سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان
جمعه 93 تیر 27 :: 11:2 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

اونقدر درداش بزرگه ، واسه قلب پر غرورش

که فقط یه چاه تو شهر ، که شده سنگ صبورش…

 

ایام شهادت امیر مومنان حضرت علی (ع) بر تمامی همرزمان ، اساتید و تمامی  مسلمانان جهان تسلیت باد . . .

شهادت حضرت علی (ع)



موضوع مطلب : شهادت حضرت علی (ع)
جمعه 93 تیر 27 :: 10:50 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

شهادت حضرت علی (ع)




موضوع مطلب :
لیگ جهانی والیبال
تیم ملی والیبال ایران با پیروزی مقابل تیم اول رده‌بندی جهان برای نخستین بار در تاریخ به جمع چهار تیم برتر لیگ جهانی صعود کرد. سروقامتان تیم ملی امشب یک گام بزرگ و مهم دیگر برداشتند و با برتری برابرا برزیل، صدرنشینی و حضور در نیمه نهایی، لیگ جهانی 2014 را به رویدادی فراموش نشدنی برای ملت ایران تبدیل کنند.
کد خبر: 417469
تاریخ انتشار:27 تیر 1393 - 22:09-18 July 2014
تاریخ‌سازی تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ جهانی ادامه دارد. سروقامتان تیم ملی کشورمان که پیش از این با حضور در جمع شش تیم برتر دور نهایی لیگ جهانی دست به کاری بزرگ زده بودند پروژه رویایی خود در لیگ جهانی 2014 را تکمیل کردند و با کسب چهار امتیاز از دو بازی خود در بازی‌ها دورنهایی به‌عنوان صدرنشین راهی نیمه‌نهایی لیگ جهانی شدند تا در مصاف با تیم دوم گروه مقابل برای حضور در فینال بجنگند.

به گزارش تابناک، اگرچه افتخارآفرینی‌های تیم ملی والیبال یکی دو سالی‌است که مستمر بوده اما اتفاقی که امشب رخ داد ماجرایی متفاوت از همه رویدادهای یکی دو سال گذشته داشت. حالا تیم ملی والیبال کشورمان فقط یک بازی تا حضور در فینال لیگ جهانی فاصله دارد و این چند روز روزهایی است که ما حتی می‌توانیم رویای حضور در فینال لیگ جهانی را هم در سر بپروانیم. حالا حتی می‌توان امیدوار بود که ایران در یک رشته گروهی هم در المپیک به روی سکو برود و مدال آوری کند و باور کنید همه این‌هایی که می‌گوییم و می‌نویسیم رویاپردازی نیست. 

امشب تیم ملی والیبال ایران با پیروزی مقابل تیم اول رده‌بندی جهان برای نخستین بار در تاریخ به جمع چهار تیم برتر لیگ جهانی صعود کرد. والیبالیست‌های ایرانی در مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال برابر بزیل به میدان رفتند و در یک دیدار زیبا و دیدنی با نتیجه 3 بر یک و امتیازهای 25-21، 25-19، 23-25 و 28-26 برابر حریف نامدار خود پیروز شد.

پیش از این در دور مقدماتی این دو تیم چهار بار به مصاف هم رفته بودند و هر کدام دوبار یکدیگر را شکست داده بودند. برزیل با پیروزی 3 بریک مقابل روسیه در روز گذشته، صعودش را به جمع چهار تیم برتر مسابقات قطعی کرده بود. اما ایران برای راه یابی به دور بعد تنها به برد در این مسابقه نیاز داشت.

بازیکنان دو تیم از حدود یک ساعت قبل از شروع مسابقه در سالن به گرم کردن پرداختند. همچنین بخش قابل توجهی از جایگاه تماشاگران در اختیار تماشاگران ایرانی بود. فریادهای ایران ، ایران فضای سالن را پر کرده بود.

تیم ملی والیبال ایران با پیراهن سرخ و با ترکیب سعید معروف، سید محمد موسوی، مجتبی میرزاجانپور، امیر غفور، فرهاد قائمی و فرهاد ظریف به میدان رفت. همچنین برزیلی های زرد پوش هم در شروع این دیدار بازیکنانی چون لوکارلی، ساتکامپ، رزنده، کاربونرا، والاس دسوزا، لوکاس و ماریو حونیور را در اختیار داشتند.

ست نخست: 25 -21 ایران

برزیل از همان دقایق ابتدایی بازی کار را پر فشار آغاز کرد. عادل غلامی خیلی زود ارزش هایش را ثابت کرد و نشان داد برزیل روی کار سرعتی همچنان آسیب پذیر است. تا سه امتیاز کار مساوی پیش رفت. اما تمرکز روی آبشارهای قدرتی ساتکامپ و انسجام در دفاع روی تور در ادامه روند بازی را به سود برزیل پیش برد. لوکارلی با پروازهای بلند و سرویس های فنی خود اختلاف امتیازها را با ایران بیشتر می کرد. برزیل وقت استراحت فنی را 8 بر 5 واگذار کرد. کواچ با بازیکنانش صحبت کرد. سعید معروف در این مسابقه هم بیشتر پاس هایش را برای غفور می فرستاد.

مجتبی میرزاجانپور با سرویس های تماشایی خود بارها دریافت برزیل را ناکام گذاشت. کاملا مشخص بود که معروف همچنان از آسیب دیدگی رنج می برد او دقت همیشگی را در ارسال پاس هایش نداشت. برناردو رزنده مثل همیشه در کنار زمین داد و فریاد می کرد. والاس از منطقه چهار حملات کوبنده ای داشت اما در مقابل دفاع سه نفره ایران حرفی برای گفتن نداشت. اشتباه او بازی را در امتیاز 14 به تساوی کشاند. دفاع روی تور عالی از عادل غلامی ایران را به امتیاز 15 رساند. بلافاصله سرمربی برزیل وقت استراحت گرفت. ساتکامپ شلاقی سرویس می زد. امیر غفور با تمام توان آبشارهایش را ه زمین برزیل می فرستاد. او دوبار اسپک خود را به صورت لوکارلی کوبید. بازبینی تصاویر ویدیویی یک امتیاز به برزیل داد. فرهادقائمی سرانجام در امتیاز 19 سرویس های تماشایی خود را به نمایش گذاشت تا دریافت کننده های حریف نتوانند کاری از پیش ببرند.

تمام پاس های پشت معروف برای غفور امتیاز می آورد. امیرغفور حالا تازه موتورش روشن شده بود. او در امتیاز 20 کار را به تساوی کشاند. خطای تور لوکارلی ایران را جلو انداخت. ویسیتو نووس که به بازی آمده بود یک امتیاز حیاتی دیگر را به ایران تقدیم کرد. بازی بدون توپ عالی از موسوی مهاجمان حریف را به اشتباه وادار می کرد. مجتبی میرزاجانپور یک جای خالی زیبا انداخت تا برزیلی ها تحقیر شوند. او کار را با یک آبشار تماشایی تمام کرد. این ست در حالی که دو تیم بارها از یکدیگر پیش افتاده بودند 25 -21 به سود ایران رقم خورد.

ست دوم: 25 – 19 ایران

برزیلی ها در آغاز ست دوم سه سرویس متوالی را خراب کردند. همین موضوع موجب شد که روند بازی به سود ایران جریان داشته باشد. ایران از منطقه دو و چهار حملات کوبنده و موثری داشت. اما درکارهای سرعتی خیلی موفق نبود. برزیلی های میانه تور را با دفاع سه نفره بسته بودند که پایپ های میرزاجانپور جواب ندهد. غلامی نهایت بهره را از کارهای ترکیبی می برد. کاربونرا دریافت های خوبی داشت . همین موضوع موجب می شد رزنده پاس های خوبی برای لوکارلی بسازد و امتیاز بگیرد. ایران با اختلاف یک امتیاز وقت استراحت فنی نخست را به سود خود تمام کرد.

بازیکنان ایران با روحیه بالا نبض بازی را در دست داشتند. تماشاگران ایرانی حاضر در سالن لحظه ای از تشویق ایران کوتاه نمی آمدند. محمد موسوی دسوزا را دفاع کرد و ایران را به سه امتیاز برتری رساند. برزیل روی پاس های کوتاه راحت امتیاز می گرفت. ایران در ست دوم مدیون دریافت های تماشایی فرهاد قائمی بود. حملات میرزاجانپور همچنان ایران را با اختلاف سه امتیاز برتری پیش می برد. سعید معروف اما توپ برگشتی را با یک آبشار طلایی به امتیاز تبدیل کرد و ایران را به امتیاز 16 رساند. برناردو رزنده داد می زد و با دست به صورتش می کوبید. حتی سرویس های اولیویرا هم نمی توانست برزیل را به بازی برگرداند. قائمی و غفوور از منطقه دو راحت آبشار می زدند. ریکاردو نمی توانست در آن منطقه خوب دفاع کند. هر دو تیم در امتیاز 20 اشتباه زیادی در سرویس داشتند. سرمربی رزنده وقت استراحت گرفت تا از آماج حملات ایران بکاهد. حملات غفور و قائمی از از منطقه دو چهار ادامه داشت. رزنده باز هم وقت استراحت گرفت. فریادهای ایران ایران در سال نلسون ماندلای فلورانس بی امان تکرار می شد. تشکری با سرویس های تماشایی خود برزیل را به زانو درآورد. ایران 25 بر 19 ست دوم را هم برد تا تنها یک ست دیگر برای پیروزی و صعود به مرحله نیمه نهایی لازم داشته باشد.

ست سوم: 25- 23 برزیل

اشتباه در سرویس مهمترین نکته در ست سوم بازی بود. حساسیت زیاد مسابقه برای دو تیم موجب شده شود که در این ست آمار شاتباه در سرویس زیاد شود. حالا سعید معروف پاسور تیم ملی والیبال سعی می کرد تا همچنان دور از دست دفاع روی تور مهاجمان ایران را تغذیه کند. ایران با چهار مهاجم کار می کرد. تشخیص اسپکر اول ایران برای دفاع برزیل مشکل بود. با این حال عجله بازیکنان ارن در حمله موجب شد تا برزیل وقت استراحت فنی را به سود خود تمام کند. برزیلی های با اختلاف یک امتیاز جلو بودند. اما خطای لورکارلی بازی را در امتیاز 9 به تساوی کشاند.رزنده لوکاس ادواردو را در ست سوم به میدان فرستاده بود. او کلیدی ترین بازیکن زرد پوشان در این مسابقه بود. مجتبی میرزاجانپور خیلی خوب آبشار می زد. جای خالی های او بارها بازیکنان برزیل را به زانود درمی آورد.

در حالی که کار در امتیاز 11 مساوی پیش‌ می رفت، چند اشتباه سهوی در دریافت برزیا را سه امتیاز جلو انداخت. کواچ بالاخره وقت استراحت گرفت. او و رحمان محمدی راد با ملی پوشان صحبت کردند. سعید معروف با یک جای خالی تماشایی یک امتیاز را جبران کرد. اما دسوزا که نمی خواست تیمش دست خالی این مسابقه را تمام کند، بلافاصله یک آبشار کوبنده را در زمین ایران نشاند. دفاع سه نفره ایران شکستنی نبود. برزیل 16 بر 14 وقت استراحت فنی دوم را برد. تماشاگران ایررانی حاضر در سالن یک صدا تیم ایران را تشویق می کردند. رزنده باز هم اولیورا رافائل را به میدان فرستاد. او خوب سرویس می زد. در مقابل کواچ آرمین تشکری را به میدان فرستاد، اما سرویس او به آنتن برخورد کرد.برزیلی‌ها بر خلاف دو ست قبل قدر برتری خود را دانستند و این ست را با نتیجه 25 بر 23 به سود خود پایان دادند.

ست چهارم: 28 -26 ایران

بازیکنان ایران می دانستند که اگر در این ست پیروز شوند به عنوان تیم اول از گروه صعود خواهند کرد. هیچ یک از دو تیم نمی خواستند در ست چهارم ریسک کنند. بازی با احتیاط در دستور کار بود. امیر غفور مهاجم اول ایران در ست چهارم کار سختی داشت. سه دفاع مستحکم برزیل اجازه نمی دادند که او به راحتی کار کند. بازی با اختلاف یک امتیاز برای هر دو تیم پیگیری می شد. دریافت های ضعیف اجازه نمی داد معروف پاس های خوبی را برای اسپکرهای ایران بفرستد. او تنها به پاس های بلند برای غفور اتکا کرده بود. 8 بر 7 برزیل ست نخست را برد. اما به تدریج برزیل برتری خود را به ایران تحمیل کرد. چند اشتباه فردی در توپ های برگشتی کافی بود که ایران سه امتیاز عقب بیفتد. بازیکنان ایران خیلی در سرویس پراشتباه بودند. غور و میرزاجانپور توپ خود را به اوت زدند. برزیل با دو امتیاز برتری همچنان در حاشیه امنیت بود. آرمین تشکری با دفاع خوب خود ویسیتو نووس را مهار کرد. سرانجام ایران به یک قدمی برزیل رسید. اما باز هم نووس بود که برای برزیل امتیاز گرفت. برزیل 16 بر 14 وقت استراحت نی را به سود خود تمام کرد. مجتبی مرزاجانپور از منطقه چهار حملات طلایی داشت. بازی خوب او باز هم اختلاف را به عدد یک رساند.

رزنده وقت استراحت گرفت. ادواردو لوکاس مهره تعویضی برزیل راحت امتیاز می گرفت. او و میرزاجانپور به عنوان دو بازیکن هم پستی بیشترن نقس آفرینی را در این دقایق ایفا می کردند. کواچ رضا قرا را به جای غفوربه میدان فرستاد. سرویس خوب او با دفاع تماشایی بازیکنان ایران کار را به تساوی 19 بر 19 کشاند و ایران در ادامه دو امتیاز دیگر گرفت تا رزنده از خشم به خود بپیچد. برتری 22 بر 20 در صورتی که ایران فقط امتیازهای حمله‌اش را دریافت می‌کرد برای پیروزی کافی بود، اما برزیلی‌ها که بازی را از دست رفته می‌دیدند به سرویس‌های ریسکی روی آوردند و لوکارلی توانست با سرویس خوب دفاع ایران را به هم بریزد. بازی در امتیاز 23 مساوی و کار بسیار حساس شده بود. دو تیم یک امتیاز دیگر به دست آوردند تا بازی در امتیاز طبیعی 25 به پایان نرسد. برزیل زوئدتر از ایران دو اختلاف امتیاز ایجاد کرد و این ست را به سود خود پایان برد تا آه ایرانی‌های حاضر در فلورانس بلند شود.



موضوع مطلب : صعود تاریخی تیم ملی والیبال ایران به نیمه‌نهایی لیگ جهانی
این اتفاق منحصر به فرد از آن جهت حائز اهمیت است که علاوه بر کمک به غنای تولیدات فرهنگی برای وقایع مذهبی همچون ماه مبارک رمضان، عملاً برخی گمانه‌ای ناصواب درباره اهالی موسیقی که ریشه در گذشته‌های دور دارد و متاسفانه هنوز برخی به همان ریشه‌ها تکیه می‌کنند، برچیده می‌شود و اصالت، اعتبار و سلامت موسیقی کشورمان و اهل این عرصه را بیش از پیش قابل تشخیص می‌نماید.
کد خبر: 417428
تاریخ انتشار:27 تیر 1393 - 17:08-18 July 2014
  سنت مناجات‌خوانی در سال‌های اخیر مشخصاً توسط یک خواننده جوان پی گرفته شده و این خواننده خوش صدا در این چند سال، فضای موسیقی سنتی را در ماه رمضان با معنویت همراه ساخته است؛ رویکردی که اگر دیگر اساتید موسیقی نیز بدان همت بگمارند، برخی گفتارهای غیرمنصفانه نسبت به موسیقی که ریشه‌هایش در گذشته‌های دور است به مرور برطرف خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، محمد معتمدی، خواننده جوان و آینده دار موسیقی سنتی کشورمان سال گذشته همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، یک مناجات خوانی منحصر به فرد را منتشر کرد که چون با صدای یک خواننده خوش صدا بود و اصول موسیقیایی در آن لحاظ شده بود، با استقبال وسیعی مواجه شد و همان زمان تلویزیون اقدام به پخش این مناجات کرد.

معتمدی همزمان با انتشار این مناجات، برای مردم نوشته بود: «هم‌میهنان عزیزم، رمضانی دیگر فرا رسید. رمضان بار‌عام است از سوی حضرت حق؛ دعوتی عمومی برای همه گروه‌ها، اقوام، مذاهب و دسته‌ها. رمضان همیشه برای ما مظهر خیر و برکت است و حال و هوای رمضان از کودکی آشنای همه ما بوده و خواهد بود.  

بنده به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده کهن آواز این سرزمین، یکی از مناجاتی را که در سال‌های گذشته به بهانه‌ای ضبط کرده بودم، به عنوان هدیه آغاز این ماه مبارک به محضر ملت شریف ایران تقدیم می‌کنم. اگر مؤثر افتاد برایم دعا بفرمایید. ارادتمند همه شما عزیزان؛ محمد معتمدی / اول رمضان 1434».

چرا اساتید موسیقی باید در پی گسترش مناجات‌خوانی باشند؟

رمضان 1435 نیز فرارسید و در بدو این ماه مبارک نیز نوای تازه‌ای از این خواننده جوان منتشر شد که مناجات‌خوانی متفاوتی بود. معتمدی که تاکنون با گروه‌های متعددی از جمله خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، هم آوایان (حسین علیزاده) و گروه همنوازان مهر (که خود وی آن را تاسیس کرده) در عرصه موسیقی حضورپررنگی داشته، این بار یک قطعه شعر از باباطاهر و بخشی از مناجات سعدی را در کنار هم خوانده و اثری ماندگار را ثبت کرده است.

این اتفاق منحصر به فرد از آن جهت حائز اهمیت است که علاوه بر کمک به غنای تولیدات فرهنگی برای وقایع مذهبی همچون ماه مبارک رمضان، عملاً برخی گمانه‌ای ناصواب درباره اهالی موسیقی که ریشه در گذشته‌های دور دارد و متاسفانه هنوز برخی به همان ریشه‌ها تکیه می‌کنند، برچیده می‌شود و اصالت، اعتبار و سلامت موسیقی کشورمان و اهل این عرصه را بیش از پیش قابل تشخیص می‌نماید.

برخی از مسائلی که باعث شده در سال‌های اخیر حتی اجرای سنتی نیز در برخی از شهرهای بزرگ صورت نپذیرد، ریشه در همین تفکر دارد و اگر معتمدی‌ها رو به فزونی نهند، بخشی از مشکل برطرف خواهد شد و حتی چهره‌های خاص نیز که با احتیاط به این عرصه‌ها وارد می‌شوند، از موسیقی و به طور خاص موسیقی سنتی که ریشه در تاریخ و باورهایمان دارد و متاسفانه مهجور واقع شده، دفاع می‌کنند.

ای کاش اساتید برجسته موسیقی در این زمینه حضور پررنگی داشته باشند و به بهبود جایگاه موسیقی در سطح جامعه و به خصوص در شهرستان‌ها کمک ویژه‌ای کنند. مناجات خوانی برای ماه مبارک رمضان و خلق آثار مذهبی با حنجره خوانندگان شهیر موسیقی سنتی کشورمان، یکی از راهکارهای سهل الوصول در این زمینه است که محمد معتمدی به آن متوسل شده و از قضا آثار مثبتی نیز در پی داشته است.

در  ادامه شعر و قطعه مناجات معنمدی را می‌خوانید و می‌شنوید:‌

ثنا و حمد بی‌پایان خدا را
که صُنعش در وجود آورد ما را
الها قادرا پروردگارا
کریما منعما آمرزگارا
خداوندا تو ایمان و شهادت
عطا دادی به فضل خویش ما را
وز احسان خداوندی عجب نیست
اگر خط درکشی جرم و خطا را

«سعدی»

الهی آتش عشقم به جان زن
شرر زان شعله ام بر استخوان زن
چو شمعم برفروز از آتش عشق
از آن آتش دلم پروانه سان زن

«باباطاهر»



موضوع مطلب : چرا اساتید موسیقی باید در پی گسترش مناجات‌خوانی باشند؟
روح الامینی: انتظارم این است که در راستای تحقق کامل عدل علی (ع) در کشورمان و اجرای فرمایش های رهبری، آمرین و مقصران اصلی این واقعه به مجازاتی که مستحقش هستند و متناسب با جنایت رقم خورده است، محکوم شوند و بدین ترتیب، امید همه بدخواهان نظام ناامید شود. پنج سال که سهل است، حتی اگر پنجاه سال هم طول بکشد ایستاده‌ایم... کامرانی: ‌ای کاش مرتضوی در مقابل مردم نیز صادقانه عذرخواهی می‌کرد.
کد خبر: 417276
تاریخ انتشار:27 تیر 1393 - 15:00-18 July 2014
 اعضای احزاب «منحله» ‌از تأسیس و عضویت در حزب محروم می‌شوندبا گذشت پنج سال از جنایت کهریزک، مراسم پنجمین سالگرد شهدای این حادثه، عصر پنجشنبه برگزار شد؛ مراسمی که با حضور طیف‌های گوناگون مسئولان و مردم همراه بود و در آن تذکراتی به مقصران این حادثه برای پذیرش خطایشان و مسئولیت این خطا داده شد.

به گزارش «تابناک»، عصر امروز (پنجشنبه) پنجمین سالگرد قربانیان حادثه کهریزک از ساعت 18 تا 19:30 در مسجد ولی‌عصر (عج) برگزار شد. در این مراسم که با حضور خانواده‌های شهدای این حادثه تلخ (روح‌الامینی، کامرانی و جوادی‌فر) برپا شد، حجت الاسلام و المسلمین زائری، خطیب برجسته طی سخنانی به بیان تذکرهایی درباره این حوادث پرداخت. 

خطیب این مراسم در حالی سخن می‌گفت که این مراسم میزبان طیف‌های گسترده مردم و مسئولان بود و چهره‌هایی چون دکتر حسن غفوری فرد، سردار حسین علایی، حسین فدایی، دکتر پرویز اسماعیلی، محسن امیریوسفی، رنجبران، فرزند شهید دادمان، رزمندگان و سرداران دفاع مقدس، گروهی از اساتید دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف، شهید چمران، مسئولان مجمع تشخیص مصلحت نظام و بسیاری از چهره‌های دیگر میان حاضران بودند. 

در آغاز حجت الاسلام و المسلمین زائری گفت: این نکته را اجازه می‌خواهم که به صراحت عرض کنم. من نه آدم سیاسی هستم و نه خیلی به سیاست کاری دارم. حوزه کارم، کار فرهنگی است اما علت اینکه با احترام و ارادت در این مجلس شرکت کردم، این است که خانواده‌های داغداری که چنین حادثه تلخ، گزنده و آزاردهنده‌ای برایشان پیش آمده بود، با صبر و تدبیر و حکمت برخورد کردند. 

فرض کنید پانصد سال گذشته و تاریخ را رقم می‌زنیم

وی ادامه داد: شاید هر کسی جای این خانواده‌ها بود، طور دیگری رفتار می‌کرد. شاید اگر اعتقاد و باورش به اساس نظام و انقلاب نبود و شاید اگر اعتقادش به حفظ آرامش و امنیت جامعه نبود، شاید اگر این جامعه را فرزند حقیقی خودش نمی‌دانست، این طور صبر نمی‌کرد. این خانواده‌ها مسئولیت پذیرانه برخورد کردند. پذیرفتند یک حادثه اتفاق افتاده، یک واقعه‌ای رخ داده، یک ماجرای تلخی به وجود آمده و الان باید این قضیه را مدیریت کرد و با آشوب و جنجال و سروصدا مشکل حل نمی‌شود، مسیر قانونی را باید طی کنند و از هدایت و حمایت رهبری استفاده کردند و مسیر قانونی را پیموده و بسیار با حکمت برخورد کردند. 

زائری با بیان اینکه صبر و حوصله و تحمل این خانواده‌ها برای من درس آموز بود، تصریح نمود: امروز ما به احترام این خانواده‌ها و برای تجلیل از آن جوانان عزیز دور هم جمع شده‌ایم. یک طرف این ماجرا این خانواده‌ها بودند که مسئولیت پذیرانه و حکیمانه برخورد کردند، دقیقاً مثل مادر راستینی که ادعا می‌کند این فرزند، فرزند من است و وقتی که شمشیر را بلند می‌کنند که فرزند را نصف کنند، مادر واقعی بازمی‌گردد و می‌گوید من از حقم گذشتم، چون می‌خواهد بچه سالم بماند. یک عده‌ای در حوادث 88 و بعد، مثل مادر واقعی برخورد کردند. 

این خطیب با تأکید بر اینکه نگاهش سیاسی نیست، افزود: یک عده‌ای گفتند برای ما آرامش و امنیت جامعه، ثبات و اقتدار جمهوری اسلامی مثل فرزندمان است. حاضریم آزردگی‌ها و تلخکامی‌ها را تحمل کنیم و مظلومانه دم نمی‌کشیم، حرف نمی‌زنیم، تحمل می‌کنیم و روال قانونی را طی می‌کنیم، چون می‌خواهیم این فرزند بماند. 

وی ادامه داد: باز هم نگاهم سیاسی نیست و فرض کنید پانصد سال گذشته و تاریخ را رقم می‌زنیم. کسانی هم در طرف دیگر قصه بودند که با رفتارشان موجب بدبینی‌ها شدند، با کردارشان موجب آبروریزی شدند؛ رفتارشان نه مبنای قانونی داشت، نه مبنای شرعی داشت، نه مبنای اخلاقی داشت و به اسم اسلام و امام و رهبری و انقلاب و دین و خدا و پیغمبر هر کاری دلشان می‌خواست، کردند. (معدودی از حاضران در واکنش به این سخنان معترض بودند و گفتند چنین نبوده و این گفته‌ها دروغ است و با درخواست زائری برای شنیدن ادامه سخنانش همراه شدند)



ضربه‌ای که در این حوادث به اعتقاد و باور مردم زده شد، ضربه کمی نبود

در ادامه زائری با دعوت حاضران به یک صلوات محمدی برای برقراری آرامش ادامه داد: یک طرف ماجرا این خانواده‌ها بودند که با صبوری و تحمل، با مدارا و قانون گرایی، راه خودشان را پیمودند و طرف دیگر ماجرا، کسانی بودند که به جای پذیرش مسئولیتشان، با فرار مسئولیت، هنوز که هنوز است پاسخگو نیستند. هنوز که هنوز است حاضر نیستند بپذیرند و بفهمند چه ظلمی به این مردم و آینده این جوانان و این نسل کردند. چه زخمی به وحدت و امنیت ملی و آرامش این کشور زدند.
 
وی افزود: آنان در آن بازداشتگاه هر کاری دلشان خواسته به اسم حفظ امنیت ملی کرده‌اند و هنوز هم حاضر نیستند پاسخ بدهند؛ هرچند دست روزگار، آبروی آن‌ها را برده و تقدیر و عدل خدا، آن‌ها را رسوا کرده، هنوز امیدوارند که بتوانند فرار کنند. ضربه‌ای که در این حوادث به اعتقاد و باور مردم زده شد، ضربه کمی نبود. هنوز آسیب و آثار آن رفتار‌ها باقی است، هنوز آزردگی‌ها باقی است و کسانی که به نام دین و انقلاب رفتارهای ناشایست کردند، هنوز هستند و هنوز حاضر نیستند در یک دادگاه رسمی و قانونی صالح، پاسخگوی رفتار خودشان باشند. 

زائری یادآور شد: موارد دیگری هم بوده و فقط ماجرای کهریزک نیست و پرونده‌های دیگری هم هست که رفتار ناشایست عده‌ای، ضربه‌های سهمگین به امنیت عمومی و روانی و باورهای عمومی جامعه ما وارد کرده است. انشاءالله که این ماه مبارک رمضان، فرصتی برای هوشیاری و بیداری همه ما باشد، به ویژه کسانی که مسئولیتشان سنگین‌تر است و بار بزرگی بر دوش دارند توجه کنند، حفظ دین و اعتقاد مردم از حفظ یک آدم مهم‌تر و ارزشمند‌تر است. 

این روحانی برجسته ادامه داد: ما پیروان مکتبی هستیم که حتی یک لحظه یک انسان، قیمت و ارزش دارد. ما پیروان مکتبی هستیم که می‌گویند اگر کسی مشروب الکلی می‌خواهد مصرف کند، اگر او را گرفتی، مشروبش را می‌توانی بریزی اما شیشه را نمی‌توانی بکشنی و اگر شیشه (مشروب) را شکستی مدیونی؛ دین و باور و اعتقادی که آنقدر وسواس به خرج می‌دهد. 

یک رفتار ما، گاهی اعتقاد یک جمعیت را از بین می‌برد

وی در تأکید بر این وسواس اخلاقی گفت: در یک روایتی داریم دو نفر نزد پیامبر آمدند و گفتند ما از مسیر مشترکین رد می‌شدیم، فهمیدند می‌خواهیم پیش شما بیاییم و گفتند می‌خواهید به لشکر اسلام ملحق شوید و گفته‌ایم نه و از ما عهدی گرفتند که به شما ملحق نشویم. یا رسول الله ولی ما زرنگی کردیم و خودمان را رساندیم. می‌گویند پیامبر اکرم (ص) با اینکه نیاز به یاور و همراه داشت، فرمود حتی به مشرکین هم نباید خلاف عهد بکنید و چون به آن‌ها پیمان بستید و عهد بستید که سراغ ما نمی‌آیید، برگردید؛ خداوند ما را یاری خواهد کرد. 

زائری در ادامه سخنانش گفت: اگر این‌ها راست است، انسان بعضی رفتار‌ها را چگونه توجیه کند؟ اگر این‌ها حقیقت دین است و امروز پس از قرن‌ها، همین هاست که اسلام را سرپا نگه داشته، بعضی رفتار‌ها به اسم دین را چگونه توجیه کنیم؟ این‌ها شوخی نیست و این‌ها اسلام را حفظ کرده است. دین ما، دینی است که حضرت فرمود اگر قاتل جدم امام حسین (ع)، شمشیری که با آن جد من را کشته و علی ابن ابی طالب را به قتل رسانده، به من امانت دهد و بعد بیاید و بخواهد امانتش را بگیرد، امانت را به او پس می‌دهم. اگر اسلام و امیرالمومنین بعد از قرن‌ها سرپا ایستاده، برای همین است. اگر این‌ها را باور کنیم، برخی رفتارهای دیگر را چگونه توجیه کنیم؟ 

وی با این دعا که خداوند متعال در ماه مبارک رمضان به همه ما توفیق استغفار بدهد، عنوان کرد: هر کسی هر خطایی کرده اما گاه خطا‌ها، خطاهای کوچکی است، من به نامحرم نگاه می‌کنم و به خدا می‌گویم خدا غلط کردم. یک وقت غیبتی کردم و تهمتی زدم که بعد استغفار کردم و سعی در جبرانش نمودم اما گاهی خطاهای ما، خطاهای بزرگ است. یک رفتار ما، گاهی اعتقاد یک جمعیت را از بین می‌برد و باور یک جمعیتی را نابود می‌کند. اگر من به عنوان یک آخوند و روحانی و معمم یک رفتار خطایی کردم، دیگر رفتار شخصی نیست و وزن خطای من، وزن خطای یک جوان نادانی در پارکی در شهرستانی دور نیست؛ هرچه مسئولیت بالا‌تر، بار سنگین‌تر. 

زائری در ادامه سخنرانی خود در این مراسم با اشاره به حادثه کهریزک گفت: هنوز کسانی که این حادثه را پدید آوردند، فرصت دارند خطا‌هایشان را بپذیرند و برگردند. البته بزرگترهای نظام نیز باید آن‌ها را و برخی دیگر را که اکنون در سایه هستند به پای میز محاکمه بکشانند. این افراد هنوز فرصت دارند که برگردند و به خطا‌هایشان اعتراف کنند. حوادث تلخ آنقدر ذهن و دل و جان همه ما را آزرده که گاهی انسان احساس می‌کند حتی مرورش هم خوشایند نیست؛ اما امید ما این است که بعضی تا فرصت دارند برگردند، خطا‌هایشان را اعتراف کنند، مسئولیتش را بپذیرند و اعتمادی که رهبری و انقلاب به آن‌ها کرده و به آن خیانت کرده‌اند، بپذیرند و بزرگان سیاسی هم آن‌ها را پای میز مذاکره بکشانند. 

الان بیشترین فشار روی رهبر انقلاب است

وی با اشاره به اینکه نمی‌خواهم به گذشته برگردم، اظهار داشت: چند وقتی است در سایه هستند و خبری از آن‌ها نیست، انشاءلله خدا هدایتشان کند. ما برای هیچ کس نفرین نمی‌کنیم و به هیچ کس هم لعن نمی‌فرستیم و نابودی هیچ کس هم نمی‌خواهیم؛ ما دنبال هدایتیم. خدا کند حتی همان‌ها هم مسئولیتشان را قبول کنند و بیایند و صادقانه بپذیرند و به خطای خودشان اعتراف کنند و اعتراف کنند که بر اثر خطاهای آن‌ها، یک عده‌ای جانشان را از دست دادند، یک عده‌ای روانشان را از دست دادند و یک عده‌ای آزار و آسیب دیدند. انشاءالله خدا همه ما را هدایت کند. 

وی با اشاره به اینکه این خانواده‌های داغدار چند سال است با اندوه و ناراحتی خاطره این عزیزان، جلویشان است، گفت: این جوانانی که آن حادثه‌ها را تحمل کردند، کاملاً درک می‌کنم. کسانی که نمی‌توانند تحمل کنند (اشاره به اتفاقات ابتدای سخنرانی) و بیرون می‌روند، کاملاً می‌فهمم؛ سال‌ها فشار و استرس رویشان بوده است. کاملاً برای ما قابل درک و فهم است و واقعاً هم صادقانه عرض می‌کنم که اگر چنین حادثه‌ای برای خود من پیش بیاید، معلوم نبود که امروز چیزی از منِ آخوند مانده باشد. این را باید درک کرد و فهمید. باید دو طرف سعی کنند که این ماجرا آرام آرام برطرف شود و تا ابد نمی‌شود این زخم را باز نگه داشت. انشاءالله خدا کمک کند، یک عده‌ای پیش‌قدم شوند و یک عده‌ای مرد میدان باشند برای اینکه این مشکلات را حل بکنند. 

زائری خاطرنشان کرد: نقطه آخر دعای من‌‌ همان چیزی است که در این ماه مبارک رمضان داریم می‌گوییم: «اللهم اصلح کل فاسد من امور مسلمین» خدایا آدم‌های فاسد، نالایق و ناشایست را از مصدر اموری که پای اسلام و مسلمین گیر است، برطرف کن. این دعای ماست. در روایت دارد که نقل کردند امام زمان تنها پاسخ این دعاست. فرمودند این دعا، دعا برای ظهور است، چون تنها پس از ظهور امام زمان است که تمام این دعا محقق می‌شود. 

وی ادامه داد: «اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ، اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ، اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ» شما وقتی مرور می‌کنید، می‌بینید فقرات این دعا زمانی محقق می‌شود که فقط امام زمان (عج) ظهور کرده باشند، لذا این دعای ماه رمضان، دعا برای ظهور امام عصر است. این آزردگی‌ها هست، این ناراحتی‌ها هست، همیشه هم در طول تاریخ عده‌ای بودند که بیشترین زخم زبان و خون دل را به مومنین و به اهل ایمان وارد می‌کردند، الان هم بیشترین فشار بر رهبر انقلاب است. شما نگاه کنید، سال 87، آقای خامنه‌ای تشریف آوردند و مصدومین کوی دانشگاه آمدند و صحبت‌هایشان را شنیدند، بعد چه اتفاقی افتاد؟ در همین قضیه کهریزک، ایشان به این صراحت موضع گرفتند، چه اتفاقی افتاد؟ هنوز که هنوز است، تکلیفش معلوم نیست و هنوز که هنوز است، برخی گردن کلفتی می‌کنند. 

تهدید اصلی کسی است که به نام انقلاب، حق مردم را پایمال کرد

زائری ابزار امیدواری کرد: این چیزی است که به نظر من خدا باید کمک بکند و در این ماه رمضان و شب‌ها قدر، اشک‌ها و گریه‌های این خانواده‌ها و مادران داغدار اثر بکند و خداوند این لکه‌های ننگ را از دامان جمهوری اسلامی پاک کند؛ کسانی که وجودشان بیشترین سبب آسیب و خطر و تهدید برای جمهوری اسلامی است. آنچه جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند یک خانم‌ ساپورت‌ پوش کنار خیابان نیست یا مدل موی آقایی نیست که فلان جور است و شبکه‌های ماهواره‌ای نیست، بلکه تهدید جمهوری اسلامی کسی است که به اسم جمهوری اسلامی و به اسم انقلاب به مردم ظلم و ستم و حق مردم را پایمال کرده، جوان مردم را نابود کرده و هنوز حاضر نیست که پاسخگو باشد. خداوند خودش به برکت این دعاهای ماه مبارک رمضان، توجه بدهد. 

وی با توصیه استغفار در این ماه و ذکر روایات‌ متعدد درباره اهمیت استغفار به خصوص در این ماه، در ادامه سخنانش به واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: سیدالشهداء در روز عاشورا لحظات سخت بسیاری داشت؛ از قبل از ظهر و حوالی ظهر عاشورا تا بعد از ظهر و عصر عاشورا، یک مدت کوتاهی تمام مصیبت‌های عالم بر سیدالشهداء (ع) نازل شد. همه مصیبت‌ها سخت است. سیدالشهداء (ع) با لب تشنه در دل آفتاب صحرای کربلا بالای سر همه جنازه‌ها رفته و حتی غلام سیاه هم که افتاده و سرش را آقا اباعبدالله به زانو گرفته و این لحظه‌ها گذشته اما یک لحظه‌هایی هست که خیلی آقا اباعبدالله را اذیت کرده است. 

زائری خطاب به جمعیت گفت: شما پدر هستید و تصور کنید با بدن زخمی و مجروح، آقا بیاید و آخرین وداع را دم خیمه‌ها بکند و این نازدانه سه ساله بیاید و دست و پای اسب را بگیرد. برای پدر خیلی سخت است که دختربچه از او چیزی بخواهد و نتواند انجام دهد. خدا مشکلات همه را برطرف کند، خانواده‌هایی هستند که پدر خسته از سر کار برمی‌گردد و بچه در خانه منتظر است که بابا فلان لباس و میوه و شیرینی و اسباب بازی را می‌خواهم. برای پدر خیلی سخت است که نتواند جواب بدهد اما حال شما تصور کنید این دختر بیاید و بگوید بابا، تشنه‌ام است، این دفعه که به میدان رفتی و برگشتی، می‌توانی برایم آب بیاوری؟ پدر می‌داند که دیگر از آب خبری نیست. 

وی ادامه داد: یک جاهایی است که به اباعبدالله خیلی سخت گذشت؛ یکی آنجایی است که اباعبدالله می‌خواهد به فرزند رشیدش علی اکبر اجازه میدان دهد. هر بار می‌خواست میدان بدهد، آقا اباعبدالله یک بهانه‌ای می‌جستند اما یک وقتی آقا اباعبدالله دیگر نمی‌توانند بهانه پیدا کنند و باید او را به میدان بفرستند. خیلی عجیب است، همه شما اهل روضه و مجلس هستید و مقتل را شنیدید و می‌دانید. آقا اباعبدالله اول یک نگاهی به قامت این جوان کردند. من خودم قبلاً هر وقت این روضه را می‌خواندم، نمی‌فهمیدم. نوجوان و جوان بودم، روضه می‌خواندم. 

روضه حضرت علی اکبر برای درگذشتگان کهریزک

زائری افزود: یکی از رفقای ما شهید شد، جنازه‌اش را خود من در آمبولانس به بهشت زهرا آوردم. پدر این جوان سید باصفا و نازنینی بود. این جنازه در شلمچه مانده و آفتاب خورده بود و گردن قطع شده بود. جنازه را داخل قبر گذاشتند، خدا شاهد است سال‌ها گذشته یادم نمی‌رود که این پدر بالای سر این جنازه فقط الحمدالله می‌گفت. سید بود و می‌گفت ‌ای پسر ممنونم مرا نزد مادرم (فاطمه زهرا) روسفید کردی و‌ ای پسر ممنونم مرا مقابل جدم روسفید کردی. فقط می‌گفت الحمدالله. من معنی این الحمدالله را نفهمیدم تا زمانی که پسر خودم شانزده سالش شد. در حادثه کهریزک -خدا می‌داند- فقط من به این فکر می‌کردم اگر پسر من که اسمش هم محسن است، جای محسن روح الامینی بود، من چه کار می‌کردم؟ همه‌اش از خودم می‌پرسیدم. 

این خطیب برجسته گفتارش را اینچنین استمرار بخشید: این روضه را نفهمیدم تا زمانی که پسر خودم هجده ساله شد. آقا اباعبدالله یک نگاهی به قد و قامت علی اکبر کرد، بعد دیگر به علی اکبر هیچ چیز نگفت و سر بلند کرد و با خدا حرف زد و گفت خدایا فقط می‌خواهم به خودت بگویم «اللهم اشهد أنّه قد برز الیهم غلام أشبه الناس خلقا و خلقا و منطقا برسولک...». «خدایا! گواه باش! جوانى به میدان می‌فرستم که از حیث اخلاق و شمایل و گفتار، شبیه‌‏‌ترین فرد به پیامبر توست. ما هرگاه تشنه دیدار پیامبرت مى‏‌شدیم، به او نگاه می‌کردیم». 

در حالی که مجلس را بغض گرفته بود، این روحانی روضه حضرت علی اکبر را اینچنین ادامه داد: همه کفار دیدند کسی به میدان می‌آید که هم اسمش علی (ع) است و هم رسمش محمد (ص) است، هم نامش علی است و هم مرامش محمد است، گفتند هرچه کینه از محمد و علی داریم، همه را با هم یک جا سر این جوان خالی می‌کنیم. نیزه دار آمد، شمشیر دار آمد، آنکه سنگ داشت آمد، هرکسی می‌توانست به میدان آمد. حال حسین بن علی (ع) این صحنه را می‌بیند که پسرش جلو چشمش «فقطعوه بسیوفهم اربا اربا» یعنی تکه تکه‌اش کردند و هر عقده و کینه‌ای داشتند، خالی کردند. یک وقت صدای علی اکبر بلند شد، آقا اباعبدالله سراسیمه رفت و بعضی می‌گویند از اسب بر زمین افتاد و خودش را بر بالین جوان رساند و سر این جوان را بر زانو گذاشت و یک نگاهی به این بدن قطعه قطعه کرد و سم اسب‌ها استخوان‌ها را شکسته و بدن مجروح و خون آلود. خم شد و صورت به صورت علی اکبر گذاشت: «یا علی! علی الدنیا بعدک العفا»‌ای پسر جوانم دیگر بعد از تو نمی‌خواهم دنیا را ببینم و بمانم. 

زائری این گونه افزود: خدایا به اشک حسین بن علی، به آه دل حسین به علی (ع)، به سوز جگر فاطمه زهرا (س)، مسئولین ناصالح را از امور مسلمین و جمهوری اسلامی خودت برطرف بفرما، اگر قابل هدایتند، هدایتشان کن. ما هنوز هم منتظر توبه‌شان هستیم و اگر توبه نمی‌کنند، خدایا ذلیل و خوار و منکوبشان گردان.




روح‌الامینی: پنج سال که سهل است، حتی اگر پنجاه سال هم طول بکشد ایستاده ایم

دکترعبدالحسین روح الامینی، در حاشیه مراسم پنجمین سالگرد شهدای واقعه تلخ کهریزک به «تابناک» گفت: خانواده این عزیزان در چند سال اخیر از طریق قانونی و در آرامش کامل پیگیر ماجرا بودند و انتظارم این است که در راستای تحقق کامل عدل علی (ع) در کشورمان و اجرای فرمایش های رهبری، آمرین و مقصران اصلی این واقعه به مجازاتی که مستحقش هستند و متناسب با جنایت رقم خورده است، محکوم شوند و بدین ترتیب، امید همه بدخواهان نظام ناامید شود. پنج سال که سهل است، حتی اگر پنجاه سال هم طول بکشد ایستاده‌ایم.

بعد از موضع رهبری درباره کهریزک، هنوز برخی گردن‌کلفتی می‌کنند

پدر شهید محسن روح الامینی با اشاره به روند قضایی پیموده شده تصریح نمود: متأسفانه عده‌ای درتلاشند خودشان را از این فضا خارج کنند و هزینه اندکی برایشان ایجاد شود و حتی در ساختار‌ها نیز بمانند و این با عدل و انصاف نسبتی ندارد. آنهایی که در این ماجرا‌ها ظلم بزرگی به نظام و انقلاب کردند و علاوه بر پرپر کردن دسته گل‌های ما و داغدار کردن خانواده‌هایشان، ثلمه‌ای به جایگاه مستحکم کشور از درون وارد کردند، باید مورد برخورد شدید و متناسب با عمق این فاجعه قرار گیرند تا دیگر مسئولان امر جرأت نکنند در آینده با رفتارهای مشابه، به شجره طیبه انقلاب اسلامی ایران ضربه بزنند. 

وی تأکید کرد: ما تحت لوای مقام معظم رهبری و گوش به فرمان ایشانیم و اگر تأکیدات ایشان برای رسیدگی به این پرونده دردناک برای جبران مظلومیت گروهی از جوانان نبود، شاید در همین نقطه نیز نبودیم و از این منظر خوشحالیم سایه رهبری روی سرمان است که در چنین مسائل حساسی با تکیه بر روش مولایمان علی (ع) انقلابی عمل می‌کنند و دلگرمی را برای ما فراهم می‌آورند. همواره شکرگزار خداوند متعال هستیم که چنین رهبر فرزانه و دوراندیشی را این کشور قرار داده و در این آشوب خاورمیانه، ایران را نقطه امنی کرده است و اگر تدابیر منحصر به فرد رهبری نبود، این امنیت چگونه برقرار می‌ماند؟ 



موضوع مطلب : پس از موضع رهبری درباره کهریزک، هنوز برخی گردن‌کلفتی می‌کنند
لحظه به لحظه با هفدهمین روز «وین 6»؛ 20:34
ظریف: تحریم‌ها ما را به زانو در نیاورده‌اند و هرگز در نخواهند آورد. می‌خواهیم به توافق برسیم و می‌خواهیم به توافقی پایدار دست پیدا کنیم اما این بدان معنا نیست که ما همه چیزهایی که برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی کنیم تا آن را (توافق) به دست آوریم.
کد خبر: 417367
تاریخ انتشار:27 تیر 1393 - 12:32-18 July 2014
آغاز پنجمین روز مذاکرات و ادامه نگارش توافق نامههفدهمین روز از ششمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان با نشست معاونین وزرای امور خارجه ایران و آمریکا آغاز شد تا طرفین به بررسی و توافق بر سر جزئیات تمدید مذاکرات برای دوره‌ای چهار تا شش ماهه و همچنین تعهدات طرفین در دوره تمدید مذاکرات بپردازند.

به گزارش «تابناک»، دوره تازه‌ای مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت پنج دور از این گفت‌وگو‌ها، طرفین در دور ششم، مذاکرات تخصصی و بسیار پیچیده را در طولانی‌ترین دور این مذاکرات پشت سر می‌گذارند و با دستور کار نگارش توافق‌نامه و بحث و گفت‌و‌گو برای رسیدن به راه‌حلی همه‌جانبه‌نگر برای نقاط مورد اختلاف، مذاکرات استمرار یافته است. 

در این دور از مذاکرات که از روز چهارشنبه یازدهم تیر ماه آغاز شد، افزون بر وندی شرمن، قرار است معاون وزیر خارجه آمریکا، ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز ‌باشد. «سایمون گس»، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران، عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه 1+ 5 است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه، به تازگی در پی رفتن «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه 1+ 5 شده است. 

هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در گروه 1+ 5 نیز از سال 2010 تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نمایندگی کشورش را در گروه 1+ 5 و وانگ چون، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه 1+ 5 را عهده‌دار است. 

علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داو‌د محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند. آنچه در شانزده روز گذشته مذاکرات گذشت را در انتهای این گزارش لحظه به لحظه بخوانید. 



20:34- "داریل کیمبال"، مدیر عامل " انجمن مستقل و غیر دولتی کنترل تسلیحات آمریکا و یکی از مشاوران اندیشکده رند در گفتگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ"، دربره مذاکرات اتمی ایران با غرب گفت: اخیرا درباره اکثریت بخش ها مذاکره شده است. مسائلی درباره ظرفیت غنی سازی اورانیومی که باید به ایران واگذار شود وجود دارد.

وی افزود: اعضای شورای امنیت سازمان ملل که با ایران بر سر میز مذاکره می نشینند می خواهند از این امر جلوگیری به عمل آورند که ایران این امکان را داشته باشد که بمب اتم بسازد. ایران باید به نوبه خود سرمایه گذاری عظیمی که این کشور در تکنولوژی غنی سازی اورانیوم صرف کرده است را توجیه کرده و می خواهد ظرفیت غنی سازی کافی را در اختیار داشته باشد تا در آینده بتواند نیازهای انرژی خود را برطرف کند. در این باره در حال حاضر مذاکرات سختی در حال انجام است.

کیمبال افزود: هنوز مسائل دیگری وجود دارد که یکی از آن ها راکتور در دست ساخت آب سنگین اراک است که ایران می تواند در آن پلوتونیوم برای ساخت سلاح اتمی را به دست آورد. ایران تا به حال از متوقف کردن کار این راکتور اجتناب کرده است. مذاکره کنندگان در این راستا کار می کنند که تهران را متقاعد کنند که راکتور را به گونه ای تغییر دهد که پلوتونیوم کم تری را تولید کند.

وی افزود: مذاکره کنندگان 1+5 همچنین از ایران می‌خواهند که تاسیسات غنی سازی زیر زمینی اورانیوم فوردو را تعطیل کند که ایران با این مسئله مخالف است. پیشنهاد توافقی این است که این تاسیسات به عنوان یک مرکز تحقیقاتی، بدون ظرفیت تولید به کار خود ادامه دهد. ایران بخصوص مایل است که تحریم های غرب علیه این کشور برداشته شود. این روند باید این گونه اتفاق بیافتد که تحریم ها مرحله به مرحله برداشته شود . به این ترتیب اعتماد لازم ایجاد می شود.

این کارشناس آمریکایی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به نظر شما احتمال پایان موفقیت آمیز مذاکرات چه اندازه است گفت: من فکر می کنم که مناقشات اتمی با ایران حدود هشتاد درصد حل شده است. اگر ما می خواهیم این مسئله را صد درصد حل کنیم باید مسئله سانتریفیوژها را حل کنیم. در این راستا ما به یک سیاست خلاقانه نیاز داریم.

وی در بخش پایانی این گفتگو با تاکید بر اینکه هنوز بسیاری مسائل باز است همچنین گفت من فکر می کنم که ما سریعا باید به یک نتیجه برسیم وگرنه این خطر ایجاد می شود که پنجره دیپلماسی بسته شود. ممکن است این خطر به وجود آید که برخی نمایندگان در کنگره آمریکا بعد از تعطیلات تابستانی در ماه سپتامبر بگویند که به اندازه کافی به رئیس جمهوری کشورشان برای دستیابی به یک راه حل با ایران زمان داده اند.راه حل مسئله هسته ای ایران برای خاورمیانه که به اندازه کافی ناآرام است مهم است. یک راه حل مسئله هسته ای با ایران شروع مناسبات جدید بین تهران و واشنگتن است.

18:57- رویترز گزارش داد، حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، امروز (جمعه) در یک گفتگوی تلفنی درباره نیاز به پایان مناقشه غزه و احیای گفتگوهای بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بحث کردند.

گفتگوی بین روحانی و پوتین به درخواست تهران و به دنبال نگرانی از "تشدید بحران" متعاقب حمله زمینی اسرائیل به غزه صورت پذیرفت. کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو طرف خواهان پایان سریع مناقشه مسلحانه و نیز تداوم مذاکرات مستقیم اسرائیلی-فلسطینی شدند.»

رؤسای جمهور دو کشور همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی که اکنون در وین در جریان دارد گفتگو کردند.

18:21- دیدار وندی شرمن با عباس عراقچی و مجید تخت روانچی ساعت 9 صبح آغاز شد و پس از وقفه ای کوتاه در ظهر امروز از ساعت 14:30 از سر گرفته شداما همچنان نتیجه ای درباره تمدید مهلت توافق بین دو طرف حاصل نشده است.

17:26- مجید تخت روانچی و عباس عراقچی معاونان وزیرامور خارجه ایران و وندی شرمن مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا عصر جمعه مذاکره بر سر تمدید مذاکرات را از سر گرفتند.

16:53- خبرنگار گاردین می‌گوید که بر اساس اطلاعات رسیده به وی، ایران در حال مذاکره بر روی افزایش نقش نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر روی برنامه هسته‌ای خود است.

«جولیان بورگر» در صفحه شخصی خود در توئیتر همچنین نوشت: نمایندگان ایران و آمریکا بر سر شروع مذاکرات از اواسط ماه اوت اتفاق نظر دارند و این در حالی است که اروپایی‌ها خواستار شروع ماین مذاکرات در تاریخی پس از ماه اوت هستند.

وی می‌افزاید: نقطه اختلاف اصلی میان هیئت ایرانی و آمریکایی بر سر نحوه تمدید مذاکرات است؛ ایران خواستار آزادی مقادیر بیشتری از پول‌های بلوکه شده خود است و آمریکا نیز خواستار تبدیل بیشتر اورانیوم با غنای کم به اکسید اورانیوم است.

15:57- پولیتیکو در مقاله‌ای پیرامون مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به این مساله اشاره می‌کند که موضوع مذاکره میان ایران و آمریکا نوعی کنترل خسارت است. شکست نه تنها به خاطر موضوع هسته‌ای بسیار هزینه‌بر خواهد بود. در صورتی که دوطرف به توافق برسند و ایران از انزوا خارج شود این مساله تا اندازه زیادی به سود آمریکا و غرب خواهد بود. تعامل بیشتر ایران با جامعه جهانی به همکاری بیشتر تهران با آمریکا، کمک به حفظ منافع این کشور و عاملی برای حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه منجر خواهد شد.

تحولات اخیر در عراق نشان داده است که منافع ایران و آمریکا تا چه اندازه می‌تواند به یکدیگر نزدیک باشد. هدف اصلی این دو کشور رفع تهدید گروه داعش در عراق است. هدف دیگر ایران روی کار نیامدن رژیمی متخاصم همانند حکومت صدام حسین در عراق است که جنگ 8 ساله با ایران را به همراه داشت و منجر به ناامنی در مرزهای غربی‌اش شد. بنابراین ایران و آمریکا می‌دانند که دستیابی به توافق هسته‌ای درهای مذاکره درباره موضوعات گسترده‌تر را فراهم خواهد ساخت.

موقعیت جغرافیایی ایران حاکی از آن است که این کشور یکی از مهمترین بازیگران منطقه‌ای در خاورمیانه است. ایران، آمریکا و کشورهای عربی دارای منافع مشترکی در ممانعت از ایجاد وقفه در تجارت نفت به دلیل تروریسم یا درگیری‌های میان کشورهای منطقه هستند.همکاری میان آنها به تنش‌زدایی در منطقه کمک خواهد کرد. ایران با بشار اسد در سوریه و حزب‌الله در لبنان نیز دارای روابطی نزدیک است و بهبود روابط میان آمریکا و ایران می‌تواند به حل اختلافات میان آمریکا واین گروه‌ها نیز کمک زیادی کند.

ایران در موضوع افغانستان نیز دارای منافع مشترکی با آمریکا است. ایران نیز همانند افغانستان خواستار ثبات در این کشور است. با توجه به عبور حجم زیادی از مواد مخدر تولیدی افغانستان از ایران مقامات ایرانی به دنبال کنترل این موضوع هستند. مدارک نیز نشان  می‌دهد ایران و آمریکا  می‌توانند برای دستیابی به منافع مشترک خود در افغانستان همکاری بیشتری داشته باشند.

15:10- آنگلا مرکل روز جمعه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته ای «وین 6» و احتمال تمدید دوباره این مذاکرات، گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده اما هنوز به یک توافق نهایی نرسیده ایم.البته به این معنا هم نیست که یک رکود مطلق در مذاکرات باشد.

صدر اعظم آلمان تاکید کرد: من نمی خواهم در مورد نتیجه مذاکرات اظهار نظر کنم اما این را می توانم بگویم که برلین تمام کوشش های خود را به کار خواهد گرفت تا در مذاکرات به راه حل دیپلماتیک برسیم.

مرکل همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اظهارات باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درمورد پیشرفت در مذاکرات هسته ای و ضرورت تمدید دوباره گفت و گوهای 1+5 با ایران تا دستیابی به توافق نهایی، گفت: آلمان و آمریکا همکاری تنگاتنگی درمورد مسائل مهم بین المللی از جمله موضوع هسته ای ایران دارند.

14:47- وانگ چون، مذاکره کننده ارشد چین در مذاکرات هسته ای گفته است که امروز احتمالا درباره شرایط تمدید مذاکرات هسته‌ای توافق می‌شود.

وی پیشرفت در مذاکرات را خوب توصیف کرد.

14:32- وزیر خارجه ایران که در وین به‌ سر می‌برد با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار ظریف و آمانو در چارچوب مذاکرات میان ایران و آژانس برای پاسخ به ابهامات و سوالات باقی مانده است. هم‌چنین قرار است در این دیدار درباره اجرای توافق ژنو در گام اول در مدت شش ماه گذشته و چگونگی تمدید آن در بخش‌های هسته‌ای گفت‌وگو شود. 

مذاکرات معاونان ظریف و جان کری درباره نحوه تمدید مذاکرات

13:11- محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره مسائل مختلف برنامه هسته‌ای ایران اظهار نظر کرد. بخش‌هایی از گفت‌وگوی وزیر خارجه کشورمان با سی‌ان‌ان روی سایت این شبکه خبری قرار گرفته است که در زیر توجه مخاطبان محترم را به آنها جلب می‌نماییم.

ظریف در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان  ضمن اذعان به پیشرفت‌ در گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفت‌ برخی اختلاف‌ها هنوز وجود دارند. وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال کریستین امانپور درباره اینکه تحریم‌ها عامل انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران بوده‌اند این ادعا را نادرست دانست و نقش تحریم‌ها در آوردن ایران به پای میز مذاکره را هم رد کرد. ظریف گفت: «تحریم‌ها ما را به زانو در نیاورده‌اند و هرگز در نخواهند آورد. می‌خواهیم به توافق برسیم و می‌خواهیم به توافقی پایدار دست پیدا کنیم اما این بدان معنا نیست که ما همه چیزهایی که برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی کنیم تا آن را (توافق) به دست آوریم.»

خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه به آقای ظریف گفت: «آیا شما (خود شما، جان کری و مذاکره‌کنندگان اروپایی) در این مذاکرات به اندازه کافی پیشرفت کرده‌اید که به رهبران سیاسی کشورتان بگویید این مذاکرات ارزش ادامه دادن دارند؟ و این پیشرفت‌ها از چه نوعی هستند؟» ظریف پاسخ داد: «فکر می‌کنم پیشرفت کرده‌ایم. جان کری این توصیه [برای تمدید مهلت مذاکرات] را مطرح کرده، خود من هم مطرح کرده‌ام. البته ما هنوز در آنجایی نیستیم که با قطعیت بگوییم باید این کار را انجام بدهیم، اما ما در فرایند رسیدن به آن نقطه هستیم اما نکته مهم این است که آیا رسیدن به توافق ممکن است. ما درباره توافق خوب یا بد صحبت نمی‌کنیم، بلکه درباره توافق قابل انجام  یا توافق پایدار صحبت می‌کنیم. و آنچه ما به آن نیاز داریم توافق عناصر مهم در این معمای بزرگ است.»

ظریف همچنین با بیان اینکه اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از لحاظ علمی امکان‌پذیر است گفت: «این موضوع به خطوط قرمز خودسرانه و [ارائه] اعداد و ارقام دلبخواه نیازی ندارد. ما به روش‌هایی علمی نیاز داریم که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران بر نیازهای عملی این کشور استوار است و این چیزی است که ما آن را سر میز قرار داده‌ایم.»

ظریف در ادامه اظهارات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را یکی از موارد نشان‌دهنده منطق صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشور دانست. وی درباره اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای درباره ظرفیت غنی‌سازی 190 هزار سو گفت: «ما درباره ارقامی صحبت می‌کنیم که برای سوخت‌رسانی به یک تأسیسات سوخت‌رسانی مورد نیاز هستند. در صورتی که ایران نیاز عملی نداشت اصرار این کشور بر تعداد سانتریفیوژها بی‌مورد بود. وی گفت: «وقتی می‌گوییم ظرفیت‌ِ غنی‌سازیِ 190 هزار سو، یعنی چیزی که برای تولید 37 تن میله سوختی برای یک تأسیسات تولید برق مورد نیاز است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی دیگر درباره تضمین‌های ایران برای بازرسی‌های طولانی مدت از برنامه هسته‌ای ایران گفت ایران برای پذیرش پروتکل الحاقی در صورت تصویب پارلمان این کشور اعلام آمادگی کرده است. ایران آمادگی‌اش را برای پذیرش پروتکل الحاقی، در صورت تصویب پارلمان اعلام آمادگی کرده و ما در صورت داشتن توافقی خوب تمامی اقداماتی که اختیار آن را داریم برای متقاعد کردن پارلمان برای تصویب این پروتکل انجام خواهیم داد تا مهم‌ترین نظام نظارتی بین‌المللی در دسترس را برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ایمان مستقر کنیم.»

آقای ظریف با بیان اینکه بسته پیشنهادی گروه 1+5 در این مذاکرات هنوز برای ایران رضایت‌بخش نیست گفت: «لازم است آنها با روشهایی جدی‌تر برای رفع نگرانی‌های ما پیش بیایند.»

13:06- نشریه نیشن گزارش داد، باب دریفوز، کارشناس سیاستگذاری هسته‌ای معتقد است که اوباما به خوبی می‌داند که برهم خوردن مذاکرات به هیچ وجه به نفع آمریکا نیست و نه تنها ایران چیزی را از دست نخواهد داد بلکه از یک سو فعالیت‌های خود را با سرعت و عمق بیشتری ادامه می‌دهد و از سوی دیگر رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از هم فرومی‌پاشد.

در آخرین ساعات مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، تصمیم بر آن شد که مذاکرات تا چند ماه آینده ادامه پیدا کند. از 20 ژانویه گذشته، زمانی که هر دو طرف اجرای توافقنامه موقت را که در پاییز سال گذشته امضا شد، آغاز کردند، تلاش برای عقد توافقنامه جامع آغاز کردید. اما در توافقنامه موقت قرار برای یک دوره تمدید شش ماهه در نظر گرفته شد و شواهد حاکی از آن است که این دوره تمدید، اجرا می‌شود. در نتیجه به نظر می‌رسد که تندروها و محافظه‌کاران در واشنگتن، که از ابتدا با مذاکرات مخالف بودند، تلاش جدیدی را برای مختل کردن مذاکرات آغاز کنند.

تلاش ایشان به نتیجه نخواهد انجامید، هر چند که به هر حال تلاش خواهند کرد. ماه ژانویه گذشته، به دنبال عقد قرارداد موقت، جمعی از تندروهای واشنگتن، از جمله کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا (آیپک)، به رهبری سناتور رابرت منندز و شماری از اعضای میانی کنگره تلاش کردند تا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران وضع کنند ـ با اینکه توافقنامه موقت صراحتاً وضع تحریم‌های جدید در طول مذاکرات را منع کرده بود و با اینکه کاخ سفید تصریح کرده بود که مصوبه‌ای که آیپک خواهان آن است، مذاکرات را بر هم خواهد زد. در آن زمان کاخ سفید در حرکتی سرسختانه، به شدت حامیان مصوبه تحریمی جدید را به چالش کشیده و اعلان کرد که اگر خواهان جنگ با ایران هستند، این لایحه را تصویب کنند. این موضع سخت از طرف کاخ سفید شماری از اعضای حامی آیپک در کنگره را عقب نشاند به ویژه در سنا و در نتیجه لایحه مذکور پس گرفته شد. این شکستی سخت و تلخ برای آیپک بود.

به رغم بروز علائمی حاکی از پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز توافقی صورت نگرفته است و لذا مذاکرات ادامه خواهد یافت ـ البته نه تا شش ماه دیگر اگر توافقی زودتر از این ضرب العجل حاصل شود ـ و رئیس جمهور اوباما نیز اعلان کرده است که آماده ادامه دادن مذاکرات است. نشریات مختلف از جمله نیویورک تایمز،‌ بلومبرگ و واشنگتن پست نیز در سرمقالات خود از ادامه مذاکرات حمایت کردند. تایمز، در سرمقاله خود تصریح می‌کند که تندروها در هر دو جناح سیاسی واقعاً تمایل به بر هم زدن مذاکرات دارند:




موضوع مطلب : مذاکرات معاونان ظریف و جان کری درباره نحوه تمدید مذاکرات
لحظه به لحظه با تحولات روز جمعه غزه
فاز جدید درگیری ها در غزه میان نیروهای مقاومت و رژیم اسرائیل که از یازده روز پیش و در پی تهاجم های مکرر صهیونیست ها آغاز شده بود، شب گذشته و با صدور فرمان حمله زمینی ارتش این رژیم به غزه وارد شدیدترین مرحله خود شد. جدیدترین اخبار از افزایش مستمر تعداد شهدا در پی تهاجم جدید رژیم اسرائیل حکایت دارد.
کد خبر: 417381
تاریخ انتشار:27 تیر 1393 - 13:50-18 July 2014
شهادت 17 فلسطینی از زمان آغاز تجاوز زمینی ارتش صهیونیستیفاز جدید درگیری ها در غزه میان نیروهای مقاومت و رژیم اسرائیل که از یازده روز پیش و در پی تهاجم های مکرر صهیونیست ها آغاز شده بود، شب گذشته و با صدور فرمان حمله زمینی ارتش این رژیم به غزه وارد شدیدترین مرحله خود شد. جدیدترین اخبار از افزایش مستمر تعداد شهدا در پی تهاجم جدید رژیم اسرائیل حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، اواخر وقت شب گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، فرمان حمله زمینی ارتش این رژیم به غزه را صادر کرد. این در حالی است که پیشتر گفته می شد کابینه امنیتی این رژیم با چنین حمله ای موافقت نکرده است.

آخرین تحولات مربوط به جنگ غزه از قرار زیر است:

14:50 - صهیونیست‌ها ساختمان اداری بیمارستان بیت حانون را بمباران کردند

14:30 - جان کری امروز وارد قاهره می‌شود.

14:01 - عضو فتح: همه درها بر روی طرح آتش بس مصر بسته نشده است.

13:18 - نتانیاهو: سربازان ما تونل‌های بین غزه و اسرائیل را تخریب می‌کنند.

12:35 - شلیک 10 موشک قسام به «اشدود».

10:15 - مقاومت، تجهیزات ارتش رژیم صهیونیستی در شمال غزه را گلوله‌باران کرد. 

10:05 - کانال 10 تلویزیون اسرائیل به نقل از فرماندهی ارتش رژیم‌صهیونیستی گزارش داده است که عملیات زمینی در غزه دستکم یک هفته به طول می‌انجامد.

10:00 - تلویزیون الاقصی از حمله موشکی مقاومت به شهر"دیمونا" خبر داد.

09:44 - حمله جنگنده‌های اسرائیل به ساختمان محل استقرار خبرنگاران در غزه.

09:30 - وزارت بهداشت غزه شمار شهدای غزه را 260 نفر اعلام کرد. 

09:22 - شهادت 17 فلسطینی از آغاز تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی به غزه و هلاکت یک صهیونیست.

07:24 - شکست کماندوهای رژیم صهیونیستی برای ورود به شهر رفح.

06:36 - تداوم حملات رژیم صهیونیستی به منازل مسکونی در غزه.

06:12 - اردن خواستار جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی وضعیت غزه شد.

06:10 - سخنگوی وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تعداد شهدای حمله  صهیونیست‌ها از 11 روز قبل تاکنون به 248 نفر رسیده و تعداد افراد زخمی شده از مرز 1920 تن گذشته است.

04:30 - محل تجمع نظامیان صهیونیست در شمال غزه هدف حمله القسام قرار گرفت

04:00 - ترکیه حمله زمینی صهیونیست‌ها به نوار غزه را محکوم کرد. مصر نیز خواستار توقف این حملات شد.

03:39 - درگیری فلسطینی‌ها و نیروهای زمینی رژیم صهیونیستی در خان‎یونس.

03:04 - وزیر اطلاع رسانی رژیم صهیونیستی: هدف از عملیات زمینی خلع سلاح نوار غزه است .

03:02 - سخنگوی وزارت بهداشت غزه: رژیم صهیونیستی درحال بکارگیری گاز اعصاب علیه نوار غزه است. 

03:01 -  منابع فلسطینی نفوذ ارتش اسرائیل به داخل مرزهای نوار غزه را رد کردند.

02:37 - تبادل آتش مبارزان فلسطینی با نظامیان صهونیست در مرز غزه.

02:35 - سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی: نیروهای زمینی از دیوار حائل با نوار غزه عبور کردند.

02:34 - رژیم صهیونیستی خطوط برق در شمال غزه را هدف قرار داد.

02:18 - موتی الموز سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی پس از جلسه کابینه امنیتی اسرائیل گفت که عملیات زمینی که ساعتی قبل آغاز شده مرحله دوم عملیاتی است که از 10 روز قبل آغاز شده است.

02:08 - گفت‌وگوی تلفنی خالد مشعل و رمضان عبدالله با علی لاریجانی 

01:52 -  اظهار تاسف بان کی مون از حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه

01:47 - ارتش رژیم صهیونیستی شمار دیگری از نیروهای ذخیره خود را فراخواند

01:46 - بان‌کی‌مون: اسرائیل اقدامات بیشتری برای توقف کشتار غیرنظامیان غزه انجام دهد

01:45 - تانک‌های رژیم صهیونیستی در حال پیشروی به شمال نوار غزه

01:37 - فابیوس از حمله زمینی اسرائیل ابراز نگرانی کرد

01:17 - تل‌آویو از شهرک نشینان ساکن مناطق نزدیک به غزه خواست تا در امشب را در پناهگاه بمانند

01:02 - حماس: اسرائیل با یورش زمینی به غزه هزینه گزافی خواهد پرداخت

01:00 - گفت‌وگوی تلفنی کری و نتانیاهو در بحبوحه تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی به غزه

00:59 - تانک‌های ارتش صهیونیستی بیمارستان «الوفا» در غزه را هدف قرار دادند 

00:39 - 5 شهید و 30 زخمی در لحظات اولیه آغاز حمله زمینی اسرائیل به غزه

00:22 - ورود تانک‌های اسرائیلی به غزه/شروع گلوله‌باران فلسطینی‌ها.



موضوع مطلب : رژیم اسرائیل: عملیات زمینی در غزه یک هفته طول می‌کشد

کد خبر : 1572957570883163849      تاریخ : جمعه 27 تیر 1393 15:02    بازدید:113غزه,صدیقی,حضرت علی

امام جمعه موقت تهران:

غزه درخون است، روز قدس با شکوه برگزار شود

امام جمعه موقت تهران با اشاره به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در قتل عام مردم بی گناه غزه بویژه کشتار زنان و کودکان بی دفاع تاکید کرد: با توجه به جنایت های روزهای اخیر رژیم صهیونیستی در غزه باید روز جهانی قدس امسال پر رنگتر از سال های قبل برگزار شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در حمله های بی رحمانه خود تاکنون بیش از 227 نفر از مردم مظلوم غزه را به شهادت رسانده است و از زمین و هوا بر سر این مردم آتش می ریزد.

وی با بیان اینکه صدماتی که به مردم غزه وارد می شود، وجدان بشر را خدشه دار می کند، عنوان کرد: باید دولت هایی که مدعی اسلامی بودن، بیدار شوند و بدانند که گرگ با گوسفند سازش نخواهد داشت، مذاکره آنها توجیه یغماگری آنها است و برای حق نیست.

امام جمعه موقت تهران افزود: در کوران مذاکرات ایران و گروه 1+5 اینها این جنایت ها را برپا می کنند تا یک سرگرمی جدید برای مسلمانان دنیا درست کنند.

وی افزود: داعش و گروهک های بی عقل، بی دین و بی عاطفه را به عنوان شاخه هایی برای سرگرمی امت اسلامی به عنوان آتش فتنه روشن کردند تا اسرائیل اهداف خود را پیش ببرد.

امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران نیز با بیان اینکه حضرت علی (ع) محو جمال خدا و ذوب در ذات ربوبی بود، گفت: پیامبر اکرم (ص) اولین شخصیت عالم امکان به علی عشق دارد.

وی ضمن تسلیت شهادت اعجوبه خلقت حضرت امیرالمومنین (ع) افزود: علی شخصیتی به وسعت اسما الحسنی خدا دارد، علی اسم اعظم و جامع غیب و شهود و مظهر جمال و جلال خداوند است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه حضرت علی (ع) قبل از شهادت در محراب محو جمال خدا و ذوب در ذات ربوبی او بود، ادامه داد: هیچ غبار و لکه ای میان او و خداوند تعالی وجود نداشت.

امام جمعه موقت تهران مساله اقتصاد، مساله جسم و مساله روابط و... در این عالم را قطره ای از مسئولیت حکومتی دانست و اضافه کرد: شعار مجاهدین صدر اسلام این بود که ما ماموریت و رسالتمان این است که بشر را از یوغ حاکمیت نفس اماره، وطن پرستی، علم و صنعت پرستی، شهوت پرستی ... خارج و او را در همه عرصه ها خدا پرست کنیم.

صدیقی با تاکید بر محبت انسان ها به یکدیگر تصریح کرد: کینه، ایذا مومن و قطع رحم حرام است و باید دلهای آنها به یکدیگر وصل باشد که امیدواریم در این ماه مبارک و پر از رحمت الهی دلهای ما به یکدیگر نزدیک شود.

خطیب جمعه تهران با اشاره به شب نوزدهم ماه رمضان شب ضربت خوردن حضرت علی (ع)گفت: در این شب همه عالمیان علی را صدا زدند، اشک ها ریختند و ضجه ها زدند، میلیون ها نفر در دل شب ندای العفو سر دادند و به حضرت علی (ع) متوسل شدند، علی هم به همه یکجا پاسخ می گوید.

وی با اشاره به مهربانی و رقت قلب مولی الموحدین، اظهار داشت: دیدن بچه یتیم و پیرزن قد خمیده علی را توفانی می کند، علی در مقابله با کفار نیز اعتدال داشت بدان معنا که در میدان جنگ شمشیر بدست می گرفت اما جنگ او را متمرکز در آن نمی کرد زیرا جنگ علی بندگی بود.

به گفته صدیقی، حضرت علی (ع) با ذوالفقار الهی در موقعیت حساس جنگ دیده می شد اما بعضی ها را از زیر شمشیر رد می کرد و وقتی از او درباره علت آن سوال می شد، پاسخ می داد، در نسل او شیعه و موحد می دیدم بنابراین حق کشتن او را نداشتم.

صدیقی در بخش دیگری از خطبه اول با بیان اینکه خداوند، پیامبر (ص) و همه ائمه به وجود حضرت علی (ع) مفتخر هستند، افزود: وقتی او از سفر بازمی گشت پیغمبر عرق او را با دست می گرفتند و بعنوان تبرک آن را به بدن خود می مالیدند، پیامبر(ص) هنگام سفر حضرت علی (ع)دعا می رد که خدایا اجل به من مهلت دهد تا یکبار دیگر علی را ببینم یعنی عشق اول شخصیت عالم امکان به امیرالمومنین (ع) چنین است.

صدیقی با تاکید بر توبه این ماه تصریح کرد: اگر در این ماه سبک زندگی ما دینی و قرآنی شود خداوند صادق الوعد است.

وی گفت: در صورتی که دولت مجاری را دراین مسیر قرار دهد، در مسیر رفع مشکلات با سهولت عبور می کند، هرچند فاصله از تقوا کار را پیچیده می کند و کم توجهی به خدا و چشم دوختن به این و آن بر مشکلات می افزاید.(ایرنا)




موضوع مطلب : غزه درخون است، روز قدس با شکوه برگزار شود
1   2   3   4   5   >