سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان

کد خبر : 1573038317315263541      تاریخ : جمعه 27 تیر 1393 16:36    بازدید:253شمخانی,عراق

 

شمخانی در عراق به دیدار چه کسانی رفت؟

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امروز (جمعه ) پس از ورود به عراق با آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعه و نوری المالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، نخست وزیر عراق در دیدار شمخانی پیروزی ملت و دولت عراق در برابر گروه های تکفیری و تروریستی را تبریک گفت و از حمایت های معنوی جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت عراق تشکر و قدردانی کرد.

نوری المالکی تشکیل پارلمان ملی و انتخاب ?سلیم الجبوری? رییس جدید مجلس عراق را گامی مهم و موثر در توسعه روند سیاسی و اشتراک مساعی جناح های سیاسی برای مدیریت بحران جاری در عراق دانست.

مالکی همچنین با توجه به اشتراکات دو ملت بر برقراری صلح ؛ ثبات و امنیت در عراق تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در سفر به نجف اشرف علاوه بر زیارت مرقد مولای متقیان حضرت علی (ع)، با آیت الله علی سیستانی و دیگر مراجع همچون آیت الله حکیم، آیت الله فیاض و نیز آیت الله بشیر نجفی دیدار و باآنان گفت و گو کرد.

در این دیدارها مراجع عظام تقلید بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام میان مردم عراق در برابر تروریسم وابسته و شکل گیری فوری ساختارهای سیاسی قانونی بر اساس خواست و اراده مردم این کشور تاکید کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این دیدارها با تجلیل از نقش مهم و منحصربه فرد مرجعیت در حفظ وحدت ملی و فتوای حضرت آیت الله سیستانی در شکل گیری و بسیج مردمی برضد تروریسم، دستیابی گروه های مختلف سیاسی را به اجماع برای تشکیل ساختارهای قانونی عراق موجب امیدواری و خوشنودی دانست.

شمخانی گفت: انتخاب رئیس مجلس عراق گامی مهم و تعیین کننده در مسیر توسعه تفاهم و اشتراک مساعی مجموعه جناح های سیاسی به منظور شکل دهی چارچوب های قانونی در اداره امور اجرایی این کشور است.




موضوع مطلب : شمخانی در عراق به دیدار چه کسانی رفت؟

کد خبر : 1573052921167656466      تاریخ : جمعه 27 تیر 1393 16:53    بازدید:682هواپیمای مالزی ,اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد

شناسایی مقصر سرنگونی هواپیمای مالزی

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مناطقی را که احتمالا از آنجا موشک یا موشکهایی به هواپیمای مسافربری مالزیایی در اوکراین شلیک شده، شناسایی کرده است.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت دفاع روسیه تأکید کرد، هواپیمای مسافربری مالزیایی بر فراز اوکراین هدف موشک یا موشکهایی قرار گرفت که از سامانه های "باک ام 1" شلیک شده است. سکوی این سامانه های ارتش اوکراین، نزدیک شهر "ستیلا" در 25 کیلومتری شرق منطقه دونتسک قرار دارند.

سایت رادیو صدای روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور نوشت: رادارهای روسیه در 17 ژوئیه، فعالیت سامانه رادار کوپول متعلق به سکوی سامانه "باک ام 1" را که در حومه شهر ستیلا قرار دارد، رصد کردند.

بر اساس این گزارش، به دلیل اینکه رادار سامانه "باک ام 1" می تواند پس از شناسایی اهداف اطلاعات خود را به چندین سکوی این سامانه منتقل کند، بنابراین همه سامانه های موجود در شهر "اودیویکا" (8 کیلومتری شمال دونتسک) یا شهر "گروزسکو" (25 کیلومتری شرق دونتسک) می توانند موشکهای خود را به سوی اهداف اعلام شده شلیک کنند.

وزارت دفاع روسیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که ارتش اوکراین در منطقه سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی سامانه های موشکی "باک ام 1" در اختیار دارد. این سامانه ها می توانند اهداف خود را در فاصله 160 کیلومتری زمین شناسایی کنند، و از فاصله 30 کیلومتری هدف قرار دهد.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که هواپیمای مالزیایی هنگام سقوط از حریم هوایی و دفاعی روسیه خارج شده بود، و در فضای اوکراین قرار داشت.

شامگاه دیروز هواپیمای مسافربری بویینگ 777 مالزی در آسمان اوکراین سقوط کرد و همه 298 سرنشین آن جان باختند.

دونتسک طی ماه های اخیر صحنه درگیری ارتش اوکراین و نیروهای این منطقه است که خواهان خارج شدن از سلطه اوکراین هستند.

"اندره روتکین" نماینده جمهوری دونتسک در روسیه گفت؛ نیروهای این منطقه سلاحی ندارند که بتواند یک هواپیمای مسافربری را هدف قرار دهد.




موضوع مطلب : شناسایی مقصر سرنگونی هواپیمای مالزی

کد خبر : 1573052452660662283      تاریخ : جمعه 27 تیر 1393 17:01    بازدید:410حاج عیسی,جنگ تحمیلی,قطعنامه 598,شهید احمد سوداگر,گری سیک,ویلیام وبستر ,مسعود روغنی زنجانی,عملیات خیبر,جام زهر

 

فراز و نشیب پذیرش قطعنامه‌ای که جام زهر امام (ره) شد

حاج عیسی (خادم امام خمینی) گفت: « امام تا دو روز بعد از پذیرش قطعنامه چیزی نخوردند. وقتی بعد از دو روز وارد اتاق شدم من را در بغل گرفت، گریه کرد و گفت: شهدا به مقامی که بخواهند می‌رسند، جانبازان اجرشان را می‌گیرند، اسرا هم برمی‌گردند، من چه کنم؟»

جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران فراز و نشیب های فراوان سیاسی و اقتصادی و نظامی داشت که در نهایت به پذیرش قطعنامه 598 منتهی شد.

دلایل پذیرش این قطعنامه و نقش مسئولین وقت در این موضوع خود یکی از چالش برانگیزترین موضوعات مربوط به دفاع مقدس است و بارها اندیشمندان مختلف و نظریه پردازان در زمینه جنگ به تشریح علل آن پرداخته اند. در تاریخ 27 تیرماه 1367 ، جمهوری اسلامی ایران رسما قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل در مورد چگونگی خاتمه جنگ را پذیرفت. اما به راستی چرا این قطعنامه تصویب شد؟ محتوای آن چه بود؟ و آیا با منافع و اهداف جمهوری اسلامی ایران انطباق داشت؟

کامران غضنفری، نویسنده کتاب «راز قطعنامه» با بیان اینکه در بخش های مختلف این اثر نقش افراد و سازمان های تأثیرگذار در جنگ و نهایتاً نقش آن ها در پذیرش قطعنامه مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: حضرت امام(ره) همیشه بر یک مبنا و اصل حرکت می کردند. در موضوع جنگ هم همین رویه در تصمیم گیری ها و سخنرانی های ایشان دیده می شود. امام(ره) همیشه از جنگ به عنوان تجاوز یاد می کنند، جنگ را نعمت می دانند و هیچ گاه زیر بار آتش بس ها نمی روند، اما چه می شود که در شهریور 67 آتش بس اعلام می شود و بعد از آن امام این جمله معروف را بیان می کنند؟ همه امام(ره) را انسان مدبر و مدیر کاملی می دانند. انسان این چنینی هیچ گاه به میل خود جام زهر، آتش بس اجباری، را نمی پذیرد، چه اتفاقی می افتد که به این قضیه منجر می شود؟

غضنفری افزود: در میان مسئولان بودند افرادی که بعد از پذیرش قطعنامه با رسانه ها به گفت وگو می نشینند و اعلام می کنند که تا قبل از واقعه 12 تیر ماه 67 موضوع پذیرش قطعنامه منتفی بود، اما بعد از آن تصمیم به پذیرش قطعنامه گرفتیم. برخلاف چنین ادعایی همین افراد که مسئولیت های اصلی در زمان جنگ داشتند، 13 اسفند 66 به صورت پنهانی پذیرش قطعنامه را توسط نمایندگان ایران به سازمان ملل اعلام می کنند؛ بدون اینکه به حضرت امام(ره) این ماجرا را بیان کنند.

در سالگرد پذیرش این قطعنامه در ادامه به برخی علل آن از منظر کامران غضنفری در راز قطعنامه پرداخته می شود.

سردار شهید احمد سوداگر (از فرماندهان دفاع مقدس) در این رابطه می نویسد:«در اواخر 65 و اوایل سال 66، چندین عملیات کوچک و بزرگ منجمله کربلای 4، 5، 10 و نصر 4 توسط نیروهای ایرانی طراحی و اجرا شد. در عملیات کربلای5 شدیدترین درگیری های طول جنگ در پشت دروازه های شهر بصره و تهدید بصره توسط ایران به وقوع پیوست. در این دوران، موازنه قدرت به نفع ایران بود لذا از اسفند 65 یعنی پس از عملیات کربلای 5، تلاشی جهانی برای تهیه و تنظیم قطعنامه موسوم به 598 آغاز شد و در پایان تیرماه 66 به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید. هم زمان، تلاش آمریکا برای افزایش تحریم اقتصادی و تسلیحاتی ایران نیز شدت گرفت. در این قطعنامه، تصمیم به خاتمه دادن به منازعه ایران و عراق گرفته شد و آتش بس فوری و عقب نشینی به مرزهای بین المللی و اعزام تیم نظارت به مرزهای دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. ... اما ایران به دلیل برخی از ملاحظات سیاسی و نظامی، ابتدا از پذیرش آن خودداری کرد و پیش شرط هایی را برای پذیرش آن عنوان کرد».

مواد اصلی قطعنامه 598

مواد اصلی قطعنامه 598 به این شرح می باشد:

1- به عنوان قدم اولیه جهت حل و فصل مناقشه از راه مذاکره، ایران و عراق یک آتش بس فوری را رعایت کرده، به تمام عملیات نظامی در زمین، دریا و هوا خاتمه داده و تمام نیروهای خود را بدون درنگ به مرزهای شناخته شده بین المللی باز گردانند.

3- مصرانه می خواهد اسرای جنگی آزاد شده و پس از قطع مخاصمات فعال کنونی، بر اساس کنوانسیون سوم ژنو در 12 اوت 1949، بدون تاخیر به کشور خود بازگردانده شوند.

5- از تمام کشورهای دیگر می خواهد که حداکثر خویشتن داری را مبذول دارند و از هرگونه اقدامی که می تواند منجر به تشدید و گسترش بیشتر منازعه شود، احتراز کنند و بدین ترتیب اجرای قطعنامه را تسهیل نمایند.

6- از دبیر کل درخواست می نماید که با مشورت با ایران و عراق، مسئله تفویض اختیار به هیئتی بی طرف برای تحقیق راجع به مسئولیت منازعه را بررسی کرده، در اسرع وقت به شورای امنیت گزارش دهند.

7- ایجاد خسارات وارده در خلال منازعه و نیاز به تلاش های بازسازی با کمک های مناسب بین المللی پس از خاتمه درگیری تصدیق می شود و در این خصوص از دبیر کل درخواست می کند که یک هیئت کارشناسان را برای مطالعه موضوع بازسازی و گزارش به شورای امنیت، تعیین کند.

هیچ مطلبی در مورد شروع تجاوز توسط عراق گفته نشد

همان گونه که ملاحظه می شود، نه هیچ مطلبی در مورد شروع تجاوز توسط عراق گفته شده، نه رژیم صدام محکوم به پرداخت خسارت به جمهوری اسلامی ایران شده، و نه هیچ ساز و کاری برای تبادل اسرا ارائه شده است.

هاشمی رفسنجانی در یادداشت 30 تیر 1366 خود در این باره می نویسد:« به نخست وزیر و وزیر خارجه گفتم که بگویند اگر حسن نیت داشتند به جای اینکه وعده بدهند، کمیته ای که در آینده آغاز گر جنگ را مشخص می کند، را قبل از صدور قطعنامه مشخص می کردند. ... این قعطنامه که در آن اشاره ای به کشور آغازگر جنگ نشده است در چارچوب فصل هفت منشور ملل متحد تنظیم شده و اهمیت ویژه ای دارد. فشارهای دیپلماتیک آمریکا و سپس انگلیس، موثرترین عوامل در تصویب قطعنامه 598 بوده است.»

سردار شهید احمد سوادگر نیز در مقاله دیگری می نویسد:«با نگاهی به 10 قطعنامه صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و بررسی حوادث قبل و بعد از صدور این قطعنامه ها مشخص می شود که در هیچ کدام از این قطعنامه ها تمامی شرایط مدون صدور قطعنامه توسط این شورا لحاظ نشده و تمهیدات لازم برای اجرای کامل آن ها اندیشیده نشده بود. از طرفی با توجه به شرایط زمانی صدور این قطعنامه ها، همگی آنان در زمانی صادر می شد که ایران در عرصه نبرد پیشرفت هایی به دست می آورد یا موازنه به نفع ایران رقم می خورد. بنابراین صدور این قطعنامه ها در آن زمان ها نه تنها کمکی به ایران و خاتمه جنگ نمی کرد. بلکه در جهت تضعیف طرف مظلوم جنگ و محدود کردن اقدامات دفاعی آن و حمایت و پشیتبانی تلویحی از متجاوز بوده است».

در آن زمان آمریکا تلاش می کرد که قطعنامه مذکور به گونه ای تنظیم شود که تحریم هایی را برای هر کدام از طرفین جنگ که با آتش بس موافقت نکند، در نظر بگیرد؛ اما با توجه به جمله بندی قطعنامه می توان گفت که هدف اصلی در این میان ایران بوده است.

وزارت خارجه اعلام کرد شورای امنیت قطعنامه غیر عادلانه ای تصویب کرده

روز بعد از ارسال رسمی متن قطعنامه 598 به جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد:«شورای امنیت سازمان ملل با عدول از وظایف خود، قطعنامه غیر عادلانه ای تصویب کرده که بعضا مواد آن با یکدیگر در تناقض آشکار است».

آن گاه وعده داد که موضع تفصیلی وزارت امور خارجه بعدا اعلام خواهد شد. چند هفته بعد، در 22 مرداد 1366، جمهوری اسلامی ایران مواضع رسمی خود را در قبال قطعنامه 598 در 18 بند اعلام کرد. در این بیانیه ایران ضمن اعتراض به این که قطعنامه بدون کسب نظر و مشورت با ایران تدوین شده است، خروج شورا را از حالت بی طرفی محکوم کرد و از شورا خواست که عراق به عنوان متجاوز معرف شود.

دکتر ولایتی (وزیر امور خارجه وقت ایران) طی مصاحبه ای عدم مشورت با ایران در مورد تصویب قطعنامه 598 و عدم اعلام عراق به عنوان متجاوز و آغاز گر جنگ را از دلایل نپذیرفتن قطعنامه ذکر کرد و آن را نشان دهنده خط مشی غیرعادلانه و یک طرفه شورای امنیت دانست.

وی گفت که تهران اعتقاد دارد، حضور نظامی گسترده آمریکا در خلیج فارس و اسکورت کشتی های کویتی، با بند پنجم قعطنامه که از کشورهای جهان خواستار خویشتن داری شده بود، تناقض آشکار دارد. ولایتی تصریح کرد که ما دلیلی نمی بینیم تا قطعنامه ای را که برای تحمیل عقاید، ناعادلانه و غیر منصفانه است، بپذیریم. او به طور صریح گفت:« قطعنامه شورای امنیت، مورد قبول ما نیست »

امام خمینی با پذیرش قطعنامه 598 مخالفت کردند

هاشمی رفسنجانی در همین مورد می نویسد:«در تاریخ 29 تیر 1366 قطعنامه 598 صادر شد. عراق بدون درنگ آن را پذیرفت و ایران پس از بررسی محتوای قطعنامه و بیان اشکالات آن، پس از مشورت های فراوان و استفاده از راهنمایی های کارساز امام راحل، تصمیم گرفت که قطعنامه را نه رد کند و نه بپذیرد».

به نظر می رسد برخلاف مواضع آقای هاشمی، شواهد حاکی از آن است که امام به مخالفت با پذیرش قطعنامه پرداخته اند. آقای هاشمی خود در یادداشت سوم مهر 1366 می نویسد:«آقای خامنه ای و احمد آقا آمدند و اطلاع دادند که امام دستور داده اند در نماز جمعه بگویند که هیچ سازش در پیش نداریم، جز با تنبیه متجاوز». به عبارتی یعنی این که امام خمینی با پذیرش قطعنامه 598 مخالفت کرده اند.

رییس جمهور وقت حضرت آیت الله خامنه ای نیز در 30 تیر 1366 در اجتماع مردم اردبیل طی یک سخنرانی با بیان این که قطعنامه تحت نفوذ آمریکا تهیه شده است، فرمودند:«ایران هرگز این قعطنامه را که با فشار و تحت نفوذ آمریکا تهیه و تصویب شده است قبول نخواهد کرد».

برخی افراد در داخل کشور با برشمردن دلایلی، اصرار بر خاتمه جنگ و پذیرفتن قطعنامه داشتند. با بررسی ادعاهایی که آن ها به آن استناد می کردند می توان دریافت که عملا این عوامل تاثیرگذار نبوده است.

1. تازگی نداشتن شرارت های صدام در آمریکا

باید توجه داشت که مسائلی همچون بمباران و موشکباران شهرها، استفاده گسترده رژیم صدام از سلاح های شیمیایی، حمایت همه جانبه آمریکا از صدام و همکاری با عراق در حمله به نیروهای ایرانی، حمله به هواپیمای مسافربری ایران و .... مسائل جدیدی نبودند که صرفاً در تیرماه 67 بروز کرده باشند و امام خمینی(ره) به خاطر آن ها مجبور به پذیرش قطعنامه 598 شده باشد. رژیم صدام از همان سال های اولیه جنگ نیز با چراغ سبز غرب و شرق، شهرها و روستاهای ایران را مورد بمباران و موشکباران قرار می داد؛ از سلاح های شیمیایی به صورت گسترده استفاده می کرد؛ آمریکا نیز با حمایت های همه جانبه اطلاعاتی، سیاسی، مالی، تسلیحاتی و نظامی خود از صدام، به کشتی های نظامی و تجاری ایران حمله می کرد، سکوهای نفتی ما را منهدم می کرد و... بنابراین، چنین مسائلی چیزهایی نبودند که امام خمینی از آن ها بی خبر بوده و نسبت به آن ها موضع گیری نکرده باشند. امام خمینی در تاریخ 16 بهمن 1365 طی پیامی به مناسبت دهه فجر فرموده بودند:

« مبارک باد بر خانواده های عزیز شهدا، مفقودین و اسرا و جانبازان و بر ملت ایران، که با استقامت و پایداری و پایمردی خویش، به بنیانی مرصوص مبدل گشته اند که نه تهدید ابر قدرت ها آنان را به هراس می افکند، و نه از محاصره ها و کمبودها به فغان می آیند؛ و نه از خیانت و وحشی گر ی های صدام دیوانه و افسار گسیخته رو به زوال، در زدن شهرها و ویران کردن خانه ها و مساجد و بیمارستان ها و مدارس، خم به ابرو می آورند؛ و چون گذشته به راه خود که همان راه اسلام عزیز و عزت و شرف و انسانیت است، ادامه می دهند و زندگی با عزت را در خیمه مقاومت صبر، بر حضور در کاخ های ذلت و نوکری ابرقدرت ها و سازش و صلح تحمیلی، ترجیح می دهند.»

2. ادعای بی انگیزه شدن رزمندگان

امام خمینی (ره) می فرمایند:«اشتباهشان در همین است که خیال می کنند زیادی جمعیت و زیادی اسلحه کار را انجام می دهد و نمی دانند که این چیزی که کار را انجام می دهد، بازوی قوی افراد است. افراد کم با بازوی قوی و قلب مطمئن. قلب این هاست که پیروزی می آورد. پیروزی را شمشیر نمی آورد، پیروزی را خون می آورد. پیروزی را افراد و جمعیت های زیاد نمی آورد، پیروزی را قدرت ایمان می آورد. »

نظر امام بر این بود که در صحنه نبرد آن چیزی که تعیین کننده است؛ قدرت ایمان، انگیزه و اراده افراد است. اما این که اگر بی انگیزگی ای هم وجود داشته، چه کسانی باعث بی انگیزه شدن برخی رزمندگان و فرماندهان جبهه ها شده بودند را سردار حسین همدانی (از فرماندهان ارشد سپاه) این چنین تفسیر کرده است: «یکی از بزرگ ترین اشتباهات این بود که فرمانده جنگ [آقای هاشمی ] بعد از عملیات کربلای 5، از پایان جنگ سخن گفت و رزمندگان احساس کردند نیازی به ادامه دادن جنگ نیست. این فکر و تصمیم به جبهه ها هم سرازیر شده بود که [در نتیجه] جبهه را خیلی تضعیف کرد. خبر این بود که می خواهیم مذاکره کنیم و جنگ را تمام کنیم، به جبهه ها رسید و روحیه رزمندگان را به هم ریخت.»

به نظر می رسد شرایط به گونه ای است که جمع قابل توجهی از رزمندگان و فرماندهان ایرانی بر این باور هستند که آقای هاشمی رفسنجانی در حالی بحث آتش بس، پایان جنگ و مذاکرات صلح را مطرح می کند که درباره اطلاع ایشان از موضع امام خمینی که با این مطلب مخالف بوده و نسبت به آن حساسیت داشته و آن را باعث دلسردی رزمنگان جبهه ها می دانسته است، شک و تردیدی وجود ندارد. استناد آنان به این گفته است که وی در مصاحبه با روزنامه کیهان در سال 82 در این مورد می گوید: « امام مایل نبودند که اصلا بحث آتش بس، صلح و پایان جنگ مطرح شود و این را باعث دلسردی نیروها در جبهه می دیدند.»

طبق گزارشی که روزنامه کیهان در مورخ 5 اردیبهشت 1367 منتشر کرده اعلام داشته شده که آقای هاشمی در گفت وگو با تلویزیون ایتالیا، صحبت از پذیرش صلح می کند.

وی می گوید: «اگر واقعاً مصلحت را در این تشخیص دهیم که باید مصالحه کرد، ما این سیاست را می پذیریم.»

گری سیک (مسئول امور ایران در شورای امنیت ملی آمریکا) در خرداد 67 طی مصاحبه ای با مجله نیوزویک اظهار می دارد: «در میان کادر رهبری ایران، افرادی وجود دارند که مایلند راهی پیدا نمایند تا خودشان را از این موقعیت خلاص نمایند.»

نشریه تایمز اقتصادی چاپ انگلیس، در تاریخ 8 تیرماه 67 و پس از باز پس گیری جزایر مجنون و هورالهویزه توسط عراق، نوشت: «برتری نسبی ایران به خاطر روحیه قوی آن ها در ادامه جنگ بود و اکنون با از دست دادن آن، توازن جنگ تغییر کرده است.»

ویلیام وبستر (رییس سازمان سیا) در تاریخ 22 تیر 1367 با روزنامه وال استریت ژورنال مصاحبه می کند و به تغییراتی که در تصمیمات مسئولان ایرانی رخ داده اشاره می کند و می گوید: «به عقیده من مسئول تغییراتی که اخیراً در تاکتیک ایرانی ها دیده می شود آقای هاشمی رفسنجانی است.»

3- ادعای نرفتن مردم به جبهه

در پاسخ به این ادعا که نیروهای مردمی تمایلی به رفتن جبهه نداشتند، سردار فضلی جانشین بسیج مستضعفین (فرمانده سابق لشکر سیدالشهدا) در مورد استقبال مردم از جبهه ها می گوید: « برای اجرای عملیات کربلای چهار و عبور از رودخانه اروندرود و تصرف جزیره ام الرصاص ، با کثرت رزمندگانی که در جبهه نمونه آن وجود نداشت، مشکلی نبود... کمبود نیرو نداشتیم.»

رفیق دوست: زمانی که قطعنامه را پذیرفتیم، در بهترین شرایط عِدّه و عُدّه بودیم

علیرضا افشار (مسئول اسبق ستاد مرکزی سپاه) نیز در این مورد گفت:«آمار بسیجیان ما در طول عملیات ها 100 هزار نفر بود و در پشت عملیات ها کمتر یا بیشتر می شد. البته نیروی کادر سپاه و یگان های ارتش که علاوه بر کادر عمدتاً از سرباز استفاده می کردند را نیز باید به آن اضافه کرد. فکر می کنم با نیروهای ستادی عدد 500 هزار نفر را تشکیل می دادند. تعداد بسیجیان جبهه رفته ما نیز حدود یک میلیون نفر می شد... اما در داخل، بعضی ها روحیه خود را باخته بودند و فکر می کردند دیگر نیروهای بسیجی و رزمندگان در فراخوان ها اقبالی نشان نمی دهند.»

رییس جمهور و رییس شورای عالی پشتیبانی جنگ (حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی در تاریخ 13 آذر 1366، موفقیت مانورهای سپاهیان حضرت محمد (ص) در استان های کشور را خارج از تصور مسئولان دانست.

با افزایش داوطلبان حضور در جبهه، فرمانده پایگاه مقداد سپاه پاسداران در تهران، در تاریخ 28 آذر 66 اعلام کرد که در سال جاری، آمار اعزام نیروهای داوطلب به جبهه، فقط از غرب تهران، نسبت به نیروهای داوطلب اعزامی در سال گذشته، 120 درصد افزایش داشته است.

رییس جمهور (حضرت آیت الله خامنه ای) نیز در هفته اول فروردین 67 در مراسم مانور سپاهیان امام حسین(ع) خراسان می فرمایند: « از ابتدای جنگ تا امروز، هر زمان که مسئولان جنگ به مردم حتی به اشاره ای نیاز جبهه ها را اعلام کرده اند، مردم با کمال شوق و رغبت، بدون اندکی درنگ به جبهه ها شتافته و سنگرها را پر کرده اند... مردم ما هر چه پیش می رویم، نسبت به ادامه دفاع مقدس خود مصمم تر می شوند.»

محسن رفیق دوست (وزیر سپاه در دوران جنگ) نیز در مصاحبه ای می گوید: «زمانی که قطعنامه را پذیرفتیم. در بهترین شرایط عِدّه و عُدّه بودیم.» او در جای دیگر نیز عنوان می کند:« ما هیچ وقت در جنگ مشکل عده و نیروی انسانی نداشتیم »

محسن رضایی نیز در این باره می گوید: «وقتی امام قطعنامه را پذیرفت، آنقدر مردم به سمت جبهه های جنگ هجوم بردند و به سمت جبهه ها نیرو فرستادند که ما دیگر قادر نبودیم آن ها را تدارک کنیم.»

مقام معظم رهبری نیز طی سخنانی در تاریخ 29 شهریور 1372 می فرمایند: «بعد از قضیه قبول قطعنامه، که دشمن فرصت طلبی می کرد و می خواست از موقعیت سواستفاده کند، شما دیدید ناگهان آن چنان جبهه ها پر شد که در طول جنگ کمتر سابقه داشت، یا هیچ سابقه نداشت.»

4. اعلام ناتوانی دولت برای تامین مالی ادامه جنگ

امام خمینی در بخشی از نامه مورخ 25 تیر 1367 خود خطاب به مسئولان کشور می نویسند: « آقای نخست وزیر از قول وزرای اقتصاد و برنامه و بودجه، وضع مالی نظام را زیر صفر اعلام کرده اند.»

آقای هاشمی رفسنجانی نیز در خاطرات خود می نویسد: « در تاریخ 23 تیر به خدمت امام رسیدیم و با خواندن نامه آقای رضایی از ایشان نظر خواستیم... قبلا نخست وزیر و وزیر دارایی در گزارشی به خدمت امام گفته بودند که حتی در سطح هزینه های موجود هم، کشور قدرت تامین هزینه جنگ را ندارد و از خط قرمز اقتصادی هم فراتر رفته ایم.»

مسعود روغنی زنجانی (وزیر برنامه و بودجه در دولت میرحسین موسوی) نیز در مصاحبه ای چنین می گوید:«در جریان پذیرش قطعنامه 598، نامه ای که من به عنوان رئیس سازمان برنامه به امام نوشتم، در پایان جنگ تاثیرگذار بود و امام با این استدلال که دستگاه برنامه ریزی کشور به عنوان کارشناس اعلام می کند که منابع مورد نیاز برای ادامه جنگ به حداقل ممکن رسیده است جنگ را متوقف کردند.»

مقام معظم رهبری نیز طی سخنانی در تاریخ 14 خرداد 1375 در این مورد می فرمایند: « قبول قطعنامه از طرف امام، به خاطر فهرست مشکلاتی بود که مسئولان آن روز امور اقتصادی کشور مقابل روی او گذاشتند و نشان دادند که کشور نمی کشد و نمی تواند جنگ را با این همه هزینه ادامه دهد. امام مجبور شد و قطعنامه را پذیرفت. پذیرش قطعنامه به خاطر ترس نبود؛ به خاطر هجوم دشمن نبود؛ به خاطر تهدید آمریکا نبود... اگر همه دنیا در امر جنگ دخالت می کردند، امام رضوان الله علیه، کسی نبود که روی برگرداند. آن [پذیرش قطعنامه] یک مسئله داخلی نبود؛ مسئله دیگری بود.»

براساس برخی آمارهای منتشر شده از سال 59 تا 67، میانگین سالانه سهم امور دفاعی در کل هزینه های دولت ایران، برابر 12 درصد بوده است. یعنی علی رغم آن که امام خمینی بارها اعلام داشته بودند که جنگ باید در راس مسائل کشور باشد، 88 درصد بودجه کل کشور در مسیری غیر ازجنگ، صرف می شده است.

محسن رضایی نیز در این رابطه در مصاحبه ای می گوید: «ما در چارچوب امکاناتی که به ما می دادند، برنامه ریزی می کردیم. گرچه امکانات کشور بسیار وسیع تر از چیزی بود که ما دریافت می کردیم. در کل دوران هشت سال جنگ، ما 22 میلیارد دلار ارز خرج جنگ کردیم... در حالی که فقط در سال 1362 ، بالای بیست و چند میلیارد دلار فروش نفت داشتیم.»

امام از پذیرش قطعنامه تعبیر به نوشیدن جام زهر کرده بودند. این سخن امام سؤالات زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرده بود. صحبت های فوق و تحلیل هایی که از تعدادی از کارشناسان و فرماندهان سابق جنگ شنیده شد بخشی از نقدهایی بود که به تحلیل از شرایط 25 سال قبل افرادی مربوط می شد که به دنبال پذیرش قطعنامه بودند.

 




موضوع مطلب : فراز و نشیب پذیرش قطعنامه‌ای که جام زهر امام (ره) شد
جمعه 93 تیر 27 :: 10:36 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1573013480681070998      تاریخ : جمعه 27 تیر 1393 16:08    بازدید:398قدر ,ملک سلیمان

 

شب‌های قدر از چه دورانی آغاز شد

مُلک سلیمان هزار ماه بود و مُلک ذوالقرنین هم هزار ماه و معنی آیه «لیلة القدر خیر من الف شهر» این است که یک شب مرد مؤمن (در لیلة القدر) بهتر است از ملک سلیمان و ملک ذوالقرنین.

به گزارش فارس، از مجموع روایات وارده در رابطه با شب قدر می‎توان استفاده کرد که شب قدر از اول خلقت آسمان ها و زمین بوده است و تا قیام قیامت نیز خواهد بود که ما در اینجا به اختصار به چند روایت اشاره می‎کنیم ولی آنچه مسلم است، این است که فضیلت این شب برای امت پیامبر آشکار شده که برای امت های پیشین نبوده و موهبتی الهی است، پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدی از امت های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند.

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به روایات راجع به شب قدر اشاره کرده است که در ادامه می آید:

1. کلینی در کتاب کافی روایتی از امام صادق(ع) نقل می‎کند که آن حضرت فرمودند: در کتاب خداوند، تعداد ماه ها نزد خداوند از روز خلق آسمان ها و زمین، 12 ماه است و با عظمت‎ترین این ماه ها، ماه رمضان است و قلب ماه رمضان «لیلة القدر» است.

2. در اصول کافی نیز روایتی از امام باقر(ع) نقل می‎کند که فرمودند: چون علی(ع) به شهادت رسید، امام حسن(ع) در مسجد کوفه پس از حمد و ثنای خداوند متعال فرمودند: ای مردم به تحقیق کسی در این شب از دنیا رفت که گذشتگان از او سبقت نگرفتند و آیندگان او را درک نکنند، به خدا قسم، در شبی از دنیا رفت که وصی حضرت موسی(ع)، یوشع بن نون از دنیا رفت و در این شب، عیسی بن مریم عروج کرد و این شب شبی است که در آن قرآن نازل شد....

اما در شأن نزول سوره قدر مطالبی آمده است از جمله اینکه ابن عباس نقل می‎کند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مردی در بنی اسرائیل بود که در راه خدا به مدت هزار ماه سلاح حمل کرده و می‎جنگید و چون حضرت از این عمل مرد بنی اسرائیلی تعجب کرد، این خدمت را برای امت خویش از خدا خواست و عرض کرد یا رب، امّت مرا از نظر عمر، کم عمرترین مردم و از جهت عمل، کم عملترین قرار دادی، پس خداوند «لیلة القدر» را عطا کرده و فرمود: لیلة القدر از هزار ماه بهتر است و این لیلة القدر برای تو و امت توست بعد از این تا روز قیامت آن هم در ماه رمضان.

ابوالفتوح رازی، در تفسیر خویش ذیل آیه سوم سوره قدر می‎نویسد: چون پیامبر اکرم(ص) نام چهار عابد را برد که هشتاد سال خدای را پرستیدند و یک چشم برهم زدنی عاصی نشدند «آن ها عبارت بودند از ایوب، زکریا، حزقیل و یوشع»، صحابه از این فرمایش حضرت تعجب کردند. جبرئیل آمد و این سوره را آورد که عبادت یک شب تو بهتر است از عبادت هزار ماه آن ها (هزار ماه مساوی است با هشتاد سال).




موضوع مطلب : شب‌های قدر از چه دورانی آغاز شد

کد خبر : 1572959641257210895      تاریخ : جمعه 27 تیر 1393 16:00    بازدید:597گروه تروریستی داعش,استان حمص

 

تروریست های داعش 90 نفر را در سوریه کشتند

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه اعلام کرد که گروه تروریستی داعش، در پی اشغال یک حوزه گازی در استان «حمص» سوریه، دستکم 90 تن از نیروهای دولتی، نگهبانان غیرنظامی و کارکنان این حوزه را کشته اند.

این گروه مستقر در انگلیس، اقدام روز پنجشنبه گروه تروریستی داعش را در اشغال حوزه «شعر» واقع در استان حمص، بزرگترین عملیات ضد حکومتی این گروه از هنگام تاسیس آن در سال گذشته میلادی (2013)، توصیف کرد.

«رامی عبدالرحمان» مدیر این گروه ناظر بر اوضاع سوریه افزود: دستکم 90 تن که عمدتا نگهبان و اعضاء نیروی شبه نظامی دفاع ملی سوریه بودند، در حمله نیروهای داعش به حوزه گازی شعر در استان حمص کشته شدند.

وی به خبرگزاری «فرانس پرس» گفت که 25 تن از مقتولان، کارکنان غیرنظامی این حوزه گازی و بقیه نگهبانان اعزامی وزارت نفت و اعضاء نیروی دفاع ملی سوریه بودند.

در تصاویری که ظاهرا به وسیله تروریست ها از این حوزه گازی برداشته شده و از طریق اینترنت منتشر شده، ده ها جسد دیده می شود که برخی قطعه قطعه و در صحرا پراکنده شده است.

در یک فیلم ویدیویی دیگر نیز یک تروریست در حالی که در کنار اجساد به زبان آلمانی همراه با اصطلاحات مذهبی به زبان عربی سخن می گوید، این کشتار را جشن گرفته است.

نیروهای گروه تروریستی داعش که در ماه گذشته میلادی (ژوئن) تاسیس خلافت اسلامی را در بخش هایی تحت اشغال خود در سوریه و عراق، اعلام کرد، استان نفتخیز «دیرالزور» سوریه را نیز تصرف کرده اند که در همسایگی استان حمص و مرز عراق قرار دارد.(ایرنا)




موضوع مطلب : تروریست های داعش 90 نفر را در سوریه کشتند

کد خبر : 1572994475344071789      تاریخ : جمعه 27 تیر 1393 15:45    بازدید:254علی(ع),ابن ملجم

از میان روایات بررسی شد

میل امام علی(ع) به عفو ابن ملجم و قصاص او توسط امام حسن

میل أمیرالمؤمنین(ع) به عفو قاتل خود براساس کرامت نفس و گذشت شخصی خود بوده و قصاص حضرت مجتبی(ع) براساس صلاح عامه و حفظ دولت اسلام بوده است.

 

چرا أمیرالمؤمنین(علیه السلام) در زمان حیات خود، قاتل خود ابن ملجم را نکشتند، با آنکه کراراً خود آن حضرت خبر داده بود که عبدالرحمن بن مُلجم مُرادی قاتل من است؛ و بسیاری از اصحاب به آن حضرت عرض کرده بودند که شما او را بکشید.

در بحار الانوار (ج 42، ص 196) به نقل از بصائر الدرجات با سند متصل خود از بعضی از اصحاب أمیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرده است که: عبدالرحمن بن ملجم مرادی با جماعتی از مسافرین و وافدین مصر در کوفه وارد شد و آنها را محمّد بن أبی بکر (ره) فرستاده، و نامه معرّفی آن مسافرین و وافدین در دست عبدالرّحمن بود. چون آن حضرت نامه را قرائت می کرد و مرورش به نام عبدالرّحمن بن ملجم افتاد، فرمود: تو عبدالرّحمانی؟ خدا لعنت کند عبدالرّحمن را! عرض کرد: بلی ای امیر مؤمنان! من عبدالرحمن هستم! سوگند به خدا ای أمیرمؤمنان من تو را دوست دارم! حضرت فرمود: سوگند به خدا که مرا دوست نداری! حضرت این عبارت را سه بار تکرار کرد.

ابن ملجم گفت: ای امیرمؤمنان! من سه بار سوگند می خورم که تو را دوست دارم؛ آیا تو هم سه مرتبه سوگند یاد می کنی که من تو را دوست ندارم؟ حضرت فرمود: وای بر تو! خداوند ارواح را دو هزار سال قبل از اجساد خلق کرده است، و قبل از خلق اجساد، ارواح را در هوا مسکن داده است. آن ارواحی که در آنجا با هم آشنا بودند در دنیا هم با هم انس و الفت دارند، و آن ارواحی که در آنجا از هم بیگانه بودند در اینجا هم اختلاف دارند؛ و روح من روح تو را اصلًا نمی ‏شناسد!

و چون ابن ملجم بیرون رفت حضرت فرمود: اگر دوست دارید قاتل مرا ببینید، او را ببینید. بعضی از مردم گفتند: آیا او را نمی‏ کشی؟ یا آیا ما او را نکشیم؟ فرمود: سخن از این کلام شما شگفت انگیزتر نیست؛ آیا شما مرا امر می‏ کنید که قاتل خود را بکشم! و حتّی خود عبدالرّحمن نیز به آن حضرت پیشنهاد کشتن خود را نموده بود.

جواب آنکه: اولًا أمیرالمؤمنین(ع) که خود مصدر عدالت و محور داد و قسط است، به چه جرم و جنایتی عبدالرحمن را که تا آن هنگام مرتکب گناهی نشده است بکشد؟ آیا این خود جرم و جنایت نیست؟ در این صورت حضرت به جای ابن ملجم، جانی و ابن ملجم به جای حضرت، معصوم و بی گناه نِمود می‏ نمود و بر کسی که خود میزان قسط و عدالت است، این عمل صحیح نیست‏ بلکه قصاص قبل از جنایت، خود جنایتی است. زیرا می دانیم که قصاص فقط در صورت قتل است، نه نیّت و اراده قتل، و نه میل و اشتیاق به قتل؛ و در صورت عدم تحقّق قتل، گرچه نیّت و میل و اراده ‏اش نیز تحقق یافته باشد قصاصی نیست.

ثانیا اینکه تا علت تامه قتل تحقق نپذیرد، قتل واقع نخواهد شد و یکی از علل کشتن أمیرالمؤمنین(ع) ابن ملجم را این است که آن حضرت اراده کشتن او را بنمایند و چون این کشتن غیر مشروع است به علّت آنکه جنایتی هنوز از او سر نزده است، لذا کشتن ابن ملجم محال است‏.

ثالثاً اینکه اگر واقعاً و حقیقتاً در علم خداوند بر اساس سلسله اسباب و مسببات و علل و معلولات چنین معین و مقدر است که‏ ابن ملجم قاتل و حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام مقتول باشند، بنابراین چگونه به عکس گردد و أمیرالمؤمنین قاتل و ابن ملجم مقتول واقع شود؟! و این جز خرابی علم خدا چیزی نیست؛ نعوذُ بالله. و مُحصَّل مطلب آنکه اگر این علم صحیح باشد، ابن ملجم قاتل خواهد بود گرچه ثَقَلَین جمع شوند و مانع گردند؛ و اگر صحیح نباشد در این صورت کشتن ابن ملجم بی مورد بوده و شخص بی گناه و بدون جریره ‏ای را کشته ‏اند.

نظیر این اشتباه بزرگ، به فرعون نسبت داده شده است که چون کاهنان به او گفتند که از بنی إسرائیل و سِبطیان پسری متولّد می شود که تاج و تخت تو را بر هم می زند، او شروع به کشتن پسران نمود و هر پسری که از هر زن سبطی متولّد می شد سر می برید. مسکین نمی دانست که اگر واقعاً اخبار کَهَنه صحیح باشد بالاخره آن پسری که تاج و تخت را بر هم می زند خواهد آمد، و او در بین این پسران جان سالم بدر خواهد برد، و در این صورت پسرانی که کشته شده ‏اند همگی غیر از آن پسر معهود بوده و همه بی گناه ذبح شده‏ اند. و اگر اخبار کهنه غلط باشد، در این صورت نیز همگی آن پسران را بی گناه ذبح نموده است. و بر همین اساس است که چون آن حضرت إخبار از شهادت خود به دست ابن ملجم داد، و اصحاب گفتند: أَوَلَا تَقْتُلُهُ؟ أَوْ قَالَ: نَقْتُلُهُ؟ «آیا نمی‏ کشی او را؟ یا آیا ما او را نکشیم؟» حضرت در پاسخ فرمود: مَا أَعْجَبُ مِنْ هَذَا؟ تَأْمُرُونِّی أَنْ‏ أَقْتُلَ قَاتِلِی؟ «چقدر این کلام شما برای من موجب شگفت است؟ آیا شما مرا امر می ‏کنید که قاتل خود را بکشم‏؟»

دوّم آنکه: حضرت درباره عبدالرّحمن سفارش نمودند که از غذا و خوراک و آشامیدنی او کم نگذارند؛ و خود پس از نوشیدن جرعه ‏ای از شیر، ظرف شیر را برای او فرستاد. و به حضرت امام حسن علیه السّلام وصیّت کرد که او را مُثلَه نکنند، چشم و گوش و بینی و زبان و دست و پای او را نبرند، و او را زنده نسوزانند؛ بلکه چون یک شمشیر زده است فقط یک ضربه از شمشیر بر سر او فرود آورند، و اگر نیز او را عفو کنند بهتر است‏.

[حضرت امیر] در وصیّت خود می فرماید: إنْ أَبقَ فأَنا ولیُّ دمی، و إنْ أَفنَ فالفَنآءُ میعادی، و إنْ أَعفُ فالعَفوُ لی قربَةٌ، و لکمْ حَسَنةٌ؛ فَاعفُوا و اصفَحُوا، أَلا تُحبُّونَ أَن یَغفِرَ اللَهُ لکُم؟ فیا لها حَسرَةً علَی کلِّ ذی غَفلةٍ أَنْ یَکونَ عُمرهُ علَیهِ حُجَّةً، أَو یُؤَدِّیهِ أَیَّامهُ إلَی شَقوةٍ. جَعَلَنَا اللَهُ و إیَّاکُم مِمَّن لا یَقصرُ بِه عَن طاعةِ اللَهِ رغبَةٌ، أَو یُحمَلُ علَیه بعدَ الموتِ نقمَةٌ، فإنّما نحنُ لَهُ و به. ثمَّ أَقبَلَ علَی الحسنِ علیهِ السّلامُ فقال: یا بُنَیَّ! ضَربَةً مکانَ ضربةٍ، و لا تَأْثِم.(1)

«اگر من زنده بمانم خود صاحب اختیار و ولی خون خود هستم، و اگر بمیرم و فانی گردم، فناء میعاد و میقات من است، و اگر ضارب‏ را عفو کنم این عفو برای من موجب تقرّب و برای شما حسنه‏ ای است. پس بنابراین عفو کنید و از جرم ضارب چشم بپوشید، آیا دوست ندارید که خداوند نیز از خطاها و گناهان شما درگذرد؟ پس چه بسیار حسرت است برای کسی که در غفلت بسر می برد اینکه عُمرش، حجّت خدا علیه او باشد، یا آنکه روزگار و ایامّش او را به شقاوت بکشاند. خداوند ما را و شما را از افرادی قرار دهد که هیچ رغبت و میلی آنها را از اطاعت خدای تعالی باز ندارد، و بعد از مردن هیچ نقمت و گرفتاری و عقوبتی بر آنها بار نشود، پس حقّاً و صرفاً ما برای خدا هستیم و به خدا هستیم.

پس رو به حضرت امام حسن(ع) نموده و فرمودند: ای نور چشم و ای فرزند من! فقط یک ضربه در مقابل یک ضربه و در زیاده روی گناه است و گناه مکن.» اولًا چرا أمیر المؤمنین(ع) نسبت به قاتل خود تا این سرحد، شفقت و مدارا داشتند؟ و ثانیاً چرا حضرت امام حسن علیه السّلام قاتل را عفو ننمودند، و او را به قصاص کشتند؟

برای حلّ این موضوع باید گفت: می دانیم که کارهای أمیرالمؤمنین علیه السّلام بر محور تشفّیِ خاطرِ شهوی یا غضبی، و یا بر اساس حسد و کینه و طمع و بخل دور نمی زده است، بلکه تمام افعال آن امامِ راستین طبق عدل و تقوی و طهارت باطن بوده است و بلکه بهترین و عالی‏ ترین نمونه کتاب الهی و معلّم بشریّت است. جائی که در قرآن کریم وارد است: و إِن عاقَبتُم فَعاقِبُوا بِمثلِ ما عُوقبتُم به و لَئِن صَبَرتُم لَهُوَ خَیرٌ للصابرینَ.(2)

«اگر بخواهید پاداش عقوبتی را که بر شما وارد شده است بدهید، پس به همان مقدار و همان کیفیّتی که عقوبت شده ‏اید پاداش دهید. و اگر صبر کنید و از گناه عقوبت کننده درگذرید، هر آینه این صبر برای شکیبایان مورد پسند و اختیار است!»

أمیرالمؤمنین که امیر و پیشوای مؤمنان است، خود در عمل بدین آیه مبارکه یگانه الگو و نمونه بارز و برنامه راستین است. در جائی که ابن عباس از رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) روایت می کند که فرمود: «ما أنزلَ اللَهُ آیةً فیها «یأیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» إلّا و عَلیٌّ رَأْسُها و أمیرُها. «هیچ آیه ‏ای از قرآن کریم نیامده است که در آن یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا باشد، مگر آنکه علی رأس آن و امیر آن است.» (3)

یعنی أمیر المؤمنین بر تمام مؤمنان در خطابات و تکالیف وارده نسبت به آنان ریاست و امارت دارد و این ریاست عنوان اعتباری نیست، بلکه بر اساس ملکات شریفه موجوده در نفس آن حضرت است، بنابراین در مفاد این آیه شریفه «و إِن عاقَبتُم فَعَاقبُوا بِمثلِ ما عُوقبتُم به» نیز امیر مؤمنان ریاست و امارت دارد. یعنی در تحقّق به این مقام امیر عفو کنندگان و صبرکنندگان است و گرنه اگر ایشان عفو را مقدّم نمی داشتند و بتّاً حکم به قصاص می‏ نمودند، اگر از زمان رسول خدا تا روز قیامت یک فرد از افراد امت پیدا می شد که در چنین موقعیّتی عفو را مقدّم دارد، تحقیقاً در عمل به این آیه و انجام این تکلیف، او امام، و أمیرالمؤمنین مأموم قرار می گرفت و چنین نیست.

علت عدم عفو حضرت مجتبی(ع)

اما عدم عفو حضرت مجتبی(ع) به علت عدم مساعدت جو و منطقه اسلام در آن روز بوده است. چون با وجود توطئه‏ های معاویه و تمرد اهالی کوفه از ادامه جنگ و اضطراب و تشویش دولت و حکومت اسلام؛ عفو عبدالرحمن بن ملجم دلیل بر شکست و ضعف دولت حضرت مجتبی محسوب می شد، فلذا حضرت بر اساس مصلحت عامه مسلمانان قصاص را مقدم داشتند.

میل أمیرالمؤمنین(ع) به عفو بر اساس کرامت نفس و گذشت شخصی خود بوده و قصاص حضرت مجتبی(ع) بر اساس صلاح عامه و حفظ دولت اسلام بوده است. این است که عامه مسلمین در مرگ آن حضرت در سوگ نشستند، چون چنین امام متحقق به حق و عادلی را از دست دادند و این مصیبت تمام شهر مکه و مدینه و خانه‏ های آنجا را گرفت.(مهر)

پی نوشت:

1. بحار الانوار، ج 42، ص 207
2. سوره نحل، آیه 126‏
3. حلیة الاولیاء، ج 1، ص 64؛ ینابیع المودّة، باب 56،




موضوع مطلب : میل امام علی(ع) به عفو ابن ملجم و قصاص او توسط امام حسن

کد خبر : 1572924248171176111      تاریخ : جمعه 27 تیر 1393 16:00    بازدید:309نزاع منجر به قتل,سلاح گرم,قتل دو برادر

 

اختلاف بر سر تقسیم آب با قتل پایان یافت

نزاع و درگیری بر سر تقسیم آب کشاورزی در شهرستان ارومیه منجر به قتل و مجروحیت چندین نفر شد.

در اواخر تیرماه سال جاری در شهرستان ارومیه از وقوع یک فقره نزاع منجر به قتل و مجروحیت چندین نفر رخ داد.

بلافاصله کارآگاهان جنایی به محل وقوع جرم اعزام شدند و در بررسی ها مشخص شد چهار برادر به نامهای معلوم و دو برادر دیگر که همگی از یک طایفه هستند بر سر تقسیم آب با یکدیگر درگیر شدند.

در نهایت دو برادر به دست چهار برادر به قتل رسیدند و دیگر طرفین نزاع (چهار برادر) نیز از نواحی مختلف بوسیله سلاح گرم دچار جراحت شده بودند.

مجروجان این درگیری جهت مداوا به بیمارستان منتقل شدند که سه نفر سرپایی مداوا و یکی از آنها فعلا در کما به سر می برد و احتمال فوت وی متصور است .

با هماهنگی قضایی سه برادر به عنوان قاتل دستگیر و در بازجویی به قتل دو برادر معترف شدند. (باشگاه خبرنگاران)




موضوع مطلب : اختلاف بر سر تقسیم آب با قتل پایان یافت

کد خبر : 1573075481559756249      تاریخ : جمعه 27 تیر 1393 17:23    بازدید:271ورزش‌ کردن کم,سلامتی بدن

 

3 ساعت ایستادن بهتر از 10 دوی ماراتون

بنابر اعلام یک متخصص ارشد انگلیسی، ایستادن به مدت سه ساعت در روز در تمامی طول سال به اندازه طی 10 دوی ماراتون برای بدن مفید است.

 

دکتر مایک لوزه مور، مشاور ارشد پزشکی ورزش در «موسسه ورزش، تمرین و سلامت» انگلستان و رییس بیمارستان های دانشگاه کالج لندن، بر این باور است حتی ورزش کردن کم نیز می تواند برای سلامتی بدن فرد موثر باشد.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت ایستادن به مدت سه ساعت در روز و در تمامی پنج روز هفته به اندازه طی 10 دو ماراتون در طول سال برای بدن کارآمد است.

لوزه مور گفت: این تصور معمول اشتباه است که تغییرات کوچک مانند ایستادن بی فایده است زیرا این عمل موجب ارتقا سلامتی افراد و کاهش خطر ابتلای آن ها به بیماری های قلبی و دیابت می شود، ایستادن همچنین از خطر ابتلای افراد به سرطان می کاهد، سطح کلسترول شان را کاهش می دهد و آن ها را لاغرتر می کند.(ایسنا)




موضوع مطلب : 3 ساعت ایستادن بهتر از 10 دوی ماراتون
کیوسک بین‌المللی تابناک
بررسی توانایی و موارد استفاده احتمالی از پهپادهای ایرانی در عراق همراه با نگرانی‌های کارشناسان آمریکایی، طرح احتمال موافقت ایران با نخست وزیری گزینه‌ای جدید در عراق، توصیه به مقامات آمریکایی برای وارد شدن به یک معامله بزرگ با ایران بر سر آینده خاورمیانه و برنامه سفر رئیس جمهور به تاجیکستان در شهریور ماه، مهم‌ترین مطالب رسانه‌های بین‌المللی درباره ایران است.
کد خبر: 413952
تاریخ انتشار:16 تیر 1393 - 08:59-07 July 2014

نگرانی آمریکا از پهپادهای ایرانی در عراقبررسی توانایی و موارد استفاده احتمالی از پهپادهای ایرانی در عراق همراه با نگرانی‌های کارشناسان آمریکایی، طرح احتمال موافقت ایران با نخست وزیری گزینه‌ای جدید در عراق، توصیه به مقامات آمریکایی برای وارد شدن به یک معامله بزرگ با ایران بر سر آینده خاورمیانه و برنامه سفر رئیس جمهور به تاجیکستان در شهریور ماه، مهم‌ترین مطالب رسانه‌های بین‌المللی درباره ایران است.

 

به گزارش «تابناک»، در سکوت نسبی خبری در مورد مذاکرات هسته‌ای در وین، مهم‌ترین اخبار رسانه‌های بین‌المللی درباره ایران بیشتر به موضوع عراق ارتباط دارند.


 

«رادیو عمومی ملی آمریکا» در گفت‌و‌گو‌ با آنتونی کوردزمن کار‌شناس آمریکایی متخصص در مسائل نظامی ایران و از نویسندگان کتاب «نیروهای مسلح ایران و توانایی جنگی آن‌ها» به موضوع نقش پهپادهای ایران در درگیری‌های داخلی عراق پرداخته است. 

این کار‌شناس آمریکایی با اشاره به پیشرفت پیوسته توانایی ایران در این حوزه، توانایی‌های فنی ایران را هنوز عقب‌تر از آمریکا دانسته ‌و اشاره کرده است که هنوز پهپادهای ایرانی مسلح در عراق مورد استفاده قرار نگرفته‌ و بیشتر از پهپادهایی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است. 

وی فاصله نزدیک‌تر ایران به عراق و نیز حضور نیروهای میدانی ایران در عراق را ـ که باعث جمع‌آوری اطلاعات بهتر می‌شود ـ از مزایای ایران در رقابت با آمریکا در آسمان عراق دانسته و مدعی شده‌ است، مقامات آمریکایی از این نگران هستند که این توانایی‌های ایران به عنوان ابزاری در رقابت استراتژیک با آمریکا برای ‌نفوذ بیشتر در عراق و حمایت بهتر از دولت مرکزی این کشور مورد استفاده قرار گیرد.


 

در کنار انتقادات رسانه‌های آمریکایی از رفتار دولت آمریکا در عراق ـ که آن را مبتنی بر آرزوهای دولت و دور از واقعیات دانسته‌اند ـ توصیه به مقامات آمریکایی برای وارد شدن به یک معامله بزرگ با ایران بر سر آینده خاورمیانه قابل توجه است. 

برخی کار‌شناسان به دولت هشدار داده‌اند ‌این تصور که تشکیل دولت یکپارچه در بغداد مشکلات داخلی این کشور را حل نمی‌کند و حتی با فرض تشکیل چنین دولتی، پیروزی بر گروه‌های تروریستی آسان نخواهد بود. 

در همین حال، نجم‌الدین مشکاتی از مشاوران وزارت خارجه آمریکا در مطلبی در «واشنگتن پست»هشدار داده، ‌همان گونه که رویدادهای اخیر عراق و خاورمیانه نشان داده است، منافع ملی آمریکا در این منطقه، تنها از طریق دیپلماسی دوجانبه و رو در رو قابل پیشبرد است و هدف مشترک آمریکا و ایران باید تضمین امنیت ایران و متحدان آمریکا در منطقه در برابر شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران باشد.


در همین حال و در شرایطی که انتخاب نخست‌وزیر آینده عراق در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، «گالف تودی» از جمله رسانه‌هایی است که مواضع ایران را در این باره مورد توجه قرار داده است.

رسانه‌ها سخنان امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران را نشانه این دانسته‌اند که ایران با وجود حمایت از نوری المالکی، آماده است ‌از گزینه‌های دیگر نیز برای نخست وزیری عراق حمایت کند.

معاون وزیر خارجه ایران در این باره گفته است: «اگر آقای مالکی به ‌نخست‌وزیری برگزیده شود، ما ‌جدا با وی همکاری خواهیم کرد. اگر پارلمان عراق فرد دیگری را نیز انتخاب کند، جمهوری اسلامی از وی نیز حمایت خواهد کرد. این مساله داخلی عراق است».


و در پایان اینکه آسیا پلاس از دوشنبه پایتخت تاجیکستان خبر داده است که قرار است شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین، روحانی از ایران و آلماز آتامبایف رئیس جمهور قرقیزستان در نیمه دوم شهریور امسال به تاجیکستان سفر کنند.

این سفرها به دلیل شرکت در اجلاس سران پیمان شانگهای در دوشنبه (دوازدهم و سیزدهم سپتامبر) صورت خواهد پذیرفت.





موضوع مطلب : نگرانی آمریکا از پهپادهای ایرانی در عراق

کد خبر : 1559880801121230631      تاریخ : سه شنبه 17 تیر 1393 0:07    بازدید:15رهبر معظم انقلاب ,حضرت آیت الله خامنه ای

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:

دست دشمن در زمینه تحریم و تهدید خالی است

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: دست دشمن هم در زمینه تحریم و هم در زمینه تهدید خالی است، به شرط اینکه ما اهل ایمان بوده و واقعاً در میدان حضور داشته باشیم. ایشان ناکارآمدی دو ابزار اصلی دشمن یعنی «تهدید نظامی» و «تحریم» را باعث روی آوردن استکبار به ایجاد اختلال در نظام محاسباتی دستگاهها و مقامات ایرانی برشمردند و تأکید کردند: تحریم را باید با مجاهدت در باب اقتصاد مقاومتی خنثی کرد و تهدید نظامی نیز به علت مقرون به صرفه نبودن، در حد تهدید لفظی باقی می ماند.

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای عصر امروز (دوشنبه) در دیدار مسئولان، کارگزاران و جمعی از مدیران ارشد دستگاههای مختلف کشوری و لشگری ضمن بیان نکاتی بسیار مهم در زمینه مسائل داخلی و خارجی، تلاش پیچیده و چند جانبه برای ایجاد اختلال در محاسبات مسئولان و دستگاههای جمهوری اسلامی را مهمترین هدف کنونی استکبار بویژه امریکا خواندند و با اشاره به اوضاع حساس منطقه و جهان و قرار گرفتن در یک پیچ حقیقی تاریخی تأکید کردند: جمهوری اسلامی بر مبنای عناصر اصلی محاسبات عقلانی خود یعنی «اعتماد به پروردگار و سنن آفرینش» و «شناخت دشمن و بی اعتمادی به او»، راه پرافتخار خود را با تکیه بر مردم، بهره گیری از تجربه ها و تلاش و مجاهدت پیگیر برای تحقق آرمانهای ملت ادامه می دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای ماه مبارک رمضان را عرصه تقابل «شیطان و رفتارهای شیطانی» با «تقوا و عبودیت و رفتارهای رحمانی» دانستند و گفتند: در این صحنه ی تقابل، شیطان دارای یک هدف مهم و تقوا نیز دارای یک کارکرد بسیار مهم است. شیطان به دنبال ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی انسانها و کشاندن آنها به خطای محاسباتی و اقدام بر اساس این خطا است در حالیکه تقوا، زمینه ساز آگاهی و دانایی انسان و تمایز بخش حق و باطل است.

تهدید و تطمیع دو وسیله اصلی شیطان

ایشان تهدید و تطمیع را دو وسیله اصلی شیطان برای ایجاد خطای محاسباتی در انسانها برشمردند و افزودند: شیطان از یک طرف با تهدید، انسانها را می ترساند و از طرف دیگر با وعده های فریبنده، آینده ای دروغین و خیالی همچون سراب در مقابل چشمان آنها قرار می دهد.

رهبر انقلاب اسلامی در این بخش از سخنان خود، نکته مهمی را درخصوص رفتارشناسی امریکا و قدرتهای سلطه گر بیان کردند و گفتند: رفتار امریکا و قدرتهای سلطه گر مانند رفتار شیطان است چرا که آنها همواره تلاش دارند با تهدید و تطمیع و بویژه با وعده هایی که هیچگاه به آنها عمل نمی کنند، کشورهای دیگر را مرعوب و تحت سلطه خود درآورند، و شیطان نیز تلاش دارد با تهدید و تطمیع، دستگاه محاسباتی انسان را از کار بیاندازد و او را دچار خطای در محاسبه کند.

حضرت آیت الله خامنه ای، خطای در محاسبه را از بزرگترین خطرها خواندند و خاطرنشان کردند: همه باید مراقب این خطر بزرگ باشند زیرا خطای در محاسبه باعث می شود که اراده و توانایی های انسان در جهت تصمیم اشتباهی که اتخاذ می شود، عملاً به هدر رود.

ایشان مراقبت در این زمینه را برای مسئولان بسیار حساس تر و ضروری تر دانستند و افزودند: یکی از خطاهای بزرگ محاسباتی این است که انسان عوامل معنوی و سنت های الهی را نادیده بگیرد و فقط در چارچوب عوامل محسوس و صرفاً مادی محدود بماند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه علل سعادت و شقاوت، و پیشرفت و پسرفت، فقط در چارچوب عوامل مادی محدود نیست، افزودند: عوامل معنوی و سنت های غیرقابل تغییر الهی، از عوامل بسیار تأثیرگذاری هستند که نادیده گرفتن آنها، اشتباهی جبران ناپذیر خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای برای تبیین اهمیت و جایگاه عوامل معنوی و سنت های الهی به چند آیه قرآن کریم، و مصادیق عینی تحقق آن در دوره معاصر اشاره کردند و گفتند: خداوند متعال می فرماید اگر در راه خدا حرکت و دین خدا را نصرت کنید، یاری و کمک الهی قطعی خواهد بود. این سنت الهی بارها در تاریخ تکرار شده است که نزدیک ترین نمونه آن، پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از برجسته ترین مقاطع تاریخی جهان، است.

نگذارید دشمن با استفاده از تهدید و تطمیع در دستگاه محاسباتی شما اثر بگذارد

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی این بخش از سخنان خود که درخصوص اهمیت مراقبت مسئولان از گرفتار شدن به خطای محاسباتی بود، تأکید کردند: نگذارید دشمن با استفاده از تهدید و تطمیع در دستگاه محاسباتی شما اثر بگذارد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان نبرد بی وقفه و جدی جمهوری اسلامی با استکبار را ادامه نبرد پیامبران با طواغیت و شیاطین انس و جن خواندند و خاطرنشان کردند: با وجود همه زرق و برق ظاهری شیاطین، حرکت الهی ملت ایران، روز به روز عمق و توسعه بیشتری خواهد یافت.

ناکارآمدی تهدید نظامی و تحریم

ایشان ناکارآمدی دو ابزار اصلی دشمن یعنی «تهدید نظامی» و «تحریم» را باعث روی آوردن استکبار به ایجاد اختلال در نظام محاسباتی دستگاهها و مقامات ایرانی برشمردند و تأکید کردند: تحریم را باید با مجاهدت در باب اقتصاد مقاومتی خنثی کرد و تهدید نظامی نیز به علت مقرون به صرفه نبودن، در حد تهدید لفظی باقی می ماند.

رهبر انقلاب در تبیین بیشتر راه اصلی مقابله با تحریم ها افزودند: همانگونه که رئیس جمهور محترم گفت: برنامه ریزی اقتصادی باید با این فرض انجام و پیگیری شود که دشمن سر سوزنی از تحریم ها کم نخواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان برخی مقامات امریکایی مبنی بر باقی ماندن تحریم ها حتی پس از توافق احتمالی هسته ای خاطرنشان کردند: همانگونه که بارها گفته ایم، موضوع هسته ای فقط یک بهانه است و اگر نباشد بهانه های جعلی دیگری مانند حقوق بشر، حقوق زنان و مسائل دیگر مطرح خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای درباره دومین ابزار اصلی امریکا یعنی تهدید نظامی نیز خاطرنشان کردند: مسائلی مانند کشتار مردم و قتل و جنایت و غارت، هیچکدام عامل بازدارنده ای برای امریکایی ها محسوب نمی شود بلکه واقعیت این است که حمله نظامی، امروز برای امریکا مقرون به صرفه نیست به همین علت ناظران و آگاهان جهانی نیز مانند ملت ایران، تهدیدهای آن را جدی نمی گیرند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حمایت امریکا از گرگی به نام صدام، حمله به هواپیمای مسافربری ایران و قتل عام صدها زن و مرد و کودک بیگناه، کشتار صدها هزار نفر در عراق و افغانستان و بحران سازی خونین در کشورهای مختلف تحت عنوان انقلابهای رنگی افزودند: برای امریکایی ها، زندگی و آرامش و امنیت ملتها، هیچ ارزشی ندارد و اگر صرفه خود را در حمله ببیند لحظه ای درنگ نمی کند.

حمله نظامی به ایران برای هیچ کس مقرون به صرفه نخواهد بود

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برخی حرفها مبنی بر ممانعت امریکا از حمله رژیم صهیونیستی افزودند: اگر این حرفها راست باشد علت ممانعت امریکا این است که حمله را مقرون به صرفه نمی داند و ما نیز قاطعانه تأکید می کنیم که حمله نظامی به جمهوری اسلامی برای هیچ کس مقرون به صرفه نخواهد بود.

ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان افزودند: دست دشمن، هم در زمینه تحریم و هم در زمینه تهدید، خالی است به شرط اینکه ما اهل ایمان بوده و واقعاً در میدان حضور داشته باشیم.

رهبر انقلاب سپس در زمینه محور اصلی سخنانشان یعنی تلاش سلطه گران بویژه امریکا برای ایجاد خطای محاسباتی در ذهن مسئولان ایرانی، نکته ظریفی را بیان کردند.

ایشان گفتند: دشمن می داند که جمهوری اسلامی اگر هدفی را بخواهد آن را به دست می آورد بنابراین درصدد است با ایجاد اختلال در نظام محاسباتی مسئولان ایرانی، کاری کند که آنها اهداف مغایر با منافع امریکا را، در دستور کار قرار ندهند که این، همان جنگ نرم است که سالها پیش بیان شد.

رهبر انقلاب، این طرح امریکا را نیز منتهی به شکست خواندند و افزودند: جمهوری اسلامی از همان روز اول براساس منطق عقلانی و تکیه بر دو عنصر اساسی یعنی: «اعتماد به خدا و سنن آفرینش» و «شناخت و بی اعتمادی به دشمن»، سیاستها و رفتار خود را بر قوه عاقله متمرکز کرده است و از این پس نیز، چنین خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح عوامل این دو عنصر اصلی عقلانی افزودند: اعتماد به مردم و محبتها و انگیزه های صادقانه آنها، اعتقاد به "ما می توانیم" ، تکیه بر عمل و پرهیز از بیکارگی و تنبلی، اعتماد به نصرت الهی، مجاهدت در راه تکلیف، بهره گیری از تجربه ها، ایستادگی بر استقلال و دقت در رفتار مستکبران با ملتها، از جمله عواملی است که قوه عقلانی جمهوری اسلامی یعنی زیربنای سیاستها و اقدامات نظام را شکل داده و می دهد.

ایشان خاطرنشان کردند: مخالفت استکبار با جمهوری اسلامی ایران نیز در واقع مخالفت با همین عقلانیت است وگرنه «صرفِ اسم و تشریفات اسلامی» برای آنها مهم و مخالفت برانگیز نیست.

رهبر انقلاب با اشاره به حرف یک کارشناس دولتی امریکا مبنی بر امکان پذیر بودن آشتی میان «ایران و امریکا» و امکان پذیر نبودن آشتی میان «جمهوری اسلامی و امریکا» افزودند: این حرف درستی است چرا که امریکا با ایرانِ وابسته زمان پهلوی هیچ مشکلی نداشت اما نمی تواند با جمهوری اسلامی که به «استقلال، ایمان، ایستادگی در مقابل ظلم و اتحاد اسلامی» دعوت می کند دشمنی نکند.

چند توصیه مهم

رهبر انقلاب اسلامی ادامه بیانات خود در جمع مسئولان و کارگزاران نظام را به چند توصیه مهم اختصاص دادند.

در اولین توصیه، ایشان با اشاره به اوضاع کاملاً حساس منطقه و جهان، به همه مسئولان کشور خاطرنشان کردند: به معنای واقعی کلمه در یک پیچ تاریخی قرار داریم و اگر قوی نباشیم همه به ما زور خواهند گفت بنابراین باید قوی تر شویم.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین بیشتر عناصر افزایش قدرت کشور افزودند: داشتن روحیه، نگاه امیدوارانه، کار و تلاش، شناخت رخنه های «اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و بستن این رخنه ها»، هم افزایی دستگاهها و هم افزایی دستگاههای مسئول با مردم از جمله عناصر افزایش قدرت ایران است.

توصیه دوم رهبر به همه مسئولان کشور، قدر دانستن فرصت برای کار و تلاش و خدمت به مردم بود.

ایشان افزودند: نگویید نمی گذارند، چرا که این حرف که در دوره های قبل نیز گفته می شد ، قابل قبول نیست و باید با استفاده از امکانات موجود، حتی لحظه ای را برای کار و تلاش از دست نداد.

ایشان در سومین توصیه خطاب به همه مسئولان نظام تأکید کردند: حرکت های خود را براساس اصول انقلاب تنظیم کنید و با پرهیز از حاشیه سازی و حاشیه پردازی، بر حل مشکلات مردم، متمرکز شوید.

هم گرایی سه قوه و هم گرایی بخشی چهارمین توصیه رهبر انقلاب به مسئولان و کارگزاران نظام بود. تشکیل جلسه مشترک سران قوا، شکل دهی جلسات مشترک و دو جانبه میان قوا، تبادل نظر و استفاده از مشورتهای متقابل و نیز مدیریت جهادی نکات مهم این بخش از سخنان رهبری بود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند توصیه درخصوص رفتار با دولت داشتند و چند توصیه هم خطاب به دولت بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص رفتار با دولت تأکید کردند: بنده دولت را تأیید و حمایت می کنم و از همه توانی که در اختیار دارم، برای حمایت از دولت استفاده خواهم کرد و به مسئولان بلندپایه دولت اعتماد دارم.

ایشان با اشاره به حمایت رهبری از همه دولتهای منتخب مردم، در دورانهای گذشته، افزودند: همه این دولتها دارای نقاط مثبت و نقاط منفی بودند و نقد دولتهای گذشته باید بصورت کارشناسی باشد و نقد در منبرهای عمومی خیلی به مصلحت نیست.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: البته درخصوص دولت کنونی نیز هرگونه نقدی، باید منصفانه و محترمانه و دلسوزانه و به دور از هرگونه مچ گیری و اذیت رساندن به دولت باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای توصیه هایی هم به دولت داشتند. جدی گرفتن سیاستهای اقتصاد مقاومتی اولین توصیه ایشان بود که گفتند: رئیس جمهور محترم و برخی مسئولان، کم و بیش درخصوص حمایت از سیاستهای اقتصاد مقاومتی سخن گفته اند اما نیاز اصلی، عمل است و نباید اینگونه باشد که در سخن، از اقتصاد مقاومتی حمایت کنیم اما در عمل، حرکت ما کند باشد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مبنای اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی و استحکام بنیه درونی اقتصاد است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: رونق اقتصادی نیز فقط با تولید و فعال کردن ظرفیت های درونی محقق می شود و نه با چیز دیگر.

ایشان درخصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی توصیه هایی هم به بانکها و همچنین بخش صنعت و معدن داشتند.

رهبر انقلاب اسلامی درباره بانک ها گفتند: بانکها باید برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نقش مثبت ایفا کنند و خود را با این سیاستها و برنامه ریزی های دولت برای اجرای آنها، تطبیق دهند.

اما توصیه مؤکد حضرت آیت الله خامنه ای به بخش صنعت و معدن این بود که تحرک و تلاش خود را مضاعف کنند زیرا بار اصلی خروج از رکود بر عهده بخش صنعت و معدن است.

ایشان اهمیت بخش کشاورزی را نیز حیاتی دانستند و با تأکید بر لزوم سیاستهای حمایتی دولت از این بخش بسیار مهم، گفتند: در کنار حمایت از بخش کشاورزی باید مشکلات کشاورزان و دامداران نیز برطرف شود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به شعار دولت یازدهم، یعنی «اعتدال» اشاره کردند و افزودند: اعتدال شعار بسیار خوب و مورد تأیید است زیرا افراط همواره محکوم است.

حضرت آیت الله خامنه ای یک سفارش به دولت درخصوص شعار «اعتدال» کردند و گفتند: مراقب باشید که برخی در صحنه سیاسی کشور، با شعار اعتدال، جریان های مؤمن را کنار نزنند زیرا همین جریان مؤمن است که در مواقع خطر زودتر از همه سینه سپر می کند و در مشکلات نیز، دولت را به طور واقعی کمک می کند.

ایشان تأکید کردند: اعتدال همان اسلام است. یعنی مقابله شدید با کفار و مهربانی با یکدیگر، یعنی امر به معروف و نهی از منکر. اعتدال به این معنا نیست که از کارهایی که جریان مؤمن، احساس وظیفه می کند، جلوگیری کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی سپس یک توصیه مهم به برخی جریانهای سیاسی و مطبوعاتی داشتند و خطاب به آنها گفتند: امنیت فکری و ذهنی برای مردم مهم است و نباید با طرح برخی مطالب بی مبنا و تکرار حرفهای مطبوعات بیگانه با اعصاب و روان مردم بازی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به موضوع هسته ای، آن را مسئله ای حساس خواندند و با تأیید سخنان رئیس جمهور درخصوص موضوع هسته ای گفتند: واقعیت این است که در این موضوع، طرف مقابل به مرگ گرفته است که به تب راضی شویم.

حضرت آیت الله خامنه ای مسئله بسیار مهم ظرفیت غنی سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آنها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به 10 هزار سو راضی کنند البته ابتدا از 500 سو و 1000 سو شروع کردند، که «10 هزار سو محصول حدود 10 هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالیکه به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، 190 هزار سو است.

ایشان حرف امریکاییها را که به بهانه نگرانی از سلاح هسته ای، با دانش و فناوری بومی هسته ای ایران مخالفت می کنند، ناحق و غیر منطقی دانستند و گفتند: تضمین برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای، راههای مشخص و دستگاههای مسئولی دارد که جمهوری اسلامی ایران اشکالی در این موضوع نمی بیند و تضمین هم شده است، اما امریکا حق ندارد در مورد احتمال دستیابی کشورها به سلاح هسته ای اظهار نگرانی کند، زیرا خود امریکا از این سلاح استفاده کرده و اکنون نیز چند هزار بمب هسته ای دارد.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به امریکاییها افزودند: با پرونده ای که شما درباره استفاده از سلاح هسته ای دارید نگرانی در مورد سلاح هسته ای به شما مربوط نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: البته ما به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آنها به دست اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.

ایشان مسئله تحقیق و توسعه در موضوع هسته ای را یکی دیگر از مواردی دانستند که باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود و افزودند: یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل تکیه و حساسیت زیادی دارد، حفظ تشکیلاتی است که تخریب آنها برای دشمن امکان پذیر نیست.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: آنها در مورد تأسیسات فردو می گویند، چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده آور است!

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه همچنین به مسائل منطقه و بویژه فتنه عراق اشاره کردند و گفتند: به توفیق الهی مردم مؤمن عراق، این فتنه را خاموش خواهند کرد و ملتهای منطقه نیز روز به روز بسوی رشد و اعتلای مادی و معنوی پیش خواهند رفت.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ماه مبارک رمضان را ماه اِنابه و توبه و زمینه ساز حرکت از دوزخ بدکرداری و بددلی و بداندیشی بسوی بهشت نیک کرداری، نیک اندیشی و نیک رفتاری دانستند و گفتند: از جمله معارف والایی که ادعیه ماه مبارک رمضان به انسان می آموزد، عمل همراه با معرفت و هدف، دوری از تنبلی و بیکارگی و پرهیز از دل زدگی، سهل انگاری، سخت دلی، تحجر و غفلت است که وظیفه مسئولان برای رعایت این معارف ارزشمند بسیار سنگین تر و سخت تر از افراد عادی است.

پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور، با اشاره به برکات و هدایتهای اخلاقی و فرهنگی ماه مبارک رمضان، هدف اصلی انقلاب اسلامی را همان هدف بعثت انبیاء، یعنی تکمیل مکارم اخلاقی خواند و گفت: دولت مهم ترین وظیفه خود را وظیفه فرهنگی و همچنین اجرای سیاستهای کلی اقتصادی مقاومتی میداند بخصوص در سالی که به نام «فرهنگ و اقتصاد» نامگذاری شده است.

آقای روحانی اجرای 3 سند مهم «مهندسی فرهنگی»، «تحول بنیادین در آموزش و پرورش» و «نخبگان» را به عنوان مهمترین برنامه های اجرایی دولت در عرصه فرهنگ در سالجاری برشمرد و افزود: بخش بزرگی از وظایف فرهنگی نیز بر عهده نهادهای دینی و اجتماعی نظیر حوزه های علمیه، فرهیختگان، هنرمندان و فرهنگ دوستان است.

وی نقش مراجع تقلید و محافل دینی را بسیار ارزشمند و بی بدیل خواند و افزودند: امروز نهاد مرجعیت، سدی قوی در مقابل توطئه های استکباری و صهیونیستی است که نمونه آشکار آن در عراق پیش چشم همگان قرار دارد.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: دولت تقویت شرکتهای دانش بنیان را در دستور کار قرار داده و هزار میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از این شرکتها اختصاص داده است.
بخش بعدی گزارش رئیس جمهور به عملکرد اقتصادی دولت با تمرکز بر دو شاخص مهم «تورم» و «رونق اقتصادی» اختصاص داشت.

آقای روحانی در یک ارزیابی کلی، عملکرد اقتصادی 11 ماهه دولت را در برخی شاخصها فراتر از انتظار خواند و با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه از 45 درصد در خرداد ماه 92 به 6/14 درصد در خرداد ماه سالجاری گفت: این میزان کاهش رشد تورم در طول یکسال، که با کمک و حمایت مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت و نیروهای مسلح انجام شد در تاریخ دولتهای گذشته بی نظیر است.

وی در همین زمینه افزود: دولت بنا دارد در سال 94 تورم را به پایین تر از 20 درصد و درسال 95، تک رقمی کند.

رئیس جمهور ایجاد رونق پایدار اقتصادی را سخت تر از مهار تورم خواند و خاطرنشان کرد: دولت مصمم به شکستن رکود بر مبنای سیاستهای کلی اقتصادی مقاومتی و هدایت تولید به سمت رقابت پذیری و صادرات است و برنامه های خروج از رکود به زودی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

آقای روحانی گفت: لازمه رونق، ارتباط و تعامل خوب و سازنده با جهان، بخصوص همسایگان است و در این زمینه دولت قدمهای مؤثری برداشته است.

گزارش از وضعیت «سلامت» و طرح تحول آن، بخش بعدی گزارش رئیس جمهور بود. وی از برخورداری یک میلیون و 200 هزار نفر از مردم از مزایای طرح تحول سلامت و قرار گرفتن بیش از 4 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت خبر داد.

آقای روحانی در ادامه به تشریح راهبرد و عملکرد دولت در بخش سیاست خارجی پرداخت و با بیان اینکه دیوار «ایران هراسی» و «بهانه جویی» های جبهه استکبار فروریخته است، گفت: در دیواره تحریمهای ظالمانه شکاف غیرقابل ترمیمی بوجود آمده است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی با منطق و استدلال در مذاکرات هسته ای حاضر شده و ذره ای از حقوق ملت عقب نشینی نخواهد کرد، و در کنار حق مسلم ملت در عرصه فناوری صلح آمیز هسته ای به دنبال استیفای حق دسترسی ملت به بازار سرمایه و فناوری نیز است.

 




موضوع مطلب : رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:
<   1   2   3   4   5   >