سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان

کد خبر : 1357746303836176629      تاریخ : جمعه 04 بهمن 1392 19:55مناظره,قیمت بنزین

قیمت بنزین در مناظره تلویزیونی؛

پاسخ کارشناسان درباره نرخ بنزین برای سال 93

قیمت بنزین از جمله مهمترین ارقامی است که نقشی اساسی در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ایفا می‌کند. کارشناسان در برنامه امروز مناظره تلویزیونی به بحث و بررسی پیرامون این شاخص و نحوه تعیین آن در سال آینده پرداخته و درباره نرخ بنزین در سال 93، پاسخ‌های متفاوتی اعلام کردند.

سید مجتبی شفیعی نیز چندی پی از  ارائه سه سناریو برای اجرایی شدن گام دوم قانون هدفمندکردن یارانه ها خبر داده و اعلام کرده بود که اولین سناریو بدون افزایش قیمت و تنها تغییر در سهمیه بنزین است؛ سناریوی دوم نیز منجر به افزایش قیمت بنزین به 1100 تومان با احتساب بنزین سهمیه ای و سناریوی سوم نیز از افزایش قیمت بنزین آزاد به 1800 تومان در هر لیتر خبر می دهد.

در برنامه مناظره این هفته که با موضوع تعیین نرخ بنزین برگزارشد  کارشناسان به بحث و گفت وگو در مورد اثرات افزایش قیمت بنزین در اقتصاد کشور پرداختند.

سوال این مناظره «آیا موافقید با حفظ نرخ سهمیه ای قیمت بنزین خودروهای گران قیمت افزایش پیدا کند؟ 1- بلی 2- خیر»

اعضای این مناظره شامل جمشید پژویان استاد اقتصاد بخش عمومی دانشگاه علامه طباطبایی،پویا جبل عاملی پژوهشگر، علی دینی ترکمانی عضو هیات علمی موسسه پژوهشهای بازرگانی، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و سجاد حسینی نیا پژوهشگر دفتر مطالعات تکنولوژی ایتانبودند.

 افزایش قیمت بنزین باعث کارایی تولید شود

یک استاد اقتصاد با تأکید بر اینکه با افزایش نرخ بنزین باید کارایی به مصرف تولید بازگردد، گفت: با این افزایش امکان رقابتی شدن محصولات در بازارهای جهانی باید هدف گذاری شود.

 مناظره امروز تلویزیونی با موضوع بررسی قیمت بنزین آغاز شد که در ابتدای این برنامه جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت ضمن موافقت با افزایش شدید و یکباره قیمت بنزین اظهار داشت: ما در اقتصاد یک اصولی را داریم که خدشه ناپذیر است و به عنوان نظریه هایی است که کلیه حرکات اقتصاد روی آن انجام می گیرد.

وی ادامه داد: مهمترین آنها قیمت های نسبی است که منابع چگونه در تولید و سبد مصرفی خانوار جای گیرد.

پژویان گفت: اگر قیمت حامل های انرژی دچار اختلال شود و به دلایل مختلف از جمله ثابت نگه داشتن قیمت آن به طور طولانی مدت نسبت به سایر خدمات در سطح پایین تری نگه داشته شود، به این معنا است که در فرآیند تولید به سمت نهاده های ارزان قیمت بیش از اندازه از حامل های انرژی استفاده می شود.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه هم اکنون از حامل های انرژی بیش از اندازه استفاده می شود، گفت: در درجه اول باید قیمت حامل های انرژی افزایش یابد تا قیمت های نسبی خود را حفظ کنند.

وی افزود: این افزایش باید با یک مجموعه سیاست های اقتصادی همگون انجام شود، و هدف اصلی از اصلاح قیمت های نسبی این است که کارایی به مصرف و تولید برگردد.

وی افزود: با افزایش قیمت حامل های انرژی باز هم امکان رقابت در بازارهای جهانی باید به وجود آید و مهم این است که افزایش قیمت منجر به کارایی در تولید و مصرف شود.

 قیمت غیرواقعی بنزین رفاه کاذب ایجاد کرده است

یک روزنامه نگار اقتصادی گفت: پائین نگه داشتن قیمت بنزین در واقع منجر به رفاه کاذب در اقتصاد شده که نمی تواند شرایط اقتصادی را بهبود بخشد.

پویا جبل عاملی در برنامه مناظره امروزگفت: من به عنوان مصرف کننده دوست دارم که بنزین ارزان باشد به طوری که هم اکنون شاهد قیمت پائین بنزین به صورت غیر واقعی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما باید به سمت واقعی شدن قیمت بنزین که یک عامل تولید است، حرکت کنیم، گفت: همانقدر که قیمت بنزین را پائین نگه می داریم در نتیجه سبب می شود که اقتصاد ما غیر واقعی شود.

این روزنامه نگار اقتصادی با اشاره به اینکه اگر قیمت ها غیر واقعی باشند و ما کالاها را به صورت مجانی و ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم، در نهایت چرخه اقتصاد کشور به درستی حرکت نمی کند. که در نتیجه اقتصاد ما نمی تواند به شکل صحیح و درست خود کار کند.

جبل عاملی تصریح کرد: این قیمت غیر واقعی و پائین برای بنزین در واقع یک مسئله جدی است، اگر می خواهیم رفاه شهروندان را افزایش دهیم، چاره ای جز افزایش قیمت نداریم و باید بگذاریم بازار به صورت آزاد قیمت را مشخص کند. اما با پائین نگه داشتن قیمت هرگز نمی توانیم به سمت اقتصاد پویا حرکت کنیم.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با توجه به یارانه ای که ما در خصوص بنزین می دهیم، این عامل منجر شده است تا رفاه کاذب ایجاد شود، اما باید مکانیسمی تعیین کنیم که بتواند قیمت حامل های انرژی را واقعی کند تا مشکلات اقتصادی ما برطرف شود.

سهمیه بنزین به خانوارها اختصاص یابد

یک پژوهشگر در سیاستگذاری انرژی گفت: سهمیه بنزین به خانوارها اختصاص یابد و دولت می تواند از از رویکرد قیمتی - مقداری در این بخش استفاده کند.

در ادامه مناظره تلویزیونی برای قیمت بنزین سجاد حسینی نیا پژوهشگر در سیاست گذاری های انرژی با اعلام مخالفت خود برای افزایش قیمت انرژی اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده استفاده از سیاست های قیمتی بنزین صرفاً نتوانسته کارایی داشته باشد و موجب کاهش مصرف بنزین شود و فقط در سال 86 کارتی کردن سوخت منجر به کاهش رشد مصرف و نیز قاچاق شد اما با متوقف شدن گام دوم و اجرای هدفمندی یارانه ها شرایط به قبل بازگشت.

وی افزود: تجربه مردم نشان داده افزایش قیمت بنزین تورم زیاد را به همراه دارد اما از طرفی دولت به دنبال جبران آن است.

وی با ارائه پیشنهاد راهکار دولت در این باره بیان داشت: سیاست قیمتی مقداری می تواند مکانیسم درستی در این رابطه باشد و اگر مدیریت کنیم و دولت نیز در کنار تأمین منابع به کنترل تورم مصرف بنزین را کاهش دهد می توان به آن امیدوار بود.

به گفته حسینی نیا، ایجاد آرامش در اقتصاد توسط دولت ضروری است و اینکه سهمیه ها حفظ شود اما قیمت بنزین آزاد افزایش یابد و در عین حال حمایت ها متوجه حمل ونقل عمومی باشد.

این پژوهشگر انرژی با بیان اینکه، نکته کلیدی در افزایش قیمت حامل های انرژی پیش بینی حامل CNG در سبد مصرفی خانواده تصریح کرد: در حال حاضر پیشنهاد این است که سهمیه بنزین در سبد خانوار قرار گیرد تا عدالت برای همه یکسان باشد و فردی که 3 خودرو دارد 180 لیتر بنزین دریافت می کند اما افرادی که ماشین ندارند از این سهمیه محروم هستند و باید به صورت غیرنقدی در دیگر بخش ها از جمله بهداشت، درمان برای آنها این سهمیه منظور شود.

سیاست های قیمتی بعد از شناسایی مشکلات اجرا شود

علی دینی ترکمانی اقتصاددان گفت: موتور اقتصاد ایران اشکال دارد، 10 تا 12 هزار پروژه سرمایه گذاری روی دستمان است که این پروژه ها هم عامل تورم، رشد اقتصادی پایین و ناکارایی اقتصادی است.

در ادامه این مناظره علی دینی ترکمانی اقتصاددان و عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و مخالف افزایش شدید و یکباره قیمت بنزین گفت: داستان تعدیل قیمت حامل ها یانرژی داستان جدیدی نیست از زمان اولین برنامه توسعه یعنی از سال 68 تا امروز درگیر قیمت حامل های انرژی هستیم.

وی افزود: سوال پیش روی ما که لازم است به آن پاسخ دهیم این است که چرا به طور پیوسته درگیر تعدیل قیمت ها هستیم؟ شوک قیمتی یکبار و در جایی که لازم است ضرورت دارد ولی نه بطور پیوسته  ما از سه سال پیش یک بار جراحی کردیم به تعبیر سیاستگذارانی که تئوریزه کردن این سیاست ها چرا دوباره باید قیمت ها را جراحی کنیم.

این اقتصاددان گفت: اقتصاد ایران مثل یک اتومبیل معیوب است که آب و روغن را قاطی می کند و باعث جوش آوردن موتور می شود و کاری که ما برای آن می کنیم هواگیری است و این حکم بازی با قیمت ها را دارد.

دینی ترکمانی افزود: تا زمانی که موتور اصلاح نشود این ماشین درست نمی شود ما نیاز داریم که شناسایی کنیم مشکل اصلی اقتصاد ایران را و آنجا را درست کنیم و بعد از درست کردن بیاییم از سیاست های قیمتی در جایی که لازم است استفاده کنیم اگر این کار را انجام دهیم سیاست های قیمتی می تواند اثرگذار باشد.

وی اظهار داشت: فرآیند انباشت سرمایه، مدیریت پروژه های سرمایه گذاری ، فضای کسب و کار نامناسب و نظام بنگاه داری موتور اقتصاد ایران مشکل اساسی دارد مادامی که این مشکلات ریشه ای وجود دارد سیاست های قیمتی خیلی کوتاه به ضد خودش تبدیل می شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: ما نرخ ارز را به عنوان یک متغیر قیمتی افزایش می دهیم به امید تثبیت نرخ  واقعی ارز و صادرات بیشتر و واردات کمتر اما به دلیل فشارهای تورمی که از محل همین سیاست ایجاد می شود نرخ اسمی ارز دوباره افزایش می یابد.

دینی ترکمانی گفت: همچنین نرخ سود بانکی را به عنوان یک متغیر بانکی افزایش می دهیم برای اینکه نرخ سود بهره بانکی افزایش یابد ولی به دلیل تورمی که ایجاد می کند دوباره نرخ واقعی بهره منفی می شود.

وی افزود:  قیمت حامل های انرژی را افزایش می دهیم به امید اینکه قیمت های نسبی اصلاح شود، اما به دلیل فشارهای تورمی که ایجاد می شود و موجب می شود سایر قیمت ها افزایش پیدا کند بعد از چند سال دوباره قیمت های نسبی سر جای خودش بر می گردد و ناچار می شویم دوباره یک شوک قیمتی اجرا کنیم.

دینی ترکمانی گفت:  موتور اقتصاد ایران اشکال دارد، 10 تا 12 هزار پروژه سرمایه گذاری روی دستمان است که این پروژه ها هم عامل تورم، رشد اقتصادی پایین و ناکارایی اقتصادی است.

افزایش یکباره قیمت ها منجر به رکود و تورم می شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه افزایش یکباره و شدید قیمت حامل های انرژی منجر به تورم و رکود خواهد شد، گفت: روش های قیمتی و غیرقیمتی برای کنترل مصرف انرژی باید به موازات هم در دستور کار باشد.

جعفر قادری با بیان اینکه روش های قیمتی در کنار روش های غیر قیمتی برای کنترل مصرف انرژی باید در دستور کار باشد، اظهار داشت: با توجه به جایگاهی که سوخت در اقتصاد کشور دارد، افزایش یکباره آن منجر به افزایش شدید قیمت ها و رکود اقتصادی می شود.

وی افزود: این تورم در بازار پول موجب می شود سپرده ها از شبکه بانکی خارج شده و در بازارهایی مانند سکه، ارز و مسکن سرمایه گذاری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بخش عمده ای از واردات کشور مواد اولیه است، بنابراین افزایش قیمت مواد اولیه موجب تورم رکودی خواهد شد و دور باطل تورم را بوجود خواهد آورد.

وی تصریح کرد: قیمت حامل های انرژی باید بیش از نرخ تورم افزایش یابد تا اثرگذاری مناسبی داشته باشد و از طرفی دیگر می توان قیمت انرژی را برای اقشار پردرآمد به روش های دیگری مانند افزایش مالیات و عوارض گمرکی واردات ماشین های گرانقیمت، افزایش داد.

قادری اضافه کرد: با توجه به اینکه در مرزهای کشور قاچاق بنزین صورت می گیرد می توان در آن مناطق تنها جایگاه سی ان جی را گسترش داد، در این صورت امکان قاچاق آن به خارج از کشور وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به نیاز سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: قطعا باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد، زیرا در حال حاضر به دلیل مشکلات حمل و نقل عمومی تابع تقاضا برای انرژی و بنزین کشش ناپذیر است.

این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به تحریم ها امکان استفاده از تکنولوژی های جدید برای تولیدکنندگان وجود ندارد، با افزایش شدید قیمت تولید را با مشکلات متعددی روبرو می کند.

وی در خصوص تبصره ارسالی دولت برای بودجه سال آینده گفت: این طرح روز یکشنبه در مجلس اعلام وصول خواهد شد و پس از آن کمیسیون های تخصصی نظرات خود را به کمیسیون تلفیق ارائه و سپس یکشنبه شب کمیسیون این تبصره و پیشنهادات نمایندگان مجلس را بررسی خواهد کرد.

 قیمت بنزین باید آزاد شود

جمشید پژویان در برنامه مناظره که با موضوع قیمت بنزین در حال برگزاری است گفت: در تمام دوران پس از انقلاب به بنزین یارانه دادیم که این موضوع موجب شد حجم مصرف به خصوص در خانواده های ثروتمند افزایش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: یارانه ای که به بنزین دادیم به این مفهوم است که از جیب گروه های فقیر برداشتیم و در جیب ثروتمندان قرار دادیم.

علی دینی ترکمانی در پاسخ به پژویان گفت: کارکرد نظام مالیاتی در واقع این است که بتواند بازتوزیع را در درآمد به درستی انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر کارکرد نظام مالیاتی درست باشد باید بتواند درآمدها را از قشر ثروتمند بگیرد و به قشر فقیر جامعه بدهد.

پژویان در پاسخ به اظهارات دینی گفت: شما 30 سال فرصت داشتید این کار را انجام دهید چرا اکنون شرایط اقتصادی ما اینگونه نیست.

وی ادامه داد: بنده به عنوان یک اقتصاددان از 34 سال پیش اصلاح نظام مالیاتی را به عنوان برون رفت شرایط اقتصادی و بهبود آن مطرح کردم که متاسفانه هیچ ترتیب اثری در این زمینه داده نشد.

دینی ترکمانی در پاسخ به پژویان گفت: شما همین چند دقیقه پیش اعلام کردید طرح تحول اقتصادی یک پکیج است و باید تما اجزای این پکیج با هم انجام شود و اگر یکی از این اجزا انجام نشود در واقع طرح تحول اقتصادی به درستی صورت نگرفته است.

جعفر قادری در ادامه این بحث دو نفره خطاب به جمشید پژویان گفت: آقای دکتر به نوعی به سیاست های غیرقیمتی اشاره کردند به طوری که اگر یک مبالغ درشت در اختیار بگیرد که بتواند سیستم حمل و نقل عمومی را درست کند آنگاه می تواند افزایش قیمت را در فراورده بنزین در دستور کار خود قرار دهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید این منابع وجود داشته باشد تا سیاست های غیرقیمتی نیز اعمال شود.

پویا جبل عاملی در ادامه این بحث گفت: اقتصاد یک موتور محرکه دارد و تا زمانی که این موتور فعالیت نکند شرایط اقتصادی نمی تواند بهبود یابد.

وی ادامه داد: موتور محرک اقتصاد تنها از طریق سیاست های قیمتی حرکت می کند و باید به سمت آزادسازی قیمت ها برویم.

جمشید پژویان با اشاره به اینکه ما در ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها توانستیم مصرف بنزین را کنترل کرده به طوری که حتی منجر به افزایش تورم نشد خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ها در ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها آغاز شد که توانستیم تا حد زیادی مانع افزایش تورم شویم.

وی گفت: با اجرای این قانون تا حد زیادی نیز مصرف بنزین کنترل شد.

جعفر قادری در پاسخ به اظهارات پژویان گفت: شما یک مشکل را حل کردید، اما مشکلات دیگری به وجود آمد.

جبل عاملی خطاب به قادری گفت: اگر تولیدکننده نخواهد هزینه تولید را بپردازد قطعا زمین می خورد و هزینه تولید تنها زمانی پرداخت می شود که قیمت ها آزاد باشد. هم اکنون دولت در قیمت بنزین دخالت کرده و به صورت غیرواقعی این قیمت را پایین نگه داشته است که این امر موجب شده شرایط اقتصادی ایران به هم بریزد.

در ادامه این مباحث حسینی نیا یک کارشناس اقتصادی گفت: هدفمندی منجر به افزایش تورم نشد و حتی موجب به کاهش مصرف بنزین شد زیرا در ابتدا دولت شروع کرد به سهمیه دادن بنزین به اتومبیل ها به طوری که ما نیز اعتقاد داریم سهمیه باید به صورت یک الگو به تمام جامعه برسد زیرا افزایش قیمت بنزین شوک اقتصادی را ایجاد می کند.

حسینی نیا خاطرنشان کرد: اما راه حلی که هم اکنون به ذهن ما می رسد این است که سهمیه خودروها باید به سهمیه خانواده تغییر کند یعنی اگر یک خانواده سه خودرو دارد تنها یک سهمیه 60 لیتری بگیرد و نباید به هر خودرو سهمیه جداگانه داد.

پژویان رئیس سابق شورای درباره نحوه کنترل مصرف معتقد است که باید رویکرد معافیت مالیات بر مبنای اصطکاک نزولی انجام شود، اما دینی ترکمانی درباره انتقال، جذب و عملیاتی کردن تکنولوژی، می گوید: نمی توان تکنولوژی جدید اجرایی کرد چراکه روی مباحث مدیرتی سرمایه گذاری نشده است.

 

 

 

      Share on Google+ 17 انتهای خبر :: کد خبر : 1357746303836176629
 



موضوع مطلب : پاسخ کارشناسان درباره نرخ بنزین برای سال 93

کد خبر : 1357578398004589621      تاریخ : جمعه 04 بهمن 1392 16:35توافق ژنو, تکفیری,داووس

روحانی؛ ستاره داووس

واکنش نتانیاهو به سخنان روحانی

نخست‌وزیررژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور ایران در کنفرانس «داووس»، مدعی شد که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تنها لحن رهبران ایران را عوض کرده نه عملکردشان را . او هم چنین از چرخش نگاه کشورهای عربی به تهدیدهای منطقه صحبت کرد.

به گزارش تلویزیون بی بی سی،بنیامین نتانیاهو گفت : در خاورمیانه چرخش عظیمی در نحوه نگاه و برخورد با اسرائیل بوجود آمده . کشورهای عربی اسرائیل را دشمن خود نمی دانند. آنها شاید اسرائیل را متحد خود ندانند اما به اسرائیل به چشم یک همکار می نگرند . باور کنید که حرف های نرم و لطیف رئیس جمهوری ایران چندان اطمینان بخش نیست .

نتانیاهو از اینکه «حسن روحانی» در اجلاس «داووس» حتی حاضر نشد اسرائیل را به رسمیت بشناسد خشمگین شد.

روحانی؛ ستاره داووس

واشنگتن پست نوشت: هیچ چیز بهتر از حضور روحانی رئیس جمهور ایران در اجلاس داووس سیاست فاجعه بار دولت اوباما در قبال ایران را به نمایش نگذاشت.

زمانی باراک اوباما رجزخوانی می کرد و می گفت ایران در انزوا قرار دارد. روحانی در داووس لبخند می زد و بروی مبل درحالیکه نشسته با سران جهان دیدار می کند و با نمایندگان شرکت های خارجی توافق می کند.

توافق اخیر در حقیقت به وضعیت اقتصاد ایران جانی تازه بخشید. تحریم ها لغو شدند و تجار با اشتیاق زیادی به دنبال حضور در تهران هستند.

کارک دوبیتز و امانوئل اتولنگی از بنیاد دفاع و دموکراسی می گویند که تاثیر لغو تحریم ها بیشتر از آن است که دولت اوباما می گوید.

اکنون رئیس جمهور ایران در داووس به ستاره این نشست تبدیل شده است و از نگاه ما هیچ انزوایی در کار نیست. به نظر یک پیروزی تمام عیار است.

جریان تکفیری و رسانه های بیگانه

بیانات رهبر معظم انقلاب در سالروز میلاد پیامبر اعظم "ص" پیرامون وحدت شیعه و سنی و هشدار به جریان های تکفیری در خطوط خبری  شبکه های ماهواره ای و رسانه های بیگانه فارسی زبان بصورت جهت دار و مدیریت شده مورد بازتاب و پوشش قرار گرفته است.

موضوعی که در خطوط خبری- تحلیلی شبکه های ماهواره ای مورد توجه قرار گرفته است؛ مسئله جریان تکفیری گری است که در اینجا نیز سخنان رهبری بصورت جهت دار و ناقص انعکاس داده می شود و تلاش این شبکه ها این است که بیشتر وجه تحلیلی خود را بر خط خبری بپوشانند. شبکه های ماهواره ای و بخصوص شبکه بی بی سی می کوشند در رفع اتهام از کشورهای غربی، وابستگی جریان های تکفیری به غرب را کمرنگ نمایند و به این منظور حتی رهبران و بزرگان جمهوری اسلامی را به تقویت تفکر تکفیری متهم می کنند.

فضا سازی علیه ایران در باره توافق ژنو

موضوع آغاز اجرای توافق اولیه و شش ماهه ژنو بین ایران و گروه پنج به علاوه یک ، درکانون توجه رسانه های بیگانه فارسی زبان قرارگرفته است .

برمبنای فضاسازی این رسانه ها برخی مولفه ها و ابهامات موجود احتمال شکننده بودن توافق هسته ای ژنو و اجرای نادرست آن را افزایش داده است . دراین فضای تبلیغی رسانه های بیگانه همچنان تلاش می کنند با تاکید بر برخی شبهه افکنی های رسانه ای عزم نظام جمهوری اسلامی ایران را برای اجرای دقیق مفاد توافقنامه متزلزل و غیرقابل اعتماد جلوه دهند .

 از این رو بلندگوهای تبلیغی بیگانه در راستای سناریوی القاء نگرانی درقبال سیاست هسته ای کشورمان فضای حاکم بر اجرای توافق نامه را مایوس کننده ترسیم می کنند و مدعی اند رویکرد دیپلماتیک محور تهران برای حل مناقشه هسته ای خود با غرب نوعی فریب بوده و برمبنای تاکتیک خرید زمان ایران همچنان به دنبال ساخت سلاح اتمی است !

      Share on Google+ 15 انتهای خبر :: کد خبر : 1357578398004589621



موضوع مطلب : واکنش نتانیاهو به سخنان روحانی

کد خبر : 1358353111184352112      تاریخ : شنبه 05 بهمن 1392 8:51حزب منحله مشارکت,سعید شریعتی,فصلنامه بخارا,داریوش شایگان,حسین حجازی مدیرکل حراست وزارت علوم ,اندیشکده استراتفور ,عقاید وهابی,سراج‌الدین میردامادی

یواشکی روزنامه‌ها

دردسرهای ورود یک دستگاه آمبولانس به کشور

شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.

کیهان: استارت زودهنگام کارگزاران و مشارکت برای انتخابات مجلس 94

روزنامه کیهان نوشت: عضو حزب منحله مشارکت گفت: موضع جریان متبوع وی ائتلاف حداکثری با مطالبات حداقلی است.

سعید شریعتی در مصاحبه با سایت شبکه ایران گفت: در حال حاضر باید رویکرد ائتلاف حداکثری با مطالبات حداقلی در انتخابات ریاست جمهوری اعمال شود، گسترده تر شود. همان طور که در 24 خرداد می گفتیم باید مطالباتمان را کنترل و زمانبندی کرده و بر مدار و محور یک شعار که همان آشتی ملی و وحدت ملی است حرکت کنیم. امروز هم باید بر موفقیت دولت روحانی تاکید کنیم. به دلیل اینکه هر تفرقه ای هزینه بردار است.

شریعتی در ادامه به بحث هایی مبنی بر عبور از روحانی اشاره کرد و گفت: ایشان هیچ وقت لیدر جریان حامی اش نبوده و خودش هم چنین ادعایی ندارد. در ضمن باید بر این نکته تاکید کرد که اغلب حامیان روحانی خیلی قبل تر از روحانی پیش تر رفته بودند و مطالباتشان جلوتر از روحانی است، اما در 24 خرداد بر اساس عقلانیت حاکم بر جریان اصلاحات آگاهانه و برای به دست آوردن پیروزی به این نتیجه رسیدند که عقب بنشینند و پرچم را به دست روحانی دهند. به همین دلیل تا اطلاع ثانوی بحث عبور از روحانی مطرح نخواهد بود چرا که وجدان جمعی و عقلانیت سیاسی موجود در جبهه حامیان دولت روحانی افزایش سطح مطالبات و بالا بردن توقعات در جامعه را در درون خود اصلاح خواهد کرد مگر اینکه خود دکتر روحانی از مواضع و تعهدات خود عقب تر برود که به طور خود به خودی عبور از روحانی اتفاق خواهد افتاد.

شریعتی درباره بحث هایی مبنی بر مطرح شدن سر لیستی ناطق نوری و عارف گفت: این دو بزرگوار مورد احترام هستند و خوشبختانه واقعیت این است که ناطق نوری طی 8 سال قرابتی با جریان اصلاحات پیدا کرده است، در واقع باید گفت طی این سال ها نیروهای با هویت و اصیل کشور با هم ارتباط وثیق تری پیدا کردند و در این میان آقای ناطق نوری یکی از چهره های اثرگذار ملی ماست.وی همچنین در مصاحبه با سایت تدبیر درباره تدارک اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس گفته است: تا آنجا که من مطلعم گروه های اصلاح طلب مانند کارگزاران و مشارکت مشغول فعالیت اند و تلاش می کنند یک ارزیابی دقیقی از اتفاق های سیاسی، شرایط دو سال آینده کشور و مسیری که منتهی به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی می شود، داشته باشند.

از سوی دیگر رضا خاتمی در مصاحبه با روزنامه آرمان، گفت: در انتخابات ریاست جمهوری 92 کاندیدای نخست ما آقای هاشمی و آقای خاتمی بودند و ما مجبور شدیم از اینها عبور کنیم. می شد دعوا راه انداخت و همه چیز را بر هم زد[!] اما فایده ای برای کشور نداشت و سبب زیان کشور می شد. این عقلانیت و خردورزی که چند بار اشاره کردم همین است که شما همیشه نمی توانید دنبال بهترین ها بروید. وی ادامه می دهد:  من نمی خواهم وارد مصادیق شوم اما اصلاح طلبان به این استراتژی بسیار مهم رسیدند که نخست، باید منسجم باشند، دوم اینکه به حداقل ها در این مسیر قناعت کنند و سوم اینکه با نیروهایی که در جریان اصلاح طلبی نیستند اما دلسوز کشور هستند، همکاری داشته باشند. شما تردید نکنید نقشی که آقای ناطق نوری در انتخابات خرداد 92 داشت کمتر از نقش خیلی چهره های اصلاح طلب دیگر نبود و آقای ناطق هم با همین هدف فعالیت می کرد بنابراین در انتخابات آینده بعید نیست اصولگرایان میانه و اصلاح طلبان به یک لیست واحد برسند.

خیالبافی بی بخاران در «بخارا»...!

کیهان آورده است: مجله بخارا که چندی قبل با چاپ شعری از حجاب، نماد عفاف و حجاب را به سخره گرفته بود این بار با چاپ مقاله ای از داریوش شایگان از سردبیران فصلنامه «ایران نامه» (ارگان اشرف پهلوی) چاپ خارج در آخرین شماره فصلنامه بخارا با عنوان «سفر من در قرن پانزدهم میلادی» به دفاع از ارتداد پرداخت.

داریوش شایگان در این مقاله آورده است: «تصور کنید اگر با آگاهی امروز به قرن پانزدهم باز می گشتیم، چه می شد؟ شاید در گذر از سطوح فرهنگی گوناگون، به جرم بت پرستی و الحاد، نفی و طرد و تکفیرشان نمی کردیم، بلکه خود را با پیام پنهانشان هم نوا می ساختیم و به سخنانشان گوش جان می سپردیم.»

شایگان در ادامه این مقاله پایبندی به دین و هویت اسلامی- ایرانی را امری متعلق به جهان قدیم و کهنه می داند که برای رسیدن به «هویت مدرن» باید از قید دین و رسوبات باستانی خلاص شد. وی می نویسد:« انسان شرقی بدون جذب سراسر تاریخ پنج قرن اخیر [پس از رنسانس]، که خود تجسم آن است، بدون فراگیری هویت مدرن که با رسوبات باستانی او سر سازگاری ندارد، هرگز انسان زمان خود نخواهد شد.»تئوریسین بنیاد فرح پهلوی در ادامه جدیدترین نظریه پردازی های خود تکلیف انسان شرقی را نیز برای «رهایی از دین» و «مدرن شدن» مشخص کرده و ادامه می دهد: «تکلیف او خلاف تکلیف انسان غربی است. او باید خود را از تعبیر بازمانده جهان مندرس خلاص سازد و زمینه را برای فهم این گسستی که پیامدهایش را در ناخودآگاه خود بر دوش می کشد، آماده کند.»

شایگان «دین»، «سنت» و «هویت تاریخی» را موانع مدرن شدن فرض می کند و غرب را به دلیل دریدن این پرده ها می ستاید: «این پرده برای انسان غربی دیر زمانی است که دریده شده، برای انسان شرقی هنوز به کلی پس نرفته است.»

شایگان پس از فروپاشی رژیم طاغوت و تغییر سیاست های آمریکا در ایران، با حلقه شاگردانش مانند رامین جهانبگلو به ترویج گفتمان های سکولار و «هویت زدا»  روی آوردند تا جایی که روابط مخفی شایگان و رامین جهانبگلو با سفارتخانه های اروپایی- آمریکایی در تهران واکنش های منفی ای حتی در محافل روشنفکری برانگیخت و «فرج سرکوهی» (سردبیر سابق ماهنامه آدینه و از تحلیلگران فعلی رادیو فردا) در دهه 1370 در مقاله ای به انتقاد از این روابط مخفی پرداخت.

وی چند سال سردبیر فصلنامه «ایران نامه»  ارگان مطبوعاتی «بنیاد مطالعات ایران» (به ریاست اشرف پهلوی) در واشنگتن را عهده دار بود و با نشریات اصلاح طلبان در داخل کشور از جمله ماهنامه بخارا  همکاری نزدیکی داشت.

فعالیت های داریوش شایگان در دوران حاکمیت حزب کارگزاران اوج گرفت تا جایی که وی به همراه جمعی از همفکرانش نشر «فرزان روز» را راه انداخت و جایزه ناشر برگزیده را از مهاجرانی دریافت کرد.

شایگان در ماجرای محاکمه غلامحسین کرباسچی به دفاع و قهرمان سازی از شهردار وقت تهران پرداخت و او را بزرگترین شهردار خاورمیانه نامید. به گفته برخی کارشناسان ریشه دفاع شایگان از کرباسچی، روابط پنهان این عامل ضدانقلاب و سلطنت طلب با شهرداری تهران و در اختیار گرفتن انحصار بخشی از پروژه های اقتصادی بود.

گفتنی است در سالهای موسوم به اصلاحات در جلد 8 مجموعه کتاب های تاریخی «نیمه پنهان»  دفتر پژوهش های موسسه کیهان به کارنامه و زندگی نامه داریوش شایگان پرداخته شده است.

خبر کیهان درست بود وزیر علوم صداقت نداشت

کیهان نوشت: انتشار حکم برکناری مدیرکل حراست وزارت علوم، بار دیگر بی صداقتی فرجی دانا را به اثبات رساند.

کیهان و برخی رسانه ها روز سه شنبه از  برکناری سید حسین حجازی مدیرکل حراست وزارت علوم توسط فرجی دانا خبر داده و خاطرنشان کرده بودند که این اقدام به خاطر مخالفت حجازی با به کارگماری فتنه گران صورت گرفته است اما روز چهارشنبه فرجی دانا در مصاحبه با «خانه ملت» شایعه برکناری رئیس حراست را رد کرد و گفت خبر رسانه ها کذب محض و شایعه است.

او همچنین گفته بود: هیچ تغییری در ریاست مرکز حراست این وزارتخانه اتفاق نیفتاده است. با این وجود روز پنجشنبه حکم وزیر علوم برای تصدی ریاست حراست از سوی داریوش سلیمی منتشر شد که نشان می داد فرجی دانا برای چندمین بار بی صداقتی به خرج داده و دروغ گفته است.

وی در مجلس و در جریان اخذ رأی اعتماد نیز خود را منزه از فتنه گران جلوه داد و وعده کرد که فتنه گران را به کار نگیرد. اما پس از حسن ظن نمایندگان مجلس و کسب رأی اعتماد آنان، عناصر فتنه گر را در سطوح معاونین وزارت (نظیر توفیقی و...) به کار گماشت براساس اعلام وزارت اطلاعات، برخی از این انتصاب ها با وجود مخالفت وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

فرجی دانا همچنین بالغ بر 23 رئیس دانشگاه و پژوهشگاه را برکنار کرده و اغلب از جریان حامی فتنه بر این مناصب گماشته است.

وی هم یک کارت زرد تذکر از مجلس گرفته و مورد  اعتراض شدید نمایندگان اصولگراست. گفته می شود کسانی چون «ف-ر» عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم که صلاحیت وی در انتخابات مجلس نهم و شورای شهرچهارم تهران رد شده و دارای پیوند با برخی سران فتنه است، در فهرست انتصاب های فرجی دانا قرار دارند.

اندیشکده استراتفور: لغو دعوت از ایران اشتباه بزرگ آمریکا

کیهان در ادامه آورده است: روابط آمریکا و ایران به همان اندازه که با اجرای توافق هسته ای ژنو پیشرفت کرد، با لغو دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو2 افول کرد.

اندیشکده استراتفور با انتشار تحلیل فوق یادآور شد: لغو دعوت دبیر کل سازمان ملل از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو- 2  نشانه تداوم توجه آمریکا به خواسته های ریاض و اسرائیل در عین ادامه گفت وگو با ایران است و مذاکرات آینده را دشوارتر می کند.

دبیر کل سازمان ملل در واقع با دعوت از ایران تلاش کرد روابط با ایران را بازسازی کند اما به دستور آمریکا این دعوت پس گرفته شد. آمریکا مایل است با وجود توافق ژنو محدودیت ها علیه ایران در جای خود باقی بماند.

این تحلیل می افزاید: «با وجودی که واشنگتن گفت وگوهای خود را با تهران ادامه داده است اما چشم و گوش خود را کاملاً به روی خواسته های بازیگران منطقه ای مانند اسرائیل و عربستان سعودی نبسته است. دولت ایران به لغو دعوت بان کی مون به شدت واکنش نشان می دهد به خصوص اینکه مقامات ایران می بایست افکار عمومی را که نمی خواهند تابع و تسلیم فشارهای غرب به نظر بیایند، سامان دهند.

ترویج وهابیت در پستوها

کیهان نوشت: ترویج عقاید وهابی و ضد شیعی به بهانه آموزش حفظ قرآن در یکی از شهرهای مازندران، موجب اعتراض شد.

آقای «ز» در این جلسات، عقایدی مانند توسل، شفاعت، دعا، زیارت و عزاداری برای امام حسین(ع) را زیر سؤال می برد و آن را مخالف قرآن جلوه می دهد. او همچنین منکر امام زمان(عج) شده و ادعا کرده که هر کس خود یک امام زمان است(!).

وی همچنین در حالی که خرافات مورد نظر خود را با تعصب ترویج می کند، اندیشه های بزرگانی چون علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی را قابل نقد و رد خوانده است. وی همچنین مسائل ضد دین علیه حجاب و رعایت حریم خانواده مطرح کرده است.

گفتنی است طرفداران عقاید وهابیت براساس توصیه اکیدی که به آنان شده است، به شدت از مناظره با صاحبنظران و حتی اعلام آشکار عقاید انحرافی خود در میان مردم منع شده اند و در همان حال به آنان سفارش شده است، در محافل خصوصی و بیرون از دید و توجه افراد آگاه به ترویج این عقیده ساخت انگلیس بپردازند.

دیپلمات آمریکایی: بان کی مون در ژنو 2 به نیابت از ما بهانه جویی کرد

کیهان در پایان آورده است: سفیر سابق آمریکا در سازمان  ناتو اذعان کرد عدم حضور ایران در نشست ژنو 2،  این نشست را پیشاپیش دچار بدشانسی کرد.

رابرت هانتر در وبسایت لوبلاگ نوشت: نشست ژنو 2 از همان ابتدا به خاطر حذف نام ایران با بداقبالی مواجه شد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، از ایران برای شرکت در این نشست دعوت کرد. این دعوت، با توجه به موقعیت و نقش ایران در منطقه و در قبال سوریه، اقدامی منطقی و لازم به نظر می رسید اما پس از آن، بان کی مون دعوت خود از ایران را پس گرفت.

علت- یا، به تعبیر برخی، بهانه - او برای پس گرفتن این دعوت، این بوده که جمهوری اسلامی به مولفه ای اساسی که پیش شرط مذاکرات نشست ژنو2 تلقی می شود، قائل نیست، و آن، کناره گیری بشار اسد از قدرت است. به عنوان لازمه انجام مذاکرات برای پایان دادن به تنش در سوریه.

وی می نویسد: گزارش ها مبتنی بر آن است که فشار بر دبیر کل سازمان ملل برای پس گرفتن دعوت ایران، عمدتا از سوی بریتانیا و ایالات متحده اعمال شده است.

عده ای از تحلیلگران سیاسی معتقدند که سبب اصلی موضعی که دولت اوباما در این خصوص اتخاذ کرده، در نظر گرفتن عاملی دیگر است؟ مذاکرات موازی پیرامون برنامه هسته ای ایران.

این مذاکرات تا همین جا هم با گرفتاری و چالش مواجه بوده است و در میان مهمترین چالش های آن، مخالفت اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس با توافق موقت با ایران بود و مخالفت بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا با عدم اعمال تحریم های تازه و شدیدتر علیه ایران.

هانتر معتقد است: بیم آن می رود که پس گرفته شدن دعوت شرکت ایران در نشست ژنو 2 اثری منفی در ایران بگذارد و آنها را از رفتار «شیطان بزرگ» بیشتر به خشم آورد. اما مضمون این تناقض نما، عمیق تر از آن است که به نظر می رسد. باراک اوباما در راهبردش در قبال خاورمیانه، رویاروی دشواری های بزرگ است.

خراسان: دستور دولت برای پرداخت هزار میلیارد به مباشرین ذخیره سازی کالا

روزنامه خراسان نوشت: پس از آنکه مصوبه دولت سابق مبنی بر تکلیف سازمان هدفمندسازی یارانه ها نسبت به پرداخت مبلغ هزار میلیارد ریال به منظور تامین ضرر و زیان مباشرین طرح ذخیره سازی کالا به دلیل مغایرت با برخی قوانین، متوقف ماند، دولت یازدهم اخیرا با صدور مصوبه ای که توسط معاون اول رییس جمهور به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده، ضمن اصلاح این مصوبه، دستورات لازم را برای پرداخت این مبلغ فراهم کرده است.

دردسرهای ورود یک دستگاه آمبولانس به کشور

خراسان در خاتمه آورده است: بنابر بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی که بر اساس درخواست تعدادی از خیرین صورت گرفته، مشخص شده در حالی که ورود و ترخیص یک آمبولانس اهدایی از سوی خیرین خارج کشور به یکی از بخش های بهداشتی و درمانی اقدام پیچیده و سخت اداری محسوب نمی شود، اما به علت اشتباهات تعدادی از دستگاههای اجرایی و نامه نگاری های نادرست آنها برای دریافت مجوزهای مربوطه، این دستگاه آمبولانس مدتهاست اجازه ترخیص پیدا نکرده است.

جام جم: روایت کدخدایی از رد صلاحیت هاشمی

روزنامه جام جم به نقل از تسنیم نوشت: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی پیشین شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی شناسنامه در مورد موضوع بررسی صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات 92 و ردصلاحیت او گفت: وقتی دیدیم اجمالا رای لازم وجود ندارد، من با برخی از آقایان که می دانستم با او ارتباط دارند تماس گرفتم و گفتم اگر می شود ایشان خودشان انصراف دهند تا مشکلی هم ایجاد نشود. این افراد هم گفتند بعید است هاشمی این کار را انجام دهند، اما بازهم با او صحبت کردند و در نهایت گفتند که ایشان انصراف نمی دهند.

وی افزود: وقتی این موضوع در شورای نگهبان مطرح شد، رای گیری نهایی صورت گرفت و او رای نداشت. بازهم در این مرحله برخی از آقایان اعضای شورای نگهبان جلسه ای داشتند و گفتند اگر می شود قبل از اعلام رسمی نظر شورا، این موضوع به اطلاع ایشان برسد. مساله به بنده واگذار شد، یکی این که با آقای لاریجانی (رئیس مجلس) صحبت کردم و گفتم اگر می شود شما این مساله را منتقل کنید.

یکی هم جناب آقای روحانی بودند که دعوتشان کردم که وضع خودشان را به ایشان اعلام کردیم و هم خواهش کردیم موضوع را با آقای هاشمی در میان بگذارند. او هم گفت اگر می شود در این مورد تجدیدنظری داشته باشید که ما گفتیم امکان این کار وجود ندارد و خواهش کردیم که این پیام را به آقای هاشمی برسانند.

کدخدایی ادامه داد: فردای آن روز آقای لاریجانی به دیدار آقای جنتی آمد و گفت به صورت حضوری با آقای هاشمی صحبت کرده و ایشان حاضر به انصراف نیست. روحانی هم به من گفت من هم صحبت کرده ام و آقای هاشمی این موضوع را قبول نکرده اند که در نهایت ما این موضوع را به صورت رسمی اعلام کردیم.

 

 

      Share on Google+ انتهای خبر :: کد خبر : 1358353111184352112



موضوع مطلب : دردسرهای ورود یک دستگاه آمبولانس به کشور

کد خبر : 1357920975073702362      تاریخ : جمعه 04 بهمن 1392 23:19طلا,کالیفرنیا

برگی از تاریخ

در کالیفرنیا طلا کشف شد

166 سال پیش در روز 24 ژانویه سال 1848 میلادی یک نجار به نام جیمز مارشال هنگامی که در زمین های یوهان اوگستوس سوتر ، اهل کشور سوئیس در سرزمین کالیفرنیا مشغول مرمت یک آسیاب آبی بود ، قطعات طلا که با سنگ ها آمیخته شده بودند را کشف کرد.

به گزارش جام جم آنلاین، یوهان سوتر ، کاپیتان سابق گارد سوئیس شارل دهم ، پادشاه فرانسه پس از مهاجرت به قاره جدید سرزمینی به وسعت 900 کیلومترمربع را در دره ساکرامنتو در فاصله ای نه چندان دور از سان فرانسیسکو کنونی تصاحب کرد و آن را «سوئیس جدید» نام نهاد و در میان آن قلعه ای به نام سوترز فورت را برای محافظت خود از حملات سرخپوستان بنا کرد.

در آن دوره ، کالیفرنیا هنوز بخشی از مکزیک محسوب می شد. یک ماه پس از روزی که طلا در زمین های سوتر کشف شد ، مکزیک در خاتمه یک جنگ سریع پیمان صلح گوادالوپه هیدالگو را با ایالات متحده امضا کرد.

براساس این پیمان مکزیک ناگزیر شد کالیفرنیا و نیز تمام سرزمین هایی که در شمال ( رودخانه ) ریوگرانده واقع شده بودند را در ازای دریافت مبلغ 15 میلیون دلار به همسایه قدرتمند خود واگذار کند.

در ماه دسامبر سال 1848 میلادی جیمز پولک ، رئیس جمهور آمریکا رسما وجود طلا در کالیفرنیا را تایید کرد. درپی تایید کشف طلا در کالیفرنیا خیل انبوه جویندگان طلا و ماجراجویان به سوی کالیفرنیا به راه افتاد.

تب کشف طلا موجب شد حتی از قاره های دیگر افراد زیادی به آمریکا آمده و سراسر این سرزمین وسیع را با گاری های چادری پیموده تا خود را به این سرزمین طلاخیز برسانند.برخی دیگر قاره آمریکا را با کشتی دور زده و از طریق تنگه ماژلان راه کالیفرنیا را در پیش گرفتند.

کالیفرنیا در آن زمان هنوز فاقد تشکیلات اداری بود. زمین و طلا به اولین شخصی که به آن دست می یافت ، تعلق پیدا می کرد.

شهرهای چادری که فقط چند بنای چوبی داشتند در سراسر دره ساکرامنتو گسترش یافتند.

یک سال بعد از تایید کشف طلا جمعیت کالیفرنیا به 90000 نفر رسید.مکزیکی ها و سرخپوستان که تعدادشان به ترتیب 20000 و 10000 نفر بود در اقلیت قرار گرفتند.

در سال 1849 میلادی کالیفرنیا رسما به عنوان یک ایالت با حقوق کامل به ایالات متحده منضم شد.این آغاز رونق ایالت کالیفرنیا بود که امروز ثروتمندترین ایالت آمریکا محسوب می شود.

تب کشف طلا سیل جویندگان ثروت و ماجراجویان را به این سرزمین سرازیر کرد ، هزاران نفر در راه کشف طلا جان خود را از دست دادند ، مکزیکی ها و به ویژه سرخپوستان قتل عام شده و بازماندگانشان از این سرزمین رانده شدند.

طلایی که از سرزمین کالیفرنیا به دست آمد به خون انسان ها آغشته بود.بهرام افتخاری. 

      Share on Google+ انتهای خبر :: کد خبر : 1357920975073702362



موضوع مطلب : برگی از تاریخ:
در کالیفرنیا طلا کشف شد

سریال «ما فرشته نیستیم» نوروزی شد

تاریخ انتشار: 5 بهمن 1392 ساعت 00:09 | شماره خبر: 1357965614037437695

سریال «ما فرشته نیستیم» که قرار است نوروز 93 ازشبکه تهران پخش شود، دیروز در تهران کلید خورد،


 

این سریال را فلورا سام کارگردانی می‌کند و تهیه‌کنندگی آن به‌عهده مجید اوجی است.

اوجی درباره این سریال به جام‌جم گفت: داستان این سریال درباره چهار زندانی است که با هزار زحمت از زندان مرخصی می‌گیرند تا در تعطیلات نوروز پیش خانواده‌های خود باشند، اما در طول تعطیلات برای آنها ماجراهایی به‌وجود می‌آید.

اوجی با ذکر این نکته که موضوع ما فرشته نیستیم کمدی است، درباره شخصیت‌های این سریال توضیح داد: محمدرضا شریفی‌نیا که نامش در سریال منصور است به‌همراه خواهرش، پری که نقش او را گوهر خیراندیش بازی می‌کند، دو نفر از این زندانی‌ها هستند. علی صادقی هم نقش سعید را بازی می‌کند که او هم زندانی است که در ایام عید به‌مرخصی می‌آید. نقش زندانی چهارم را هم برزو ارجمند بازی می‌کند که نامش در سریال مجید است. ملیکا شریفی‌نیا و غلامحسین لطفی هم از دیگر بازیگرانی هستند که در این سریال بازی می‌کنند.

تهیه‌کننده ما فرشته نیستیم درباره دیگر شخصیت‌های این سریال گفت: نادر سلیمانی و داریوش موفق هم در این سریال بازی دارند که نقش آدم‌هایی را بازی می‌کنند که با ایجاد اتفاقاتی باعث می‌شوند این چهار زندانی در کنار هم قرار گیرند و اتفاقاتی را شکل دهند.

اوجی افزود: این زندانیان خانواده هم دارند که داستان آنها هم در سریال بازگو می‌شود، اما هنوز بازیگرانی که قرار است این نقش‌ها را اجرا کنند، انتخاب نشده‌اند.

این تهیه‌کننده با اشاره به این نکته که فیلمنامه سریال را آرش برهانی نوشته است، گفت: فیلمنامه در 13 قسمت نوشته شده و این روزها در مرحله بازنویسی است.

فلورا سام که سریال «باغ سرهنگ» به کارگردانی او درحال پخش از شبکه تهران است و تاکنون سریال‌هایی مانند بی‌قرار، راز و نیاز و راز پنهان را نوشته و کارگردانی کرده است،‌ برای اولین بار فیلمنامه‌ای را که شخص دیگری آن را نوشته مقابل دوربین برده است.

اوجی درباره لوکیشن‌های سریال ما فرشته نیستیم، گفت: داستان سریال از زندان آغاز می‌شود، قسمت اول در زندان اتفاق می‌افتد، اما بعد از آن ماجراها در خارج از زندان و شهر تهران اتفاق می‌افتد البته در این میان گاهی هم دوربین به زندان می‌رود و ماجراهای کوتاهی را در آنجا دنبال می‌کند.

این تهیه‌کننده با اشاره به این نکته که تصویربرداری تا شب عید ادامه خواهد داشت، یادآور شد: از دیشب و با آماده‌شدن اولین تصاویر، تدوین سریال آغاز شده تا ما فرشته نیستیم برای پخش در شب عید آماده شود.

از دیگر عوامل سازنده این سریال می‌توان به مدیر تصویربرداری: محسن فلاحی، صدابردار: محمد علیزاده، طراحان گریم: احسان رناسی و شیوا پاک‌نیت، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مسعود حقی، طراح صحنه و لباس: حدیث حسنوند و مدیر تولید: عباس دقاقی.

سریال‌های نوروزی شبکه‌های دیگر

شبکه یک برای نوروز 93 سریال پایتخت 3 را دردست تولید دارد. این سریال را سیروس مقدم کارگردانی می‌کند و الهام غفوری تهیه‌کنندگی آن را به‌عهده دارد. محسن تنابنده، علیرضا خمسه، ریما رامین‌فر، احمد مهرانفر و مهران احمدی بازیگران اصلی این سریال هستند. داستان سریال پایتخت 3 در شمال کشور و باعروسی ارسطو آغاز می‌شود و در ادامه ماجراها به تهران و ترکیه کشیده می‌شود.

شبکه دو سریال «خوب بد زشت» را برای پخش نوروزی در نظر گرفته است. این سریال را منوچهر هادی کارگردانی می‌‌کند و علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده آن است. امین حیایی، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری، سوسن پرور، سیروس همتی، حسین محب‌اهری و شهین تسلیمی بازیگران این سریال هستند. منوچهر هادی پیش از این سریال خداحافظ بچه را کارگردانی کرده بود که ماه رمضان دو سال پیش از شبکه سه پخش شد.

شبکه سه هم سریال نوروزی خود را به سعید آقاخانی سپرده است. او سریال «روزهای بد، در» را به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و مهران مهام کارگردانی می‌کند. هومن برق‌نورد، مریم امیرجلالی، بیژن بنفشه‌خواه و محمدرضا شیرخانلو در این سریال که فیلمنامه آن را برزو نیک‌نژاد نوشته است، نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. نیک‌نژاد فیلمنامه دودکش را نوشته بود که ماه رمضان امسال از شبکه یک پخش شد.

 




موضوع مطلب : سریال «ما فرشته نیستیم» نوروزی شد
شنبه 92 بهمن 5 :: 8:53 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1358365754473534300      تاریخ : شنبه 05 بهمن 1392 8:02فضای مجازی

متهم پس از انتشار تصاویر خصوصی استادش، متواری شد

فرار دختر انتقامجو از کشور

دختر جوانی که به قصد انتقامگیری از استادش، تصاویر خصوصی اعضای خانواده او را همراه مطالب تهدیدآمیز در فضای مجازی منتشر کرده بود، تحت تعقیب پلیس فتای غرب استان تهران قرار گرفت.

به گزارش جام جم، چند روز پیش مردی با حضور در شعبه هشتم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار، از انتشار عکس های خانوادگی اش در فضای مجازی خبر داد.

شاکی با معرفی خود به عنوان مترجم زبان، افزود: از طریق یکی از دوستانم مطلع شدم تصاویر خصوصی اعضای خانواده ام در فضای مجازی منتشر شده که با بررسی موضوع متوجه شدم علاوه بر انتشار تصاویر، مطالبی غیرواقعی و تهدیدآمیز به من نسبت داده شده و حتی من یک فرد کلاهبردار معرفی شده ام و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی برای خانواده ام شده و موقعیت کاری ام را نیز به خطر انداخته است.

با شروع تحقیقات و به دستور مهدی سلیمانی، دادیار پرونده، ماموران ردپای زن جوانی را در این ارتباط به دست آوردند و در ادامه اطلاع یافتند این زن به یکی از کشور های آسیایی رفته است.

با مشخص شدن هویت متهم اینترنتی و در ادامه تحقیقات از شاکی معلوم شد متهم فراری پیش از این شاگردش بوده و مدتی پیش در پی اختلاف هایی، مانع از حضور او سر کلاس شده و دختر جوان نیز وی را تهدید کرده و از آن زمان، دیگر خبری از او نداشته و گمان نمی برده وی به قصد انتقامگیری، دست به چنین کاری بزند.

بنابراین گزارش، جستجوی ویژه پلیس برای دستگیری متهم فراری ادامه دارد.

      Share on Google+ انتهای خبر :: کد خبر : 1358365754473534300



موضوع مطلب : فرار دختر انتقامجو از کشور

کد خبر : 1353494189428280935      تاریخ : سه شنبه 01 بهمن 1392 9:04

صالحی:

برخی از مفاد توافق ژنو زیرمجموعه پروتکل الحاقی است

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به توافق نامه ژنو و روند اجرای آن، درباره نقدهایی هم که در این زمینه می‌شود گفت: برخی از نقدها که انجام شده وارد است و باید حواسمان باشد که کمتر اشتباه کنیم. اگر نقدها در جهت اصلاح امور باشد حتماً مثبت است.برخی از مفادی که در توافق ژنو آمده است زیرمجموعه پروتکل الحاقی است.

علی اکبر صالحی که شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما شرکت کرده بود ابراز امیدواری کرد: کلنگ ساخت این نیروگاه سال آینده به زمین زده شود.

وی گفت: بر اساس برنامه، هر دو سال ساخت یک نیروگاه هسته ای جدید را در کشور آغاز می کنیم.

صالحی افزود: توافقی را زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی برای ساخت نیروگاه های هسته ای به ظرفیت 4 هزار مگاوات با روسها  امضاء کردیم که اکنون در پی احیاء این توافقنامه هستیم .

رئیس سازمان  انرژی اتمی گفت : اکنون شتاب کمیتی نداریم و در پی افزایش کیفیت سانتریفیوژها هستیم که تعداد کمتری از این ماشینها از رده خارج شود.

وی افزود: موضوع اکتشاف به ویژه اکتشافات هوایی با قوت انجام می شود.

معاون رئیس جمهور گفت: در سال 2003 توانایی غنی سازی به وسیله لیزر و سانتریفیوژ را بدست آوردیم اما داوطلبانه غنی سازی به روش لیزر را کنار گذاشتیم و تجهیزات آن را جمع کردیم .

صالحی افزود: 19 بهمن دور بعدی گفتگوها با آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ادامه همکاری ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه در مذاکرات اخیر، سانتریفیوژ جدیدی را به آژانس انرژی اتمی اعلام کردیم گفت: این سانتریفیوژ 15 برابر سانتریفیوژهای نسل پیش از آن ظرفیت غنی سازی دارد.

وی گفت: تحقیق و توسعه شفاف ترین بخش توافق نامه ژنو است و اکنون سانتریفیوژ جدید ما شناسنامه دار شده است.

صالحی افزود: روی همه سانتریفیوژهای نسل جدید بر اساس توافقنامه ژنو می توانیم کار کنیم اما در تولید از آنها استفاده نمی کنیم.

وی افزود: در نطنز گروههای مختلف سانتریفیوژها آزمایش می شود .

معاون رئیس جمهور گفت: در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5  تا کنون دست برتر با ایران بوده است به همین علت صهیونیست ها بسیار از این توافق نامه نگران و ناراحت هستند.

وی افزود : همه نقض عهد و خوی استکباری دشمنانمان را دیده ایم و اکنون جای متفرق شدن نیست و باید همگی متحد شویم زیرا دشمن در پی اختلاف ماست.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بر اساس توافق نامه، جمهوری اسلامی ایران 6 ماه تولید اورانیوم 20 درصد را متوقف می کند.

وی افزود: این فرآیند با برداشتن اتصال دو آبشار سانتریفیوژ در نطنز و چهار آبشار در فردو است که این کار انجام شده است.

صالحی با بیان اینکه در توافق نامه ژنو آمده است که ایران سوخت به  رآکتور آب سنگین اراک تزریق نکند گفت: این رآکتور آماده نیست که بخواهیم به آن سوخت تزریق کنیم و اکنون از 150 مجتمع سوختی 11 مجتمع آن را ساخته ایم.

وی افزود: 20 درصد کار ساختمانی و تجهیزاتی آب سنگین اراک باقی مانده و خودداری از انتقال سوخت به این رآکتور به این معنا نیست که این رآکتور کار می کرده است و اکنون از کار ایستاده باشد .

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در اراک دو کارخانه بزرگ تولید آب سنگین و رآکتور 40 مگاواتی وجود دارد که کارخانه آب سنگین به کار خود ادامه می دهد اما ساخت رآکتور و راه اندازی آن حدود سه سال زمان می برد.

وی گفت: چیزی را در این شش ماه از دست نمی دهیم.

صالحی افزود: در توافق نامه پذیرفته ایم پمپ های اصلی مدار اولیه و اتاق کنترل را نصب نکنیم که البته زمان نصب این تجهیزات نیز در رآکتور آب سنگین اراک نیست.

وی گفت : در توافق نامه مقرر شد نیمی از حدود 200 کیلوگرم اورانیوم  20 درصد غنی شده ما به اکسید اورانیوم تبدیل و نیم دیگر رقیق شود.

معاون رئیس جمهور گفت : از امروز 100 کیلوگرم از uf6  20 درصد را در نطنز به حدود 400 کیلوگرم اورانیوم 5 درصد و 100 کیلوگرم باقیمانده را به اکسید اورانیوم برای استفاده در صفحه های سوختی تبدیل می کنیم.

صالحی افزود: بازرسان آژانس ابتدا می خواستند کوره های تولید قرص سوخت را مهر و موم کنند که با ممانعت ما  مقرر شد برای کنترل این کوره ها دوربین نصب کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تاکنون ماهانه 10 کیلوگرم اورانیوم  20 درصد در فردو و 5 کیلوگرم از این اورانیوم در نطنز غنی سازی می شد و در کل شش زنجیره به تولید اورانیوم 20 درصد اختصاص داشت در حالی که 9 هزار سانتریفیوژ داریم که اورانیوم 5 درصد تولید می کند .

معاون رئیس جمهور افزود : با تبدیل صد کیلوگرم از اورانیوم 20 درصد غنی شده به اکسید اورانیوم و در نظر گرفتن 220 کیلوگرم اورانیومی که قبلا برای صفحات سوختی تولید شده است برای چهار سال سوخت 20 درصد ذخیره کرده ایم. انباشت بیش از این مقدار نیز بی معنی است .

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: برای تولید یک کیلوگرم اورانیوم 5 درصد غنی شده 10 کیلو اورانیوم طبیعی و برای تولید یک کیلوگرم  اورانیوم 20 درصد 10 کیلوگرم  اورانیوم 5 درصد نیاز است که تولید  بیش از حد اورانیوم 20 درصد  ذخایر ما را کاهش می دهد .


وی درباره  12 آبشار سانتریفیوژی که در فردو کار نمی کند گفت: این بر اساس تصمیمات درست دولت گذشته بوده که به این آبشارها گاز تزریق نشده است.

صالحی گفت: هزار سانتریفیوژ نسل دوم نیز در نطنز نصب شده که تا کنون به آنها گاز تزریق نشده است.

وی تاکید کرد : سانتریفیوژهایی که اورانیوم 20 درصد غنی شده تولید می کردند از کار نمی ایستند و اورانیوم  5 درصد تولید می کنند.

صالحی گفت: مراحل باز فرآوری اورانیوم را بین سالهای 2000 تا 2002 انجام دادیم و در سال 2003 میلادی نیز آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که دیگر نیازی به بازفرآوری نداریم .

وی درباره  بازفرآوری سوخت گفت: این به معنای جدا سازی پلوتونیوم  239  از سوخت استفاده شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت : حدود 10 سال طول می کشد که بخواهیم پلوتونیوم 239 را از سوخت رآکتورآب سنگین اراک استحصال کنیم و این درحالی است که  این پلوتونیوم مناسب ساخت سلاح نیست.

وی گفت : برای ساخت سلاح دست کم به 9 کیلوگرم پلوتونیوم نیاز است که فقط حدود یک الی دو کیلوگرم پلوتونیوم از سوخت رآکتور آب سنگین اراک استحصال می شود .


صالحی گفت : رآکتور آب سنگین اراک را برای کارهای تحقیقاتی می خواهیم نه بازفرآوری سوخت آن.

وی افزود : این سرو صدایی که غربی ها راه انداخته اند از نظر فنی بی پایه و اساس است و حاضریم  با کارشناسان آنها در رسانه ها این موضوع را برای افکار عمومی روشن کنیم .

معاون رئیس جمهور  گفت : در سوخت مصرف شده پلوتونیوم 240 نیز وجود دارد که مزاحم پلوتونیوم  239 و سمی است.

وی افزود : جداسازی پلوتونیوم  239 در فضایی مانند نطنز امکان پذیر نیست و محفظه های خاص و پیچیده ای می خواهد .


صالحی تاکید کرد : البته از حق بازفرآوری و هیچ یک از حقوق هسته ای مان  عدول نکرده ایم.


وی گفت : اگر به اورانیوم بیش از 5 درصد غنی شده نیاز داشته باشیم آنها باید به ما بدهند و اگر ندهند خودمان می سازیم.


صالحی گفت : توان غنی سازی اورانیوم را در هر سطحی داریم.


رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر این که در صورت انجام ندادن تعهدات از طرف غربی ها در چند ساعت به غنی سازی 20 درصد بازی می گردیم، گفت: برخی از نقدها که انجام شده وارد است و باید حواسمان باشد که کمتر اشتباه کنیم. اگر نقدها در جهت اصلاح امور باشد حتماً مثبت است.

وی تصریح کرد که برخی از مفادی که در توافق ژنو آمده است زیرمجموعه پروتکل الحاقی است. فرق است بین بازدید و بازرسی و بازرسان آژانس تنها بازدید می کنند.

صالحی از گروه مذاکره کننده تشکر کرد و ابراز داشت که با موافقت رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی توانست تعداد کارشناسان خود را در تیم مذاکره کننده افزایش دهد و همین تیم فنی توانست یک سانتریفیوژ جدید را به عنوان حق تحقیق و توسعه اضافه کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود؛ بر اساس حق تحقیق و توسعه ایران روی همه سانتریفیوژهای جدید می تواند کار کند اما برای تولید نمی تواند از آنها استفاده کند اما آنها را می تواند تست کند.

      Share on Google+ انتهای خبر :: کد خبر : 1353494189428280935



موضوع مطلب : برخی از مفاد توافق ژنو زیرمجموعه پروتکل الحاقی است

کد خبر : 1353467294217201673      تاریخ : سه شنبه 01 بهمن 1392 8:28ژنو 2,بان کی مون,سوریه,اجلاس

اجلاس ژنو 2 بدون ایران

فشارهای آمریکا بان کی مون را منصرف کرد

فشارهای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی کارساز شد و تنها یکروز پس از دعوت رسمی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، وی دعوت خود را از ایران برای حضور در اجلاس ژنو 2 پس گرفت.

از همان هنگام که بان کی مون دعوت رسمی خود را اعلام کرد تلاش های زیادی صورت گرفت تا او از تصمیم خود صرف نظر کند. آمریکا نخستین کشوری بود که اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران ایران باید ژنو 1 را که در آن شرکت هم نکرده بود بپذیرد و تن به قطعنامه آن بدهد و آن را امضا کند.

گروه های تروریستی مستقر در سوریه هم از همان هنگام که متوجه شدند از ایران برای شرکت در اجلاس ژنو دعوت شده است دست به کار شدند و تهدید کردند که اگر ایران برای حل بحران سوریه نق آفرینی کند و در اجلاس ژنو 2 حضور داشته باشد از شرکت در این اجلاس منصرف خواهند شد.

همه این عوامل دست به دست هم دادند تا بان کی مون از دعوت خود صرف نظر کندف در حالی که جمهوری اسلامی ایران ایران اعلام نکرده بود که در این اجلاس شرکت نمی کند، حتی از این دعوت استقبال هم کرده بود، اما پیش شرط هایی که آمریکایی ها و کشورهایی همچون انگلیس و فرانسه و در کنار آنها عربستان سعودی برای ایران اتخاذ کرده بودند باعث شد مقامات کشورمان اعلان کنند در اجلاس ژنو بدون پیش شرط حاضر خواهند شد.

پیش شرط آمریکایی ها و تروریست ها و جنایت کارانی که به خاطر حمایت های کاخ سفید در سوریه به قتل و غارت مشغول هستند، پذیرش تصمیماتی بود که در اجلاس ژنو یک گرفته شده بود که ایران اصلا در این اجلاس حضور نداشت.

مقامات کشورمان هم با این استدلال که زمانی که جمهوری اسلامی ایران در اجلاس «ژنو یک» شرکت نکرده بود چگونه می تواند تصمیمات آن را بپذیرد، پاسخ زیاده خواهی های آمریکا را دادند.

این تصمیم بان کی مون باز هم نشان داد که سازمان ملل متحد که باید یک سازمان مستقل و به دور از تاثیر پذیری از کشورهایی همچون آمریکا باشد ثابت کرد که استقلال ندارد.


 دبیرکل سازمان ملل متحد حتی پیش از این بیانیه با «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا درباره دعوت از ایران به ژنو 2 گفت وگو کرده بود.

خبر پس گرفتن دعوت از ایران را سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد و گفت: بان کی مون به دلیل اظهارات علنی اخیر مقامات ایرانی ناامید شده و دعوت از این کشور برای شرکت در ژنو 2 را پس می گیرد.

وی گفت: اظهارات عمومی ایران با گفت وگوهای دوجانبه با دبیرکل سازگار نیست و ژنو بدون حضور ایران برگزار خواهد شد.

در حالی که هیچ امیدی به موفقیت اجلاس ژنو 2 نمی رفت، با این اقدام، کوچکترین امید برای راه حل سیاسی بحران سوریه با عدم حضور ایران در اجلاس ژنو 2 از بین رفت.

اکنون نزدیک به 3 سال است که آمریکا با حمایت از تروریست های مستقر در سوریه ر پی براندازی دولت قانونی دمشق است اما این کشور به خاطر وفاداری مردم و ارتش توانسته است در برابر همه توطئه ها مقاومت کند.

تأثیر و نقش حمایت های روسیه و جمهوری اسلامی ایران از سوریه یکی از عواملی است که باعث شده است کشورهای غربی از سرنگونی اسد عاجز باشند.

عربستان، ترکیه، قطر و... چند کشور منطقه هستند که کمک های شایان و علنی به معارضان تروریست و جنایتکار مستقر در سوریه انجام داده اند اما نتیجه مطلوب را دریافت نکرده اند.

اکنون و پس از گذشت نزدیک به 3 سال از بحران سوریه، مقامات ترکیه ظاهراً پی به اشتباه خود برده اند و در سیاست های خود در قبال سوریه تغییر جهت داده اند.

آمریکا و معارضان جنایتکار اصرار دارند در روند سیاسی سوریه اسد، نقشی نداشته باشد و در انتخابات آینده این کشور به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری هم مطرح نشود. این اصرار نگرانی شدید و جدی آنها را به خاطر احتمال زیاد انتخاب دوباره بشار اسد به عنوان رئیس جمهور این کشور ثابت می کند. اگر چنین نیست بشار اسد نیز به عنان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری می تواند شانس خود را امتحان کند.

از سوی دیگر ثابت می شود که دغدغه آمریکا و غرب در سوریه دموکراسی نیست تنها برکناری بشار اسد است که در منطقه به عنوان خط مقدم مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و آل سعود قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است که راه حل بحران سوریه تنها از طریق دیپلماسی میسر است و باید آینده سیاسی این کشور را به مردم سوریه سپرد.

محمد صفری-جام جم آنلاین

      Share on Google+ انتهای خبر :: کد خبر : 1353467294217201673



موضوع مطلب : فشارهای آمریکا بان کی مون را منصرف کرد
سه شنبه 92 بهمن 1 :: 9:34 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1352613559905672912      تاریخ : دوشنبه 30 دی 1392 16:29شیعه کشی, توافق ژنو,مشایی,احمدی‌نژاد

 

اعتراف بزرگ اوباما درباره ایران

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفت وگو با با نشریه نیویورکربا اعتراف به دشمنی تاریخی آمریکا با ملت ایران گفت: یکی از اجزای ضروری دیپلماسی به رسمیت شناختن علنی حقایق تاریخی است مانند نقش امریکا در براندازی محمد مصدق.

رئیس جمهور آمریکا می گوید که ممکن است مذاکرات هسته ای براساس برخی از محاسبات استراتژیک جواب ندهد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه بیان داشت: از نظر تاریخی نه تنها اعضای کنگره بلکه مردم آمریکا نیز نسبت به ایران خصومت و دشمنی و بدگمانی دارند.

اوباما گفت: فکر نمی کنم تحریم های جدید به میز من برسد، چراکه اگر برسد، آن را وتو می کنم.

وی می افزاید: باوجود انکه ممکن است تمام مشکل حل نشود،  اگر ما ایران را ترغیب به حضوری مسئولانه کنیم، با تعادل و موزانه ای بین کشورهای سنی خلیج فارس و ایران مواجه خواهیم شد که در آن رقابت و ظن وجود دارد نه جنگ نیابتی و رو در رو.

تذکر به احمدی نژاد درباره جلسات اقتصادی مشایی

دبیرکل جمعیت ایثارگران درباره جزئیات آخرین دیدارش با احمدی نژاد که در زمینه فساد سه هزار میلیاردی صورت گرفت، یادآور شد: وی در بدو امر، تلاش کرد که همه را متهم کند. اصلا می خواست بگوید من یک موجودی هستم که مظلوم واقع شدم و همه کمر بسته اند که من نباشم، من گفتم این حرفها چیست شما می زنید؟ نظام بانکی دست شماست، شما باید این را درست کنید، دست کسی دیگر نیست، گفت بانک های خصوصی، گفتم مدیر عامل بانک های خصوصی را هم شما می توانید تعیین کنید.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: به احمدی نژاد گفتم شما می دانید که آقای مشایی با مدیر عامل بانک ها جلسه خصوصی دارد و به صورت منظم بدون اطلاع رئیس کل بانک مرکزی جلسه داشته و آنجا تصمیماتی گرفته اند؟ او این موضوع را نفی نکرد. گفتم این مشکلات در دستگاه اجرایی دارد اتفاق می افتد و شما باید اینها را جمع کنید.

وی خاطرنشان کرد: احمدی نژاد در مورد اختلاس می خواست بگوید من اختیار ندارم؛ می خواست بگوید دولت من پاک ترین دولت است و تلاش کرد بگوید در دستگاه ما هیچ فسادی نیست و من نمونه های نقض آن را آوردم.

دبیرکل جمعیت ایثارگران درباره آینده  سیاسی احمدی نژاد گفت: نه احمدی نژاد و نه فتنه و یا هر جریانی که از گفتمان انقلاب اسلامی فاصله گرفت نمی توانند در معرض رای مردم قرار گیرند؛ بنده این را بر اساس معیارهای مصرح در قانون اسای عرض می کنم.

حسین فدایی  در گفت و گو با فارس افزود: اگر اینها خودشان را بازسازی و توبه نکنند، به خاطر رفتار ناشایست، در بین مردم جایگاهی ندارند، حالا هر کاری هم بخواهند بکنند؛ اقبالی پیدا نخواهند کرد. بالاخره خود آقای احمدی نژاد گفت من از مشایی جدانشدنی هستم،

 تحلیل اجرای توافق ژنو

رادیو فردا در گزارشی با تحلیل اجرای توافق ژنو گفت:در این مسیر باید طرفین در کنار انجام اقداماتی که در برنامه اقدام مشترک آمده گفتگو برای دستیابی به یک توافق جامع و نهایی رانیز پیش ببرند. توافقی که ایران از ابتدای آغاز دور تازه مذاکرات آن را نتیجه برد برد برای هر دو سو خوانده است. اینکه برنامه هسته ای ایران به صورت صلح امیز ادامه یابد جامعه بین المللی از این موضوع اطمینان حاصل کند و در نتیجه تحریم های بین المللی علیه ایران نیز رفع شوند.

یوسی مکلبرگ استاد روابط بین الملل  دانشگاه رویجنت انگلیس در گفت و گو با رادیو فردا این توافق را مثبت ارزیابی می کند و می گوید: این که ایران و گروه پنج به علاوه یک مشغول گفتگو شده اند و آن را ادامه می دهند به معنی این است که فرصتی وجود دارد تا رابطه و نحوه مواجه بین ایران و بخش بزرگی از دنیا تغییر کند. اگرچه این فرصت درباره برنامه هسته ای پیش آمده اما می تواند فراتر از آن نیز برود.

درخواست سرکرده داعش برای شیعه کشی

سرکرده گروه داعش از گروه های تروریستی خواست که اختلافات و جنگ با یکدیگر را کنار بگذارند و بر جنگ با شیعیان متمرکز شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش (دولت اسلامی در عراق و شام) در سخنانی از گروه های مسلح سوریه خواست که با یکدیگر صلح کنند و بر جنگ با شیعیان متمرکز شوند.

وی از این گروه ها خواست که اختلافات خود را با یکدیگر کنار بگذارند. ابوبکر البغدادی در ادامه خطاب به آمریکا گفت: جنگ نیابتی در شام چیزی را عاید شما نخواهد کرد.

      Share on Google+ 10 انتهای خبر :: کد خبر : 1352613559905672912



موضوع مطلب : اعتراف بزرگ اوباما درباره ایران

کد خبر : 1352751353452058556      تاریخ : دوشنبه 30 دی 1392 18:30مخالفان سوری,لاوروف

وزیرخارجه روسیه:

موضع ائتلاف مخالفان سوری تعجب برانگیز است

وزیرخارجه روسیه امروز در اظهاراتی با ابراز شگفتی از موضع ائتلاف به اصطلاح ملی مخالفان سوری در تعلیق مشارکت در کنفرانس ژنو 2، اظهار داشت: با توجه به اینکه موضوع سوریه بر ثبات کل منطقه تاثیر گذار است، حضور ایران در حل سیاسی بحران این کشور مهم است.

به گزارش راشا تودی، سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با همتای نروژی خود، با استقبال از دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه، اظهار داشت: اگر ایران در نشست افتتاحیه کنفرانس در روز 22 ژانویه حضور نداشته باشد، این کنفرانس از مسیر صحیح خارج خواهد شد.

وزیرخارجه روسیه تاکید کرد: با توجه به اینکه موضوع سوریه بر ثبات کل منطقه تاثیر گذار است، حضور ایران در حل سیاسی بحران این کشور مهم است.

وی افزود: طرفهایی که خواهان عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 هستند با حل عادلانه بحران سوریه مخالفت دارند.

لاوروف با اشاره به اینکه ائتلاف مخالفان سوری از ابتدای بحران سوریه شروطی را برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 مطرح می کردند، افزود: دستور کار اصلی کنفرانس ژنو 2 باید مبارزه با گروههای تروریستی در سوریه باشد.

وی با اشاره به مواضع برخی کشورها درباره اینکه ایران حامی دولت سوریه (یکی از طرفهای بحران سوریه) است، افزود: البته برخی دیگر از کشورها به این کنفرانس دعوت شده اند که به طور مستقیم از گروههای مسلح مخالف از جمله گروههای افراطی حمایت می کنند، البته دولت سوریه اعلام کرده که بر سر میز مذاکره با این طرفها نیز حاضر خواهد شد.

لاوروف همچنین از موضع ائتلاف به اصلاح ملی سوریه درباره تعلیق مشارکت در کنفرانس ژنو 2 ابراز شگفتی کرد.(مهر)

      Share on Google+ انتهای خبر :: کد خبر : 1352751353452058556



موضوع مطلب : موضع ائتلاف مخالفان سوری تعجب برانگیز است
<   <<   6   7   8   9   >