سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان
نه خبری از انتخابات است، نه خبر از حمایت صنفی
امیدواریم شاهد تکرار صحنه‌هایی نباشیم که سینماگران دارای ضعف مالی برای شنیدن صدایشان در مراسم‌های رسمی خانه سینما فریاد سردهند و تا جشن خانه سینما، حداقل تکلیف مدیریت خانه سینما مشخص شده باشد و برنامه‌های صنفی با دریافت کمک‌های سازمان سینمایی، جنبه عملیاتی داشته باشد
کد خبر: 409630
تاریخ انتشار:30 خرداد 1393 - 21:06-20 June 2014
  با گذشت بیش از 9 ماه از بازگشایی خانه سینما و رفع موانع برگزاری انتخابات، تنها نهاد متولی غیردولتی سینمای کشور، این پرسش پیش رو است که چرا انتخابات این نهاد برگزار نمی‌شود و بلاتکلیفی این مجموعه با هیات مدیره کنونی استمرار یافته و اراده‌ای برای پایان این بلاتکلیفی در مدیریت خانه سینما وجود ندارد؟ ابهامی که برخی از اهالی خانه سینما نیز با آن مواجه شده‌اند و زمانی پررنگ‌تر می‌شود که با عدم اجرایی شدن حداقل حمایت‌های صنفی خانه سینما از سینماگرانِ دارای بنیه ضعیف، گره می‌خورد.

به گزارش «تابناک»، انگار همین دیروز بود؛ واپسین روزهای دولت پیشین و تلاش برای پایان بخشیدن به حیات خانه سینما و تشکیل نهادی جایگزین. 25 تیرماه 1392 بلندگویی در دست علیرضا داوودنژاد بود و فریادهای مقابل در ساختمان خانه سینما در خیابان سمنان که مملو از سینماگران برجسته کشور بود، حکایت از رویارویی بی‌سابقه اهالی هنر هفتم با متولی دولتی سینما داشت.

در این رویارویی، زور هنرمندان چربید و شعار دولت مبنی بر بازگشایی این نهاد علی‌رغم سنگ اندازی‌ها، عملیاتی شد. درِ خانه سینما صبح روز پنجشنبه 21 شهریور ماه با حضور هنرمندان و همراهی حجت‌الله ایوبی و عزت‌الله انتظامی باز شد و مدتی بعد زمینه برگزاری انتخابات خانه سینما نیز فراهم شد؛ اتفاقی که قرار بود 20 اسفندماه 1392 به وقوع بپیوندد اما وقتی عقربه ساعت به نیمه‌های شب نزدیک می‌شد، برای همه معلوم شده بود که رخ نخواهد افتاد.

در خانه سینما به جز جشن گرفتن برای سینماگران چه می‌کنند؟!

اعتراض کیوان کثیریان و نمایندگان چند صنف دیگر نیز در مخالفت با عدم برگزاری انتخابات، نتیجه‌ای نخواهد داشت. فشار برخی نمایندگان مجلس در آستانه این انتخابات و وارد دانستن اشکال به این انتخابات و سپس نامه ایوبی مبنی بر توصیه به عدم برگزاری انتخابات تا رفع ابهام‌ها که علیرضا رضاداد دست راستِ رئیس سازمان سینمایی با خود به تالار سیف الله داد خانه سینما آورده بود و رویکرد هیات مدیره خانه سینما مبنی بر تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد و مجلس، اتفاقی پیش بینی نشده را در پی داشت.

با تصمیم اکثریت اعضای مجمع عمومی که نمایندگی از انجمن‌های تخصصی صنوف سینمایی عضو خانه سینما بودند، دوره هیات مدیره‌ای یک سال تمدید شد که دو سال از پایان دوره مدیریتش گذشته بود و برخی اعضایش به دلایل متفاوتی تاکید کرده بودند در دوره جدید قصد حضور در هیات‌مدیره و دیگر پست‌های مدیریتی این نهاد مهم را ندارند و بنابراین انتظار می‌رفت زمینه چرخش مدیریتی سریع‌تر فراهم شود.

از زمان بازگشایی خانه سینما بیش از 9 ماه و از موعد برگزاری مجمع بیش از 100 روز می‌گذرد. در این مدت برخی تصمیمات صحیح نظیر انتخاب انتخاب شورای عالی و داوری خانه سینما به عنوان متولی رسیدگی به شکایت‌های صنفی و ایجاد زمینه لازم و انتخاب دبیر و داوران جشن خانه سینما در کنار معدودی از تصمیمات اشتباه نظیر بستن در صنوف و محرومیت سینماگران غیرعضو خانه سینما از فعالیت سینمایی صورت پذیرفته و در این وضعیت بلاتکلیف امور پیش می‌رود اما تا کجا؟

پیگیری‌های «تابناک» نشان داد، پس از بررسی‌ها مشخص شده حتی ثبت چندگانه صنوف که پیش‌تر به عنوان مقدمه مغفول برای برگزاری انتخابات مورد تاکید پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی قرار گرفته بود و منجر به لغو انتخابات خانه سینما شد، لزومی ندارد و ظاهراً در حال حاضر تنها مشکل پیش رو، صنف تهیه کنندگان است که ساز خود را می‌زند و این مسئله نیز چالش بزرگی برای برگزاری انتخابات خانه سینما و خروج این نهاد از بلاتکلیفی نیست اما اراده‌ای در این زمینه مشهود نیست.

در خانه سینما به جز جشن گرفتن برای سینماگران چه می‌کنند؟!

برخی از اهالی خانه سینما نیز در هفته‌های اخیر پیگیر روند برگزاری انتخابات و علل مسکوت ماندن این امر مهم شدند و ظاهراً نتوانسته اند پاسخ قانع کننده‌ای از مسئولان امر در خانه سینما دریافت کنند. از این منظر انتظار می‌رود مسئولان امر و پیش از همه، مدیران خانه سینما، تشریفات قانونی برگزاری مجمع را انجام دهند و بالاخره به این وضعیت بلاتکلیف این نهاد صنفی پایان بخشند؛ نهادی که باید اموری مهم‌تر از جشن خانه سینما را نیز انجام دهد و باید متولی واقعیِِ صنفی «همه سینماگران» ایران باشد.

نهادهای مسئول و مشخصاً سازمان سینمایی، کمک‌های بسیار قابل توجه مالی در کنار حمایت‌های قانونی از خانه سینما داشته‌اند اما متاسفانه به جز برگزاری تعدادی مراسم و جشنِ صنفی، اتفاق مهمی برای اهالی صنوف سینمایی نیافتاده و هنرمندان همچنان برای بدیهی ترین امورشان راهی بهارستان می‌شوند و از سازمان سینمایی پیگیر ماجرا هستند و عملاً در راستای شکل گیری جایگاه صنفی مورد انتظار خانه سینما، کوچک ترین گام ملموسی برداشته نشده است. 

بی‌شک اگر خانه سینما مشخصاً توان این ماموریت مهم را دارد، می‌تواند با مشخص کردن رقم دقیق مورد نیاز برای ایجاد عقبه حمایتیِ تامین کننده هزینه های اینچنینی سینماگران نظیر کمک هزینه و بیمه برای هنرمندانِ ضعیف (به لحاظ بنیه مالی) به وظیفه اصلی صنفی‌اش عمل کند. هرچند مرغ زنده دادن به هنرمندان در شان ایشان نیست اما عدم برداشتن کوچک‌ترین گام‌هایی در جهت رفع این نیازهای بدیهی سینماگران در قالب بیمه بیکاری و درمان و... نیز اقدامی در راستای شان‌شان قلمداد نمی‌شود.

امیدواریم شاهد تکرار صحنه‌هایی نباشیم که سینماگران دارای ضعف و مشکلات شدید مالی و فاقد بیمه درمانی برای شنیدن صدایشان در مراسم‌های رسمی خانه سینما فریاد سردهند و تا جشن خانه سینما، حداقل تکلیف مدیریت خانه سینما مشخص شده باشد و برنامه‌های صنفی با دریافت کمک‌های سازمان سینمایی، جنبه عملیاتی داشته باشد؛ هرچند با وضع موجود، چندان امیدی نمی‌توان داشت!



موضوع مطلب : در خانه سینما به جز جشن گرفتن برای سینماگران چه می‌کنند؟!
هفته پنجم لیگ جهانی والیبال؛
تیم ملی ایران کار سختی در برابر تیم دگرگون شده ایتالیا نداشت و این تیم را که بدون زایتسف، ستاره مشهور خود به تهران آمده بود، در سه ست پیاپی شکست داد. پیروزی ایران در این بازی، چنان مقتدرانه بود که ست سوم را با 10 امتیاز اختلاف از آن خود کرد.
کد خبر: 409589
تاریخ انتشار:30 خرداد 1393 - 18:23-20 June 2014
سومین میزبانی ایران در لیگ جهانی 2014 با سومین بازی ما با ایتالیا در این جام همراه شد؛ تیم قدرتمندی که با 19 امتیاز صدرنشین گروه ماست و به دلیل میزبانی دور نهایی از هم اکنون حضورش در جمع هشت تیم دور نهایی تضمین شده و شاید همین موجب شد تا ایتالیایی‌ها ستاره‌های خود را به تهران نیاورند و به این ترتیب، شکست سنگینی را برابر تیم ملی ایران در کارنامه خود ببینند.

به گزارش «تابناک»، کار برای شاگردان کواچ چندان سخت نبود و این ایتالیای قهرمان بود که سه ست را با 7، 5 و 10 اختلاف امتیاز واگذار کرد تا ایران سومین پیروزی خود در این دیدار را به دست آورد و با 10 امتیاز فعلا در رده دوم جدول قرار گیرد.

بنا بر این گزارش، ایران پیش از این در دو دیدار در ایتالیا، مغلوب لاجوردی‌پوشان شده بود و هم اکنون پس از هفت امتیاز برابر برزیل بزرگ در تهران و در ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی، میزبان ایتالیایی بود که برخی ستاره‌های خود را نداشت و به آسانی و در سه ست پیاپی، این تیم را شکست دادند.

پیش از این، ایتالیا با 19 امتیاز در صدر جدول گروه بود و ایران نیز با 7 امتیاز از شش بازی نخست، امیدوار بود با پیروزی در بازی‌های خانگی برابر ایتالیا، شانس خود را برای راهیابی به مرحله نهایی افزایش دهد. در عوض ایتالیایی‌ها با حق امتیاز میزبانی مرحله نهایی، از اکنون برای دور بعد برنامه‌ریزی می‌کردند.



جدول گروه A

ایران تیم دگرگون شده ایتالیا را در سه ست پیاپی شکست داد

ترکیب ایران

شهرام محمودی، سعید معروف، فرهاد قائمی، سید محمد موسوی، فرهاد ظریف، عادل غلامی و میرزاجانپور

سرمربی: اسلوبودان کواچ

ترکیب ایتالیا:
 
توماس برتا، لوکا وتوری، فیلیپو لانزا، سابی جیولی، لوئیجی رازاندو و پیانو متو

سرمربی: بروتو

پخش زنده بازی

18:32  بازی با سرویس فرهاد قائمی آغاز می‌شود؛ اما این ایتالیایی‌ها هستند که نخستین امتیاز بازی را به دست می آورند.

18:38  شهرام محمودی با یک پرش خوب توپ را چنان در زمین ایتالیا می‌خواباند که در مقابل کسی نمی‌تواند آن را جمع کند و ایران به امتیاز 8 در ست نخست می‌رسد تا وقت استراحت فنی اول بازی اعلام شود.

18:41  هرچند فرهاد قائمی سرویس را زد و فرصت حمله در اختیار ایتالیایی‌هاست، دریافت خوب ظریف و پاس معروف توپ را در اختیار شهرام محمودی قرار می‌دهد تا او یازدهمین امتیاز بازی را برای ایران بیاورد؛ ایران 11  ایتالیا  7

18:45  میرزاجانپور سیزدهمین امتیاز بازی را برای ایران کسب می‌کند.

18:50  سید محمد موسوی یک دفاع زیبا در برابر لوکا ویتوری انجام می‌دهد تا ایران به امتیاز 16 برسد و وقت استراحت فنی دوم اعلام شود. اختلاف امتیاز ایران و ایتالیا در این دقایق بسیار عالی و اطمینان بخش است؛ ایران 16  ایتالیا  11

18:53  سرویس عالی موسوی هجدهمین امتیاز را برای ایران می‌آورد.

18:54  سرویس بعدی موسوی هم در زمین ایتالیا می‌خوابد؛ اما بروتو سرمربی ایتالیا اعتراض و درخواست ویدئو چک می‌کند که با بازبینی فیلم هم نوزدهمین امتیاز بازی هم به ایران داده می‌شود.

18:55  یک سرویس خوب دیگر از موسوی با دریافت ضعیف در زمین ایتالیا همراه است و در ادامه، بازیکنان ایران بیستمین امتیاز را کسب می کنند؛ ایران 20  ایتالیا  13

18:55  سرمربی ایتالیا درخواست وقت استراحت می‌کند.

19:00  میرزاجانپور ایران را به امتیاز 25 می‌رساند تا ایران ست نخست را با اختلاف زیاد و با امتیاز 25-18 از آن خود کند.

ایران و ایتالیا؛ سکانس سوم این‌بار در دیگ جوشان آزادی

ست دوم

19:04  میرزاجانپور نخستین امتیاز بازی در ست دوم را برای ایران به ارمغان می‌آورد.

19:07  در حالی که سرویس‌های خوب بازیکنان ایرانی، یکی پس از دیگری نتیجه بازی را 1-5 به سود ایران کرده بود، آبشار محمودی با دفاع ایتالیایی‌ها روبه رو می‌شود تا ایتالیا به امتیاز 2 برسد.

19:09 جا خالی بموقع سعید معروف ایران را به امتیاز هشت می‌رساند و ایتالیا را در همان عدد چهار باقی‌ می‌گذارد تا وقت استراحت فنی اول ست دوم اعلام شود.

19:14 یک همکاری سرعتی میان معروف و موسوی دوازدهمین امتیاز بازی را برای ایران به ارمغان می‌آورد؛ ایران 12 ایتالیا  8

19:15 ایتالیایی‌ها دو امتیاز پیاپی کسب می‌کنند تا اختلاف امتیاز آن‌ها با ایران به عدد دو برسد. کواچ برای اینکه اختلاف امتیاز خوب بازی را از دست ندهد، درخواست وقت استراحت می‌کند.

19:18  فرهاد قائمی شانزدهمین امتیاز بازی را برای ایران کسب می‌کند تا وقت استراحت فنی دوم بازی در این ست اعلام شود. ایران  16  ایتالیا  11.

19:22  برتا توپ خود را به بیرون می‌زند تا ایران به امتیاز 17 برسد.

19:26  بیستمین امتیاز بازی برای ایران پس از اعتراضات شدید بروتو حاصل شد. با بازبینی ویدئوی بازی و مشورت‌های چندباره داوران با هم، سرانجام داور امتیاز بیستم بازی را به ایران داد؛ هرچند بروتو همچنان در حال اعتراض است.

19:32  ایتالیایی‌ها سرویسشان را به بیرون می‌زنند تا ایران به امتیاز 23 بازی در این ست برسد.

19:34  رازاندو بیست و پنجمین امتیاز بازی در این ست را تقدیم ایران می‌کند تا ایران برنده ست دوم بازی شود.

ایران و ایتالیا؛ سکانس سوم این‌بار در دیگ جوشان آزادی

ست سوم

19:48  قائمی نخستین سرویس ست سوم را به تور می‌زند تا ایتالیایی‌ها اولین امتیاز ست سوم را از آن خود کنند.

19:50  سرویس خوب عادل غلامی با دریافت خوبی در زمین ایتالیا همراه نیست تا شهرام محمودی، امتیاز پنج را در این ست برای ایران به ارمغان بیاورد؛ ایران  5   ایتالیا  1

19:52  بازی در امتیاز 3-8 به سود ایران برای وقت استراحت فنی نخست متوقف می‌شود.

19:54  در حالی که ایتالیایی‌ها در امتیاز چهار متوقف شده‌اند، سرویس فوق‌العاده موسوی، امتیاز ده را برای ایران به ارمغان می‌آورد.

19:55  راندازو توپ را به آنتن می‌کوباند تا ایران به امتیاز یازده برسد؛ ایران  11   ایتالیا  4

19:57  در امتیاز 5-12 بروتو برای ایتالیا، تقاضای وقت استراحت می‌کند.

19:59  امیر غفور که به جای محمودی به زمین آمده، پانزدهمین امتیاز ایران را کسب می‌کند.

20:00  وقت استراحت فنی دوم بازی در امتیاز 7-16 به سود ایران اعلام می‌شود.

20:02  موسوی با دو دفاع پیاپی دو امتیاز برای ایران کسب می‌کند؛ ایران 18  ایتالیا  8

20:04  امیرغفور بیستمین امتیاز بازی را کسب می‌کند تا اختلاف امتیاز بازی یازده امتیاز به سود ایران شود.
 
20:08  ایتالیایی‌ها چهار امتیاز پیاپی را به دست می‌آورند و نتیجه بازی 13-20 به سود ایران می شود تا کواچ برای ایران، تقاضای وقت استراحت کند.

22:09  موسوی با یک سرویس خوب، امتیاز 23 را برای ایران کسب می‌کند؛ ایران 23  ایتالیا  14

22:10  امیر غفور با همه قدرت امتیاز 24 را برای ایران کسب می‌کند تا ایران در آستانه پیروزی قرار گیرد.

22:11  پوریا فیاضی توپ را به دست مدافعان ایتالیا می‌کوباند تا ایران برنده این ست و این بازی شود.

ایران تیم دگرگون شده ایتالیا را در سه ست پیاپی شکست داد



موضوع مطلب : ایران تیم دگرگون شده ایتالیا را در سه ست پیاپی شکست داد
برداشته شدن همه تحریم‌های شورای امنیت، چندجانبه و ملی مرتبط با مسأله هسته‌ای بر پایه یک برنامه تنظیمی مورد توافق طرفین که یکی از تعهدات تعیین شده برای 5+1 در راه حل نهایی مورد توافق با ایران است، اکنون به یکی از پیچیده‌ترین مسائل مطرح در مذاکرات هسته‌ای با ایران تبدیل شده است. محافل آمریکایی در این باره چه نظری دارند؟
کد خبر: 409593
تاریخ انتشار:30 خرداد 1393 - 18:43-20 June 2014
برداشته شدن همه تحریم‌های شورای امنیت، چندجانبه و ملی مرتبط با مسأله هسته‌ای بر پایه یک برنامه تنظیمی مورد توافق طرفین که یکی از تعهدات تعیین شده برای 5+1 در راه حل نهایی مورد توافق با ایران است، اکنون به یکی از پیچیده‌ترین مسائل مطرح در مذاکرات هسته‌ای با ایران تبدیل شده است. محافل آمریکایی در این باره چه نظری دارند؟

به گزارش «تابناک»، سی و پنج سال تحریم آمریکا علیه ایران ـ که پس از تسخیر سفارت آمریکا در سال 1358 آغاز شد و سرانجام بنا بر توافق موقت ژنو در حوزه هسته‌ای متوقف شد ـ مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌ها با بهانه‌ها و اهداف اعلامی متفاوت، مراجع تصمیم‌گیری متنوع و سازوکارهای برداشته شدن پیچیده ایجاد کرده که با توجه به تعهد 5+1 برای برداشته شدن بخش‌های مربوط به موضوع هسته‌ای در آنها در توافق نهایی با ایران بر پایه یک برنامه تنظیمی، مأموریت پیچیده‌ای برای مذاکره‌کنندگان دو طرف درست کرده است.

در فاصله ادوار چهارم و پنجم مذاکرات هسته‌ای در وین، وقتی که ویلیام برنز برای نخستین بار پس از دیدار کوتاه چند سال پیش با سعید جلیلی، در یک مذاکره علنی و دوجانبه در برابر مذاکره‌کنندگان ایرانی قرار گرفت، شیوه برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث طرفین اعلام شد.

حضور برنز از این جهت مهم و ضروری دانسته شده است که ایالات متحده به دلیل رهبری غرب در اعمال تحریم‌ها علیه ایران، بازیگر اصلی در برداشته شدن تحریم‌ها نیز خواهد بود و از سوی دیگر، برداشته شدن تحریم‌ها نیز هم با پیچیدگی‌های زمانی و هم با پیچیدگی‌های ساختار سیاسی و تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری در آمریکا روبه روست.

تعهد آمریکا به اعمال نشدن تحریم‌های جدید هسته‌ای علیه ایران در زمان اجرای توافق موقت هسته‌ای ژنو بر اساس حدود قدرت قانون دولت و کنگره آمریکا نشان می‌دهد در صحنه داخلی آمریکا نیز دولت تنها مرجع تصمیم‌گیری در این باره نخواهد بود و مواضع کنگره آمریکا نیز تأثیراتی در این روند خواهد داشت. کنگره به عنوان مرجع تصویب بسیاری از تحریم‌های ضد ایرانی، در برداشته شدن این تحریم‌ها نیز قدرت و نفوذ خواهد داشت.

اما مانند دیگر مسائل مطرح در مذاکرات هسته‌ای و از جمله اندازه برنامه هسته‌ای ایران، اقدامات شفافیت‌زا و اعتمادساز و مانند آن، برداشته شدن تحریم‌های ایران نیز علاوه بر بحث در میان دیپلمات‌ها مورد بحث و بررسی محافل فکری متعددی قرار گرفته که بررسی‌های فنی و تکنیکی آنها مورد توجه تصمیم‌سازان آمریکایی قرار می‌گیرد.

«کنت کاتزمن» از پژوهشگران مسائل ایران و منطقه که در سرویس پژوهشی کنگره آمریکا مشغول به کار است و دیدگاه هایش مورد توجه کنگره قرار دارد و به سبب انتشار گزارش‌های دوره‌ای از تحریم‌های ایران در سال های اخیر از جمله افراد شناخته در این حوزه است، یکی از این کارشناسان است که به تازگی ایده‌های خود در این باره را در قالب مقاله‌ای در نشستی در شورای آتلانتیک منتشر کرده است.

به باور وی، اشاره به متقابل بودن گام‌های ایران و 5+1 در توافق نهایی هسته‌ای به این معنا خواهد بود که ایران نیز می‌داند، برداشته شدن تحریم‌ها بر پایه یک برنامه تنظیمی خواهد بود و یک باره اتفاق نخواهد افتاد. از سوی دیگر، باید به این پرسش نیز پاسخ داده شود کدام یک از تحریم‌ها علیه ایران «مرتبط با مسأله هسته‌ای» دانسته می‌شوند.

از سوی دیگر، تعهد تعیین شده برای غرب در توافق ژنو، برداشته شدن تحریم‌هاست و نه به تعلیق درآوردن آنها، ولی برخی عبارات استفاده شده در این توافق، نشان می‌دهد همگان می دانند دولت آمریکا تنها تصمیم‌گیر در این باره نیست و کنگره آمریکا هم در آن نقشی خواهد داشت. به ادعای کاتزمن، شاید این وضعیت، این احتمال را به وجود آورد که توافق نهایی هسته‌ای دربردارنده تعهد امریکا به تعلیق تحریم‌ها باشد و نه برداشتن آنها!

در این باره باید گفت، تحریم‌های آمریکا علیه ایران یا بر پایه مصوبات کنگره وضع شده‌اند و یا آنکه رئیس جمهور با دستورهای اجرایی خود آنها را بر ایران تحمیل کرده است. ریشه تحریم‌های رئیس جمهور به اختیارات وی بر مبنای قانون اختیارات رئیس جمهور در شرایط اضطراری در حوزه اقتصاد بین‌الملل به نام IEEPA برمی‌گردد که با توجه به آن، بیل کلینتون در سال 1995، ایران را در وضعیت اضطراری قرار داد و هر سال این وضعیت اضطراری تمدید می‌شود و بنابراین رئیس جمهور توانایی صدور دستورهایی را برای تحریم ایران خواهد داشت.

دستورهای اجرایی 13224 و 13382 که به ترتیب در سال های 2001 و 2005 در دو موضوع تروریسم و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی صادر شده‌اند، باعث کارهایی علیه ایران شده و شامل دیگر کشورها هم می‌شود. این دستورهای اجرایی به صورت قوانین مصوب کنگره در نیامده‌اند و بنابراین می‌توانند با دستور رئیس جمهور تحریم‌های ایران بر اساس آنها توسط دولت آمریکا برداشته شود. البته بخش‌هایی از این دستورهای اجرایی در بعضی قوانین مصوب کنگره مورد اشاره قرار گرفته است.

دستور اجرایی 13622 در مورد نخریدن نفت ایران و دستور اجرایی شماره 13645 در مورد تحریم‌های مالی علیه ایران از جمله دستورهای اجرایی مخصوص ایران هستند که به دلیل تصویب نشدن در کنگره، قابل لغو توسط رئیس جمهور هستند.

از سوی دیگر، برخی فرامین اجرایی مانند فرمان 12959 درباره ممنوعیت تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل ساز و کار تعیین شده توسط کنگره برای برداشته شدن آنها نمی‌توانند از جانب رئیس جمهور برداشته شوند. فرمان اجرایی شماره 13590 برای ممنوعیت کمک به ایران برای تولید محصولات پتروشیمی و دستور اجرایی 13599 در مورد بلوکه کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران در آمریکا و تحریم‌های ایران در موضوع خرید فلزات گرانبها طبق فرمان اجرایی 13622 نیز با همین وضعیت روبه رو هستند و شرایطی برای برداشته شدن آنها تعیین شده است.

قانون تحریم ایران به نام ISA، چندین مورد بیان شدن در قانون جامع تحریم‌های به نام CISADA و تعیین ایران به عنوان کشور حامی تروریسم از جمله مثالهای اصلی هستند که بر پایه آنها شرایطی برای برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران تعیین شده است.

بنا بر مصوبه کنگره، لغو تحریم‌های مطرح در آن علیه ایران، نیازمند اعلام دولت به کنگره درباره برآورده شدن هر سه شرط زیر است؛

ــ ایران تلاش‌های خود برای طراحی، تولید و به دست آوردن سلاح‌های کشتارجمعی و موشک‌های بالستیک را متوقف کرده است.

ــ ایران از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شده باشد.

ــ ایران تهدید اساسی برای امنیت ملی آمریکا و متحدانش نیست.

این در حالی است که دولت آمریکا هیچ راهی برای نزدیک شدن به هیچ یک از این سه پیش‌شرط از خود نشان نداده است.

بخش‌هایی از قانون CISADA به مسائل داخلی ایران و موضوع حقوق بشر نیز کشیده شده و پیش‌شرط برداشته شدن این تحریم‌ها، مسائلی از جمله آزادی همه زندانیان رخدادهای سال 2009 و دیگر مسائل مربوط به آن را در بر می‌گیرد.

به باور کاتزمن روشن نیست که آیا این بخش‌های قانون CISADA هم تحریم مرتبط با موضوع هسته‌ای در نظر گرفته می‌شود و در مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد یا خیر؟!

همان‌گونه که گفته شد، برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بر پایه قانون ISA نیازمند حذف نام ایران از فهرست کشورهای حامی تروریسم است. قرار داشتن نام ایران در این فهرست، مجموعه‌ای گسترده از عواقب را در پی دارد که ممنوعیت کمک اقتصادی به ایران، ممنوعیت صدور سلاح به ایران، ممنوعیت صدور کالاهای با مصرف دوگانه، ضرورت رأی منفی دادن به هر وام نهادهای مالی بین‌المللی به ایران و قطع کمک آمریکا به هر دولتی که به ایران سلاح می‌فروشد و توقف کمک آمریکا به هر برنامه بین‌المللی که در ایران اجرا می‌شود از آن جمله است.

رئیس جمهور آمریکا به شرط همراهی کنگره، توانایی حذف نام یک کشور از فهرست حامیان تروریسم را دارد. برای تحقق چنین امری، رئیس جمهور باید به کنگره نشان دهد که کشور مورد نظر؛

ــ در شش ماه پیش از آن کاری برای حمایت از تروریسم انجام نداده است.

ــ به آمریکا تضمین داده باشد که در آینده کاری در حمایت از تروریسم انجام نخواهد داد.

پایان تحریم‌ها از مسیر انقضای دوره قانونی آنها

برخی از قوانین تحریمی علیه ایران دارای یک مهلت انقضای معین در خود آن قانون بوده است؛ برای نمونه، قانون ISA در آغاز بنا بود که پنج سال پس از تصویب آن (ماه اوت 2001) منقضی شود ولی با دو بار تمدید کنگره، زمان انقضای کنونی آن آخرین روز سال 2016 است. اگر دولت آمریکا، این راه را انتخاب کند نیازی به برآورده شدن شرایط مطرح پیشین نیست. در این شرایط، رئیس جمهور اختیار قانونی وتو رأی احتمالی کنگره برای تمدید قانون تحریم ایران به نام ISA را دارد و پافشاری کنگره به تمدید تحریم و نادیده گرفتن وتو رئیس جمهور نیازمند رأی دو سوم است.

اختیار رئیس جمهور آمریکا برای تعلیق یا عدم اجرای قوانین تحریمی

رئیس جمهور آمریکا با اختیار تعیین طرف‌های مشمول تحریم، توانایی اجرا کردن یا نکردن برخی از تحریم‌ها را دارد. این نیز یک مکانیزم تعلیق اجرای تحریم‌ها و نه یک روش برای برداشتن آنهاست.

قانون عدم اشاعه هسته‌ای ایران، کره شمالی و سوریه به نام INKSNA، قانون عدم اشاعه ایران و عراق مصوب 1992، و قانون تحریم علیه ایران به نام ISA از جمله این قوانین هستند.

اعمال نشدن تحریم‌ها از راه استثنا قائل شدن

چندین قانون تحریم‌های آمریکا دارای شرایطی است که بر پایه آنها، رئیس جمهور اختیار استثنا کردن شرکت‌ها و کشورهای خارجی از تحریم‌ها را دارد. این امکان در صورتی ممکن است که رئیس جمهور گواهی دهد این طرف‌ها با اهداف آمریکا همراه هستند. از این طریق نیز برخی از تحریم‌های علیه ایران قابل تسهیل هستند.

بخش 1245 از قانون بودجه دفاعی 2012 آمریکا به رئیس‌جمهور اختیار داده که در حوزه واردات نفت از ایران چنین استثنایی را برای کشورهایی که واردات خود از ایران را به مقدار چشمگیری کاهش داده‌اند، اعمال کند.

قانون تحریم‌های ایران به نام ISA و نیز قانون INKSNA دارای شرایط مشابهی هستند.

تعلیق اجرای تحریم‌ها از طریق اختیار نادیده گرفتن بخشی از مصوبات کنگره (waive)

اصل تفکیک قوا و برتری داشتن رئیس جمهور در سیاست خارجی، این امکان را پدید آورده که رئیس‌جمهور بخشی از قوانین تحریمی را نادیده بگیرد. اوباما از همین اختیار در قالب قوانین ISA، قانون کاهش تهدید ایران، IFCA و بخش 1245 قانون دفاعی سال 2012 استفاده کرد تا تخفیف‌ها در تحریم‌های متعهد شده در توافق موقت ژنو را اجرایی کند.

در مواردی که رئیس جمهور اختیار پایان دادن تحریم‌ها را نداشته باشد یا آنکه کنگره در این مسیر با رئیس جمهور همراهی نکند، رئیس‌جمهور می‌تواند از همین اختیار برای اجرایی کردن تعهدات خود در حوزه تحریم‌ها بهره گیرد.

در حوزه صدور نفت که قطعا باید در توافق جامع هسته‌ای با ایران گنجانده شود، رئیس‌جمهور می‌تواند با اختیارات موجود در بخش 1245 و بودجه دفاعی سال 2012 توانایی این را دارد که برای دوره زمانی 120 روزه، چنین روشی را برای اجرا نشدن تحریم‌های نفتی در نظر بگیرد. این دوره‌های زمانی 120 روزه محدودیت تکرار هم ندارد.

دسترسی ایران به منابع ارزی خود،که بنا بر همین قانون محدود شده و محدودیت‌های آن از فوریه 2013 اجرایی شد، با همین روش قابل تسهیل خواهد بود.

تحریم‌های بانکی و تجاری اعمال شده علیه ایران بر اساس بخش 104 قانون CISADA نیز با همین روش، امکان تسهیل دارد که البته مشروط به نظر وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره ضرورت چنین کاری برای منافع ملی آمریکا و نیز ازائه گزارش به کنگره در توضیح این امر است.

قانون تحریم‌های ایران ISA ، حضور ایران در فهرست کشورهای حامی تروریسم و نیز قوانین تحریمی مرتبط با مسأله عدم اشاعه نیز اختیارات مشابهی را برای رئیس جمهور قائل شده است.

هرچند این پیچیدگی‌های فوق قابل توجه است، دیدگاه مذاکره‌کنندگان ایرانی این است که برداشته شدن همه تحریم‌ها، تعهد دولت آمریکا به عنوان یک دولت است و مسائل داخلی آمریکا ربطی به طرف ایرانی ندارد. آمریکا در توافق ژنو تعهدی داده که فارغ از مسائل داخلی این کشور، باید به آن عمل کند.



موضوع مطلب : پیچیدگی‌های آمریکایی برداشته شدن تحریم‌های ایران
لحظه به لحظه با پنجمین روز «وین 5»؛ 23:47
نیاز است 1+5 در داخل خودشان تلاش کنند که به یک موضع مشترک و در جهت رسیدن به راه‌حل باشد... برنامه غنی‌سازی متعلق به مردم است و درباره چیزهایی که به مردم کشورمان تعلق دارد گفت‌وگو نمی‌کنیم... با سوالات بی‌پایان همکاری نمی‌کنیم... ساختمان تحریم‌ها ترک جدی برداشته و امیدواریم تحریم‌ها را از پایه منهدم کنیم... این متن (توافق نامه) شاید بیش‌تر از کلمات پرانتز (موضوعات مورد اختلاف) دارد...
کد خبر: 409544
تاریخ انتشار:30 خرداد 1393 - 13:13-20 June 2014
آغاز پنجمین روز مذاکرات و ادامه نگارش توافق نامه
پنجمین روزِ پنجمینِ دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در حالی آغاز شد که عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونین وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تا ساعتی پس از بامداد روز جمعه در حال نگارش متن توافق‌نامه نهایی تحت عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» بودند؛ برنامه‌ای که امروز نیز از سر گرفته شد.

به گزارش «تابناک»، به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت چهار دور از این گفت‌وگو‌ها برگزار شده، طرفین در دور پنجم این مذاکرات، درباره اختلافات درباره متن توافق‌نامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات پدید آمده برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به مذاکره می‌پردازند.

در دور پنجم مذاکرات، در سومین روز گفت و گوهای نفس گیر، سرانجام طرفین آغاز نگارش متن پیش نویس توافق نهایی را تأیید و تاکید کردند که موارد اختلاف میان ایران و 1+5 کم نیست و آغاز نگارش توافق نامه به منزله رسیدن به توافق در تمامی مورد اختلافات نیست. روز گذشته نیز با نگارش مقدمه توافق نهایی گذشت و ظاهراً طرفین علی‌رغم اختلافات، وارد نگارش متن توافق نهایی یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ روندی که تا ساعت 1:30 صبح به وقت وین ادامه داشت.

بر پایه توافق ژنو، مهلت مذاکرات برای یک دوره شش ماهه دیگر نیز قابل تمدید است اما از آنجا که این تمدید می‌تواند موجب پیچیدگی اوضاع شود، طرفین گفت‌و‌گو در تلاش هستند تا مذاکرات در این همین مهلت به نتیجه برسد و نمایندگان کشورهای غربی طرح تمدید مذاکرات را در صورت عملیاتی شدن تنها برای چند هفته و نه دوره شش ماهه مورد توجه قرار داده‌اند.

در همین راستای تسریع مذاکرات، شب گذشته مشخص شد که دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 از 11 تیرماه (دوم جولای) در وین برگزار می‌شود و بنابر گفته یک دپیلمات ایران تا هر زمان که مفید باشد استمرار خواهد داشت و بنابراین ممکن است طولانی ترین دوره مذاکرات هسته‌ای ایران و 6 کشور جهان رقم بخورد. یک دیپلمات ایرانی درباره مدت مذاکرات در 2 جولای گفته است: بالاخره 2 جولای به 20 جولای بسیار نزدیک است و ممکن است مذاکرات از 2 جولای تا بیستم ادامه داشته باشد.

23:47: پس از پایان پنجمین دوره مذاکرات وین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای، لحظاتی پیش پایتخت اتریش را به مقصد تهران ترک کرد.

23:26: روماین نادال سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ" و در پایان این دور از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 تأکید کرد که یک توافق نهایی در اختلافات غرب با ایران درباره مسئله غنی‌سازی اورانیوم تهران زمانی شکل خواهد گرفت که همه مسائل واقعاً شفاف و باز شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: همان‌گونه که من در سیزده ژوئن [23 خرداد ماه] گفتم موضع فرانسه در رابطه با مناقشات هسته‌ای ایران با غرب ثابت است. توافق نهایی تنها زمانی وجود خواهد داشت که کلّیت تمام مسائل و نکات حل‌نشده شفاف و روشن شود. بااین‌همه وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران موفقیت آمیز خواهد بود. آنچه واقعاً اهمیت دارد محتوای یک توافق است. این توافق‌نامه باید به جامعه بین المللی شفافیت درباره برنامه اتمی ایران و تضمین‌هایی در این باره را که این برنامه‌ها هیچ بخش نظامی ندارد بدهد.

23:09: جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری اعلام کرد: ما هیچ تماس جدیدی با ایران در مورد عراق نداشته ایم.

20:03: مقام ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات 1+5 با ایران در جلسه‌ای توجیهی با خبرنگاران گفت که ما در زمان مهم مذاکرات هستیم. مذاکرات سخت اما سازنده است. هدف ما کسب اطمینان از این است که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. ما همچنین با ایرانی‌ها دوجانبه یا سه جانبه دیدار کرده‌ایم. هر وقت ما با ایرانی‌ها دیدار می‌کنیم درباره رابرت وینستون، عابدینی و حکمتی صحبت می‌کنیم. ما هفته بعد نیز در اروپا با هم دیدار خواهیم کرد.

وی گفت: همه تلاش‌هایی که از عهده دولت آمریکا بر می‌آید انجام خواهیم داد تا این کار به جلو پیش برود، این مهم است که به این فرآیند فرصت بدهیم تا موفق شود.

مقام آمریکایی درباره تمدید موقت توافقنامه ژنو گفت: در مذاکرات بحثی از تمدید توافق موقت نشد، ما می‌خواهیم تا 20 جولای به توافق برسیم و گذر زمان به نفع هیچکس نیست، اما هنوز اختلاف‌ها زیاد است. وقتی که ما می‌گوییم که این مسئله یک مکعب روبیک است یعنی اینکه بخش‌های مختلف باید باشند تا این مسئله شکل بگیرد. حتی مثلا اگر 95 درصد مسیر طی شود باز 5 درصد باقیمانده باید طی شود تا بتوان به نتیجه رسید.

این مقام آمریکایی گفت که کشورهای عضو 1+5 در مذاکرات خواستار کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران هستند و هنوز مقدار زیادی از کار سخت باقی مانده است. آژانس بخش مهمی از این توافق است، ما منتظر گزارش آژانس هستیم. ما تا آنجایی که می توانیم سخت کار خواهیم کرد، هفته بعد هم به اروپا می‌آییم. ما به دنبال راه حل هستیم، این تلاش فشرده و سخت است.

وی با اشاره به مذاکرات در جریان وین گفت: مذاکرات آقای عراقچی و خانم اشمیت فکر می‌کنم تا الان تمام شده باشد. ما متمرکز هستیم تا 20 جولای به توافق برسیم، اما همانطور که قبلا گفتیم توافقی که خوب باشد. من این مذاکرات را اولین یا آخرین فرصت نمی‌نامم، بلکه آن را بهترین فرصت می‌دانم. فکر می‌کنم که ما مذاکره فقط برای مذاکره نداریم و مذاکرات جدی در جریان است.


19:00: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پنجمین گزارش ماهانه درباره پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق موقت ژنو بار دیگر تصریح کرده ایران تقریباً به تمام به تعهداتش به موجب این توافقنامه پایبند بوده است.  

گزارش ماهانه آژانس می‌افزاید: ایران به تحقق بندهای توافق موقت (توافق ژنو) همچنان پایبند است.

بر اساس این گزارش، یک تاسیسات هسته‌ای جدید که  ایران برای عمل به تمام بندهای توافق ژنو به آن نیاز دارد هنوز آماده نشده است. بر همین اساس آژانس اعلام کرد ایران راه اندازی این تاسیسات را آغاز کرده و جزئیات بیشتری ارائه نداده است.

همچنین این گزارش تاکید می‌کند که که از زمان عملی شدن توافق ژنو یعنی 20 ژانویه، ایران هم به رقیق کردن اورانیوم غنی شده خود پرداخه و هم 97 درصد از ذخیره گاز اورانیوم 20 درصد خود را به حالت اکسید در آورده است.

گزارش آژانس نقش کلیدی در روند اجرای توافق نوامبر میان ایران و گروه 1+5 ایفا میکند و به صورت ماهانه توسط مدیرکل منتشر می‌شود.

18:24: محمد جواد ظریف پس از پایان پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین در نشستی خبری در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکرات این دور بسیار فشرده بود و هنوز هم ادامه دارد. دیشب همکاران تا یک و نیم بامداد مشغول بودند و از امروز صبح هم رایزنی‌ها ادامه داشته و یک دور بنده با خانم اشتون دیدار داشتم و اکنون هم با معاون خانم اشتون همکاران ما بر روی مقدمه کار می‌کنند. 

• ما در این دور بر روی نگارش کار کردیم. ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم متنی وجود دارد . در برخی مسایل هم درباره محتوان و هم نحوه نگارش اختلاف نظر است. فعلا درباره عنوان توافق داریم هم‌چنین درباره یک چارچوب کلی و بخش زیادی از مقدمه اختلاف اساسی نیست اما درباره محتوا و نحوه نگارش اختلاف‌نظر است با توجه به عمر موضوع هسته‌ای طبیعی است و توقع داشتیم که کار دشوار باشد.

• طرف مقابل هنوز برای یک مذاکره جدی بر اساس واقعیات وارد کار نشده است. البته این طبیعی است که مذاکره‌کنندگان مسایل را برای جلسات آخر بگذارند و این هم طبیعی است. نیاز است به جای تکرار مواضع به روش‌های حل موضوع برسیم.

• بر اساس سیاست‌هایمان و آنچه در برنامه اقدام مشترک در ژنو توافق کردیم راه‌حل‌هایی پیشنهاد شد که باید هم‌زمان نگرانی‌های برخی کشورها رفع شود و ایران برنامه صلح‌آمیز هستةای خود را داشته باشد. پیشنهادهایی ما مخصوصا در مرحله نهایی داشتیم که به طور جدی در استانبول ارایه شد،‌ بیش از آنکه مواضع باشد راه ‌حل هایی است که هم حقوق ایران حفظ شود و هم اگر نگرانی است آنها برطرف شود. 

• سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ما جای ندارد و حذف این سلاح‌ها از بهترین راه‌ها برای ایجاد آرامش در دنیاست و کشورهای هسته‌ای که ما با آنها مذاکره‌ می‌کنیم باید سلاح‌ها را از بین ببرند. 

• در طرف مقابل ما هنوز احساس می‌کنیم تلاش برای مواضع زیاده‌خواهانه وجود دارد و فکر می کنم طرف های ما باید از مواضع خود صرف‌نظر کنند . ما از ابتدا حرف منطقی زدیم و بر اساس حقوق بین‌الملل حرف می‌زنیم. ما برای توافق و تفاهم آمدیم و نیاز هم به اتلاف وقت نداریم. ما با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس مذاکره می‌کنیم با حفظ حقوق ملت ایران. 

• نزدیک به 10 ساعت به طور منسجم روی متن کار کردند دو طرف، البته این به غیر از صدها ساعت بحث و بررسی داخلی در هر یک از طرف‌هاست. 

• الان دو طرف این امکان را دارند که به دیدگاه‌های دو طرف که بر روی کاغذ آمده بیشتر فکر کنند و دیدگاه‌های ما منطقی است و امیدواریم برای آنها هم به همین سمت برود. از 2 جولای( 11 تیرماه) به وین می‌آییم و تا زمانی که مذاکرات مفید و نیاز باشد ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم و امیدواریم با واقع‌بینی طرف مقابل مواجه شویم. 

• وی با اشاره به گزارش ماهانه آژانس گفت که آژانس یک بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش را اعلام کرد. 

• من فکر می کنم شاید کمی خوشبینانه باشد اگر فکر کنیم قبل از رسیدن به مرحله نهایی که چاره ای جز فکر کردن به راه حل ندارند از مواضع خود کوتاه بیایند. اما به هر حال در میان اعضای 1+5 میزان تحریم ها و فشارهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد بیشترین آن از سوی ایالات متحده است و لذا آمریکا نقش قابل توجهی دارد نه به عنوان کشوری که از یک صلاحیت ویژه در سطح بین الملل برخوردار باشد بلکه متاسفانه به عنوان کشوری که بیشتر فشارهای غیرقانونی را اعمال کرده است و بر این اساس ضرورت دارد بیشترین اقدامها را صورت دهد و بیشترین تصمیمات سخت را اتخاذ کند تا این که از این تار عنکبوتی که با تحریم های متعدد دور خود تنیده اند رهایی یابند و این امر نشان می دهد که آنها باید کار بیشتر و تصمیمات سخت تری بگیرند و باید برای این موضوع آماده باشند.

 

• ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح پیشنهادی ایران گفت: ما درباره همه موضوعات دیدگاه های خود را مطرح کرده ایم. آن چه مطرح بوده نیازهای عملی است و ما به صورت خیلی شفاف نشان داده ایم مجموعه برنامه غنی سازی ایران یک هدف مشخص را دنبال می کند که قابل دفاع است و خود این مساله نشانه صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است. از کارخانه تبدیل اورانیوم در اصفهان تا غنی سازی در نطنز و کارخانه تولید سوخت در اصفهان همه در قالب یک مجموعه که برای تولید سوخت بوشهر نیاز است جای می گیرد و لذا تعریف نیازهای عملی ایران کاملاً مشخص است و این که ما به چه شکلی به نیازهای عملی جامه عمل بپوشانیم و با چه سرعتی حرکت کنیم مواردی است که در مذاکرات درباره آن صحبت شده و دیدگاه های مختلفی مطرح شده که بعضی از این دیدگاه ها بسیار افراطی است و بیشتر برای مصاحبه و راضی کردن برخی جهات مناسب هستند.

 

• ظریف در پاسخ به این پرسش که «بر اساس گزارش شورای آتلانیک، تحریم های آمریکا علیه ایران 10 قانون و 26 دستور اجرایی است که رییس جمهوری آمریکا می تواند برخی از آنها را فقط به مدت 120 روز لغو کند. آیا در دیدار با نماینده ویژه آمریکا یعنی آقای برنز درباره برداشته شدن کامل این تحریم ها و متوان بودن آن با گام های ایران بر اساس توافق ژنو مذاکره شد؟» پاسخ داد: ما با دولت ها در حال مذاکره هستیم و این موضوع از نظر ما مهم نیست و موضوع مذاکره ما نیست زیرا با کمال احترام مشکل خود آنها است و مشکل را باید در درون خودشان حل کنند. اگر دولت آمریکا خود را متعهد می‌کند، بر اساس توافق ژنو ضرورت دارد در برنامه اقدام مشترک جامع تمام تحریم ها را بردارند. این موضوع را در تمام سطوح به آنها گفته ایم و تا زمانی که تمام تحریم ها برداشته نشود، موضوع حل و فصل نمی شود.

• وی درباره مهم‌ترین اختلاف‌نظرها و پرانتز‌های متن گفت: این متن (توافق نامه) شاید بیش‌تر از کلمات پرانتز (موضوعات مورد اختلاف برای بازگشت و رسیدن به تفاهم بر سر آنها در حین نگارش پیش نویس داخل پرانتز گذاشته می‌شوند) دارد. امیدواریم تا دو هفته دیگر به برکت ماه رمضان همه سر عقل بیایند و با واقع‌بینی وارد شوند. احتمال اینکه در مقدمه هم پرانتز زیاد باشد هست اما فکر می‌کنیم در مقدمه تفاهم بیش‌تر است. مقدمه به اهداف‌، چارچوب کار،‌ اجرای توافق‌ و زمان‌بندی و نتیجه اجرای توافق می‌پردازد که در همان شکل مقدمه توافق ژنو است.

 

• ظریف درباره محدودیت زمان برای مذاکرات گفت: دیدگاه‌های ما برای رسیدن به یک تفاهم بر اساس واقعیات است و نمی‌توان این واقعیات را نادیده گرفت و در مقاله‌ام در واشنگتن پست به دقت توضیح دادم این مساله را. این یک فرصت است که وجود دارد و امیدوارم در مدت زمان باقی مانده به نتیجه برسیم و به این مساله امیدوارم. هفته آینده 1+5 جلسه داخلی دارند و تا قبل از 11 تیر جلسه‌ای نداریم. 

• وی درباره دیدارش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و درخواست ایران برای بستن پرونده چاشنی‌های انفجاری گفت: مجموعه صحبت‌های ما درباره همکاری‌ها با آژانس است. در برنامه اقدام مشترک به عنوان ناظر و نظارت بر برنامه هسته ای آژانس درگیر است. ما در بحث چاشنی‌ها به سمت حل و فصل پیش رفتیم و امیدواریم آژانس هم بر اساس کارهایی که انجام شده تصمیم لازم را بگیرد. 

• وی درباره اجرای تعهدات از سوی 1+5 اظهار کرد: ما تعهداتمان را اجرا کردیم و طرف مقابل هم کمابیش تعهداتش را هر چند با اکراه و تاخیر انجام داده است. برخی کاغذبازی‌های بروکراتیک از سوی طرف مقابل مشکلاتی را برای بازرگانان ما ایجاد کرد که می‌بایست این گونه نمی‌بود.

• وزیر خارجه کشورمان درباره تعداد اختلاف‌نظرها گفت: معمولا همه صبر می‌کنند و از مواضعشان عدول نمی‌کنند تا لحظه آخر اما من دیدگاه دیگری دارم و پیشنهادات و راه‌حل‌ها را به طور شفاف ارایه دادیم. مقدمه،‌ کارهای ایران و کارهای طرف مقابل عناصر برنامه اقدام مشترک جامع است. درباره زمان‌بندی اجرای توافق هنوز در حال بحث هستیم. درباره سانتریفیوژها، هدف ما از برنامه هسته‌ای مان مشخص است و این نشان‌دهنده صلح‌آمیز بودن برنامه ماست. 

• من فکر می‌کنم جامعه بین‌الملل به این نتیجه رسیده که ایران به دنبال حل مساله است و اگر به نتیجه نرسیم همه می‌دانند که به خاطر کوتاهی ایران نبوده است بلکه کوتاهی 1+5 بوده است. تحریم فشار جز تاثیر سیاسی اثر دیگری نداشته و به لحاظ اقتصادی بر اقشار ضعیف اثر گذاشته که اهداف دیگری را تداعی می‌کند. ساختمان تحریم‌ها ترک جدی برداشته و با سیاست مدبرانه ایران امکان برقراری همان ساختار قبلی دیگر وجود ندارد و امیدواریم تحریم‌ها را از پایه منهدم کنیم و فشارها را کاهش دهیم و همان‌طور که رهبری گفتنند باید بدون امید به دیگران کارها را در اقتصاد ادامه دهیم. وزارت خارجه در سطح قائم مقام وزیر، جلسات مستمر برای رسیدن به نتیجه در اقتصاد مقاومتی برگزار می‌کند. 

• ما باید ظرف یک سال به توافق جامع برسیم و دوران اقدامات مقدماتی 29 تیر تمام می‌شود و برای تمدید دو طرف باید اقداماتی را انجام دهند که نیاز به توافق دارد و الزاما به این ربط ندارد که تاریخ پایان مذاکرات کی است. در آذرماه یا در نهایت دی‌ماه ما میتوانیم مذاکرات را ادامه دهیم. اما ما فکر می‌کنیم بهترین فرصت تا 29 تیر است. ما همیشه تاکید داشتیم که با سوالات بی‌پایان همکاری نمی‌کنیم. ما مبانی ادعاهایی که درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده را مبهم می‌دانیم. ضمن اینکه برخی سعی در تبلیغات سوء علیه ایران دارند. 

• سانتریفیوژها برای خودمان است و درباره تعدادشان خودمان توافق می‌کنیم و برای یک بازه زمانی فعالیت آنها صحبت می‌کنیم که به تفاهم‌هایی برسیم اما برنامه غنی‌سازی متعلق به مردم است و درباره چیزهایی که به مردم کشورمان تعلق دارد گفت‌وگو نمی‌کنیم. 

• ظریف در پاسخ به این سوال که عنوان شده بود که آژانس شاید برخی اقدامات یا ارزیابی‌های مرتبط با توافق جامع را نتواند تا 20 جولای انجام دهد، آیا این تاثیری بر رسیدن به توافق تا 20 جولای دارد یا نه، گفت که این موضوع تاثیری بر رسیدن به توافق تا 20 جولای ندارد.

• وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که در صورت فشار و اصرار یک کشور بر موضعش در 1+5 با توجه به حمایت دیگر اعضا از آن، روند مذاکرات را سخت‌تر و کند‌تر نخواهد کرد؟ گفت: تاکنون این طور بوده که از مجموعه کشورهای 1+5 یک موضع شنیده شده است اما در برخی موارد می‌توان گفت که موضع سخت‌ترین و تندترین عضو است که اصرار می‌کند بر موضوعش. این یک واقعیت است که نیاز است 1+5 در داخل خودشان تلاش کنند که به یک موضع مشترک و در جهت رسیدن به راه‌حل باشد. 

• وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اجرای تعهدات 1+5 در چارچوب توافق ژنو گفت: طرف مقابل هم کمابیش اما با تاخیر تعهداتش را اجرا کرده متاسفانه ولی از نقض جدی تعهد طرف مقابل خبر ندارم اما می‌دانم که با اکراه و تردید این تعهدات اجرا شده و دارایی‌ها مسترد شده و بانک مرکزی گزارش‌هایش را ارایه کرده است. البته ما توقع داشتیم این کندی وجود نداشته باشد علاوه بر این برخی مقررات بروکراتیک در این زمینه باعث شد تا بازرگانان وارد‌کنندگان و صادرکنندگان با مشکلاتی مواجه شوند.

 

18:10: مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر خبر داد مدیران سیاسی کشورهای 1+5 پنجشنبه هفته بعد در بروکسل دیدار می‌کنند.  

وی همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای هفته جاری در وین، پایتخت اتریش نوشت: تمام هفته تلاش کرده‌ایم تا سنگ‌بناهایی بسازیم که در دور بعدی مذاکرات در روز 2 جولای در وین بتوانیم آنها را کنار هم بگذاریم. دو طرف در دیدارهای هفته جاری درباره موضوعات مختلف بحث کرده‌اند و نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای را آغاز کرده‌اند.

17:58: رویترز گزارش داد، وانگ‌چون، مدیر مرکز کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 در یک کنفرانس خبری در وین با اعلام اینکه این گفت‌وگوها با پیشرفت همراه بوده‌اند گفت که ایران، چین و کشورهای 1+5 درباره چارچوب مشترک متن توافق جامع هسته‌ای موافقت کرده‌اند. تمامی گروه‌های حاضر در این مذاکرات به توافق تا موعد 20 جولای (29 تیرماه) تمایل دارند. 

17:10: پس از دیدار محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، هلگا اشمیت معاون اشتون و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی درباره ادامه روند مذاکرات و برخی جزئیات توافق نامه مذاکرات خود را از سر گرفتند؛ مذاکراتی که به عنوان پایان بخش دور پنجم قابل ارزیابی است.

17:00: پنجمین دور از مذاکرات  ایران و 1+5 پس از مذاکرات دو جانبه و سه جانبه، نشست های کارشناسی و رسمی و همچنین با نگارش بخشی از توافق نامه نهایی، امروز پس از دیدار محمدجوادظریف و کاترین اشتون، برای ساعاتی همچنان به عنوان موخره این دور از مذاکرات ادامه خواهد داشت.

16:22: یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران درباره برگزاری درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت که الان هیچ یک از دو طرف به تمدید فکر نمی‌کنند و با جدیت کار را دنبال می‌کنند. الان ما بر سر چارچوب و حتی بیش‌تر از آن صحبت می‌کنیم. ما الان در حال گفت‌وگو بر سر محتوای برنامه اقدام مشترک جامع هستیم. 

15:57: چهارمین دیدار میان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پنجمین دوره از مذاکرات برای جمع بندی مباحث صورت گرفته در این دور از مذاکرات ایران و 1+5 در وین آغاز شد.

15:10: در حالی که برخی منابع پیشتر زمان دور ششم مذاکرات را 18 روز اعلام کرده بودند که ابتداً در سطح کارشناسی برگزار شده و در انتها با حضور ظریف و اشتون خواهد بود، یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: مذاکرات 2 جولای به مدت دو هفته برگزار خواهد شد و همه اعضای تیم هسته ای و وزیر خارجه در مذاکرات دو هفته ای 11 تیر ماه حضور دارند.

 

 

14:50: رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران گفت که گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافقنامه ژنو امروز (جمعه) منتشر می‌شود. وی با اشاره به اینکه این گزارش formation paper است گفت: در این گزارش عنوان شده که ایران به تعهداتش عمل کرده است.

14:20: دو دیپلمات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته اند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پیشرفت کمی داشته و هیئت ایران در وین خواستار حفظ تمامی سانتریفیوژهای فعلی و در مرحله نهایی 150 هزار سانتریفیوژ است. به گفته آنها مشکل اصلی موضوع غنی سازی اورانیوم است که آمریکا و متحدانش به دنبال کاهش بالقوه برنامه غنی سازی ایران هستند و ایران با تاکید بر اینکه سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد در مقابل آنها مقاومت می کند. 

تهران خواستار حفظ حدود 20 هزار سانتریفیوژ فعلی خود است و در نهایت می خواهد این تعداد را به 150 هزار دستگاه - و یا تبدیل آن به دستگاه های پیشرفته تر با همان میزان تولید است. از سوی دیگر آمریکا بر استفاده از چندصد دستگاه سانتریفیوژ تاکید کرده و دستگاه‌های دیگر نیز برچیده شده و میزان ذخیره اورانیوم غنی شده و نیز محدود شود.

14:13: در پایان این دور مذاکرات که احتمالا عصر امروز (جمعه) به اتمام می‌رسد، ظریف به طور جداگانه کنفرانس خبری برگزار می‌کند. به احتمال قوی ظریف و اشتون این بار نیز کنفرانس خبری مشترک برگزار نخواهند کرد. یک مذاکره کننده ایرانی عدم برگزاری کنفرانس خبری مشترک را تایید کرده است.

14:10: علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی اینترپرس گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که بازرسی‌ها درباره مسئله چاشنی‌های انفجاری از سوی آژانس به پایان برسد. آژانس باید بازرسی‌های خود را درباره مسئله چاشنی‌های انفجاری براساس درک طرفین در راستای روند توافق چارچوب همکاری که در فوریه سال 2004 میان ایران و آژانس به امضا رسید به پایان برساند. براساس دانش و اطلاعاتی که من دارم اظهار نظر ایران با یافته‌های آنها درباره این مسئله منطبق بوده است. ما یک بار توافق کرده‌ایم که آنها تحقیقاتی در این باره داشته باشند که به نظر کافی و به نتیجه رسیدند و باید این موضوع را به پایان برسانند و دیگر این موضوع باز باقی نماند. 

مشخص نیست گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ارتباطی با جزئیات مذاکرات وین 5 دارد و یا در راستای رفع مستمر سوءتفاهم‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران بیان شده است.



موضوع مطلب : ظریف: درباره چیزهایی که متعلق به مردم است، گفت وگو نمی‌کنیم
تحولات روز جمعه عراق را در «تابناک» بخوانید:
بحران امنیتی در عراق و درگیری ها در این کشور میان عناصر وابسته به گروه های تروریستی و نیروهای دولتی و مردمی در حالی وارد یازدهمین روز خود شده که همچنان اخبار مربوط به اقدامات و حملات تروریست ها ضد و نقیض است. در همین حال، به نظر می رسد دولت آمریکا همچنان مشغول بررسی اوضاع بوده و تاکنون تصمیمی برای مداخله در این بحران نگرفته است.
کد خبر: 409538
تاریخ انتشار:30 خرداد 1393 - 13:48-20 June 2014
سیطره تروریست‌ها بر یک کارخانه سابق تولید سلاح شیمیاییبحران امنیتی در عراق و درگیری ها در این کشور میان عناصر وابسته به گروه های تروریستی و نیروهای دولتی و مردمی در حالی وارد یازدهمین روز خود شده که همچنان اخبار مربوط به اقدامات و حملات تروریست ها ضد و نقیض است. در همین حال، به نظر می رسد دولت آمریکا همچنان مشغول بررسی اوضاع بوده و تاکنون تصمیمی برای مداخله در این بحران نگرفته است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته و پس از چند روز کش و قوس درباره احتمال مداخله آمریکا در بحران عراق و حمله به مواضع تروریست های تکفیری- بعثی، خبر رسید که واشنگتن حمایت از دولت عراق را به استعفای مالکی منوط کرده است. با این حال، در پی خودداری مالکی از پذیرش این شرط آمریکایی ها، به نظر می رسد ایالات متحده همچنان به عنوان نظاره گر اوضاع ایفای نقش می کند. 

این در حالی است که در داخل عراق، پس از غافلگیری های یکی دو روز اول نیروهای دولتی در مقابل تروریست ها، با اجرای عملیات ارتش و نیروهای امنیتی علیه گروه های تروریستی و همچنین با افزایش شمار نیروهای داوطلب، مبارزه با تروریست ها به شدت جریان دارد.

مهمترین تحولات عراق در روز جمعه از قرار زیر است:

14:29 - آزادسازی مناطق «المتصم» و «الجزیره» در الانبار و تکریت.
آزادسازی مناطق «المتصم» و «الجزیره» در الانبار و تکریت - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930330000242#sthash.jybq6kd7.dpuf

12:55 - بارزانی: آماده‌ایم در کنار برادران شیعه و سنی با تروریسم مقابله کنیم.

12:27 - مسکو: اقدام نظامی در عراق مستلزم مجوز شورای امنیت است.

12:05 - منابع عراقی از اختصاص 644 دلار از سوی نخست وزیر این کشور برای داوطلبانی که در خطوط مقدم با داعش می جنگند و ادامه اقدامات وحشیانه گروهک موسوم به دولت اسلامی عراق و شام در موصل خبر دادند.

11:44 - نظامیان استرالیایی برای حفاظت از مقرهای دیپلماتیک راهی عراق شدند. 

11:09 - داعش برادر و دو نفر از بستگان نماینده پارلمان عراق را ربود. 

11:01 - «جنیفر بساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که افراد مسلح گروهک «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)، کنترل کارخانه «المثنی» از کارخانه‌های سابق تولید سلاح شیمیایی مربوط به رژیم صدام را به دست گرفتند. بساکی احتمال اینکه افراد مسلح داعش بتوانند سلاح شیمیایی تولید کنند را بعید دانست.

10:40 - پارلمان عراق آمریکا را مسئول حوادث جاری در این کشور دانست .

10:07 - آزادسازی منطقه «الکرابله» در استان الانبار از گروه تروریستی.

10:01 - بیش از 95 درصد مناطق شمالی استان بابل امن اعلام شد.

09:41 - منابع عراقی از هلاکت سرکرده داعش در صلاح الدین،حمایت رئیس اقلیم کردستان عراق از مبارزه با تروریستها،امن بودن بخش اعظم بابل و درخواست کمک یک مسئول دولت اقلیم کردستان عراق برای مقابله با داعش و آمادگی 60 هزار نیرو برای مقابله با تروریستها در بابل خبر دادند.

09:38 - هیگ: درباره عراق با ایران همکاری نمی‌کنیم. 

09:37 - درخواست نماینده پارلمان عراق برای ائتلاف نظامی کشورش با مصر و سوریه.

03:11 - یک مقام آمریکایی اعلام کرد که "جان کری" وزیر امور خارجه این کشور به زودی به عراق سفر می‌کند.

01:01 - نماینده پارلمان عراق: تحولات عراق خط‌‌مشی هدفمند آل‌ سعود برای تسلط بر منطقه است.

00:58 - سرکرده عربستانی داعش در استان صلاح‌الدین عراق به هلاکت رسید.

00:08 - اوباما:‌ برای حمله به تروریست ها نیازی به اجازه کنگره ندارم.



موضوع مطلب : سیطره تروریست‌ها بر یک کارخانه سابق تولید سلاح شیمیایی
لحظه به لحظه با سومین روز «وین 5»؛ 22:58
وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: (Joint comprehensive plan of action) «برنامه جامع اقدام مشترک»، این اسم توافقنامه هست که تاکنون درباره آن توافق شده است که البته آغاز نگارش توافق به مفهوم تفاهم در همینه زمینه‌ها نیست. از امروز تقریبا نگارش متن توافق با مقدارى کندى آغاز شده است البته این به این معنا نیست که درباره مفاهیم به تفاهم رسیده‌ایم و هنوز اختلافات بسیار اساسى است.
کد خبر: 409079
تاریخ انتشار:28 خرداد 1393 - 13:10-18 June 2014
اعضای تیم پر و پیمان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای چه کسانی هستند؟ سومین روز از پنجمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، با نشست‌ عراقچی و اشمیت معاونین ظریف و اشتون در شرایطی آغاز شد که در پایان روز دوم، احتمال آغاز نگارش توافق‌نامه در روز پیش رو با اظهارنظرهای طرفین گفت و گو افزایش یافته است.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت چهار دور از این گفت‌وگو‌ها برگزار شده، طرفین در دور پنجم این مذاکرات، درباره اختلافات درباره متن توافق‌نامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات پدید آمده برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به مذاکره می‌پردازند.

پس از دو روز مذاکرات در دور پنجم، اظهارنظرهای شب گذشته طرفین ایرانی و غربی، حکایت از احتمال بالای آغاز نگارش متن توافق نامه نهایی داشت و مانع پیش رو بر سر راه آغاز نگارش را یک یا دو اختلاف نظر خوانده بودند که با رفع آنها، آغاز نگارش توافق نامه متحمل ترین اتفاق روز سوم خواهد بود اما آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟

22:58: وزیر امورخارجه کشورمان در مراسم تجلیل از پزشکان ایرانی و اتریشی معالج جانبازان جنگ تحمیلی گفت: مردم ایران هرگز خاطره همدلی و هم یاری و همراهی مردم دنیا در مقابل با یکی از شدیدترین و وحشیانه ترین آثار سلاح های کشتار جمعی را فراموش نمی کنند. در زمان استفاده صدام از سلاح های کشتار جمعی این جنایت وحشیانه بدون واکنش جدی بین المللی سال ها ادامه داشت و مردم ایران آن را با پوست و استخوان لمس کردند.

وی ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از دولت ها نه تنها هیچ حرکتی در مقابل این جنایت نکردند متأسفانه سرپوش هم گذاشتند و جانیان را همراهی کردند. در آمریکا نیز شاهد بودم پزشکان آمریکایی به یاری مردم ایران شتافتند علی رغم اینکه آمریکا تلاش می کرد بر جنایت صدام پوشش بگذارد.

ظریف تصریح کرد: از آنجا که سلاح های کشتار جمعی صدام را در شهرهای خود تجربه کردیم، باور داریم هیچ گاه هیچ سلاح کشتار جمعی نباید استفاده و تولید شود و اثری روی صفحه گیتی از این سلاح ها باقی بماند. من امروز از مذاکراتی آمدم که طرف های مذاکره من ادعای مخالفت با سلاح کشتار جمعی را دارند که در دهه 80 حامی بزرگترین استفاده از سلاح کشتار جمعی بودند. این یکی از تلخ ترین شوخی های روزگار است.

وی ادامه داد: ما به عنوان ملتی که هیچ گاه در برابر جنایت مرتکب جنایت نشده‌ایم و هـیچ‌گاه تجاوزی علیه دیگری نکرده ایم و دشمنی را با دشمنی پاسخ نداده ایم امروز هم آماده ایم به دنیا ثابت کنیم علی رغم همه دروغ ها و تحریم ها و ایران هراسی ها توسط بدخواهان صلح، ایران از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد.

21:41: محمدجواد ظریف در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 که در وین در جریان است گفت که از امروز نگارش متن توافق تقریبا شروع شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: (Joint comprehensive plan of action) «برنامه جامع اقدام مشترک»، این اسم توافقنامه هست که تاکنون درباره آن توافق شده است که البته آغاز نگارش توافق به مفهوم تفاهم در همینه زمینه‌ها نیست.

ظریف در جمع خبرنگاران و پیش از دیدار با پزشکان معالج جانبازان شیمیایى جنگ تحمىلی گفت: بحث‌ها بسیار سخت هستند بعضى مواضعى که توسط 1+5 گرفته مى‌شود کاملا غیرقابل قبول است و امیدواریم با واقع بینى کار را به پیش ببرند. از امروز تقریبا نگارش متن توافق با مقدارى کندى آغاز شده است البته این به این معنا نیست که درباره مفاهیم به تفاهم رسیده‌ایم و هنوز اختلافات بسیار اساسى است. قید تقریبا یعنى اینکه از کلمه اول شروع کنند. از بعضى نکاتى که مورد توافق بیشتر است که امکان این است که چند جمله‌اى را روى کاغذ بیاورند شروع می‌‌کنند. بعد به سراغ مواردى می‌رویم که اختلاف نظر بیشتر است.

وزیر امور خارجه ایران این موضوع را که آیا توافقى درباره مقدمه متن توافق حاصل شده تایید نکرد.

20:13: روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز با اشاره به مذاکرات جاری ایران و 1+5 در وین نوشت که ایران خواسته‌های کلیدی خود در مذاکرات را کاهش داده است. به گفته این روزنامه ایران با این اقدام به دنبال افزایش احتمال دستیابی به توافق با غرب است که برای تهران از اولویت بالایی برخوردار است.

هدف ایران رفع کامل تحریم‌ها پس از امضای توافقنامه هسته‌ای است. کلیف کاپچان، متخصص اوراسیا در این باره گفت: ایران درحال درک این مساله است که رفع تحریم‌ها سخت و زمانبر خواهد بود. اظهارات عراقچی یک مانع بزرگ پیش‌روی توافق را برداشت. هرچند هر دو طرف از وجود اختلافات بسیار سخن می‌گویند اما به نظر می‌رس  مسائل و مشکلات مختلفی را از میان برداشته‌اند.

 

به اعتقاد این روزنامه هم ایران و هم آمریکا به این توافق نیاز دارند. اوباما به دنبال از بین بردن فشار ناشی از  حمله نظامی به ایران است و دولت ایران نیز درصورت شکست در این مذاکرات و رفع تحریم‌ها تمام نفوذ خود را در داخل ایران از دست خواهد داد. با این حال رفع تحریم‌ها بسیار پیچیده است. یکی از موضوعات کلیدی چگونگی جلب نظر کنگره برای لغو تحریم‌هایی است که نمایندگان آن نیز به توافق احتمالی اوباما چندان خوشبین نیستند.

 

18:41: دیدار هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران در بعد از ظهر چهارشنبه از سر گرفته شد.

17:57: خبرگزاری انگلیسی رویترز با اشاره به برآوردهای متفاوت کارشناسان طرفین، نوشته است که زمان گریز از موارد اختلاف میان ایران و 1+5 است. موسسه علوم و امنیت بین‌الملل (ISIS) یکی از نهادهای امنیتی آمریکا ادعا کرده که ایران می‌تواند ظرف سه ماه یا کمتر مواد لازم برای یک بمب‌ هسته‌ای را جمع‌آوری کند و این در حالی است کارشناسان ایرانی چارچوب زمانی را 18 ماه اعلام کرده‌اند و این نزاع درباره زمان گریز قلب مذاکرات بین تهران و گروه 1+5 خواهد بود.

غرب از ایران می‌خواهد که به طرز چشمگیری قابلیت‌ غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش دهد به طوری که تضمین حاصل شود دیگر قادر به تولید بمب هسته‌ای نیست و در عین ایران می‌گوید می‌بایست برنامه غنی‌سازی را به منظور تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه انرژی اتمی گسترش دهد و اتهامات غرب در خصوص اینکه به دنبال برنامه مخفیانه تسلیحات هسته‌ای است را رد می‌کند.

17:00: رویترز به نقل از یک مقام ایرانی و غربی مدعی شد، مقام‌های ایرانی و غربی امروز چهارشنبه اعلام کردند که جمهوری اسلامی تغییر قابل ملاحظه‌ای را در زمینه کاستن از تعداد سانتریفیوژهای خود اتخاذ نکرده است.

دیپلمات‌های کشورهای طرف مقابل ایران مدعی شده‌اند که موضع ایران در زمینه تعداد سانتریفیوژ‌ها بزرگترین مانع جهت غلبه بر حل این مشکل است. یکی از مذاکره کنندگان این مسئله را «مشکلی بزرگ» خواند. یکی دیگر از اعضای تیم مذاکره کننده در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: «ایرانی‌ها هیچ اشتیاقی در زمینه قبول پیشنهاد کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها از خود نشان نداده‌اند.»

یک دیپلمات ایرانی نیز با تایید این خبر افزود: آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوای ما خطوط قرمزی را برای مذاکره کنندگان وضع کرده است و این مسئله نباید در مذاکرات مورد بحث قرار گیرند. غنی سازی اورانیوم باید تداوم داشته باشد و هیچ کدام از تاسیسات هسته‌ای ایران برچیده نخواهند شد. آنچه که غرب به ما در زمینه تعداد سانتریفیوژها پیشنهاد داده است همانند یک لطیفه است و قابل قبول نیست. البته مذاکرات به مفهوم تلاش برای غلبه بر مشکلات است و این همان چیزی است که دو طرف در حال انجام آن هستند.

16:10: «وانگ چون»، نماینده چین در مذاکرات ایران و 1+5 و مدیرکل دپارتمان کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران در لابی هتل کوبورگ با بیان این که مذاکرات در فضای مثبت و صادقانه‌ای دنبال می‌شود درباره تمدید احتمالی مذاکرات گفت: ما الان درباره این مساله صحبت نمی کنیم. الان فرآیند مذاکرات برای نگارش متن در جریان است.

«چون» درباره دیدار دوجانبه با هیات ایرانی اظهار کرد که ما همواره دیدارهای دو جانبه با ایران و دیگر کشورها داریم. ما درباره همه چیز حتی فوتبال در مذاکرات صحبت می‌کنیم. مذاکرات البته مثل مسابقه فوتبال نیست و دو طرف دنبال بازی برد - برد هستند. 

15:13: اعضای گروه 1+5 برای رایزنی داخلی وارد گفت‌وگو شدند. دو طرف تلاش دارند در سومین روز مذاکرات وارد نگارش متن توافق جامع شوند. 

15:00: رایزنی فشرده معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که صبح امروز (چهارشنبه) و در دومین روز مذاکرات ایران و 1+5 در هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیأت‌ها) شروع شده بود، پایان یافت. این رایزنی‌ها به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمیت و با حضور مجید تخت روانچی در هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیأت‌ها) برگزار شد. 

14:32: مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی بر روی صفحه توئیتر خود اظهار داشت که مذاکرات طرفین در شکل‌ها و قالب‌های مختلف ادامه دارد.  وی همچنین اعلام کرده است که گفتگوهای دو هیئت شش کشور و ایران با رهبری اشمیت و عراقچی از صبح امروز از سرگرفته شده است.

14:25: سیدحسین موسویان دیپلمات و عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، در گفت وگویی درباره گره باقی مانده از مذاکرات برای رسیدن به مرحله نگارش متن توافق نامه نهایی گفت: گره اصلی در خصوص ظرفیت غنی سازی اورانیوم در ایران است. امریکا و سایر کشورهای مقابل ایران در این مذاکرات اصل غنی سازی در ایران را پذیرفته اند اما اصرار دارند که ظرفیت غنی سازی ایران را در سطح محدودی باشد. اکنون سوال اینجاست که چرا امریکایی ها تا این اندازه به بحث ظرفیت غنی سازی در ایران شک دارند؟ حرف کارشناسان هسته ای در خارج از ایران این است که دستیابی به بمب هسته ای از دو مسیر ممکن است: غنی سازی اورانیوم و آب سنگین اراک. 

اکنون امریکا پس از 35 سال مقاومت در برابر دستیابی ایران به هر دو مسیر ساخت بمب ، پذیرفته است که ایران غنی سازی اورانیوم داشته باشد. با اینهمه در شرایطی این اصل در توافقنامه نهایی هم لحاظ خواهد شد که محدودیت هایی در خصوص ظرفیت غنی سازی اورانیوم از سوی ایران پذیرفته شده باشد و عملا امکان ساخت بمب در زمان کوتاه وجود نداشته باشد. مساله دوم این است که اصرار امریکا و اروپا برای اینکه آب سنگین را به آب سبک تبدیل کنیم به این دلیل است که ایران هر دو طریق را در اختیار نداشته باشد. 

وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره محدود شدن غنی سازی به پنج درصد گفته است: اگر امروز از غنی سازی 5 درصدی حرف می زنیم نباید تعبیر به عقب نشینی شود چرا که ایران از ابتدا چه در زمانی که آقایان لاریجانی مسئولیت پرونده را بر عهده داشتند و چه زمانی که آقای جلیلی مسئول بودند همواره تاکید داشته است که اگر میله سوخت تهران را در اختیار ما قرار دهید ما نیازی به غنی سازی بالای 5 درصد نخواهیم داشت. ایران برای تمام فعالیت های خود مانند نیروگاه بوشهر به غنی سازی زیر 5 درصد نیاز دارد. استراتژی ایران در حوزه هسته ای هیچ گاه غنی سازی بالای 5 درصد نبوده است. زمانی در روزهای مدیریت آقای جلیلی بود که اروپایی ها با دهان کجی اعلام کردند که میله سوخت مورد نیاز ایران را در اختیارش قرار نمی دهند و بر همین اساس ایران هم برای تامین مسله سوخت مورد نیاز خود به غنی سازی 20 درصد روی آورد. به نظر من ایران در آن زمان کار بسیار درستی هم انجام داد. در همان زمان هم آقای صالحی رسما اعلام کرد که اگر غرب میله سوخت هسته ای را در اختیار ایران قرار دهد ، تهران دست به غنی سازی 20 درصد نخواهد زد. بنابراین اقدام ما برای غنی سازی بالای 5 درصد معلول فشارهای غرب بود و امروز ایران با پذیرش داوطلبانه این مساله هیچ مشکلی ندارد.

13:38: نیکلا ریور مذاکره کننده ارشد فرانسه گفت: دیدار دوجانبه‌ام که اخیرا با ایرانی‌ها داشتم خیلی مفید بود. دیدار دوجانب با تیم ایرانی فقط متمرکز بر موضوع هسته‌ای بوده و موضوع دیگری در این جلسه مطرح نشد.

13:10: گفت‌وگوهای ایران و 1+5 امروز (چهارشنبه) امروز با گفت‌وگوهای فشرده در سطح معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده و هنوز در جریان است.



موضوع مطلب : ظریف: از امروز نگارش متن توافق تقریبا شروع شده است
اتکای دولت یازدهم به طرح دولت قبل برای نجات نگین آبی آذربایجان؛
جدا از اینکه چنین کاری چگونه صورت خواهد گرفت‌ و راهکار هدایت آب ورودی به نیمه گودتر شمالی چیست، آنچه از کلام وزیر بر‌می‌آید، رسمیت دادن به شکل‌گیری شوره‌زاری وسیع در نیمه جنوبی دریاچه ارومیه است که بی‌شباهت به روش درمان بیماری سختی چون قانقاریا در گذشته نیست؛ یعنی قطع برخی اعضا برای مانع شدن از گسترش بیماری و تلف شدن بیمار!
کد خبر: 408979
تاریخ انتشار:28 خرداد 1393 - 00:03-18 June 2014
پس از آنکه روحانی در نخستین نشست هیأت دولت یازدهم، در وفای به عهد انتخاباتی خود، پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار داد و کارگروهی به این منظور شکل گرفت، به فاصله یک سال از آن روز، اکنون گویا همه آنچه مسئولان در بحث‌ها و بررسی‌ها بدان دست یافته‌اند، چیزی نیست جز نسخه به روز شده دولت قبل برای شفای این دریاچه رو به موت.

به گزارش «تابناک»، طرحی که چند روز پیش وزیر نیرو در بازدید از استان آذربایجان شرقی برای احیای دریاچه ارومیه ارائه و تشریح کرد، به فاصله یکی دو روز مورد کنکاش علاقه‌مندان و فعالان محیط زیست قرار گرفته و ابعاد جدیدی یافته که بی شباهت به روش درمان بیماری سختی چون قانقاریا نیست! 

ماجرا از این قرار است که حمید چیت‌چیان، در پایان سفر چهار روزه خود به آذربایجان، مسائل مربوط به دریاچه ارومیه و ارتفاع آب این دریاچه را بسیار نگران‌کننده خواند و تأکید کرد ‌همان گونه که روند خشک شدن این دریاچه از پانزده سال پیش آغاز شده، تقریباً همین مقدار زمان برای احیای آن نیاز است.

بدین ترتیب پس از آنکه وزیر آب پاکی را روی دست آن کسانی که به احیای سریع این دریاچه، دست کم در دوران عمر دولت یازدهم، دل خوش کرده بودند، ریخت، دلیل اصلی رقم خوردن این اتفاق را توسعه زمین‌های کشاورزی در منطقه دانست و در این باره گفت: هم‌اکنون 480 هزار هکتار زمین کشاورزی در منطقه [پیرامونی] دریاچه ارومیه وجود دارد و بیش از 3 میلیارد مترمکعب آبی که باید وارد دریاچه ارومیه شود، در زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو در ادامه پنج محور دولت برای احیای این دریاچه را «توقف سدسازی در حوضه دریاچه ارومیه»، «قطع مطالعات سدسازی در منطقه»، «مدیریت آب سدها و لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه»، «انتقال آب از رودخانه ارس» و «تغییر مسیر رودخانه های حوضه به سمت عمق اصلی دریاچه» برشمرد که سه مورد نخست انجام شده و دو مورد دیگر به انجام خواهد رسید. 

آنچه روشن است، سه مورد نخست هرچند ‌می‌توانند به حفظ وضعیت موجود ـ که البته روند خشک شدن دریاچه است و مطلوب هیچ کسی نیست!‌ ـ کمک کنند، ولی نمی‌توانند نقشی در احیای نگین آبی آذربایجان داشته باشند.

سوای این، محور پنجم این برنامه هم رویکردی برای افزایش حقابه دریاچه در بر ندارد و نمی‌توان آن را از زمره راهکارهای احیایی برشمرد و تنها شاید بتوان به آن، به چشم رویکردی ثبات بخش نگریست که اما و اگرهای بسیاری به آن وارد است و در ادامه بدان پرداخته خواهد شد تا تنها راهکار دولت یازدهم برای افزایش حقابه دریاچه و پیرو آن، احیای آن، همان طرحی باشد که دولت احمدی نژاد در اواخر عمر خود به آن رسید؛ انتقال آب ارس!


چیت‌چیان در حالی از برگزاری مناقصه برای انتقال آب از رودخانه ارس از راه فاینانس بخش خصوصی خبر می‌دهد که این انتقال از زمان طرح در دولت احمدی نژاد، مخالفانی یافته که هنوز پاسخ نگرفته‌اند؛ چه ساکنان دشت حاصلخیز مغان که بر این باورند لطماتی از اجرای این طرح خواهند دید، چه آنان که تغییر هیدرولوژیکی در منطقه و دستکاری آن را خطای محض می‌خوانند که اثرات متعددی ‌خواهد داشت و چه حتی آن دسته افرادی که می‌گویند دست یازیدن به چنین کاری، نارضایتی کشور همسایه را به همراه خواهد داشت و مشکلات سیاسی به همراه خواهد آورد.

اما آنچه ورای این ابهامات پاسخ نیافته خودنمایی می‌کند، رسیدن دولتمردان پس از یک سال کار تحقیقاتی و پژوهشی، به طرحی است که در دولت قبل ارائه شده و در زمان ارائه، خام دستانه و فاقد پشتوانه علمی خطاب می‌شد و هنوز که هنوز است، توجیهات اجرای آن رسانه‌ای نشده تا مورد نقد بررسی قرار گیرد. 

اما هرچه رویکردها و محورهای مطرح‌ تا اینجای کار، ابهام آفرین واقع شده، محور پنجم دولت برای احیای این دریاچه بیشتر ابهام آفرینی کرده تا جایی که می‌توان از آن به عنوان طرحی در راستای فدا کردن بخشی از دریاچه برای احیای بخش دیگر آن نام برد و توقع داشت که به زودی نیمی از آنچه تا به امروز دریاچه نامیده می‌شد، دریاچه مانده و نیمی دیگر، تبدیل به صدها کیلومتر شوره‌زار شود.  

این حقیقت تلخ آنجا آشکار می‌شود که وزیر باز کردن راه آب در بطن دریاچه ارومیه را محور پنجم کار دولتمردان برای احیای آن برشمرد و در توضیح، این کار را راهی برای هدایت و اتصال آب‌های رودخانه‌های حوضه این دریاچه به عمق اصلی آب دریاچه خواند؛ یعنی هدایت آب‌های ورودی به دریاچه به بخش عمیق آن که نیمه شمالی دریاچه است.

بدین ترتیب، آشکار شد که دولتمردان از احیای نیمه جنوبی دریاچه که وضعیت به مراتب فاجعه بارتری به نسبت نیمه شمالی دارد، دست کم در کوتاه مدت ناامید شده و می‌خواهند به نرخ خشک شدن کامل آن نیمه، نیمه شمالی را حفظ کنند.

فارغ از اینکه چنین کاری چگونه صورت خواهد گرفته و راهکار هدایت آب ورودی به نیمه گودتر شمالی چیست، آنچه از کلام وزیر بر‌می‌آید، رسمیت دادن به شکل گیری شوره زاری وسیع در نیمه جنوبی دریاچه ارومیه است که بی شباهت به روش درمان بیماری سختی چون قانقاریا در گذشته نیست؛ یعنی قطع برخی اعضا برای مانع شدن از گسترش بیماری و تلف شدن بیمار!

با این توضیح جا دارد از مسئولان بپرسیم ‌آیا برای ‌چنین رویکردی، تبعات آتی آن را سنجیده‌اند؟ آیا تن دادن به شکل گیری این شوره‌زار بدتر از رها کردن دریاچه به همین وضع کنونی نیست؟ مبادا با چنین رویکردی، از چاله درآمده و به چاه سقوط کنیم؟!



موضوع مطلب : راه درمان بیماری لاعلاج دریاچه ارومیه؛ تقسیم به دو نیم!
موفقیت نخستین عملیات رزمندگان داوطلب عراقی؛
روند رو به رشد حضور افراد داوطلب عراقی در کنار نیروهای وفادار ارتش این کشور، نشان می دهد که عناصر وفادار ارتش عراق از حالت تدافعی خارج شده و آرایشی هجومی به خود گرفته است.
کد خبر: 409107
تاریخ انتشار:28 خرداد 1393 - 15:22-18 June 2014
حمله تروریست‌ها به بزرگترین پالایشگاه نفت عراق
نخستین عملیات ارتش عراق با کمک رزمندگان داوطلب عراقی از روز گذشته آغاز شد‌ با پیشروی این نیروها و بازپس گیری و پاکسازی برخی مناطق از وجود گروه‌های تکفیری همراه شد.رمزی که رزمندگان داوطلب عراقی با آن داعش را شکست دادند

بر پایه اطلاعاتی که «تابناک» به دست آورده، ‌این عملیات با رمز مقدس «الله اکبر» انجام ‌‌و طی این عملیات، شهرهای دجیل و بلد تا نزدیکی ‌سامرا‌ از وجود عناصر تکفیری داعش پاکسازی شد. همچنین طی این عملیات، شماری از عناصر داعش  کشته و دستگیر شده‌اند. 

روند رو به رشد حضور افراد داوطلب عراقی در کنار نیروهای وفادار ارتش این کشور، نشان می‌دهد ‌عناصر وفادار ارتش عراق از حالت تدافعی خارج شده و آرایشی هجومی به خود گرفته است.

‌ذکر این مهم ضروری است ‌موفقیت این گروه‌های دواطلب در رویارویی با ارتش عراق در حالی صورت می‌گیرد که تنها چند روز از تشکیل و سازماندهی این گروه‌های مردمی گذشته است.

گفتنی است، پس از تهاجم کور تکفیری‌ها به خاک عراق، با اعلام فتوای مراجع اعظام مبنی بر لزوم دفاع از خاک این کشور در مقابل گروه‌های تکفیری، بسیج عظیم مردمی را شاهد بودیم و این نیروهای مردمی نیز در روزهای اخیر به نیروهای مسلح وفادار به ملت عراق پیوستند و زمینه ساز تغییر معادلات نظامی در عراق شدند.



موضوع مطلب : رمزی که رزمندگان داوطلب عراقی با آن داعش را شکست دادند
تحولات روز چهارشنبه عراق را در «تابناک» بخوانید؛
درگیری ها در عراق میان ترویست های تکفیری و عناصر وابسته به حزب بعث و نیروهای دولتی و داوطلبین مردمی امروز وارد نهمین روز خود شده است، حال آنکه پس از انجام حملات غافلگیرانه روزهای نخست، تروریست ها دیگر نتوانسته اند پیشروی خاص و چشمگیری در مناطق عراق داشته باشند. با این حال، درگیری ها میان دو طرف همچنان ادامه دارد.
کد خبر: 409084
تاریخ انتشار:28 خرداد 1393 - 14:24-18 June 2014
حمله تروریست‌ها به بزرگترین پالایشگاه نفت عراقدرگیری ها در عراق میان ترویست های تکفیری و عناصر وابسته به حزب بعث و نیروهای دولتی و داوطلبین مردمی امروز وارد نهمین روز خود شده است، حال آنکه پس از انجام حملات غافلگیرانه روزهای نخست، تروریست ها دیگر نتوانسته اند پیشروی خاص و چشمگیری در مناطق عراق داشته باشند. با این حال، درگیری ها میان دو طرف همچنان ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»، اخبار رسیده از عراق حاکی از آن است که ارتش عراق در دو روز گذشته توانسته پیشروی های گروه های تروریست تکفیری و عناصر بعثی را متوقف کند. در همین حال، مقامات ارشد دولتی عراق بر لزوم اتحاد ملی برای مبارزه با تروریست ها تأکید کرده اند. همچنین در یکی از مهمترین تحولات، شب گذشته اعلام شد که نوری مالکی، نخست وزیر عراق، شماری از مقامات ارشد دستگاه های امنیتی این کشور را که به خیانت یا کم کاری متهم بودند، از کار برکنار کرده است. 

مهمترین تحولات عراق در روز چهارشنبه از قرار زیر است؛

17:54 - هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق که برای نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در جده، به عربستان سفر و اعلام کرد: بغداد از آمریکا رسما درخواست کرده که برای حل بحران، حملاتی هوایی به گروهک‌های مسلح انجام بدهد. 

وزیر خارجه عراق در ادامه با ابراز امیدواری به اینکه کشورش دچار خطر تجزیه نشود، افزود، هر احتمالی هست و ممکن است عراق از ایران نیز درخواست کمک و دخالت برای حل بحران بکند.

17:02 - هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق با «مقرن بن عبدالله» جانشین ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد؛ این دیدار یک روز پس از سخنان نخست‌وزیر عراق، مبنی بر اینکه عربستان از داعش حمایت مالی می‌کند، انجام شد.

16:36 - مرگ 2 سرکرده خارجی دیگر داعش در «بیجی» و «بغداد»

15:20 - سرلشکر ابوالولید فرمانده یگان عملیات نظامی در تلعفر، تروریست های تکفیری داعش را به نابودی کامل تهدید کرد و گفت: تلعفر نوک سرنیزه (نقطه شروع) برای پاکسازی تمام مناطق موصل خواهد بود.

14:14 - ارتش عراق خود را برای انجام یک عملیات گسترده علیه داعش در شهر موصل و پاکسازی کامل این شهر آماده می‌کند. 

12:40 - گروه تروریستی داعش امروز با گلوله های خمپاره، پالایشگاه نفتی بیجی (بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق) را آماج حمله قرار داد. این حملات باعث تعطیلی بزرگترین پالایشگاه نفتی بیجی و توقف فعالیت های نفتی در آن شده است.

12:18 - یک منبع امنیتی عراق با اشاره به مبارزه مردم و نیروهای امنیتی با تروریست های داعش و پاکسازی بخش اعظم شهر تلعفر اعلام کرد، ده ها تن از تروریست های داعش دستگیر شدند و خیابانه ا و کوچه های این شهر هم مملو از اجساد آنهاست. 

11:37 - قبیله «المراشدة» عراق از تشکیل گروهان‌های مردمی دفاع از کشور در 9 استان این کشور برای مقابله با داعش در لبیک به حکم جهاد مرجعیت عالی شیعیان عراق خبر داد. 

11:36 - مسئولان اردنی فاش کردند، تعدادی از عناصر داعش توسط مربیان آموزشی آمریکایی در یکی از پایگاه‌های سری اردن آموزش دیده‌اند.

11:12 - نیروهای امنیتی عراق امروز در عملیاتی، 15 تروریست داعش را در مرزهای مشترک استان نینوا و سوریه به هلاکت رساندند. در جریان این عملیات همچنین 100 دستگاه خودرو گروه داعش نابود شد. سومریه نیوز نیز به نقل از "سعد حربیه" فرمانده عملیات استان بابل اعلام کرد یک گروه از افراد داوطلب شامل 500 تن برای دفاع از منطقه «البحیرات» در شمال استان بابل وارد این منطقه شده اند.

10:19 - فرمانده پلیس استان الدیوانیه از تدابیر امنیتی شدید در مرزهای مشترک با عربستان سعودی خبر داد. عبدالجلیل الاسدی فرمانده پلیس استان الدیوانیه اظهار داشت: استانداری الدیوانیه اقدامات امنیتی شدیدی را در مرزهای مشترک با عربستان در پیش گرفته است.

09:58 - رسانه های عراقی از هلاکت 50 تن از اعضای گروه تروریستی داعش در کرکوک خبر دادند. یک منبع امنیتی در استان کرکوک اعلام کرد ، 50 عضو تروریستی گروه داعش در درگیری با نیروهای پیشمرگ در شهر کرکوک به هلاکت رسیدند.

09:34 - شورای استانداری دیاله از یک طرح استراتژیک بزرگ برای دفاع از این استان عراق خبر داد.

08:30 - ائتلاف «متحدون» عراق به ریاست «اسامه النجیفی» اعلام کرد گروه تروریستی داعش، گروهی تکفیری است که تنها با زبان قدرت می‌توان با آن سخن گفت.

04:05 - وزیر خارجه سابق آمریکا روز سه‌شنبه از تصمیم دولت عراق برای برکناری شماری از فرماندهان ارشد نظامی انتقاد کرده و گفت بغداد نباید نظامیانی را که تحت نظر آمریکا آموزش دیده‌اند، کنار بگذارد.

01:34 - رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده‌اند که گروه تروریستی داعش 15 شهروند دیگر این کشور را در خاک عراق به گروگان گرفته است. این گروه هفته گذشته نیز بیش از 40 دیپلمات و کارمند کنسولگری ترکیه در موصل را به گروگان گرفته بود.

00:53 - معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه از تصمیم این کشور برای کمک فوری به دولت عراق جهت مقابله با تحرکات تروریست‌ها خبر داد. با این حال وی بار دیگر بغداد را به در پیش گرفتن سیاست‌های قومی و مذهبی متهم کرد.

00:37 - «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه برای بحث در مورد اوضاع عراق با سران کنگره این کشور دیدار خواهد کرد. بنا بر اعلام کاخ سفید نشست روز چهارشنبه بخشی از «رایزنی‌های مداوم با سران کنگره در مورد موضوعات سیاست خارجی از جمله اوضاع عراق» است.

00:13 - نخست‌وزیر و دیگر سران سیاسی عراق روز سه‌شنبه پس از نشستی که در دفتر «ابراهیم جعفری» برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای خواستار اتحاد میان جناح‌های مختلف سیاسی این کشور شدند.

00:05 - نوری المالکی نخست وزیر عراق، شماری از فرماندهان امنیتی استان نینوا را برکنار کرد. «مهدی الغراوی»، فرمانده عملیات استان نینوا و عبدالرحمان حنظل مهدی، معاون وی و حسن عبدالرزاق الغازی رئیس ستاد نیروهای استان نینوا از جمله این افراد هستن



موضوع مطلب : وزیر خارجه عراق: از آمریکا درخواست رسمی برای حمله هوایی کردیم
جام‌جهانی فوتبال
هلندی‌ها که با پیروزی پرگل بازی اولشان برابر استرالیا برای خیلی از رقبایشان خط و نشان کشید امشب کار سختی برابر استرالیا، به ظاهر ضعیف‌‌ترین تیم گروهشان داشتند و سرانجام در یک بازی پرگل با اختلاف یک گل از سد این تیم گذشتند تا جام برای استرالیا تمام شود و هلندی‌ها صدر نشین شوند.
کد خبر: 409171
تاریخ انتشار:28 خرداد 1393 - 20:30-18 June 2014
هلندی‌ها که با پیروزی پرگل بازی اولشان برابر استرالیا برای خیلی از رقبایشان خط و نشان کشید امشب کار سختی برابر استرالیا، به ظاهر ضعیف‌‌ترین تیم گروهشان داشتند و سرانجام در یک بازی پرگل با اختلاف یک گل از سد این تیم گذشتند تا جام برای استرالیا تمام شود و هلندی‌ها صدر نشین شوند.

به گزارش تابناک، هلند که در بازی قبلی خود اسپانیا را با نتیجه پرگل شکست داده بود موفق شد بازی را بهتر شروع کند و به گل هم برسد . فرار آرین روبن در دقیقه 18 و شوت هوشمندانه او باعث شد تا لاله های نارنجی یک بر صفر پیش بیفتند. البته خوشحالی استرالیایی ها طولی نکشید و تنها یک دقیقه بعد تیم کیهیل با ضربه ای سرضرب و مهارنشدنی موفق شد گل تساوی را به ثمر برساند. البته گلزن استرالیایی ها با دریافت کارت زرد در اواخر نیمه نخست دواخطاره شد و دیدار حساس با اسپانیا را از دست داد.

استرالیایی ها در ادامه بازی بهتری به نمایش گذاشتند و می توانستند پیروز به رختکن بروند. جدی ترین موقعیت آنها را مارک برشیانو از دست داد که شوت او با اختلاف کمی به بیرون رفت تا نیمه نخست با تساوی یک بر یک به پایان برسد.

استرالیا در نیمه دوم نیز بازی خوبی به نمایش گذاشت و نشان داد تعیم دست و پا بسته ای نیست . آنها در دقیقه 55 موفق شدند به گل برسند . خطای هند مدافعان هلند در محوطه جریمه باعث شد تا داور نقطه پنالتی را نشان دهد و مایل پدیناک این توپ را به گل دوم کانگوروها تبدیل کرد. در ادامه هلند سراپا حمله شد تا گل خورده را جبران کند . روبین فان پرسی موفق شد 3 دقیقه بعد دروازه استرالیا را باز کند تا بازی به تساوی بکشد. این پایان کار نبود و ممفیس دپای موفق شد در دقیقه 68 با شوتی زیبا گل سوم تیمش را نیز به ثمر برساند تا این دیدار در پایان با برتری 3 بر 2 هلند به پایان برسد.

دومین پیروزی هلند در یک دیدار سخت و نفسگیر برابر استرالیا

پیش‌بازی

لاله‌های نارنجی جام را خیلی غافلگیرانه آغاز کردند. شاگردان فان‌خال در اولین بازی خود در جام‌جهانی اسپانیای قهرمان را تحقیر کردند تا هم انتقام فینال جام‌جهانی قبلی را گرفته باشند و هم برای رقبای خود حسابی خط و نشان بکشند.

هلندی‌ها خیلی علاقه‌مند هستند که بگویند این جام‌جهانی با همه جام‌های جهانی تاریخ آن‌ها فرق دارد. آن‌ها آمده‌اند تا جام‌ را از آن خود کنند. تاریخ جام‌جهانی هلندهای زیبا و تاکتیکی خوبی به خود دیده که البته هیچ توفیقی در کسب جام ندیده است. آن‌ها با تیم رویایی دهه شصت خود دوبار پیاپی به فینال رسیدند و هر دوبار برابر میزبان فینالیست کم‌آوردند. حالا آن‌ها می‌خواهند بار دیگر برای دومین بار پیاپی خود را به فینال جام‌جهانی برسانند و برای این کار هم اسپانیا را در نخستین گام قربانی کردند و حالا به مصاف، استرالیا، یکی از ضعیف‌ترین تیم گروهشان آمده‌اند.

استرالیایی‌ها که به‌عنوان اولین نماینده آسیایی‌ها در جام‌جهانی به میدان رفته بودند در آسان‌ترین بازی خود در گروه‌شان در جام‌جهانی برابر شیلی توفیقی نیافتند و شکست را پذیرا شدند حالا در برابر یکی از قدرتمندترین تیم‌های گروه به شگفتی‌سازی امیدوارند.

هلند «قهرمان‌کٌش» به دنبال کسب دومین پیروزی در جام‌جهانی

گزارش بازی:


9:00  اشتباه دگوژمن در پاس رو به عقب نزدیک بود برایش گران تمام شود ولی کلیسن با هوشیاری توپ را دفع کرد.

10:00   تا به اینجای کار استرالیا بهتر از هلند کار کرده و توپ را به خوبی به گردش در آورده است

17:00 سانتر آرین روبن از روی ضربه ی ایستگاهی، با هد فن پرسی همراه شد ولی توپ توسط دروازه بان استرالیا مهار شد.

21:00   آرین روبن با از پیش رو برداشتن مدافع مقابل خود، از میانه ی میدان در موقعیت تک به تک قرار گرفت و موفق شد با یک ضربه ی خوب، هلند را پیش بیندازد. 

هلند «قهرمان‌کٌش» به دنبال کسب دومین پیروزی در جام‌جهانی

21:00  حتی 1 دقیقه هم از گل هلند نگذشته بود که روی سانتر خوب ، تیم کیهیل با یک ضربه ی روی یک پاس فوق العاده، توپ را به زیر طاق دروازه ی هلند کوبید و بازی را به تساوی کشاند.

30:00  استرالیایی‌ها تا اینجای بازی حسابی غافلگیرانه حاضر شده‌اند. علی‌رغم اینکه هلند گل تساوی را دریافت کرده اما این استرالیاست که حمله می‌کند و به دنبال افزایش تعداد گل‌هایش است. حرکت از سمت راست و ارسال یک پاس عرضی در گوشه محوطه جریمه برشیانو را صاحب توپ می‌کند که ضربه زیبای او با فاصله کمی از محوطه جریمه بیرون می‌رود.

45:00  تیم کیهیل زننده یکی از دو گل زیبای این جام با کارت زرد داور باز جریمه می‌شود.

45:00  تعویض اجباری برای استرالیا. ممفیس دیپی به جای برونو مارتینس وارد زمین شد.

پایان نیمه نخست با تساوی دو تیم

54:00  یدیناک موفق شد روی یک ضربه ی پنالتی، گل دوم استرالیا را به ثمر برساند و این تیم را پیش بیندازد.

هلند «قهرمان‌کٌش» به دنبال کسب دومین پیروزی در جام‌جهانی

56:00 استرالیا در نیمه ی دوم بسیار خوب کار کرده و کاملا بر بازی مسلط است. زردپوشان شایسته ی برتری تا به اینجای کار بوده اند.

57:00  هلندی‌ها نگذاشتند شادی استرالیایی‌ها بیش از سه دقیقه طول بکشد و به مدد فرار خوب فان‌پرسی و اشتباه مدافعان استرالیا در آفساید گیری گل نساوی را به ثمر می رسانند.

68:00 گل برای هلند توسط دپی. شوت این هافبک هلندی، جلوی دروازه به زمین خورد و دروازه بان استرالیا نتوانست آن را مهار کند.

69:00  تعویض برای استرالیا: بن هولارون به جای تیم کیهیل وارد زمین شد

78:00  تعویض برای هلند: وینالدوم به جای دگوژمن وارد زمین شد

88:00  تعویض برای هلند: جرمین لنس به جای رابین فن پرسی وارد زمین شد.

پایان بازی با برتری 3-2 هلند برابر استرالیا



موضوع مطلب : دومین پیروزی هلند در یک دیدار سخت و نفسگیر برابر استرالیا
1   2   3   4   5   >>   >