سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان

کد خبر : 1411885094851094093      تاریخ : یکشنبه 18 اسفند 1392 19:13نرخ ارز,رئیس بانک مرکزی,وام‌ ازدواج

رئیس بانک مرکزی درکمیسیون اقتصادی مجلس:

نرخ دلار در سال 93 کمتر از 3 هزار تومان خواهد بود

بررسی راهکارهای تأمین منابع بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج جوانان و تک نرخی کردن ارز از جمله موارد مورد بحث با رئیس بانک مرکزی در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس بود که سیف تاکید کرد در سال 93 نوسانات شدید نرخ ارز نخواهیم داشت و نرخ دلارحدود سه هزار تومان یا مقداری کمتر خواهد بود.

 

محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در جلسه امروز این کمیسیون،ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و رؤسای بانک ها حضور داشتند، گفت: یکی از محورهای مورد بحث در این جلسه، موضوع وام های ازدواج بود که اکنون بیش از یک میلیون نفر در نوبت دریافت وام هستند ولی متاسفانه بانک ها تسهیلات پرداخت نمی شود.

وی افزود: در این جلسه دلیل را جویا شدیم و توضیح دادند که بیش از 105 درصد منابع قرض الحسنه بانک ها یعنی معادل حدود 28 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و دیگر امکان پرداخت تسهیلات از این منابع وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخواست ما در جلسه این بود که برای پرداخت تسهیلات از محل منابع حساب های جاری یعنی معادل 82 هزار میلیارد تومان منابع در کشور برای سال 93 استفاده شود و وام های ازدواج پرداخت شود.

پورابراهیمی همچنین گفت: مقرر شد که در این رابطه پیگیری های لازم توسط کمیسیون صورت گیرد و بانک ها نیز کار کارشناسی انجام دهند تا بتوان از منابع جاری بانک ها که به صورت منابع رایگان در بخش دولتی است، برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج استفاده شود.

به گفته وی، بانک ها برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج مجوز قانونی برای برداشت از منابع جاری خود را دارند ولی مشکل، در همکاری است که انتظار می رود بانک ها همکاری لازم را انجام دهند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه، موضوع نرخ سود سپرده ها را از جمله موارد مورد بررسی با رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه مطرح کرد که هرگونه افزایش نرخ سود سپرده ها منتفی است؛ موضوعی که حتی در شورای پول و اعتبار نیز به آن پرداخته نشده است.

پورابراهیمی ادامه داد: البته آقای سیف به این موضوع اشاره کردند که در عقود مشارکتی، حداقل ها یعنی همان 21 درصد تعیین شده است که با توجه به این موضوع درباره نرخ ها تعیین تکلیفی انجام نشده و به نظر می رسد بانک ها باید به شکلی این موضوع را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: اعتراض ما در کمیسیون این بود که نحوه اجرای این موضوع در بانک ها با مصوبه شورای پول و اعتبار متفاوت است و به همین دلیل بانک مرکزی باید نظارت جدی بر عملکرد بانک ها در مورد میزان سود سپرده ها داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از طرف دیگر، میزان نرخ وامی که بانک ها به واحدهای تولیدی می دهند، باید مورد نظارت جدی قرار گیرد چون هرگونه افزایش در مورد نرخ سود سپرده ها منجر به افزایش نرخ های وام بانکی می شود.

پورابراهیمی همچنین گفت: با توجه به اهمیت این موضوع مقرر شد که پیگیری های لازم توسط بانک مرکزی برای نظارت بر بانک ها برای افزایش ندادن نرخ سود سپرده ها و نرخ وام بانکی انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، یکی دیگر از موضوعات مورد بحث با رئیس بانک مرکزی را مربوط به نرخ ارز عنوان و اظهار کرد: جمع بندی رئیس کل بانک مرکزی این بود که تغییراتی در نرخ ارز نخواهیم داشت. پیش بینی ایشان این است که در نیمه دوم سال آتی به سمت تک نرخی شدن ارز برویم؛ موضوعی که مورد استقبال اعضای کمیسیون اقتصادی قرار گرفت.

پورابراهیمی افزود: تعبیر رئیس کل بانک مرکزی از نوسانات نرخ ارز این بود که به دلیل التهابات کاذب، نرخ ارز با نوسانات بسیاری روبه رو شد و قول مساعد دادند که نرخ ارز را مدیریت کنند و در مورد قانون هدفمندی سعی شود که عدد نرخ ارز به صورت تصویب شده باشد.

وی تاکید کرد: پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی این بود که نوسانات شدید نرخ ارز نخواهیم داشت. یعنی نرخ دلار حدود سه هزار تومان یا مقداری کمتر خواهد بود. در مورد تک نرخی شدن این بود که اگر صحنه متغیرهای مربوطه مدیریت شود، نیمه دوم سال بتوانیم نرخ ارز را تک نرخی یعنی همان نرخ شناور مدیریت شده کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که در جلسه امروز این کمیسیون، در مورد افزایش سرمایه بانک ها بررسی مفصلی صورت گرفت و مقرر شد که به زودی دولت لایحه افزایش سرمایه بانک ها را به مجلس ارائه دهد.




موضوع مطلب : نرخ دلار در سال 93 کمتر از 3 هزار تومان خواهد بود
یکشنبه 92 اسفند 18 :: 11:45 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1411837051646959346      تاریخ : یکشنبه 18 اسفند 1392 18:23اتومبیل,سالن,ژنو

 

10 نگین جواهرنشان سالن ژنو + عکس

در هشتاد و چهارمین سالن اتومبیل ژنو شرکت های اتومبیل سازی با جدیدترین مدل های خود شرکت کرده اند. برخی از مدل های به نمایش درآمده را فقط باید مشاهده کرد زیرا تعداد اندکی از افراد توان خرید چنین جواهراتی را دارند.

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اتومگزین، هشتاد و چهارمین سالن اتومبیل ژنو از روز ششم تا 16 مارس (15 تا 25 اسفند) درهایش را به روی بازدیدکنندگان گشوده است. شرکت های بزرگ و کوچک اتومبیل سازی آخرین مدل های خود را در این سالن به نمایش گذاشته اند.

نخستین دوره سالن اتومبیل ژنو در سال 1905 برگزار شد. این سالن از معتبرترین سالن های اتومبیل اروپا و جهان محسوب می شود. سالن اتومبیل ژنو در پارک نمایشگاه پالکسپو در مقابل فرودگاه این شهر سوئیس برپا شده است. در این گزارش تصویری 10 نگین جواهرنشان سالن اتومبیل ژنو ارائه می شود.

 

مازراتی الفیئری.

 

لامبورگینی هوراکان.

 

فراری کالیفرنیا T .

 

شورولت کوروت C7.R .

 

آلفارومئو 4C اسپایدر.

 

مک لارن 650S کوپه.

 

بوگاتی ویرون گرند اسپرت ویتس رامبراند.

 


جگوار F-TYPE V6S Convertible .

 

مازراتی گیلبی.

 

پورشه 911 تارگا.


گزارش : بهرام افتخاری - جام جم آنلاین




موضوع مطلب : 10 نگین جواهرنشان سالن ژنو, عکس
یکشنبه 92 اسفند 18 :: 11:42 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

پیرترین خانواده جهان +عکس

پیرترین خانواده جهان +عکس

15 خواهر و برادر انگلیسی با مجموع سن 1092 سال، خود را به عنوان مسن‌ترین خواهر و برادرهای جهان معرفی کردند.

به گزارش ایسنا، این 15 خواهر و برادر که 68 تا 89 سال سن دارند، مجموع سن‌شان به 1092 سال می‌رسد و امیدوارند رکورد این عنوان را در کتاب جهانی گینس از آن خود کنند.

این 15 خواهر و برادر، 12 سال پیش برای آخرین بار دور هم جمع شدند که پس از آن بزرگترین برادرشان در سن 80 سالگی فوت کرد.

 

اکنون 12 نفر از این خواهر و برادر در انگلیس زندگی می‌کنند و دو نفر از آنان نیز ساکن نیوزیلند هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل، ماه گذشته 11 خواهر و برادر دیگر در این کشور با رده سنی 68 تا 89 سال و مجموع سن 855 ادعای دریافت عنوان مسن‌ترین خانواده جهان را مطرح کرده بودند.




موضوع مطلب : پیرترین خانواده جهان, عکس
یکشنبه 92 اسفند 18 :: 11:41 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

تصاویر/هوشمندترین خودرو "BMW"

تصاویر / هوشمندترین خودرو "BMW"

محصول جدید بی ام دبلیو با نام i3 یک خودرو هوشمند است که قابلیت پارک خودکار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،شرکت آلمانی BMW در نمایشگاه محصولات الکترونیک CES 2014 از یک خودرو جدید که قابلیت های هوشمند بسیاری دارد رونمایی کرد.این محصول با نام i3 ساخته شده است.

 

i3 می تواند از طریق نرم افزار BMW i Remote به ساعت هوشمند سامسونگ موسوم به Galaxy Gear متصل شود.پس از اتصال کاربر قادر است تا خودرو خود را به راحتی کنترل کند.

با کمک این اپلیکیشن صاحب خودرو توسط امواج مافوق صوت از وضعیت لحظه ای خودرو شامل محل پارک و قفل بودن درها مطلع می شود و در صورت فراموش کردن محل پارک خودرو می تواند با کمک این ساعت هوشمند آن را پیدا کند.
 

اما قابلیت کلیدی این خودرو توانایی پارک خودکار است.بی ام دبلیو i3 می تواند به طور خودکار در کمترین فضای ممکن پارک شود.این خودرو برای پارک تنها به 22 اینچ یا تقریبا معادل 56 سانتی متر فضای بیشتر از طول خود نیاز دارد.




موضوع مطلب : تصاویر/هوشمندترین خودرو "BMW"
یکشنبه 92 اسفند 18 :: 11:41 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

پیرترین خانواده جهان +عکس

پیرترین خانواده جهان +عکس

15 خواهر و برادر انگلیسی با مجموع سن 1092 سال، خود را به عنوان مسن‌ترین خواهر و برادرهای جهان معرفی کردند.

به گزارش ایسنا، این 15 خواهر و برادر که 68 تا 89 سال سن دارند، مجموع سن‌شان به 1092 سال می‌رسد و امیدوارند رکورد این عنوان را در کتاب جهانی گینس از آن خود کنند.

این 15 خواهر و برادر، 12 سال پیش برای آخرین بار دور هم جمع شدند که پس از آن بزرگترین برادرشان در سن 80 سالگی فوت کرد.

 

اکنون 12 نفر از این خواهر و برادر در انگلیس زندگی می‌کنند و دو نفر از آنان نیز ساکن نیوزیلند هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل، ماه گذشته 11 خواهر و برادر دیگر در این کشور با رده سنی 68 تا 89 سال و مجموع سن 855 ادعای دریافت عنوان مسن‌ترین خانواده جهان را مطرح کرده بودند.




موضوع مطلب : پیرترین خانواده جهان, عکس
یکشنبه 92 اسفند 18 :: 11:38 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

جانورانی که تغییر جنسیت می‌دهند (+عکس)

محققان فکر می‌کنند که شاید دلیل این کار این باشد که ماده‌ها به دو دلیل شانس بیشتری برای بقا دارند. زمانی که جنس ماده ظاهر می‌شود، انبوهی از خواستگاران نر به دور او (یا نر ماده‌نمایی که آنها را گول زده است)گرد می‌آیند.

خبرآنلاین: انسان‌ها تاریخی طولانی از تغییر قیافه به صورت جنس مخالف دارند. اما این پدیده منحصر به انسان نیست و در میان حیوانات هم هستند آنهایی که از جنسیت خود راضی نباشند.

از تئاترهای یونان باستان تا برنامه‌های تلویزیونی دنیای امروز، انسان‌ها تاریخی طولانی از تغییر قیافه به صورت جنس مخالف دارند. اما ما تنها جاندارانی نیستیم که می‌توانیم نقش جنس مخالف را خوب ایفا کنیم. در دنیای جانوران هم مخلوقاتی وجود دارند که در تغییر ناگهانی به جنس مخالف خود بسیار توانا هستند.

ماهی مرکب

بیایید با خود صادق باشیم. رفتار ما بسته به آدمی که با او باشیم، تغییر می‌کند، این تغییر کم و زیاد دارد اما همیشه اتفاق می‌افتد. ماهی‌های مرکب نیز همین درد را دارند.

ماهی مرکب نر بسته به اینکه با چه گروهی باشد، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهد، به ویژه اگر آن گروه مختلط باشد و از نظر جنسی یک دست نباشد. تحقیقی در دانشگاه مک‌کوئری در سیدنی نشان داد که جنس نر می‌تواند دو نیمه بدن خود را چنان متفاوت از یکدیگر تغییر دهد که از یک سو ماده به نظر برسد و از سوی دیگر شبیه به دیگر ماهی‌های نر. وقتی یک ماهی مرکب نر، بین یک نر دیگر و یک ماهی ماده قرار بگیرد، ظاهر نر واقعی خود را به جنس ماده نشان خواهد داد تا توجه او را به خود جلب کند و سمت ماده‌نمای خود را به ماهی نر دیگر نشان می‌دهد. به این ترتیب ماهی نر دوم گمان می‌کند که درحال ملاقات با دو ماهی ماده است و هیچ گاه نخواهد فهمید که عاشقانه آرامی درست در مقابل چشمان او در جریان است.

 

مارهای بند جورابی

در بین همه تشریفات عاشقانه حیوانات، جفت‌گیری این مار از همه جالب‌تر است. در مینیتوبای کانادا که بیشترین تراکم این نوع مار در جهان را دارد، جنس‌های نر به آرامی و سستی، و بعد از هشت ماه آرامیدن در بستری سرد، از خواب زمستانی بیدار می‌شوند. شاید این خواب طولانی موجب کرختی و سستی آنها شده باشد، اما همچنان در سطح بالایی از هوشیاری برای جفت‌گیری با جنس‌ ماده قرار دارند. ولی در این هنگام، برخی از نرها از رفتار ماده‌ها تقلید می‌کنند.

محققان فکر می‌کنند که شاید دلیل این کار این باشد که ماده‌ها به دو دلیل شانس بیشتری برای بقا دارند. زمانی که جنس ماده ظاهر می‌شود، انبوهی از خواستگاران نر به دور او (یا نر ماده‌نمایی که آنها را گول زده است)گرد می‌آیند. مارهایی که در مرکز این توپ جفت‌گیری قرار دارند، از دست شکارچیان (عموما پرنده‌هایی که در جستجوی نرهای بی‌حال هستند) در امان می‌مانند؛ضمن آنکه گرمای بدن منتقل شده به این نرهای ماده نما اجازه می‌دهد تا به سرعت گرم شده و از تبدیل شدن به نهار پرندگان نجات یابند.

کفتار خالدار

این تنها نرها نیستند که ویژگی‌های جنس مخالف را اتخاذ می‌کنند. کفتارهای خالدار ماده به طور اجتماعی جنس برتر، بزرگ‌تر و تهاجمی‌تری نسبت به نرها هستند. اما تنها این رفتارشان‌ نیست که آنها را مردانه جلوه نمی‌دهد. به دلیل شباهت ظاهری دستگاه تناسلی نر و ماده این جانور، گاهی اوقات تشخیص نر از ماده کار ساده‌ای نیست.

لاله‌ماهی، طوطی‌ماهی و بازماهی

برخی جانوران فقط به شبیه کردن ظاهر خود به جنس مخالف اکتفا نمی‌کنند و واقعا جنسیت خود را عوض می‌کنند. لاله‌ماهی دلقکی که از بدو تولد نر متولد شده را در نظر بگیرید؛ اگر ماده این جانور بمیرد، نر غالب می تواند جنسیت خود را عوض کرده و تبدیل به یک ماده شود. در این صورت یک نر دیگر به نر غالب تبدیل می‌شود.

 

طوطی‌ماهی می‌تواند هنگام تولد هر یک از دو جنسیت نر یا ماده را داشته باشد، اما اندام‌های جنسی هر دو را در خود دارد و می‌تواند هر وقت بخواهد جنسیت خود را تغییر دهد. برخی از ماده‌ها حتی تبدیل به اَبَر‌نَر می‌شوند، یعنی نرهایی بزرگ‌تر با رنگ‌های زنده و درخشان.
از آن جالب‌تر، بازماهی است که توان تغییر جنسیت دوطرفه را دارد، به این معنی که می‌تواند از ماده به نر و دوباره به ماده تغییر جنسیت دهد.

در تعبیری شاعرانه می‌توان گفت که در اقیانوس، حتی جنسیت هم سیال می‌شود!

 




موضوع مطلب : جانورانی که تغییر جنسیت می‌دهند (, عکس)

کد خبر : 1410648921307909069      تاریخ : شنبه 17 اسفند 1392 19:07محمد علی جعفری,فرمانده کل سپاه ,تهدیدات

فرمانده کل سپاه :

برنامه مقابله با تهدیدات را پیش بینی کرده ایم

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که دشمن کمرهمت برای از پا در آوردن انقلاب بسته است گفت: تهدیدات اصلی علیه انقلاب اسلامی تهدیدات نرم است و بخش های مختلف سپاه و نمایندگی ولی فقیه برنامه های لازم را برای مقابله با این تهدیدات پیش بینی کرده اند .

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری در همایش سراسری روحانیون سپاه، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره حضرت امام (ره) و شهدا با اشاره به طرح تحول و تعالی سپاه گفت: انتظار تحول، انتظاری است که رهبری از همه دستگاهها دارند؛ تحول با کلمه اصلاح یا بهبود مستمر تفاوت دارد، تحول در لغت به معنای دگرگونی اساسی یا معادل کلمه انقلاب است.

وی با اشاره به این که فلسفه نظام اسلامی مقابله با نظام استکبار و سلطه است ادامه داد: مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از سپاه در این چارچوب است که سپاه نباید تنها خود را به بعد نظامی و دفاعی محدود کند چرا که تهدیدات نظام سلطه رنگ و شکلی گوناگون و متفاوت به خود گرفته است.

فرمانده کل سپاه با بیان این که بزرگترین آفت برای سپاه روزمرگی است تصریح کرد: مسئولیت اصلی سپاه دفاع از انقلاب اسلامی است؛ در واقع سپاه باید مشاهده کند که تهدید علیه انقلاب اسلامی در چه عرصه هایی نمود می یابد تا آمادگی همه جانبه ای برای مقابله با آنها کسب کرده و به طور درست، به موقع و غیر محافظه کارانه ماموریت های محوله را به انجام برساند.

وی با اشاره به این که سپاه باید یک سازمانی متحول، پویا و روزبه روز نوشونده باشد، گفت: تهدیدات اصلی علیه انقلاب اسلامی تهدیدات نرم در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان شبیخون فرهنگی یاد کردند.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: هدف اصلی در تهدیدات نرم، نفوذ در دل و قلب مردم است که عمدتا با ابزار رسانه صورت می گیرد و سپاه پاسداران باید خود را علیه این تهدیدات آماده کند.

فرمانده کل سپاه خاطر نشان کرد: بخش های مختلف سپاه و نمایندگی ولی فقیه برنامه های لازم را برای مقابله با این تهدیدات پیش بینی کرده اند .

وی با بیان این که پاسداری از انقلاب اسلامی در حکم پاسداری حضرت عباس(ع) از دین و ارزش های الهی است گفت: پاسداران انقلاب اسلامی اگر انقلاب اسلامی را در وضع موجود حفظ کنند پاسداری آنها محافظه کارانه است در صورتی که سپاه پاسداران باید از انقلاب روبه جلو و متحول دفاع کنند و این مصداق بارز پاسداری غیر محافظه کارانه است.

سرلشکر جعفری با اشاره به مسئولیت های خطیر سپاه و روحانیت تاکید کرد: رسالت پاسداران و روحانیت مشترک است؛ هدف پاسداران و روحانیت کمک به توسعه دین خدا بر روی زمین در قالب اسلام ناب محمدی(ص) است.

فرمانده کل سپاه با بیان این که دشمن کمرهمت برای از پا در آوردن انقلاب بسته است ادامه داد: آخرین تیر ترکش دشمنان، فشارهای اقتصادی بر مردم است که معجره وار مشاهده می کنیم که هرچه این فشارها افزایش می یابد، حمایت مردم از انقلاب جدی تر و بیشتر می شود.

سرلشکر جعفری با اشاره به این که محور اصلی قدرت سپاه معنویت است خاطر نشان کرد: اگر معنویت در سپاه تضعیف شود همه آمادگی های دیگر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد، لذا تحول سپاه باید در حول معنویت باشد.

وی با بیان این که هرچه انقلاب روبه جلو می رود ضرورت ایمان افزایی در سپاه ضروری تر می شود گفت: دین، تقوا ، درک و عمل انقلابی ستون های پاسداری هستند و همراهی آنها با یکدیگر برای انجام رسالت و ماموریت های خطیر و انقلابی راهگشا خواهند بود.

سرلشکر جعفری بااشاره به این که قوام سپاه براساس عمل انقلابی است در تبیین ویژگی های سپاه آینده گفت: برای ادامه حیات انقلابی و پیشبرنده این سازمان بایستی از جوانان پرشور و انقلابی استفاده کنیم.

فرمانده کل سپاه در پایان با تاکید بر این که رسالت دشواری در خصوص سپاه سازی برعهده داریم افزود: نقش روحانیت در این فرایند بسیار سازنده است و با کمک آنها سپاه پاسداران باید همواره درست، به موقع و غیر محافظه کارانه از انقلاب اسلامی دفاع کند.




موضوع مطلب : برنامه مقابله با تهدیدات را پیش بینی کرده ایم
تولد زینب(س) و گریه پیامبر بر مصایب آن

زینب کبرى (س) روز پنجم جمادى الاول سال 5 یا 6 هجرت در مدینه چشم به جهان گشود. خبر تولد نوزاد عزیز، به گوش رسول خدا (ص) رسید. رسول خدا (ص) براى دیدار او به منزل دخترش ‍ حضرت فاطمه زهرا (س) آمد و به دختر خود فاطمه (س) فرمود:

((دخترم ، فاطمه جان ، نوزادت را برایم بیاور تا او را ببینم )).

فاطمه (س) نوزاد کوچکش را به سینه فشرد، بر گونه هاى دوست داشتنى او بوسه زد، و آن گاه به پدر بزرگوارش داد. پیامبر (ص) فرزند دلبند زهراى عزیزش را در آغوش کشیده صورت خود را به صورت او گذاشت و شروع به اشک ریختن کرد. فاطمه (ص) ناگهان متوجه این صحنه شد و در حالى که شدیدا ناراحت بود از پدر پرسید: پدرم ، چرا گریه مى کنى ؟!

رسول خدا (ص) فرمود: ((گریه ام به این علت است که پس از مرگ من و تو، این دختر دوست داشتنى من سرنوشت غمبارى خواهد داشت ، در نظرم مجسم گشت که او با چه مشکلاتى دردناکى رو به رو مى شود و چه مصیبتهاى بزرگى را به خاطر رضاى خداوند با آغوش باز استقبال مى کند)).

در آن دقایقى که آرام اشک مى ریخت و نواده عزیزش را مى بوسید، گاهى نیز چهره از رخسار او برداشته به چهره معصومى که بعدها رسالتى بزرگ را عهده دار مى گشت خیره خیره مى نگریست و در همین جا بود که خطاب به دخترش فاطمه (س) فرمود: ((اى پاره تن من و روشنى چشمانم ، فاطمه جان ، هر کسى که بر زینب و مصایب او بگرید ثواب گریستن کسى را به او مى دهند که بر دو برادر او حسن و حسین گریه کند)).(1)

ولادت و پرورش زینب

درست ترین گفتار آن است که سیدتنا زینب کبرى (س) در پنجم ماه جمادى الاولى سال پنجم هجرى به دنیا آمده ، و تربیت و پرورش ‍ آن دره یتیمه و مروارید گرانبها و بى مانند در کنار پیغمبر اکرم (ص) بوده ، و در خانه رسالت راه رفته ، و غذای خود را از وجود مطهر زهرای مرضیه(س) تناول نموده ، و از دست پسر عموى پیغمبر، امیرالمؤ منین (ع) غذا و خوراک خورده و نمو نموده ، نمو قدسى و پاکیزه ، و با سعادت و نیکبختى ، و پرورش یافته پرورش روحانى و الهى ، و به جامه هاى عظمت و بزرگى به چادر پاکدامنى و حشمت و بزرگوارى پوشیده شده ، و پنج تن اصحاب کساء به تربیت و پرورش و تعلیم و آموختن و تهذیب و پاکیزه گردانیدن او قیام نموده و ایستادگى داشتند، و همین بس است که مربى و مؤ دب و معلم او ایشان باشند.(2)

گریه جبرئیل بر مصایب زینب (س)

روایت شده است که پس از ولادت حضرت زینب (س)، حسین (ع) که در آن هنگام کودک سه چهار ساله بود، به محضر رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد: ((خداوند به من خواهرى عطا کرده است )). پیامبر(ص) با شنیدن این سخن ، منقلب و اندوهگین شد و اشک از دیده فرو ریخت . حسین (ع) پرسید: ((براى چه اندوهگین و گریان شدى ؟)).< p/> پیامبر(ص) فرمود: ((اى نور چشمم ، راز آن به زودى برایت آشکار شود.))

تا اینکه روزى جبرئیل نزد رسول خدا (ص) آمد، در حالى که گریه مى کرد، رسول خدا (ص) از علت گریه او پرسید، جبرئیل عرض ‍ کرد: ((این دختر (زینب ) از آغاز زندگى تا پایان عمر همواره با بلا و رنج و اندوه دست به گریبان خواهد بود؛ گاهى به درد مصیبت فراق تو مبتلا شود، زمانى دستخوش ماتم مادرش و سپس ماتم مصیبت جانسوز برادرش امام حسن (ع) گردد و از این مصایب دردناک تر و افزون تر اینکه به مصایب جانسوز کربلا گرفتار شود، به طورى که قامتش خمیده شود و موى سرش سفید گردد.))

پیامبر (ص) گریان شد و صورت پر اشکش را بر صورت زینب (س) نهاد و گریه سختى کرد، زهرا (س) از علت آن پرسید. پیامبر (ص) بخشى از بلاها و مصایبى را که بر زینب (س) وارد مى شود، براى زهرا(س) بیان کرد.

حضرت زهرا (س) پرسید: ((اى پدر! پاداش کسى که بر مصایب دخترم زینب (س) گریه کند کیست ؟ پیامبر اکرم (ص) فرمود: ((پاداش او همچون پاداش کسى است که براى مصایب حسن و حسین (ع) گریه مى کند))(3)

بشارت تولد زینب و گریه على (ع)

هر پدرى را که بشارت به ولادت فرزند دادند، شاد و حرم گردید، جز على بن ابى طالب (ع) که ولادت هر یک از اولاد او سبب حزن او گردید.

در روایت است که چون حضرت زینب متولد شد، امیرالمؤ منین (ع) متوجه به حجره طاهره گردید، در آن وقت حسین (ع) به استقبال پدر شتافت و عرض کرد: اى پدر بزرگوار! همانا خداى کردگار خواهرى به من عطا فرموده

امیرالمؤ منین (ع) از شنیدن این سخن بى اختیار اشک از دیده هاى مبارک به رخسار همایونش جارى شد. چون حسین (ع) این حال را از پدر بزرگوارش مشاهده نمود افسرده خاطر گشت . چه ، آمد پدر را بشارت دهد، بشارت مبدل به مصیبت و سبب حزن و اندوه پدر گردید، دل مبارکش ره درد آمد و اشک از دیده مبارکش بر رخسارش جارى گشت و عرض کرد: ((بابا فدایت شوم ، من شما را بشارت آوردم شما گریه مى کنید، سبب چیست و این گریه بر کیست ؟))

على (ع) حسینش را در برگرفت و نوازش نمود و فرمود: ((نور دیده ! زود باشد که سر این گریه آشکار و اثرش نمودار شود.))که اشاره به واقعه کربلا مى کند. همین بشارت را سلمان به پیغمبر داد و آن حضرت هم منقلب گردید.

چنان که در بعض کتب است که حضرت رسالت در مسجد تشریف داشت آن وقت سلمان شرفیاب خدمت گردید و آن سرور را به ولادت آن مظلومه بشارت داد و تهنیت گفت . آن حضرت بگریست و فرمود: ((اى سلمان جبرییل از جانب خداوند جلیل خبر آورد که این مولود گرامى مصیبتش غیر معدود باشد تا به آلام کربلا مبتلا شود، الخ ))(4)

نامگذارى زینب از طرف خداوند

هنگامى که زینب (س) متولد شد، مادرش حضرت زهرا (س) او را نزد پدرش امیرالمؤ منین (ع) آورده و گفت : این نوزاد را نامگذارى کنید! حضرت فرمود: من از رسول خدا جلو نمى افتم .

در این ایام حضرت رسول اکرم (ص) در مسافرت بود. پس از مراجعت از سفر، امیرالمؤ منین على (ع) به آن حضرت عرض کرد: نامى را براى نوزاد انتخاب کنید. رسول خدا (ص) فرمود: من بر پروردگارم سبقت نمى گیرم .

در این هنگام جبرئیل (ع) فرود آمده و سلام خداوند را به پیامبر(ص) ابلاغ کرده و گفت :

نام این نوزاد را ((زینب )) بگذارید! خداوند بزرگ این نام را براى او بر برگزیده است .

بعد مصایب و مشکلاتى را که بر آن حضرت وارد خواهد شد، بازگو کرد. پیامبر اکرم (ص) گریست و فرمود: هر کس بر این دختر بگرید، همانند کسى است که بر برادرانش حسن و حسین گریسته باشد.(5)

فرزند فاطمه

علیا حضرت زینب ، نخستین دخترى است که از فاطمه (س) به دنیا آمده ، و او پس از امام حسن و امام حسین (ع) بزرگترین فرزندان فاطمه (س) بوده ، و نیز گفته اند:

دلیل بر آن است که راویان حدیث و بیان کنندگان اخبار در ایام اضطهار - یعنى روزگار غلبه و چیرگى ظلم و ستم ستمگران بر مؤ منین - هر گاه مى خواستند از امیرالمؤ منین على (ع) روایتى نقل کنند مى گفتند:

این روایت از ابى زینب است ، و اینکه امیرالمؤ منین (ع) را به این کنیه مى نامیدند، براى آن است که زینب کبرى (س) پس از امام حسن و امام حسین - علیهماالسلام - بزرگترین فرزندان آن حضرت بوده ، و امیرالمؤ منین (ع) نزد دشمنانش به این کنیه معروف نبوده است .(6)

تغذیه زینب از زبان پیامبر

حضرت زینب (س) مانند دو برادرش حسن و حسین (ع) از زبان رسول الله (ص) تغذى مى کرد.

همان طور که در بسیارى از اخبار آمده است ، پیغمبر (ص) زبان خود را در دهان حسنین مى گذاشت ، آنان با مکیدن زبان پیغمبر تغذیه مى شدند و از همین طریق گوشت و پوست بدنشان مى رویید و رشد مى کرد، در مورد حضرت زینب (س) نیز همین عمل را انجام مى داد.

در جلد اول از کتاب خرایج راوندى (صفحه 94) معجزه یکصد و پنجاه و پنج (155) از حضرت صادق (ع) چنین روایت کرده است :

امام صادق (ع) فرمود: پیغمبر (ص) پیوسته نزد فرزندان شیر خوار فاطمه مى آمد، از آب دهان خود آنان را تغذیه مى کرد و سپس به فاطمه (س) مى فرمود به آنان شیر ندهید))(7)

لقب هاى حضرت زینب (س)

الف ) زینب کبرى : این لقب براى مشخص شدن و تمییز دادن او از سایر خواهرانش (که از دیگر زنان امیرمؤ منان به دنیا آمده بودند) بود.

ب )الصدیقة الصغرى : چون (( صدیقة )) لقب مبارک مادرش ، زهراى مرضیه (س) است ، و از سویى شباهت هاى بى شمارى میان مادر و دختر وجود داشت ، لذا حضرت زینب را (( صدیقه صغرى )) ملقب کردند.

ج ) عقیله / عقیله بنى هاشم / عقیله الطالبین :

(( عقیله )) به معناى بانویى است که در قومش از کرامت و ارجمندى ویژه اى بر خوردار باشد و در خانه اش عزت و محبت فوق العاده اى داشته باشد.

د) دیگر لقب ها:

از دیگر لقب هاى حضرت زینب ، موثقه عارفه ، عالمه غیرمعلمه ، عابده آل على ، فاضله و کامله است . (8)

کنیه حضرت زینب (س)

کنیه آن علیا حضرت (( ام کلثوم )) است ، و این که ایشان را (( زینب کبرى )) مى گویند، براى آن است که فرق باشد بین او و بین کسى از خواهرانش که به آن نام و کنیه نامیده شده است .

چنان که ملقبه به (( صدیقه صغرى )) شده است ، براى فرق بین او و مادرش صدیقه کبرى فاطمه زهراصلوات الله علیهما. (9)




موضوع مطلب : مختصری درباره ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
جمعه 92 اسفند 16 :: 9:33 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

اگر زینب نمی آمد چه میشد / بهار کربلا کامل نمی شد

اگر بلبل هوای گل نمی کرد / گل از بی حرمتی پژمرده می شد

محبت در کجا ابراز می گشت / پرستاری پرستاری نمی شد

ولادت باسعادت الگوی پرستاران و روز پرستار مبارک




موضوع مطلب : میلاد حضرت زینب

زینب کبرى (س) روز پنجم جمادى الاول سال 5 یا 6 هجرت در مدینه چشم به جهان گشود. خبر تولد نوزاد عزیز، به گوش رسول خدا (ص) رسید. رسول خدا (ص) براى دیدار او به منزل دخترش ‍ حضرت فاطمه زهرا (س) آمد و به دختر خود فاطمه (س) فرمود:

((دخترم ، فاطمه جان ، نوزادت را برایم بیاور تا او را ببینم )).

فاطمه (س) نوزاد کوچکش را به سینه فشرد، بر گونه هاى دوست داشتنى او بوسه زد، و آن گاه به پدر بزرگوارش داد. پیامبر (ص) فرزند دلبند زهراى عزیزش را در آغوش کشیده صورت خود را به صورت او گذاشت و شروع به اشک ریختن کرد. فاطمه (ص) ناگهان متوجه این صحنه شد و در حالى که شدیدا ناراحت بود از پدر پرسید: پدرم ، چرا گریه مى کنى ؟!

رسول خدا (ص) فرمود: ((گریه ام به این علت است که پس از مرگ من و تو، این دختر دوست داشتنى من سرنوشت غمبارى خواهد داشت ، در نظرم مجسم گشت که او با چه مشکلاتى دردناکى رو به رو مى شود و چه مصیبتهاى بزرگى را به خاطر رضاى خداوند با آغوش باز استقبال مى کند)).

در آن دقایقى که آرام اشک مى ریخت و نواده عزیزش را مى بوسید، گاهى نیز چهره از رخسار او برداشته به چهره معصومى که بعدها رسالتى بزرگ را عهده دار مى گشت خیره خیره مى نگریست و در همین جا بود که خطاب به دخترش فاطمه (س) فرمود: ((اى پاره تن من و روشنى چشمانم ، فاطمه جان ، هر کسى که بر زینب و مصایب او بگرید ثواب گریستن کسى را به او مى دهند که بر دو برادر او حسن و حسین گریه کند)).(1)

ولادت و پرورش زینب

درست ترین گفتار آن است که سیدتنا زینب کبرى (س) در پنجم ماه جمادى الاولى سال پنجم هجرى به دنیا آمده ، و تربیت و پرورش ‍ آن دره یتیمه و مروارید گرانبها و بى مانند در کنار پیغمبر اکرم (ص) بوده ، و در خانه رسالت راه رفته ، و غذای خود را از وجود مطهر زهرای مرضیه(س) تناول نموده ، و از دست پسر عموى پیغمبر، امیرالمؤ منین (ع) غذا و خوراک خورده و نمو نموده ، نمو قدسى و پاکیزه ، و با سعادت و نیکبختى ، و پرورش یافته پرورش روحانى و الهى ، و به جامه هاى عظمت و بزرگى به چادر پاکدامنى و حشمت و بزرگوارى پوشیده شده ، و پنج تن اصحاب کساء به تربیت و پرورش و تعلیم و آموختن و تهذیب و پاکیزه گردانیدن او قیام نموده و ایستادگى داشتند، و همین بس است که مربى و مؤ دب و معلم او ایشان باشند.(2)

گریه جبرئیل بر مصایب زینب (س)

روایت شده است که پس از ولادت حضرت زینب (س)، حسین (ع) که در آن هنگام کودک سه چهار ساله بود، به محضر رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد: ((خداوند به من خواهرى عطا کرده است )). پیامبر(ص) با شنیدن این سخن ، منقلب و اندوهگین شد و اشک از دیده فرو ریخت . حسین (ع) پرسید: ((براى چه اندوهگین و گریان شدى ؟)).< p/> پیامبر(ص) فرمود: ((اى نور چشمم ، راز آن به زودى برایت آشکار شود.))

تا اینکه روزى جبرئیل نزد رسول خدا (ص) آمد، در حالى که گریه مى کرد، رسول خدا (ص) از علت گریه او پرسید، جبرئیل عرض ‍ کرد: ((این دختر (زینب ) از آغاز زندگى تا پایان عمر همواره با بلا و رنج و اندوه دست به گریبان خواهد بود؛ گاهى به درد مصیبت فراق تو مبتلا شود، زمانى دستخوش ماتم مادرش و سپس ماتم مصیبت جانسوز برادرش امام حسن (ع) گردد و از این مصایب دردناک تر و افزون تر اینکه به مصایب جانسوز کربلا گرفتار شود، به طورى که قامتش خمیده شود و موى سرش سفید گردد.))

پیامبر (ص) گریان شد و صورت پر اشکش را بر صورت زینب (س) نهاد و گریه سختى کرد، زهرا (س) از علت آن پرسید. پیامبر (ص) بخشى از بلاها و مصایبى را که بر زینب (س) وارد مى شود، براى زهرا(س) بیان کرد.

حضرت زهرا (س) پرسید: ((اى پدر! پاداش کسى که بر مصایب دخترم زینب (س) گریه کند کیست ؟ پیامبر اکرم (ص) فرمود: ((پاداش او همچون پاداش کسى است که براى مصایب حسن و حسین (ع) گریه مى کند))(3)

بشارت تولد زینب و گریه على (ع)

هر پدرى را که بشارت به ولادت فرزند دادند، شاد و حرم گردید، جز على بن ابى طالب (ع) که ولادت هر یک از اولاد او سبب حزن او گردید.

در روایت است که چون حضرت زینب متولد شد، امیرالمؤ منین (ع) متوجه به حجره طاهره گردید، در آن وقت حسین (ع) به استقبال پدر شتافت و عرض کرد: اى پدر بزرگوار! همانا خداى کردگار خواهرى به من عطا فرموده

امیرالمؤ منین (ع) از شنیدن این سخن بى اختیار اشک از دیده هاى مبارک به رخسار همایونش جارى شد. چون حسین (ع) این حال را از پدر بزرگوارش مشاهده نمود افسرده خاطر گشت . چه ، آمد پدر را بشارت دهد، بشارت مبدل به مصیبت و سبب حزن و اندوه پدر گردید، دل مبارکش ره درد آمد و اشک از دیده مبارکش بر رخسارش جارى گشت و عرض کرد: ((بابا فدایت شوم ، من شما را بشارت آوردم شما گریه مى کنید، سبب چیست و این گریه بر کیست ؟))

على (ع) حسینش را در برگرفت و نوازش نمود و فرمود: ((نور دیده ! زود باشد که سر این گریه آشکار و اثرش نمودار شود.))که اشاره به واقعه کربلا مى کند. همین بشارت را سلمان به پیغمبر داد و آن حضرت هم منقلب گردید.

چنان که در بعض کتب است که حضرت رسالت در مسجد تشریف داشت آن وقت سلمان شرفیاب خدمت گردید و آن سرور را به ولادت آن مظلومه بشارت داد و تهنیت گفت . آن حضرت بگریست و فرمود: ((اى سلمان جبرییل از جانب خداوند جلیل خبر آورد که این مولود گرامى مصیبتش غیر معدود باشد تا به آلام کربلا مبتلا شود، الخ ))(4)

نامگذارى زینب از طرف خداوند

هنگامى که زینب (س) متولد شد، مادرش حضرت زهرا (س) او را نزد پدرش امیرالمؤ منین (ع) آورده و گفت : این نوزاد را نامگذارى کنید! حضرت فرمود: من از رسول خدا جلو نمى افتم .

در این ایام حضرت رسول اکرم (ص) در مسافرت بود. پس از مراجعت از سفر، امیرالمؤ منین على (ع) به آن حضرت عرض کرد: نامى را براى نوزاد انتخاب کنید. رسول خدا (ص) فرمود: من بر پروردگارم سبقت نمى گیرم .

در این هنگام جبرئیل (ع) فرود آمده و سلام خداوند را به پیامبر(ص) ابلاغ کرده و گفت :

نام این نوزاد را ((زینب )) بگذارید! خداوند بزرگ این نام را براى او بر برگزیده است .

بعد مصایب و مشکلاتى را که بر آن حضرت وارد خواهد شد، بازگو کرد. پیامبر اکرم (ص) گریست و فرمود: هر کس بر این دختر بگرید، همانند کسى است که بر برادرانش حسن و حسین گریسته باشد.(5)

فرزند فاطمه

علیا حضرت زینب ، نخستین دخترى است که از فاطمه (س) به دنیا آمده ، و او پس از امام حسن و امام حسین (ع) بزرگترین فرزندان فاطمه (س) بوده ، و نیز گفته اند:

دلیل بر آن است که راویان حدیث و بیان کنندگان اخبار در ایام اضطهار - یعنى روزگار غلبه و چیرگى ظلم و ستم ستمگران بر مؤ منین - هر گاه مى خواستند از امیرالمؤ منین على (ع) روایتى نقل کنند مى گفتند:

این روایت از ابى زینب است ، و اینکه امیرالمؤ منین (ع) را به این کنیه مى نامیدند، براى آن است که زینب کبرى (س) پس از امام حسن و امام حسین - علیهماالسلام - بزرگترین فرزندان آن حضرت بوده ، و امیرالمؤ منین (ع) نزد دشمنانش به این کنیه معروف نبوده است .(6)

تغذیه زینب از زبان پیامبر

حضرت زینب (س) مانند دو برادرش حسن و حسین (ع) از زبان رسول الله (ص) تغذى مى کرد.

همان طور که در بسیارى از اخبار آمده است ، پیغمبر (ص) زبان خود را در دهان حسنین مى گذاشت ، آنان با مکیدن زبان پیغمبر تغذیه مى شدند و از همین طریق گوشت و پوست بدنشان مى رویید و رشد مى کرد، در مورد حضرت زینب (س) نیز همین عمل را انجام مى داد.

در جلد اول از کتاب خرایج راوندى (صفحه 94) معجزه یکصد و پنجاه و پنج (155) از حضرت صادق (ع) چنین روایت کرده است :

امام صادق (ع) فرمود: پیغمبر (ص) پیوسته نزد فرزندان شیر خوار فاطمه مى آمد، از آب دهان خود آنان را تغذیه مى کرد و سپس به فاطمه (س) مى فرمود به آنان شیر ندهید))(7)

لقب هاى حضرت زینب (س)

الف ) زینب کبرى : این لقب براى مشخص شدن و تمییز دادن او از سایر خواهرانش (که از دیگر زنان امیرمؤ منان به دنیا آمده بودند) بود.

ب )الصدیقة الصغرى : چون (( صدیقة )) لقب مبارک مادرش ، زهراى مرضیه (س) است ، و از سویى شباهت هاى بى شمارى میان مادر و دختر وجود داشت ، لذا حضرت زینب را (( صدیقه صغرى )) ملقب کردند.

ج ) عقیله / عقیله بنى هاشم / عقیله الطالبین :

(( عقیله )) به معناى بانویى است که در قومش از کرامت و ارجمندى ویژه اى بر خوردار باشد و در خانه اش عزت و محبت فوق العاده اى داشته باشد.

د) دیگر لقب ها:

از دیگر لقب هاى حضرت زینب ، موثقه عارفه ، عالمه غیرمعلمه ، عابده آل على ، فاضله و کامله است . (8)

کنیه حضرت زینب (س)

کنیه آن علیا حضرت (( ام کلثوم )) است ، و این که ایشان را (( زینب کبرى )) مى گویند، براى آن است که فرق باشد بین او و بین کسى از خواهرانش که به آن نام و کنیه نامیده شده است .

چنان که ملقبه به (( صدیقه صغرى )) شده است ، براى فرق بین او و مادرش صدیقه کبرى فاطمه زهراصلوات الله علیهما. (9)




موضوع مطلب : تولد زینب(س) و گریه پیامبر بر مصایب آن
<   1   2   3   4   5   >>   >