشت، همه چیز را دید. یکی از مربیان به من گفت: بیا! او متوجه شده و در مسابقه به پای مصدوم تو خواهد پیچید. اما تختی اصلاً به پای مجروحم دست نزد. هر دو خسته شده بودیم و باید اذعان کنم، با اینکه او هفت سال از من پیر‌تر بود، ‌بیش از من جنبش و تحرک داشت. آن واقعه را تا آخر عمر به یاد خواهم داشت. او هرگز به حیله و نیرنگ متوسل نشد‌».
 
آنقدر زمین خوردم که پشتم بوی تشک گرفت! 

غلامرضا تختی با اینکه بسیار دیر‌پای به دنیای قهرمانی گذاشت، در دنیای کشتی استمرار عجیبی داشت. او با ‌به دست آوردن هفت‌مدال از مسابقه‌های جهانی و المپیک هنوز پر مدال‌ترین کشتی‌گیر در تاریخ ایران است و پس از گذشت چهل سال، هنوز کسی نتوانسته ‌به این رکورد دست یابد. او مردی خود‌ساخته بود که از فقر به فخر و از گمنامی به شهرت و خوشنامی رسید، تا آخرین مسابقه‌اش برای سربلندی ایران تلاش کرد. تختی خود در مصاحبه‌ای با کیهان ورزشی، پرده از سختی عمیقی که در راه قهرمانی کشیده است، برمی‌دارد: 

‌«در سرما و گرما در روی تشکی که حتی حیوانات هم حاضر نمی‌شدند ‌روی آن تمرین کنند فعالیت خود را آغاز کردم. شاید شما هیچ باور نکنید، اما این حقیقت محض است که من و امثال من در شرایط بسیار سختی تمرین می‌کردیم‌ و این ادعای مرا اهالی خیابان شاهپور که همیشه در ساعت معینی مثلاً دو بعدازظهر من را می‌دیدند، تصدیق می‌کنند. اما پس از یک سال تمرین کوچک‌ترین موفقیتی به دست نیاوردم و علاوه بر اینکه گل نکردم حتی ضعیف‌تر هم شدم. در اینجا و در همین موقع بود که باران استهزا بر سرم باریدن گرفت و همه به من می‌گفتند تو خود را بی‌سبب شکنجه می‌دهی، برو دنبال کارت تو اصلاً به درد کشتی نمی‌خوری... جوانی ناامید و دل شکسته بودم، دیگر هیچ کس نبود که قلب مرا از آن همه استهزا پاک کند. هیچ کس حاضر نبود مرا به کارم تشویق کند. همه مرا با دیده ترحم می‌نگریستند و می‌گفتند:‌ اینو ببین که لخت می‌شه و تمرین می‌کند».

اما همه این اتفاقات هم موجب نشد تا او از تمرین دست بکشد و به قهرمانی فکر نکند. او سال‌ها بعد در اوج شهرت و در بهترین زمان ورزشی‌اش در مصاحبه‌ای گفت: «روزگاری آنقدر از کشتی‌گیران دیگر زمین خوردم که پشتم بوی تشک گرفت‌».
 
خاطره حبیب‌الله بلور از غلامرضا

حبیب الله بلور مربی تیم ملی پس از مرگ جهان پهلوان در مصاحبه‌های تلویزیونی خاطره بسیار جالبی از قهرمانی تختی در المپیک ملبورن تعریف می‌کند. بلور گفت:‌ تختی وقتی که برای اولین بار در مسابقات المپیک ملبورن استرالیا بر کرسی افتخار قرار گرفت و سمت چپ و راستش قهرمان منتخب اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا بود، من خودم را به او نزدیک کردم و گفتم: تختی چپ و راستت را نگاه کن ببین چه کسانی هستند؟ تختی ضمن اینکه زیر لب سرود ایران را می‌خواند، به من گفت: از آن عمده‌تر اینکه به بالای سرمان نگاه کنیم. وقتی من نگاه کردم، دیدم پرچم ایران خیلی بالا‌تر از پرچم آمریکا و شوروی در حال بالا رفتن است و به اهتزاز درآمد. تختی بلافاصله گفت: بلور قهرمانی المپیک حائز اهمیت نیست، ولی آنچه ‌اهمیت دارد، رسیدن این خبر به گوش مردم است و شادی و خوشحالی آن‌ها برای من یک احساس غرورآمیز است. این حائز اهمیت است. ‌

آخرین مسابقه تختی

امروزه در میان ورزشکاران خداحافظی در اوج یک ارزش است، زیرا همه گمان ‌می‌کنند در صورتی که شکست بخورند اعتبار گذشته‌شان را هم از دست می‌دهند و قهرمانی‌های گذشته‌شان خدشه‌دار می‌شود و به اصطلاح به فکر آبروی ورزشی خود هستند. جهان پهلوان تختی پس از المپیک 1964 توکیو و با وجود توصیه برخی از دوستانش که او را از حضور دوباره در میادین برای حفظ اعتبارش منع می‌کردند برای شرکت در مسابقات 1966 تولیدو به میادین برگشت. به راستی چرا؟ آیا تختی می‌خواست به مدال‌هایش اضافه کند؟ آیا او تشنه افتخاری دیگر بود؟ 

گفته‌های مرحوم نبی سروری که خود از دلاوران کشتی و هم تیمی تختی بود، در پاسخ به این پرسش‌ها، راهگشا و ارزشمند است. سروری می‌گوید:‌ در آستانه سفر به تولیدو آمریکا (1966) بودیم که مهدی تختی از وضع غلامرضا از من پرسید. در پاسخش گفتم: تختی در سن و سالی نیست که بتوان انتظارات گذشته را از او داشت، ولی اگر قرعه چنان باشد که در دوره مقدماتی به آئیک و مدوید برخورد نکند، می‌توان انتظاراتی از او داشت... گویا این اظهارنظر من به گوش خدابیامرز رسیده بود. زمانی که از هیاهوی بدرقه‌کنندگان فاصله گرفتیم و در ‌هواپیما مستقر شدیم، من را به اسم صدا کرد و خواهش کرد کنارش بنشینم. وقتی در کنارش قرار گرفتم، بدون مقدمه گفت: سروری! الان که می‌بینی آمدم کشتی بگیریم، برای خودم محرز است که هیچی نمی‌شوم ولی چه کنم که نمی‌توانم روی خواست مردم ایستادگی کنم، می‌دانم غرورم در مقابل حریفان جوان شکسته خواهد شد، ولی شاد هستم که می‌توانم اسباب رضایت آنهایی را که به من هستی و اعتبار بخشیدند جلب کنم. 

جوابی نداشتم که به او بدهم. از بد حادثه تختی در آخرین میدان از نقطه نظر قرعه با خوش اقبالی روبه‌رو نشد... . نخست حریف مجاری را که سا‌ل‌های بعد در کشتی آزاد و فرنگی صاحب مدا‌لهای متعددی شد، شکست داد و پس از اینکه مقابل احمد آئیک ترک مغلوب شد برای آخرین کشتی به دیدار قو‌ی‌ترین حریفش الکساندر مدوید رفت. 

وقت اول پایان یافت. هنگام استراحت به من گفت: سروری، هیچ جا را نمی‌بینم. به او گفتم: اگر واقعاً نمی‌توانی کشتی بگیری ادامه نده. سری تکان داد و گفت: من اینجا آمده‌ام که کشتی بگیرم، حرفش را هم نزن. به واقع در آخرین کشتی تختی با همه مشکلات مرد و مردانه جنگید و با مسابقات قهرمانی وداع کرد. 


خاطرات به نقل از مجله کیهان ورزشی



موضوع مطلب : خاطره‌‌‌بازی جمعی از مردی که در یادها ماند, تصاویر
حسین راغفر در گفت‌و‌گو با «تابناک» اعلام کرد؛ (بخش پایانی)
عملکرد دولت در‌ هشت ‌ماه‌ نخست، بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که مجلس تصویب کرده است. پیش‌بینی می‌شود، کل عملکرد بودجه امسال چیزی ‌حدود 136 هزار میلیارد باشد؛ البته اگر‌ این روند هشت ماه باشد و در چهار ماهه آخر تداوم پیدا کند؛ بنابراین بین 40 تا 45 هزار میلیارد کسری بودجه خواهیم داشت.
کد خبر: 369375
تاریخ انتشار:16 دی 1392 - 17:30-06 January 2014
این‌ روز‌ها بحث‌ها‌ پیرامون بودجه 1393، یکی از مهم‌ترین مواردی است که دولت و مجلس را سخت به‌ خود مشغول کرده است. بودجه تنظیم‌کننده روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین دولت و مردم است و باید برای آن بسیار دقیق و ظریف بود. در دوران دولت آقای احمدی‌نژاد، با انحلال سازمان برنامه‌ و بودجه کشور، روند بودجه نویسی تغییر شگرفی کرد. 

‌یکی از مهم‌ترین نکاتی که مورد توجه دولت جدید قرار گرفت، احیای این سازمان بود. اما متأسفانه دولت به دلیل فرصت کم، بودجه 93 را نیز بدون سازمان برنامه‌ریزی و بودجه به مجلس تقدیم کرد. 

‌«تابناک» در گفت‌و‌گو با دکتر «حسین راغفر»، استاد دانشگاه و اقتصاددان، این موضوعات را ‌بررسی کرده است. 

حسین راغفر درباره‌ بودجه 93 گفت: بودجه سال بعد در دولت یازدهم خوشبینانه نوشته شده است. البته نسبت به بودجه‌های گذشته، نکات مثبتی نیز دیده می‌شود؛ از جمله این بودجه نسبت به بودجه‌های گذشته، شفاف‌تر و فرصت رانت‌خواری محدود شده است. 

وی افزود: باید همزمان توجه داشت که منابع دولت جدید محدود‌تر و تعهدات از دولت قبل نیز مانده است؛ تعهداتی که به عهده این دولت است، رقم چشمگیری است.

این دولت با مشکلات جدی روبه‌روست که این‌ها همه محصول دولت گذشته است، ولی این دولت نیز تاکنون به نظر نمی‌رسد که سیاست روشنی برای مقابله با شرایط کنونی در پیش گرفته باشد. دولت تغییر جدی و ماهوی از یک اقتصاد با رکود تورمی به سمت اقتصاد فعال انجام نداده است. 

یکسری طرح‌هایی به دولت تحمیل شده ‌و مقدار زیادی از بودجه نیز صرف دستمزد و پرداخت حقوق کارمندان می‌شود؛ بنابراین، دولت با منابع محدودی می‌ماند که باید فعالیت‌ها را انجام دهد. 

این کار‌شناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: منظور از بودجه انبساطی و انقباضی آثار تورمی بودجه است. بودجه می‌تواند بسیار حجیم‌تر و بزرگ‌تر از گذشته شود؛ مشروط بر اینکه ارقام بودجه مصروف تولید و عمران کشور شود؛ بنابراین، در این صورت بودجه ظرفیت دارد، افزایش پیدا کند، ولی آثار تورمی بسیار نازل باشد. 

منظور از بودجه انبساطی این است که تأثیراتش روی تورم زیاد باشد. در بخش‌هایی از بودجه‌ سال آینده، می‌بینیم، دولت ‌بین 12 تا 13 هزار میلیارد تومان فقط به پیمانکاران بدهکار است که باید پرداخت کند. 

راغفر همچنین گفت: به نظر نمی‌رسد، دولت بتواند امسال بدهکاری‌هایش را پرداخت کند. البته دولت می‌تواند از راه‌های دیگری مانند، انتشار اوراق مشارکت و تحمیل آن‌ها به پیمانکاران به عنوان بخشی از بدیهی‌ها آن را پرداخت کند؛ بنابراین، بحث انبساطی یا انقباضی بودن ‌به این برمی‌گردد که قرار است در چه مواردی افزایش‌ها صورت بگیرد و مصروف چه مواردی شود. 

وی گفت: هنوز ابهام بسیاری در مورد بودجه دولت قبلی وجود دارد. دولت احمدی‌نژاد در بودجه امسال 210 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی را نوشت و تصویب کرد. دولت جدید لایحه اصلاحیه به مجلس داد و آن را به 150 هزار میلیارد تومان کاهش داد. مجلس این رقم را 175 هزار میلیارد تومان افزایش داد. این کاهش از 210 هزار میلیارد تا 175 هزار میلیارد صورت گرفته، معلوم نیست از کدام موارد کاسته شده است. 

در عرف بودجه‌نویسی این گونه است که معمولا 10 درصد بودجه را متورم می‌نویسند. اگر از 150 هزار 10 درصد کم کنیم،‌‌ همان 135 هزار می‌شود که دولت فکر می‌کند اتفاق بیفتد. از 135 تا 175 هزار میلیارد 40 هزار فاصله است. 

راغفر افزود:‌ عملکرد دولت در هشت ماه نخست، بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که مجلس تصویب کرده است. پیش بینی می‌شود کل عملکرد بودجه امسال چیزی در حدود 136 هزار میلیارد باشد؛ البته اگر همین روند هشت ماه باشد و در چهار ماهه آخر تداوم پیدا کند؛ بنابراین، بین 40 تا 45 هزار میلیارد کسری بودجه خواهیم داشت. 

وی در پایان گفت: احتمالا بخشی از درآمدهای دولت که مالیات بر اشخاص است، ‌تحقق پیدا نکند. ارزیابی‌های که دولت دارد، رشد 30 درصدی را در مالیات پیش‌بینی کرده که با توجه به وضعیت رکود تحقق پیدا نمی‌کند. البته سیاست خارجی نیز در برنامه‌های اقتصادی ایران بسیار تأثیر‌گذار است و باید صبر کنیم ببینم ‌چه خواهد شد..



موضوع مطلب : دولت بین 40 تا 45 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >