سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: بنده بر اساس سندی مکتوب که از فدراسیون فوتبال به دستمان رسیده ابراز نظر کردم و به نظر می‌رسد که جای پیگیری بیشتر دارد. باید کنکاش کنیم که نامه فدراسیون فوتبال کشورمان، جواب فیفا به درخواست بوده یا نظر فدراسیون فوتبال کشورمان چراکه آقای کفاشیان اظهار نظر متفاوتی با این نامه داشته است.
کد خبر: 371877
تاریخ انتشار:25 دی 1392 - 22:45-15 January 2014
فیفا با درج نماد یوز ایرانی روی پیراهن ملی پوشان مخالفت/موافقت کرده است؛ اولی (مخالف) طی روزهای گذشته روایت شد اما چندان درست به نظر نمی‌رسد و دومی (موافقت)، آرزویی‌ست که بسیاری، من جمله دوست داران محیط زیست چشم به راه وقوعش هستند اما به نظر می‌رسد که چون برای اهالی فوتبال موضوع دندان گیری نبوده، رها شده باشد.

به گزارش «تابناک»، پس از سر و صدای زیادی که با آمدن بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به ایران به راه افتاد و بعد از آنکه این مقام کهنه کار دنیای فوتبال به موزه تنوع زیستی سازمان محیط زیست رفت و ذوق زده با پوستر یوز ایرانی عکس یادگاری گرفت و از درج نماد این گونه کم نظیر روی لباس ملی پوشان فوتبال روی پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی استقبال کرد، اکنون اخباری به گوش می‌رسد که چندان خوشایند نیست.

یکی از این اخبار، مخالفت فیفا با درج نماد یوز روی پیراهن ملی پوشان است و دیگری بیمه شدن یوز؛ دو خبری که یکی ظاهرا چندان درست و مستند نیست و دیگری هم درست روایت نشده و ناقص به مردم منتقل شده.

نابسامانی فدراسیون فوتبال گریبان یوز ایرانی را خواهد گرفت؟!

هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در گفت‌وگوی تفصیلی با «تابناک» (اینجا) در این باره گفت: طی روزهای گذشته نامه‌ای از فدراسیون فوتبال به امضای آقای محمدنبی به دستمان رسید که در آن اشاره شده بود فیفا با درخواست ما مخالفت کرده است و من هم بر این اساس به برخی خبرگزاری‌ها گفتم که با طرح‌مان مخالفت شده است، اما پس از آن رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به برخی خبرنگاران در این باره گفت که درج نماد یوز ایرانی با موافقت فیفا در حال پیگیری است و انجام خواهد شد. 

وی افزود: این اظهار نظر آقای کفاشیان موجب شد تا بار دیگر ماجرا را از طریق روابط بین الملل سازمان محیط زیست پیگیری کنیم و دریابیم که رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در پاسخ به نامه‌ای که به امضای همزمان رئیس سازمان محیط زیست کشورمان و همچنین دبیر اجرایی یونپ(برنامه محیط زیست ملل متحد) رسیده بود، بار دیگر خود را سفیر یوز خوانده و پس از نکات مثبت فراوان، پیشنهاد پیوستن به کمپین حفاظت از یوزپلنگ آسیایی را به دلیل مشغله کاری رد کرده بود و سخنی از مخالفت با پیشنهاد درج نماد یوز روی پیراهن ملی پوشان مطرح نکرده بود.

جوکار در تشریح روند تدارک این پیشنهاد گفت: از ابتدا و پیش از آنکه آقای بلاتر به ایران سفر کند، قصد ما از پیشنهاد معرفی یوز ایرانی در جام جهانی فوتبال، درج نماد روی پیراهن بازیکنان ملی پوش نبود و به این می‌اندیشیدیم که این نمادسازی به چه اشکالی می‌تواند روی دهد. درج نماد یوز روی پیراهن یکی از راه‌ها بود که اقبال بیشتری در رسانه‌ها و بین مردم یافت و پیگیری شد.

وی افزود: در کارگروهی که به این منظور تشکیل دادیم، سعی کردیم که با مراجعه به کتاب قوانین فیفا، موضوع را بررسی کنیم و در این راه از متخصص این زمینه، آقای نصیرزاده، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال هم بهره گرفتیم و پی بردیم که اگر قرار باشد این امر محقق شود، تنها در سمت راست سینه پیراهن بازیکنان جایی به اندازه ده سانتیمتر هست که می‌توانیم از آن بهره بگیریم. بر این اساس پیشنهادمان را با رئیس فیفا مطرح کردیم که با استقبال وی همراه شد. می‌دانستیم که بابت حرف‌های رئیس فیفا قوانین را تغییر نخواهند داد اما اطلاع رئیس فیفا می‌توانست موجب بررسی سریع تر درخواستمان باشد.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: بنده بر اساس سندی مکتوب که از فدراسیون فوتبال به دستمان رسیده ابراز نظر کردم و به نظر می‌رسد که جای پیگیری بیشتر دارد. باید کنکاش کنیم که نامه فدراسیون فوتبال کشورمان، جواب فیفا به درخواست بوده یا نظر فدراسیون فوتبال کشورمان چراکه آقای کفاشیان اظهار نظر متفاوتی با این نامه داشته است.

وی درباره سایر پیشنهادات مطرح شده گفت: برنامه جذابی برای معرفی یوز از امروز تا آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی پیش بینی شده و حتی در جام جهانی نیز ادامه خواهد یافت. به این صورت که برای بازی های تدارکاتی این گونه برنامه ریزی شده که گروه حدود ده هزار نفر، تصویر بزرگی از یوز ایرانی را که به صورت قطعات کوچک و پیکسل پیکسل تهیه شده به ورزشگاه ببرند و در طول بازی چند بار این تصاویر کوچک را به صورت موزاییکی کنار یکدیگر بالای سر خود قرار دهند تا تصویر بزرگ یوز شکل بگیرد. کار ساماندهی و آموزش های مقدماتی در حال انجام است و امیدواریم که به کمک آن یوز ایرانی در ذهن تمامی هموطنانمان شکل بگیرد.

وی افزود: از جمله برنامه‌های دیگری که در حال تدارک آن هستیم، تهیه تی شرت هایی با تصویر یوز است که قرار است در جام جهانی بین تماشاگران بازی‌های تیم ملی کشورمان توزیع شود تا با این تی شرت ها به تماشای بازی ملی پوشان بنشینند و تدارک مالی این پروژه ها نیز در حال انجام است تا اسپانسر عهده‌دار هزینه های این امور شود.

نابسامانی فدراسیون فوتبال گریبان یوز ایرانی را خواهد گرفت؟!

جوکار در ادامه درباره بیمه کردن یوزهای ایرانی نیز گفت: اول از همه باید بگویم که این بیمه در درجه اول بیمه محیط بانان است نه بیمه یوزها اما از آنجایی که ظاهرا اقبال جامعه به یوزهای ایرانی فزونی یافته، این ماجرا با بیمه یوز انعکاس یافت در حالی که در وهله اول، بیمه محیط بانان است.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی افزود: قرارداد منعقد شده با بیمه دانا پنج بند دارد؛ در گام اول، محیط بانان و خانواده شان بیمه تکمیلی درمان شدند و در وهله بعد، مسئولیت مدنی ایشان مورد توجه قرار گرفت چراکه عمل به مسئولیت برای ایشان گاه مساوی با رفتن به زندان خواهد بود و پروسه قانونی برای حمایت از ایشان بسیار طولانی و البته همراه با تردید هایی است. به این دلیل محیط بانان را تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار دادیم تا دست کم از نظر روحی در آرامش قرار داشته باشند.

وی افزود: بند بعدی قرارداد بیمه آتش سوزی پاسگاه‌ها و اموال واقع در مناطق حفاظت شده است و پس از ان و بر اساس بند بعد، بیمه خسارت دام هایی که بر اثر حمله یوز آسیب دیده یا تلف شوند را پرداخت خواهد کرد. پرداخت خسارت حمله یوز به انسان (که تاکنون رخ نداده و احتمال روی دادن آن بسیار ضعیف است) نیز پیش بینی شده و بر اساس قرارداد، پرداخت خسارت نامحدود در نظر گرفته شده است. این بند می‌تواند اطمینانی به وجود آورد تا کسی نگران حمله این حیوان نشده و به مانند برخی که قصاص پیش از جنایت می‌‎کنند، موجبات کشتار یوز را فراهم نکند.

جوکار در پایان، بیمه مرگ یوز بر اثر عوامل غیر طبیعی مانند تصادف با خودرو را بند آخر قرار داد منعقد شده خواند و گفت: بیمه متعهد شد که تا سقف پنج پرداخت خسارت در سال، مبلغ 50 میلیون تومان، پرداخت کند. سقف گذاشتیم چراکه پذیرفتنی نیست این تعداد یوز را در سال از دست دهیم. مبلغ دریافتی نیز قرار است برای رفع مشکلی که به مرگ یوز منجر شده هزینه شود.




موضوع مطلب : نابسامانی فدراسیون فوتبال گریبان یوز ایرانی را خواهد گرفت؟!
پنج شنبه 92 دی 26 :: 10:12 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر
امیدوار رضایی در واکنش به سخنان سراج:
در پی شروع انتخابات فدراسیونهای مختلف بر سر اینکه اعضای شورای شهر می توانند در انتخابات شرکت کنند بین اداره قوانین مجلس و همچنین سازمان بازرسی کل کشور اختلاف وجود داشت و سازمان بازرسی به صورت رسمی اعلام کرده که اعضای شورای شهر برای حضور در انتخابات فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک با منع قانونی مواجه هستند.
کد خبر: 371860
تاریخ انتشار:25 دی 1392 - 19:31-15 January 2014
بودجه کشاورزان نصف می‌شوددر پی شروع انتخابات فدراسیونهای مختلف بر سر اینکه اعضای شورای شهر می توانند در انتخابات شرکت کنند بین اداره قوانین مجلس و همچنین سازمان بازرسی کل کشور اختلاف وجود داشت و سازمان بازرسی کل کشور چندین بار به صورت رسمی اعلام کرده که اعضای شورای شهر برای حضور در انتخابات فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک با منع قانونی مواجه هستند. به همین دلیل بود که هادی ساعی و عباس جدیدی از حضور در انتخابات فدراسیون تکواندو و کشتی بازماندند.

به گزارش تابناک، اما به دنبال استعلام صورت گرفته از طرف مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران و علیرضا دبیر، این شورا در رابطه با حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک از مجلس شورای اسلامی، امیدوار رضایی طی نامه‌ای با استناد به بررسی‌های صورت گرفته و نظریه مشورتی معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که حضور اعضای شورای شهر در انتخابات کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها بلامانع است.

نامه ای که از سوی امیدوار رضایی به ریاست شورای شهر تهران ارسال شده در 8 صفحه تنظیم شده و در آن به قوانین مربوط به تصدی یک شغل و شرایط حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک اشاره شده است.

امیدورا رضایی امروز نیز به سخنان سراج واکنش نشان داد و در پاسخ به مصاحبه رئیس سازمان بازرسی کل کشور که مدعی شده بود نظر امیدوار رضایی درخصوص قانونی بودن حضور اعضای شورای شهر در انتخابات کمیته ملی المپیک، نظر شخصی بوده و نظر مجلس نیست اظهار داشت:اولا بنده در خصوص این موضوع صحبتی با هیچ رسانه ای نداشتم و تنها در جواب استعلام ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای لاریجانی پاسخ کتبی ارسال کردم.ثانیا این نظر قانونی معاونت قوانین بوده نه نظر شخصی بنده و بر اساس وظایف قانونی این معاونت ارائه شده است.

وی افزود: در ماده 28 قانون اشاره شده از سوی رئیس سازمان بازرسی کل کشور، هیچ نامی از کمیته ملی المپیک و فدراسیون ها نیست و در این خصوص دوستان را به مطالعه دقیق تر قانون توصیه و دعوت می کنم. در این قانون منعی برای ثبت نام و کاندیداتوری نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر ذکر نشده است.

رضایی در پایان تاکید کرد: نظر قانونی معاونت قوانین توسط ریاست محترم مجلس جهت اطلاع و بهره برداری به رئیس شورای شهر جناب آقای مسجد جامعی ابلاغ گردیده است.

گفتنی است، قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه ها در واکنش به صحبت‌های اخیر امیدوار رضایی مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر می‌توانند در انتخابات فدراسیون‌ها شرکت کنند، اظهار داشت: آقای رضایی نظر شخصی خود را اعلام کردند و نظر وی نظر مجلس نبوده چرا که یک فرد بوده و عضو مجلس نیست و بنده نیز نظر قانونی را ارائه دادم.

وی ادامه داد: طبق ماده 28 قانون شورا‌ها، فضای شورا‌ها مشخص شده و این قانون در سال 84 به تصویب مجلس رسیده است و در آن مطرح شده است که حضور نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر را در انتخابات فدراسیون‌ها قانونی نیست.

سراج با بیان اینکه در این قانون ذکر شده اعضای شورا نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون‌ها شرکت کنند و این قانون شامل اعضای فعلی شورا نیز می‌شود، تصریح کرد: ما وظیفه قانونی خود را اعمال کرده و هر فردی که خلاف قانون عمل کند طبق قانون با وی اقدام خواهیم کرد بنابراین مطالعه ماده 28 قانون ضروری است.



موضوع مطلب : آقایان مطالعه خود را زیاد کنند!
وی در توضیحاتی پیرامون واگذاری این 7 هزار متر زمین در شهرک صنعتی شمس‌‌آباد و ملغی شدن آن‌ اشاره کرد: این امر به هیچ وجه منع قانونی نداشته ‌و همه روند قانونی آن نیز آنگونه که در آیین نامه و ضوابط آمده، ‌رعایت شده و در پایان عدم پیگیری از سمت متقاضی، منجر به کان لم یکن شدن آن بوده است.
کد خبر: 371844
تاریخ انتشار:25 دی 1392 - 18:09-15 January 2014

واگذاری زمین به همسر یکی از معاونان سازمان صنعت تهران + اسنادوی در توضیحاتی پیرامون واگذاری این 7 هزار متر زمین در شهرک صنعتی شمس‌‌آباد و ملغی شدن آن‌ اشاره کرد: این امر به هیچ وجه منع قانونی نداشته ‌و همه روند قانونی آن نیز آنگونه که در آیین نامه و ضوابط آمده، ‌رعایت شده و در پایان عدم پیگیری از سمت متقاضی، منجر به کان لم یکن شدن آن بوده است.

به گزارش «تابناک» در شهریور ماه سال جاری، دستور واگذاری زمینی به متراژ 7 هزار متر مربع در شهرک صنعتی شمس آباد از سوی معاونت صنایع تولیدی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران به خانم ع. د. ر که همسر معاون صنایع تولیدی است، صادر شد. 

بنا بر این گزارش، در نامه‌ای از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان به مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی، با اشاره به جواز تأسیس صادره در زمینه تولید نان حجیم، درخواست «مساعدت» برای اختصاص 7 هزار متر زمین در یکی از شهرک‌های صنعتی که اولویت آن‌ها به ترتیب پرند، نصیر آباد، شمس آباد و عباس آباد آمده، مطرح شده است:

 


 

جواز تأسیس مربوطه در تاریخ سوم شهریور ماه صادر شده و ده روز بعد در سیزدهم شهریور این نامه به مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی فرستاده می‌شود. 

سه روز بعد ‌در شانزدهم شهریور ماه، دستور بررسی مفاد درخواست اختصاص زمین و جهت کسب نظر از سازمان محیط زیست در کمیته استقرار صنایع در سازمان صادر می‌شود که بر پایه آن موضوع اختصاص 7 هزار و 12 متر زمین در شهرک صنعتی شمس آباد و در زون غذایی ‌بررسی ‌شود:

 



اما سرانجام در ‌29 مهر ماه، به یکباره و طی نامه‌ای موضوع واگذاری زمین به همسر معاون ملغی شده و درخواست اختصاص زمین به نامبرده کان لم یکن اعلام می‌شود. دقیقا یک هفته قبل از آنکه انتقادات به وزیر صنعت در خصوص اخراج کارمندان شهرک‌های صنعتی از سوی نمایندگان شروع شود:

 


 

در تماس «تابناک» با معاون صنایع تولیدی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران در خصوص درخواست اختصاص 7 هزار متر زمین به همسر ایشان و چرایی ملغی شدن موضوع وی، توضیحاتی در این باره داد.

وی گفت: جواز صادره در این باره برای اختصاص زمین، به هیچ وجه منجر به اختصاص زمین نشد و استعلام در این خصوص از شرکت شهرک‌های صنعتی نیز بیانگر این ‌است که هیچ قراردادی در این زمینه بسته‌ نشده است. 

وی ادامه داد: بنا بر ضوابط اختصاص زمین و در‌خواست آن برای افراد عادی و همچنین خانواده درجه یک مسئولان در خصوص صنایع تولیدی به هیچ وجه منع قانونی ندارد؛ اما در خصوص معادن طبق ضوابط این امر بر خلاف قانون است. در نتیجه این امر از آغاز نیز غیر قانونی نبوده است. 

معاون صنایع تولیدی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران در توضیح چرایی ملغی شدن اختصاص زمین به همسر خود گفت: به جهت اینکه این امر از توجیه اقتصادی برخوردار نبود، و از سویی تأمین سرمایه‌گذاری برای آن دچار مشکل ‌شد، موضوع را کان لم یکن اعلام کردیم.

واگذاری زمین به همسر یکی از معاونان سازمان صنعت تهران + اسناد

وی درباره رسانه‌ای شدن این موضوع گفت: این بیش از هر چیز، شبیه یک فضا‌سازی نامیمون می‌ماند و گویا برخی در‌صددند ‌با این کار با آبروی ‌بنده بازی کنند، در حالی که این اقدام نه منع قانونی داشته و نه منجر به انعقاد قرار‌داد برای اختصاص زمین شده است. 

وی در تشریح روند اختصاص زمین در پی دریافت مجوز برای تاسیس صنایع تولیدی در شهرکهای صنعتی گفت: با درخواست مجوز از سوی افراد موضوع اختصاص زمین با معرفی قطعه‌ای از سوی شهرک‌های صنعتی پیگیری می‌شود که این موضوع در کمیته استقرار صنایع که متشکل از نمایندگان محیط زیست و شهرک‌های صنعتی و برخی ارگان‌های دیگر است، ‌بررسی میم‌شود و چنانچه مشکلی از سوی سازمان محیط زیست یا شرکت شهرک‌های صنعتی وارد نباشد، بنا به ضوابط می‌توان نسبت به اختصاص زمین تصمیم‌گیری کرد. 

وی ادامه داد: در خصوص اختصاص زمین به همسر بنده، همه مراحل قانونی پیموده شده بود اما با توجه به اینکه طرف متقاضی از پیگیری موضوع منصرف شد، موضوع را ملغی شده تلقی و اعلام کردیم. 

وی دوباره تأکید کرد که منتشر کردن این موضوع در سطح افکار عمومی و در اختیار قرار دادن اسناد به رسانه‌ها، بازی کردن با حرمت و حیثیت افراد است، در حالی که در موضوع همسر اینجانب هیچ کاری در این خصوص نشده؛ افزون بر آنکه این موضوع هیچ منع قانونی هم نداشته است.



موضوع مطلب : واگذاری زمین به همسر یکی از معاونان سازمان صنعت تهران, اسناد
سند چشم‌انداز از کارهای اساسی در دوران جمهوری اسلامی بوده است. بالاخره باید از جایی شروع کنیم. تمام مسئولان و کار‌شناسان در تدوین سند چشم انداز دخیل بوده‌اند. اگر دولت بخواهد موفق شود باید در این چهارچوب حرکت کند. آقای روحانی هم در زمان تصویب این سند در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و بر اهمیت آن واقف است.
کد خبر: 371816
تاریخ انتشار:25 دی 1392 - 15:21-15 January 2014
دولت آقای احمدی‌نژاد بحث تحریم‌ها را برجسته می‌کرد تا بتواند با امریکا سازش کند، ولی مشکل سوءمدیریت در قضایا دیده نمی‌شد، نه آیا اگر نفت نداشتیم باید از گرسنگی می‌مردیم؟اینکه بخشی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها نباشد و تحریم‌ها تأثیری نداشته باشد، ولی بیشتر مشکلات ناشی از سوء‌مدیریت در ‌سالیان متمادی بوده است. 

ابراهیم آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» ضمن بیان این مطلب ‌‌اظهار داشت: آقای روحانی و ستاد تبلیغاتی وی بار‌ها اعلام کرده‌اند که مشکلات مردم، تنها تحریم نیست و حتی گفتند، 70 درصد آن به دلیل سوء‌مدیریت است، ولی اکنون ‌این گونه برداشت می‌شود که با رفع تحریم‌ها مشکلات برطرف می‌شود. آقایان به گونه‌ای سخن می‌گویند که مشکل کشور تنها تحریم‌هاست و مشکلات را به آن گره زده‌اند و این گونه القا می‌کنند که اگر تحریم‌ها برداشته شود، مشکلات حل می‌شود. 

وی با انتقاد از نقد پیاپی رؤسای جمهور از دولت‌های قبل از خود‌ گفت: آقای روحانی، احمدی‌نژاد را متهم می‌کند و آقای احمدی‌نژاد هم پیش از این هاشمی و خاتمی را متهم می‌کرد و در سال‌های ابتدای دولت خاتمی نیز اصلاح طلبان با تمام ظرفیت هاشمی را می‌کوبیدند. راهکار هست، ولی‌ در هیچ دولتی قهرمانی پیدا نشده است تا اقتصاد بدون نفت را سامان بدهد.  

آقامحمدی با تأکید بر اینکه سند چشم‌انداز بیست ساله باید محور عملکرد دولت کنونی باشد، گفت: ما پیش از دولت آقای احمدی‌نژاد، سند چشم‌انداز نداشتیم؛ اما با اینکه سند چشم‌انداز هم تصویب شد، کسی به اصول و اهداف آن پایبند نبود. رئیس جمهور در دولت گذشته به آنچه پایبند نبود، ‌قانون و برنامه ریزی و خرد‌محوری بود. البته این تنها درد دولت نهم و دهم نبوده و نیست. متأسفانه بیشتر نهادهای دولتی و حاکمیتی، قانون را تا وقتی دوست دارند که بنا به ‌تمایلات آن‌ها باشد. همین که بگوییم طبق فلان برنامه مخالف آن خواسته مسئول است، بلافاصله اطرافیان و حامیان آن مسئول به نقد قانون و انتقاد از ناکارآمدی قانون می‌پردازند. 

این نماینده اصولگرای مجلس نهم در ادامه اظهار داشت: هزاران ساعت در این زمینه کار شده و کار‌شناسان ‌در زمینه‌های گوناگون برای تدوین سند چشم‌انداز نشست داشته‌اند. اگر قرار بود سندی نباشد، ‌هر کس با سلیقه خود کار می‌کرد. حالا که سندی تصویب شده، باید انجام شود. این دولت هم اگر بخواهد چشم خود را ببندد و سند چشم‌انداز را اجرا نکند و بگوید درب تحریم‌ها بسته شده و باب رحمت باز شده، ‌به نتیجه‌ای نمی‌رسیم. 

وی با بیان اینکه دولت اگر بخواهد کاری انجام بگیرد باید طبق همین سند چشم انداز انجام دهد، افزود: ممکن است بگوییم اقتضائات باعث شده ‌که تغییری در برخی فصول سند چشم‌انداز ایجاد شود. آن هم ساز و کار خود را دارد. دولت می‌تواند پیشنهاد بیاورد تا مجلس تصویب کند، ولی چهارچوب باید همین باشد. سند چشم‌انداز نقشه راه کشور است. اگر از راه خارج شویم به کجا می‌خواهیم برویم؟ اگر آقای روحانی بخواهد همانند آن صحبت‌ها از گزارش صد روزه ‌که ‌برنامه‌ای مهندسی شده بود، کار کند، نمی‌توان به آینده این دولت نیز زیاد خوشبین بود. چرا دولت در شرایطی پا به عرصه انتخابات گذاشت که از بیشتر مشکلات کشور و اشکالات داخلی و خارجی کم و بیش خبر داشت و اگر می‌خواست بهانه بیاورد، بهتر بود از‌‌ همان آغاز کار وارد عرصه رقابت نمی‌شد.

آقامحمدی با بیان اینکه مشکل امروز کشور مشکلات اقتصادی است، گفت: یک بعد آن مذاکره بر سر تحریم‌ها بود که این مجوز به دولت داده شد و به پیش رفت اما برای ابعاد دیگر که داخلی است باید برنامه‌ریزی کرد. باید برای اجرای قوانین برنامه‌ریزی کند. باید ببیند تا اینجای کار به کجا رسیده‌ایم و چه آسیب‌هایی داریم. اگر دولت بخواهد سند چشم‌‌انداز‌‌‌ را‌‌ رها کند، راه را گم خواهد کرد. 

وی با انتقاد از بی‌توجهی دولت گذشته به سند چشم‌انداز‌ گفت: سند چشم‌انداز از کارهای اساسی در دوران جمهوری اسلامی بوده است. بالاخره باید از جایی شروع کنیم. تمام مسئولان و کار‌شناسان در تدوین سند چشم انداز دخیل بوده‌اند. اگر دولت بخواهد موفق شود باید در این چهارچوب حرکت کند. آقای روحانی هم در زمان تصویب این سند در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و بر اهمیت آن واقف است.



موضوع مطلب : آیا اگر نفت نداشتیم باید از گرسنگی می‌مردیم؟
بر پایه یکی از مفاد توافقنامه هسته‌ای ژنو میان ایران و گروه 1+5، دولت آمریکا متعهد می‌شود که زمینه لازم برای فروش کالاهای بشردوستانه و دیگر اقلام مجاز را به ایران فراهم کند. این در حالی است که تاکنون و در آستانه اجرایی شدن توافق، جزئیاتی از چگونگی انجام این کار و اصولاً امکان‌پذیری آن در شرایط کنونی از سوی آمریکا ارائه نشده است.
کد خبر: 371821
تاریخ انتشار:25 دی 1392 - 17:22-15 January 2014
آیا توافق ژنو به لغو تحریم دارویی ایران منجر خواهد شد؟بر پایه یکی از مفاد توافق‌نامه هسته‌ای ژنو میان ایران و گروه 1+5، دولت آمریکا متعهد می‌شود که زمینه لازم برای فروش کالاهای بشردوستانه و دیگر اقلام مجاز را به ایران فراهم کند. این در حالی است که تاکنون و در آستانه اجرایی شدن توافق، جزئیاتی از چگونگی انجام این کار و اصولاً امکان‌پذیری آن در شرایط کنونی از سوی آمریکا ارائه نشده است.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بررسی روند اجرایی شدن توافق ژنو پرداخته و اشاره می‌کند، بر پایه مفاد این توافق‌نامه، ایران ‌خواهد توانست، ضمن ازسرگیری صادرات مواد پتروشیمی خود، قطعات مرتبط با صنعت خودروسازی را از خارج وارد کرده و سطح فروش نفت خود را در میزان کنونی نگه دارد؛ افزون بر این، ایران ‌مرحله‌ای به 4.‌2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی پیشین خود که در بانک‌های کشورهای واردکننده بلوکه شده، دسترسی پیدا خواهد کرد. 

با این حال، «باربارا اسلاوین»، تحلیلگر المانیتور و نگارنده این مطلب بر این باور است، با توجه به باقی بودن تحریم‌های بانک مرکزی و شمار بسیاری از دیگر بانک‌های ایرانی تحت تحریم‌های آمریکا، مشخص نیست که ایران تا چه میزان می‌تواند در عمل از این درآمد‌ها برای خرید کالا‌ها و خدمات غربی استفاده کند. 

اسلاوین به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌نویسد با وجود اینکه چندین بانک ایرانی در لیست تحریمی ایالات متحده قرار ندارند و از نظر قانونی نیز شرکت‌های آمریکایی اجازه فروش مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را دارند، ‌باز هم ایران نتوانست نسبت به گشایش دوباره حساب در بانک‌های آمریکایی اقدام کند. 

این مقام که نخواسته نامش فاش شود، می‌گوید: «ما تلاش خواهیم کرد با همکاری با مؤسسات مالی که دارای اعتبارات در دسترس برای انجام معاملات بشردوستانه هستند، چنین تبادلات مالی را انجام دهیم... ما همچنین برای ارتباط‌گیری با صادرکنندگان تلاش خواهیم کرد ‌به همه طرف‌های دخیل در موضوع اطمینان دهیم، انجام چنین تبادلاتی مجاز است. البته این امر پیش از این نیز مجاز بود؛ اما ما تلاش‌های خود در این زمینه را تشدید می‌کنیم». 

بنا بر این گزارش، ایران حساب‌های بانکی چشمگیری در بانک‌های چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکیه (مهم‌ترین خریداران کنونی نفت ایران) دارد؛ اما در سال‌های اخیر ناچار شده مبالغ این حساب‌ها را تنها در ‌کشورهای نامبرده مورد استفاده قرار دهد. تاکنون ایرانیانی که در پی واردات دارو از کشورهای غربی به ایران بوده‌اند، در یافتن کانال‌های قانونی برای پرداخت ‌مشکل داشته‌اند و دلیل آن نیز تحریم‌های آمریکا بوده است.
 
این مقام آمریکایی ‌اشاره‌ای نکرده که آیا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ـ که وظیفه اعمال تحریم‌ها را بر عهده دارد ـ تضمین‌های مکتوبی را به بانک‌های بزرگ اروپایی ارائه خواهد داد تا این بانک‌ها را به پذیرش اعتبارات ایرانی متقاعد کند یا خیر. 
مایکلمان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حاضر نشده به این موضوع پاسخ دهد. 

‌«اریک فِراری»، حقوقدان آمریکایی که در موضوع تحریم‌ها تخصص دارد، بر این باور است، بانک‌های اروپایی که برخی از آن‌ها در گذشته به دلیل ارتباطات مالی با ایران مشمول جریمه‌های سنگین شده‌اند، بر پایه توافق‌نامه مقدماتی هسته‌ای، تجارت خود را با ایران از سر نخواهند گرفت. به باور وی، برای رسیدن به این منظور، به ‌توافق جامع هسته‌ای نیاز است. 

یک مقام ارشد آمریکایی دیگر نیز می‌گوید، مفاد توافق‌نامه ژنو، گروه 1+5 را متعهد می‌سازد تا به منظور تسهیل تجارت اقلام بشردوستانه‌ از جمله خدمات دارویی، ‌یک کانال مالی ایجاد کنند؛ افزون بر این، اتحادیه اروپا نیز متعهد شده حجم تبادلات مالی بدون نیاز به مجوز خود را که اکنون ‌100 هزار یورو است، افزایش دهد. 

شاید سکوت مقامات آمریکایی و اروپایی در زمینه نحوه عمل به این تعهدات، ‌حاکی از نوعی احتیاط برای جلوگیری از قرار گرفتن نهادهای مالی در معرض خطر تعقیب قضایی باشد. به گفته فراری، هر بانکی که به بازار ایران بازگردد، با تعقیب و بازرسی ناظران مالی ایالتی نیویورک روبه‌رو خواهند شد، زیرا بانک‌های خارجی ‌‌معمولا با بانک‌های نیویورک در ارتباطند.
 ‌ 
ایران حسابی نیز در شعبه بانک «فدرال رزرو» (بانک مرکزی آمریکا) در نیویورک دارد که می‌تواند در صورت موافقت دولت آمریکا، برای مقاصد بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته، ایران نمی‌تواند از این حساب برای ‌تبادلات مالی مربوط به اقلام بشردوستانه با شرکت‌های آمریکایی استفاده کند. 

به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، چشم‌انداز تسهیل تبادلات دارویی و درمانی پس از آغاز اجرای توافق‌نامه هسته‌ای ژنو، بسیار مبهم بوده و نمی‌توان با قطعیت از اجرایی شدن این بند از توافق ژنو سخن گفت.



موضوع مطلب : آیا توافق ژنو به لغو تحریم دارویی ایران منجر خواهد شد؟
خوانده می‌شوید:
دو روز مانده به داربی، شما می‌توانید حسابی به داغ شدن آن کمک کنید. از چهار آبی‌ها تا شش قرمزها شما می‌توانید اینجا برای تیم‌تان حسابی سنگ تمام بگذارید و برای رقیبتان کری بخوانید.
کد خبر: 371698
تاریخ انتشار:25 دی 1392 - 12:34-15 January 2014
از چهارتای آبی‌ها تا شش‌تا قرمزها؛ شما برای رقیبتان چه کری می‌خوانید؟دو روز دیگر هفتاد‌و‌هشتیمن داربی پایتخت برگزار می‌شود و سرخابی‌های تهرانی در روزهای سرد و کم تماشاگر فوتبال، می‌خواهند معروف‌ترین دربی آسیا را برگزار کنند تا شاید بهانه‌ای برای آشتی تماشاگران با استادیوم‌ها پیدا کنند. 

به گزارش «تابناک»، دربی که گویا پس از چهار تساوی پایانی آن‌ در ایستگاه هفتاد و هشتم به دلیل جنجال‌های شدید پیش از بازی، حساسیت و اهمیت ویژه‌ای یافته و دست‌کم تیم‌ها بهانه کافی برای نمایش یک بازی خوب و تلاش برای پیروزی را دارند، موجب شده تا هواداران باز امیدوار شوند که دربی پیش‌ روی حداقل برنده خواهد داشت. 

بنا بر این گزارش، رویدادهای هفته اخیر ورزش به گونه‌ای پیش رفت که سرانجام وزیر ورزش مجبور شد روز گذشته به مدیران سرخابی یادآوری‌ و از رفتار آن‌ها پیش از داربی انتقاد کند؛ رفتاری که از بیانیه باشگاه استقلال در‌ جانبداری داور‌ها برای پرسپولیسی‌ها آغاز شد و با بیانیه سرخ‌ها در خصوص زیر سؤال بردن قهرمانی آبی‌ها ادامه یافت. اوج این جنجال رسانه‌ای، جایی بود که روزنامه پیروزی، تصویر دو بازیکن استقلال را در حال کشیدن قلیان منتشر کرد. 

پس از آنکه در بازی پرسپولیس و فولاد، بیننده‌ها با شعار «قلیونی قلیونی» به استقبال مسلمان و صادقیان رفتند، روزنامه پیروزی با انتشار تصاویر رحمتی و عمرا‌ن‌زاده، خواست تا برای تیم رقیب کم نگذاشته باشد و به این ترتیب، دعوای سرخابی‌ها در بیرون ‌زمین به اوج خود رسید. 

بازی سرخابی‌ها ‌به دلیل حاشیه‌های داغش برای هواداران فوتبال جذاب بود؛ حاشیه‌هایی که در سال‌های اخیر بر متن پیشی گرفته و هواداران دو تیم بالا‌تر از بازی سرد و کسل کننده دو سال اخیر، همچنان با حرارت از شرمندگی هم در‌می‌آیند. از چهار استقلالی‌ها تا شش پرسپولیسی‌ها، این روز‌ها هواداران دو تیم به کمک اعداد و ارقام و مسائل دیگر، حسابی برای هم کری می‌خوانند. 

هم‌اکنون ‌دو روز مانده به دربی، تابناک این فرصت را به هواداران دو تیم می‌دهد تا پیش از بازی حسابی برای هم کری بخوانند. از تیم‌ محبوبتان و دلایل محبوبیت آن و انگیز‌ه‌هایتان برای پیروزی به ما بگویید.




موضوع مطلب : از چهارتایی‌ها تا شش‌تایی‌ها؛ شما برای رقیبتان چه کری می‌خوانید؟

 

جدیدترین تحولات مربوط به طرح تحریم‌های ایران
در شرایطی که تنها پنج روز دیگر، روند اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ایران و گروه 1+5 آغاز خواهد شد، مباحث پیرامون احتمال وضع تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا همچنان ادامه دارد. در این میان، یک روزنامه آمریکایی با استناد به اقدام جدیدی که قرار است مجلس نمایندگان علیه ایران انجام دهد، از پایین آمدن شانس تصویب نهایی طرح مذکور در سنا سخن گفته است.
کد خبر: 371732
تاریخ انتشار:25 دی 1392 - 13:18-15 January 2014
اقدام مجلس نمایندگان آمریکا که می‌تواند جلوی تحریم سنا را بگیرددر شرایطی که تنها پنج روز دیگر، روند اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ایران و گروه 1+5 آغاز خواهد شد، مباحث پیرامون احتمال وضع تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا همچنان ادامه دارد. در این میان، یک روزنامه آمریکایی با استناد به اقدام جدیدی که قرار است مجلس نمایندگان علیه ایران انجام دهد، از پایین آمدن شانس تصویب نهایی طرح مذکور در سنا سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «هافینگتون پست» که اخیراً سلسله مطالب جامعی را درباره طرح تحریم های ایران در سنای آمریکا منتشر می کند، در مطلب جدیدی در این زمینه به اقدام جدید مجلس نمایندگان علیه ایران اشاره کرده و استدلال می کند که این اقدام می تواند بخت تصویب طرح تحریم ایران در سنا را کاهش دهد.

این روزنامه اشاره می کند که طرح تحریم های ایران که از سوی رابرت منندز و مارک کرک در سنای آمریکا مطرح شده، توانسته تاکنون حمایت 59 تن از مجموع 100 سناتور آمریکایی را به دست آورد. این در حالی است که «هری رِد»، رهبر اکثریت سنا اعلام کرده دستکم در شرایط کنونی هیچ تمایلی برای ارائه این طرح در صحن علنی سنا ندارد. 

اما همزمان با این امر، در مجلس نمایندگان نیز روند مرتبطی در جریان است. جدیدترین گزارش ها حاکی از آن است که رهبران جمهوری خواه مجلس نمایندگان (که اکثریت را در این مجلس در اختیار دارند) تصمیم دارند طرحی دقیقاً مشابه آنچه در سنا مطرح شده را در مجلس نمایندگان ارائه کنند تا از این طریق زمینه اعمال فشار بر دولت اوباما برای تأیید نهایی تحریم های جدید علیه ایران را فراهم نمایند.

با این حال، هافینگتون پست اشاره می کند در صورتی که جمهوری خواهان مجلس نمایندگان چنین اقدامی را انجام داده و حمایت از طرح را بر عهده بگیرند، دموکرات ها با احتیاط بیشتری با آن برخورد خواهند کرد و احتمال همراهی آن ها با این طرح در سنا نیز کاهش پیدا می کند. در حال حاضر، 16 سناتور دموکرات از طرح مذکور اعلام حمایت کرده اند و برای موفقیت این طرح، نیاز به حمایت تعداد بیشتری از دموکرات ها وجود دارد.

یک کارمند عالیرتبه دموکرات در سنای آمریکا می گوید: «شنیده ها حاکی از آن است که کانتور (رهبر اکثریت مجلس نمایندگان) قصد دارد لحن منندز (طراح طرح تحریم های جدید ایران در سنا) را تقلید کند. اما از آنجا که مجلس نمایندگان خودش پیش از این یک طرح تحریمی علیه ایران تصویب کرده، کاملاً مشخص است که ماجرا اکنون به موضوعی کاملاً سیاسی تبدیل شده است». 

به هر ترتیب، در هنگام بروز این گونه موضوعات سیاسی، دو حزب در دو جبهه مقابل یکدیگر موضع می گیرند. در این شرایط و بدون حمایت دموکرات ها از طرح تحریمی جدید، کنگره این توانایی را نخواهد داشت که به اکثریت لازم برای جلوگیری از وتوی رئیس جمهور دست پیدا کند. 

یکی دیگر از کارمندان دموکرات سنا می گوید: «قوانین تصویب شده در مجلس نمایندگان، اغلب به عنوان حملات تک حزبی (علیه دولت) تفسیر می شوند. به نظر من این بار نیز همین طور خواهد بود». 

«جان بوهنر»، سخنگوی مجلس نمایندگان از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده است. دفتر کانتور نیز اعلام کرده هنوز هیچ چیز در این زمینه قطعی نشده است. از سوی دیگر، کاخ سفید اخیراً حامیان طرح تحریم های ایران را متهم کرده که به صورت مخفیانه در تلاش برای ضربه زدن به مذاکرات هستند. 

به هر حال، آن گونه که مشخص است، شرایط موجود در کنگره پیرامون تحریم های جدید ایران، روز به روز در حال پیچیده شدن است. اما آنچه مسلم است، این است که ایران با قطعیت اعلام کرده تصویب هرگونه تحریم جدید به معنای نقض توافق ژنو خواهد بود و به متوقف شدن روند مذاکرات هسته ای منجر خواهد شد. 



موضوع مطلب : اقدام مجلس نمایندگان آمریکا که می‌تواند جلوی تحریم سنا را بگیرد
مرور روزنامه‌های صبح 25 دی‌ماه
به جز نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور که تیتر نخست روزنامه‌ها بود، نشست روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه به دلیل اخبار گوناگون و مهم و موضع‌گیری‌های جدید بسیار خبرساز شد و مورد توجه روزنامه‌های صبح قرار گرفت؛ از خبر ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی تا ابعاد جدید پرونده محمود کریمی و مهم‌تر از همه، ‌واکنش تند اژه‌ای به سخنان علی جنتی!
کد خبر: 371636
تاریخ انتشار:25 دی 1392 - 07:57-15 January 2014
از ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی تا سخنان آیت‌الله درباره سانسوربه جز نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور که تی‌تر نخست روزنامه‌ها بود، نشست روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه به دلیل اخبار گوناگون و مهم و موضع‌گیری‌های جدید بسیار خبرساز شد و مورد توجه روزنامه‌های صبح قرار گرفت؛ از خبر ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی تا ابعاد جدید پرونده محمود کریمی و مهم‌تر از همه، ‌واکنش تند اژه‌ای به سخنان علی جنتی! 

به گزارش «تابناک»، در حالی که روزنامه‌های موافق و مخالف از کیهان تا آرمان به پوشش نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور پرداخته‌اند، وطن امروز‌ از روزنامه‌های منتقد دولت با تصویری بزرگی از ترکان از توهین مشاور ارشد رئیس‌جمهور به نیمی از ملت خبر داده و می‌نویسد: «5/49 درصدی که به روحانی رأی ندادند حامی بی‌قانونی‌اند!».

در بخشی از گزارش وطن امروز می‌خوانیم: «هنوز اظهارات محمود سریع‌القلم، مشاورعالی رئیس‌جمهور درباره عدم شأنیت رانندگان تاکسی برای اظهارنظر درباره مباحث کلان کشور و اعتراض این قشر به این اظهارات نگذشته که این‌ بار یکی دیگر از نزدیکان رئیس‌جمهور زبان به اهانت علیه نیمی از مردم ایران گشوده است. اکبر ترکان که از شروع به کار دولت اظهارنظرهای عجیبی از او منتشر شده بود، در اظهارنظری عجیب نیمی از مردم ایران را متهم به قانونگریزی کرده است. 

مشاور ارشد رئیس‌جمهور که با روزنامه حامی هاشمی‌رفسنجانی گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: «شما فکر نکنید که یک نفر در مملکت وجود دارد که می‌گوید من قانون را قبول ندارم بلکه این یک جریان مشخص بود که می‌گفتند ما قانون را قبول نداریم. اکنون 5/49 درصد آرا را شامل می‌شوند. این 5/49 درصد آرا کسانی بودند که در مقابل جریانی که مقابل قانون ایستاد سکوت کردند. این 5/49 درصد سکوت کردند و نگفتند که تو بی‌جهت فکر کردی که می‌توانی قانون را قبول نداشته باشی. 

اهانت مشاور ارشد روحانی به مردم در حالی است که پیشتر اظهارات رئیس‌جمهور در جریان رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز موجی از انتقاد و اعتراض را به‌وجود آورد. حسن روحانی در آن جلسه گفت: «مردم در 24 خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خودرأیی، تک‌رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر رأی ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی دادند». 

روزنامه ارگان دولت هم علی‌رغم اینکه تصویری از سفر رئیس‌جمهور به خوزستان را در صفحه نخست خود منتشر کرده اما تی‌تر نخست خود را به موضع‌گیری کنگره آمریکا در خصوص تحریم‌ها اختصاص داده و در گزارش «کنگره عقب نشست» می‌نویسد: «نمایندگان کنگره که طرح تحریم‌های جدید را برای امضا دست به دست می‌چرخاندند با هشدار و توصیه اوباما عقب نشینی کرده و اعلام کردند که از به رأی گذاشتن این طرح خودداری می‌کنند. ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات امریکایی و یکی از 59 سناتور حامی طرح تحریم‌ها: در آینده نزدیک تلاشی برای رأی‌گیری درباره این طرح صورت نخواهد گرفت. 

مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که این اتحادیه تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی این کشور را از 20 ژانویه (30 دی‌ماه) لغو می‌کند.‌ جان بولتون سیاستمدار کهنه کار و نومحافظه کار راستگرای امریکا: ایران با توافق ژنو، برنامه هسته ای خود را حفظ و رشته تحریم‌های اقتصادی را پنبه کرد. 

به موازات بازپرداخت گام به گام دارایی‌های بلوکه شده ایران توسط امریکا، اتحادیه اروپا اعلام کرد که ممنوعیت بیمه و انتقال نفت ایران و همین‌طور ممنوعیت‌های تجاری علیه محصولات پتروشیمی این کشور، طلا و سایر فلزات گرانب‌ها را به مدت شش ماه به حالت تعلیق در می‌آورد. اوباما دموکرات‌های سنا را امروز (چهارشنبه) به کاخ سفید دعوت کرده است تا درباره ایران گفت‌وگو کنند
هشدار اوباما به نمایندگان کنگره درباره تأثیر مخرب هرگونه تحریم جدید علیه ایران تندروهای امریکایی را یک قدم به عقب راند. نمایندگان کنگره که طرح تحریم‌های جدید را برای امضا دست به دست می‌چرخاندند با هشدار و توصیه اوباما عقب نشینی کرده و اعلام کردند که از به رأی گذاشتن این طرح خودداری می‌کنند‌». 

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش یک خود به بررسی جدول زمانبدی لغو تحریم‌ها پرداخت و نوشت: «کمیسیون اروپا در تاریخ هفت ژانویه 2014 متنی را به عنوان پیش‌نویس اصلاحیه تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد داده است. متن مزبور، حاصل مذاکرات کار‌شناسی است که پس از توافق ایران و کشورهای گروه 1+5 در تاریخ 24 نوامبر 2013 بر سر برنامه کاری مشترک انجام شد. 

در برنامه کاری مشترک اتحادیه اروپا پذیرفت که در مقابل فعالیت‌هایی که ایران برای اعتمادسازی در رابطه با صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود انجام می‌دهد، برخی تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده وضع شده علیه این کشور را به حالت تعلیق درآورد و از وضع تحریم‌های هسته‌ای جدید در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور خودداری کند. برای اجرایی شدن تعلیق تحریم‌های ایران، لازم بود که بخشی از مفاد مقرره شماره 2012/267 اتحادیه اروپا که آخرین و جامع‌ترین مقرره راجع به تحریم‌های ایران است، اصلاح شود. در این نوشته ضمن بررسی و تطبیق پیش‌نویس هفت ژانویه با «برنامه کاری مشترک» تلاش شده است حاصل مذاکرات کار‌شناسی ایران و کشورهای 1+5 مورد ارزیابی قرار گیرد. 

مقدمه پیش‌نویس ضمن بر‌شمردن تاریخچه مختصری از تحریم‌های وضع شده در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، تأکید می‌کند ‌اقداماتی که در ‌24 نوامبر 2012 بر سر آن‌ها توافق شد، گام اولیه برای رسیدن به یک راه حل جامع و بلندمدت در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران هستند. اتحادیه اروپا در مقابل اقدامات اعتمادسازی که ایران در گام نخست انجام می‌دهد، تعهدات ذیل را بر عهده گرفته است.

• تعلیق ممنوعیت بیمه و حمل‌و‌نقل نفت خام ایران،
• تعلیق ممنوعیت واردات، ‌خرید یا حمل‌و‌نقل فرآورده‌های پتروشیمی ایران و ارائه خدمات مرتبط با آن‌ها، 
• تعلیق ممنوعیت تجارت طلا و فلزات گرانب‌ها با دولت ایران، دستگاه‌های دولتی و بانک مرکزی ایران، یا اشخاص و نهادهایی که از طرف آن‌ها عمل می‌کنند، 
• افزایش دادن آستانه‌های مربوط به صدور مجوز برای نقل و انتقال وجوه مرتبط با ایران تا 10 برابر میزان فعلی‌».
 
روز گذشته، سرپرست و جمعی از مدیران، مسئولان و دبیران سرویس‌های ‌ایسنا، به دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رفتند که صحبت‌ها رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به یکی از تیترهای صفحه نخست ابتکار تبدیل شده است. ابتکار در گزارش «در کشور مدعی دموکراسی، مطالب باید بدون سانسور بیان شود» می‌نویسد: «هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در عصر انفجار اطلاعات، گفت: اگر مردم درست مطلع شوند، جامعه منحرف نمی‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه‌ «وجدان جامعه مهم‌ترین مرجع در زندگی بشریت است»، فریب افکار عمومی را رفتاری زشت خواند و آن را تقبیح کرد و افزود: اگرچه در خیلی از جوامع به اسم انتخابات، انتصابات انجام می‌شود، ولی در کشورهای مدعی دموکراسی، بویژه کشورهایی با مبانی اسلامی، مطالب باید بدون رنگ و لعاب یا سانسور به مردم گفته شود تا بر اساس آن تصمیم بگیرند و مسئولان را برای ادامه مسیر جامعه انتخاب کنند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دولت آقای روحانی را برخاسته از چنین شرایطی دانست و اظهار کرد: اوضاع اقتصادی جامعه را می‌دیدید که چگونه درآمد عده‌ای اندک به شکل سرسام‌آوری بالا رفته بود و در مقابل درآمد توده مردم کمتر از هزینه‌های جاری زندگی بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امید ایجاد شده در جامعه را عمیق دانست و گفت: دولت هم در راستای تقویت این امید، گام‌های نخستین را خوب برداشته است‌». 

روزنامه تهران امروز، یکی از چندین و چند روزنامه‌ای بود که گزارشی از سخنان سخنگوی قوه قضائیه را منتشر کرد. این روزنامه با بررسی سخنان اژه‌ای در خصوص محمود کریمی و واکنش به علی جنتی درباره سعید مرتضوی نوشت: «دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره ممنوع‌الخروج شدن مرتضوی و اینکه آیا او برای فردا به دادسرا احضار شده است یا خیر، گفت: اجمالا می‌دانم ممنوع‌الخروج شده و همین روز‌ها احضار شده اما راجع به فردا نمی‌دانم. وی درباره آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد گفت که در این باره چیز جدیدی وجود ندارد.





موضوع مطلب : از ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی تا سخنان آیت‌الله درباره سانسور
چرا نفوذ ایران در اتحادیه اروپا کم است؟ (1)
‌ما در ‌منافع طولانی مدتی که ‌با اروپایی‌ها داریم، می‌توانیم این فشار را به آن‌ها بیاوریم که مثلا منافقین را در لیست تروریست‌ها قرار دهید. چیزی که‌ می‌خواهیم بگوییم، اینکه منافع ما با اروپایی‌ها زیاد است. ما باید از چرخه اقتصاد علیه اروپا بهره گیریم، ولی‌ متأسفانه این برعکس شده و آن‌ها این چرخه را علیه ما به کار می‌گیرند.
کد خبر: 371599
تاریخ انتشار:25 دی 1392 - 10:10-15 January 2014
بخشایش اردستانیکشورهای اروپایی همواره این ‌اندازه اهمیت داشته‌اند که دستگاه‌های دخیل در سیاست خارجی، بتوانند برای توازن قوا از آنان در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع منافع ملی ایرانیان بهره گیرند؛ اما با وجود استعداد این کشورها، برخی از سازمان‌های تروریستی و منحله مانند سازمان منافقین بیشتر از دیپلمات‌های ایرانی در میان سیاستمداران اروپایی نفوذ دارند. در این باره باید گفت،‌ نفوذ نداشتن دیپلمات‌های ایران و ارکان و افراد غیر‌رسمی سیاست خارجی ایران در اروپا، دلایل بسیاری دارد.

«تابناک» درصدد است ‌با سلسله مطالبی درباره این موضوع‌ با کارشناسان ‌گفت‌و‌گو کند تا شاید ‌راهکاری در این زمینه بیابد! در این باره با احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم و بحث را با این پرسش آغاز کردیم؛ چرا پس از سی‌و‌چهار سال‌ از انقلاب اسلامی‌ و با توجه به اینکه غرب هم قدرت ایران را پذیرفته، ‌ما نتوانسته‌ایم این قدرت را به نفوذ تبدیل کنیم؟

وی در پاسخ به این پرسش‌ گفت: ‌انقلاب اسلامی در آغاز کار ‌و در ‌زمان مهندس بازرگان، سیاست لیبرالیسم را ‌‌در پیش گرفت و تلاش کرد ‌با دیگر کشور‌ها‌‌ ارتباط برقرار کند. این در حالی است که‌ در دوره میرحسین موسوی به دلیل جنگ تحمیلی، همه کشورهای جهان‌ از صدام حمایت کردند و در زمان هاشمی نیز مقداری تنش‌زدایی شد، ولی پس از آن اتحادیه اروپا سه نوع گفتمان را راجع به ‌جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت.

یکی از گفتمان‌ها‌ ‌مبتنی بر حقوق بشر بود آنان همواره اعلام می‌کردند که جمهوری اسلامی، حقوق بشر را رعایت نمی‌کند. آنها می‌گفتند، شما یک کشور ایدئولوژیک هستید اما از سال 1988 تا 98 گفتمان آن‌ها از حقوق بشر به گفتمان انتقادی ارتقا یافت و ‌هر جا‌ که با ایران صحبت کردند،‌ به نقد او برآمدند.

نکته‌ای که هست‌ اینکه در حکومت گذشته، شاه ایران با اتحادیه اروپا رابطه خوبی داشت‌ و همه نیرو‌هایی که در آن زمان دستی در سیاست‌های ایران داشتند، پس از انقلاب از ایران گریختند و هم‌اکنون در آنجا هستند.

پس از آنکه منافقین، ‌تحرکاتی ‌علیه ایران آغاز کرد، ‌نیرو‌های رژیم گذشته که بیرون از ایران بودند، شروع کردند به نفوذ در سازمان‌ها و اتحادیه‌های اروپایی و پارلمان‌ها؛ البته با توجه به اینکه مجاهدین پول‌های خوبی به برخی ‌اعضای پارلمان اروپا می‌دهند تا در نشست‌های آن‌ها سخنرانی کنند، طبیعی است که این‌ها کمی برگرفته از آن باشند و همین‌ باعث می‌شود که پارلمان اروپا، این اطلاعات را ‌دستمایه قرار داده و در مذاکرات علیه ما به کار گیرد و به گمان خود، بیشترین بهره را از آن ببرند. البته بحث پارلمان اروپا با پارلمان‌های دیگر کشور‌ها متفاوت است. شاید در پارلمان اروپا ‌‌یار‌‌گیری منافقین‌ نسبت به ایران بیشتر باشد، ولی آنجا که منافع ایران با انگلیس یا آلمان باشد، ‌نفوذ ایران ‌بیشتر است. 

اردستانی همچنین می‌‌افزاید: ‌اروپایی‌ها دوست دارند تا منافع خود را با ‌امریکا همسو کنند، ولی ایران می‌خواهد‌ این کشور‌ها را از آمریکا جدا کرده و در این راه تلاش می‌‌کند.

این گونه هم نیست که نفوذ منافق‌ها از ما بیشتر باشد، زیرا ما دولتیم و مواضعمان‌ قوی‌تر از این‌هاست. ‌این گونه نیست که ما نسبت به سازمان کوچک‌ منافقین، کمتر کار می‌کنیم‌ یا ضعیفیم. ما یک کشوریم و کارهایی که ایران در این 33 سال انجام داده، ‌غربی‌ها را ناراخت کرده است. این‌ها ناراحتند که ایران دستی در سوریه و خاورمیانه ـ که گذرگاه عبور نفت است ـ داشته باشد. معنی آن این نیست که ما با اروپایی‌ها نشست نداشته باشیم، ما ‌با این‌ها مذاکره می‌کنیم. 

وی همچنین خاطرنشان می‌سازد: چیزی که هست‌ اینکه در ‌این سال‌ها مقاومت ایران، باعث شده‌ آنان مقداری آماده‌تر کار کنند. از جمله‌‌ ناراحتی‌های اوباما در ‌مذاکرات اخیر، این است که کنگره با مذاکرات اخیر مخالف بوده و گفته‌ ‌اگر چیزی مغایر با آن تصویب شود، مجبور به وتوی آن است.

اما در ‌منافعی طولانی مدتی که ما با اروپایی‌ها داریم، می‌توانیم این فشار را به آن‌ها بیاوریم که مثلا منافقین را در لیست تروریست‌ها قرار دهید. چیزی که‌ می‌خواهیم بگوییم، این است که منافع ما با اروپایی‌ها زیاد است. ما باید از چرخه اقتصاد علیه اروپا بهره گیریم، ولی‌ متأسفانه این برعکس شده و آن‌ها این چرخه را علیه ما به کار می‌گیرند. 

وی در پاسخ به اینکه ما نفت و قدرت داریم و کشوری مقتدر هستیم و دستگاه دیپلماسی داریم، ولی به دلایلی به نقاط نفوذ ما تبدیل نشده است،‌ گفت: از آنجا که ‌‌دیپلمات‌های ما نمی‌توانند دیپلماسی عمومی را در کشورهای غربی به نمایش گذارند و از آنجا که امروزه دیپلماسی ‌پیش از آنکه برگرفته از دیپلماسی اقتصادی باشد، ‌باید دیپلماسی عمومی و قدرت نرم را فعال کند و با ارتباط با ‌دانشگاه‌ها و سخنرانی در مجامع عمومی و رسانه‌ها، مواضع ما را بیان کنند، ولی معمولا ‌کلاسیک رفتار می‌کنند. 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که گاه‌ دیپلمات‌های ما، وقتی می‌گویند‌ اگر ما پس‌ از آنکه منافقین با کسی ارتباط برقرار ‌‌کنند با آن‌ها صحبت کنیم، غالبا می‌توانیم آن‌ها را متقاعد کنیم، گفت: شاید زبان بلد نیستند و یا ‌بلدند ولی ما کمتر با آن‌ها تماس برقرار می‌کنیم. 

وی گفت:‌ مبانی قدرت‌ها با هم تفاوت دارد. جمهوری اسلامی مبانی قدرتش در ایدئولوژی و ایدئالیسم اسلامی است، ولی غربی‌ها بر پایه رئالیسم حرکت می‌کنند؛ یعنی کسی که پول و قدرت دارد، حرفی برای گفتن دارد. به همین دلیل، برای آنان ‌سخت است که ایران حرفی برای گفتن داشته باشد؛ بنابراین، می‌آیند و از گروه‌های مخالف بهره‌برداری می‌کنند.

غربی‌ها از گروه‌های معارض یا القاعده و یا تکفیری ‌خوششان نمی‌آید، بلکه از آن‌ها برای نا‌امن کردن منطقه بهره می‌برند و از این کار، حکومتی دست‌نشانده برای خود می‌سازند؛ مثلا در زمان خاتمی، دولت ایران‌ درباره موضوع افغانستان و عراق با این‌ها همکاری کرد و حتی بحث گفت‌و‌گوی تمدن‌ها مطرح شد و نشان داد که ما اهل تعامل و گفت‌و‌گو هستیم. ما کسی را برای کشتن کسی نخواهیم فرستاد، ولی غربی‌ها گفتند ایران محور شرارت است! 

‌اگر امروز می‌بینید که توافقات ژنو خوب پیش می‌رود، به خاطر روحانی یا ظریف و ... نیست، بلکه این‌ها ‌نتیجه مقاومت مردم ایران است. 

وی در پایان تأکید کرد: باید از مباحث اقتصادی به سود خودمان استفاده کنیم. همچنین دیپلمات‌های ایران باید از دیپلمات‌های ایرانی ـ تا هنگامی که روی کار هستند ـ کمک بگیرند، نه وقتی از کار برکنار شدند، از آن‌ها برای تفریح به ایران دعوت کنند.

‌نکته پایانی اینکه از بازار ایران و از توانایی‌های بالقوه ایران استفاده کنند و ضمن احترام به طرف مقابل، نه به کسی ظلمی ‌‌کنیم و نه اجازه ‌‌دهیم کسی به ما ظلمی ‌کند.



موضوع مطلب : یک نماینده مجلس: شاید دیپلمات‌های ایران زبان بلد نیستند!

کد خبر : 1344850847802336435      تاریخ : سه شنبه 24 دی 1392 8:33بورس تهران ,توافق‌نامه ژنو,خودروی فرسوده

 

واکنش محتاطانه بازار به لغو تحریم‌ها

همان‌گونه که انتظار می‌رفت دیروز خبر آغاز اجرای توافق ایران و 1+5 از سی‌ام دی‌ماه تاثیر خود را بر بازارهای مختلف برجای گذاشت و اقتصاد ایران به کاهش نسبی تحریم‌ها واکنشی مثبت، اما محتاطانه نشان داد.

به گزارش خبرنگار ما، براساس توافق دو روز پیش، کاهش تحریم ها و جریان ورود برخی وجوه بلوکه شده ایران از دوشنبه هفته آینده آغاز می شود؛ با این حال شاخص های مهم قیمت در اولین روز کاری پس از این توافق با کاهش از آن استقبال کردند.

بر این اساس، دیروز قیمت ارز و سکه کاهش یافت و در این بازارها همه فروشنده شدند، شاخص بورس نیز پس از کاهش شوک گونه یکشنبه هفته جاری روند افزایشی به خود گرفت و چشم انداز معاملات در بازار خودرو روشن و خروج این بازار از رکود بهبود یافت.

نگاهی به مقدار این تغییرات نشان می دهد شاید هنوز بازیگران عمده بازار برای واکنش وسیع تر منتظر مانده باشند؛ چرا که براساس منطق اقتصاد چندان به حرف های سیاسی که احتمال تغییر در آن زیاد است نمی توان اعتماد کرد و باید منتظر ماند تا سی ام دی ماه برسد و بعد از مشاهده عینی اجرای توافق، اقدام کاملی انجام داد.

در نخستین تحول شاخص کل بورس و اوراق بهادار دیروز با طی روندی مثبت 1708 واحد رشد کرد و در ایستگاه 87 هزار و 112 واحدی ایستاد. به این ترتیب بخش عمده ای از افت تاریخی 2388 واحدی بورس جبران شد.

بر این اساس تمام شاخص های بورس تهران نیز دیروز روندی صعودی داشتند.

شاخص بازار اول 1303 واحد، شاخص بازار دوم 3104 و شاخص صنعت 1255 واحد رشد داشت.

همچنین دیروز 880 میلیون سهم به ارزش 3712 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد و ارزش بازار بورس نیز به 426 هزار و 682 میلیارد تومان رسید.

در همین حال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسشی درخصوص تاثیر نهایی شدن زمان اجرای توافق نامه ژنو از سی ام دی ماه بر بازار سرمایه، تصریح کرد: با انتشار این اخبار بازار از دیروز روند مثبت را پیش گرفته است.

علی صالح آبادی در گفت وگو با ایرنا ادامه داد: خوشبختانه از دیروز شاخص ها رشد قابل توجهی داشته اند. وی همچنین با رد استعفای خود از سمت ریاست این سازمان، گفت: اخبار منتشر شده در این خصوص صحت ندارد.

صالح آبادی اظهار کرد: افت شاخص در یکشنبه هفته جاری تنها دلیل روانی داشت. وی توضیح بیشتری در این خصوص نداد.

کاهش قیمت ارز و سکه

از سوی دیگر قیمت ارز و سکه روز گذشته تحت تاثیر خبر اجرای توافق نامه ژنو کاهش یافت. بر این اساس تا عصر دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار (طرح جدید) با 13 هزار تومان کاهش به 869 هزار تومان رسید.

قیمت نیم و ربع سکه نیز هر یک 4000 تومان و قیمت سکه یک گرمی 2000 تومان کمتر شد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز حدود 1920 تومان کاهش یافت.

گزارش خبرنگار ما از بازار ارز در خیابان فردوسی نیز حاکی از کاهش قیمت دو ارز پرتقاضای بازار- دلار و یورو - است.

بر این اساس، تا عصر دیروز قیمت دلار آمریکا حدود 30 تومان و قیمت یورو 35 تومان کاهش یافته است.

معامله گران بازار می گویند شمار فروشندگان بازار در مقایسه با خریداران افزایش یافته و همین امر احتمال کاهش بیشتر قیمت ها در روزهای آینده را بیشتر می کند.

به گفته آنان با این حال کاهش قیمت ارز کمتر از حد مورد انتظار بوده و بنابراین ممکن است با نزدیک شدن به سی ام دی ماه بازار واکنش روشن تری به تحولات مثبت پیش رو انجام دهد.

معامله گران خیابان فردوسی پیش بینی می کنند قیمت دلار در اوج کاهش احتمالی خود به زیر 2900 تومان برسد و در صورت میل بیشتر قیمت ها به کاهش، بانک مرکزی با تدابیری جلوی آن را خواهد گرفت.

برداشتن تحریم خودروی ایران و رونق گرفتن بازار

در همین حال عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت: براساس اطلاعات به دست آمده، تحریم خودرو بیستم ژانویه (سی ام دی) برداشته می شود.

فرهاد بهنیا در گفت وگو با مهر افزود: تصمیم تحریم خودروی ایران از جمله مسائلی بود که اوباما شخصا اتخاذ کرده و برای لغو آن نیاز به تصمیم و موافقت کنگره نیست، این در شرایطی است که با توجه به رویکرد مثبت اوباما نسبت به مذاکرات ژنو و تلاش وی برای اقدامات مناسب در جهت مذاکره با ایران، به نظر می رسد که این تحریم بزودی برداشته شود.

وی اظهار کرد: در مجموع بازار خودروی جهان اشباع شده است و تمامی خودروسازان خارجی به دنبال حضور در بازارهای جدید هستند.

در عین حال، واقعیت این است که بازار خودروی ایران یک بازار میلیون نفری است و تا مرز 16 میلیون خودرو کشش دارد و باید هفت میلیون خودروی فرسوده از رده خارج شود.

وی تصریح کرد: بازار ایران بازار بکری است و به طور قطع خودروسازان خارجی، بخصوص خودروسازان آمریکایی تمایل شدید به ورود به بازار ایران دارند.

وی افزود: بنابراین پیش بینی می شود لغو این تحریم در خروج بازار از رکود، افزایش تیراژ تولید خودروها و بهبود شرایط این صنعت موثر باشد.قائم مقام سازمان توسعه تجارت نیز اعلام کرد: با آغاز اجرای توافق نامه ژنو، ترافیک سفر هیات های تجاری ـ اقتصادی از سراسر جهان به ایران که در بیش از یک ماه اخیر ایجاد شده، سنگین تر خواهد شد.

سیدمهدی میرابوطالبی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: بسیاری از هیات های تجاری ـ اقتصادی از کشورهای مختلف در نوبت سفر به ایران هستند و این روند که از بیش از یک ماه قبل و بعد از امضای توافق ژنو روند فزاینده ای به خود گرفته است، با توجه به توافق ایجاد شده برای اجرای گام نخست برنامه، اقدام مشترک میان ایران و 1+5، در روزها و ماه های آینده افزایش بیشتری خواهد یافت.

وی با بیان این مهم که کشورهای غربی بویژه تعداد قابل توجهی از کشورهای حوزه یورو گرفتار چالش اقتصادی و بحران مالی جدی هستند، افزود: در چنین شرایطی چاره ای جز اجرای توافق ژنو وجود ندارد و اجرای این توافق نامه می تواند کمک قابل توجهی برای وضع اقتصادی و مالی موجود بویژه در کشورهای غربی باشد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایتالیا مبنی بر این که در اروپا مسابقه ای برای بهره مند شدن از ظرفیت ها و فرصت های توسعه روابط با ایران شکل گرفته است، گفت: این حرف بویژه در شرایط کنونی اروپا حرفی کاملا منطقی و بدون هیچ گونه اغراق است.

به گفته معاون بین الملل اتاق بازرگانی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا اگر چه یکسری مشترکات اقتصادی دارند، اما در منافع بشدت با هم رقابت دارند و هریک تلاش می کنند تا در مسابقه استفاده از ظرفیت های ایران از دیگر رقبا عقب نمانند.

کاهش قیمت جهانی نفت به دلیل گفت وگوهای هسته ای ایران

پس از آن که گفت وگوهای هسته ای ایران به یک توافق شش ماهه برای کاهش برخی تحریم ها منجر شد و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که کنگره نباید تحریم های دیگری علیه ایران وضع کند، قیمت جهانی نفت کاهش یافت.

براین اساس بهای نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه (دوازدهم بهمن تا 19 اسفند) در ساعت 3 و 58 دقیقه بامداد دیروز (دوشنبه) به وقت گرینویچ در بازار لندن 15 سنت کاهش یافت و به 107 دلار و ده سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز دیروز در بازار نیویورک به 92 دلار و 45 سنت در هر بشکه کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بیزنس دی لایو، فیلیپ فیوچرز تحلیلگر سرمایه گذاری شرکت چی.تات.تان در سنگاپور در این باره گفت: اظهار نظر اوباما به نفع ایران، با بالا بردن احتمال روانه شدن بشکه های نفت این کشور به بازارها، موجب کاهش قیمت شد.

      Share on Google+ انتهای خبر :: کد خبر : 1344850847802336435



موضوع مطلب : واکنش محتاطانه بازار به لغو تحریم‌ها
<   1   2   3   4   5   >>   >