سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان

کد خبر : 1450772408792370277      تاریخ : پنج شنبه 21 فروردین 1393 9:14

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌هیا صبح پنجشنبه

برای انصراف یارانه از مردم تقاضا کنید نه تهدید

روزنامه‌های صبح امروز ایران در سرمقاله‌های خود به مهمترین مسائل روز کشور و جهان پرداخته‌اند از جمله «برای انصراف یارانه از مردم تقاضا کنید نه تهدید»،«کتاب مقدس اصلاحات»،«مژده‌ای برای بدون بیمه‌ها»،«ضرورت اجرای کامل هدفمندی»،«می‌توانست بهتر بچرخد!»،«اجرای فاز دوم هدفمندی؛ نیازمند عزم ملی»،«ای کاش مجلس چنین می‌کرد»،«دستاوردهای هسته‌ای و اعتماد به نفس ملی»و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.

خراسان:برای انصراف یارانه از مردم تقاضا کنید نه تهدید

«برای انصراف یارانه از مردم تقاضا کنید نه تهدید»عنوان سرمقاله روزنامه خراسان به قلم کورش شجاعی است که در آن می خوانید؛آنچه این روزها فراوان از زبان اقشار مختلف مردم شنیده می شود این است که یارانه ندهید اما قیمت ها را به زمان قبل از هدفمندی برگردانید. این خواست اکثریت مردم اولاً از تورم و گرانی های افسار گسیخته که فشار فراوانی بر زندگی و معیشت توده های مردم وارد آورده و ثانیاً از اجرای بد، نامناسب و نه چندان دوراندیشانه یک طرح مفید و لازم که باید خیلی پیشتر از این ها برای اجرای آن برنامه ریزی اصولی می شد حکایت می کند. اما واقعیت این است که نه برای دولت چنین امکانی متصور است و نه در عالم واقع احتمال چنین چیزی وجود دارد که قیمت ها به قبل از هدفمندی برگردد. البته نیازی به آگاهی دقیق از علم اقتصاد نیست که دانسته شود چنین انتظاری گرچه به حق است اما کاملاً دور از دسترس و ناشدنی است خصوصاً با شرایط منطقه ای، جهانی، تحریم های ظالمانه، بیش از دو برابر شدن نرخ ارز و وضعیت اقتصادی کشور و دیگر واقعیت های موجود.

این واقعیت نیز غیرقابل انکار است که برخی سوء مدیریت های گذشته و سوء تدبیرها و همچنین میزان درآمدها و بودجه کشور چنین امکانی را برای دولت به وجود نیاورده است که بتواند همین میزان اندک یارانه را به تمامی افراد کشور پرداخت کند. گر چه اکثریت قریب به اتفاق مردم (درست یا نادرست) یارانه را به دلایل گوناگون حق قطعی خود می دانند اما اگر دولت همین یارانه اندک را که البته اگر ضربدر جمعیت 75 میلیونی کنیم مبلغ بسیار قابل توجهی می شود (سالیانه نزدیک به 41 هزار میلیارد تومان) با هر سختی که شده به مردم بدهد در قبال این کار غیرکارشناسانه و غیرمبتنی بر علم اقتصاد، پروژه های زیرساختی، سازندگی، طرح های عظیم نفتی و گازی و پتروشیمی، پروژه های عمرانی و بیمارستان ها همچنان معطل بودجه می ماند و پر واضح است تعطیل ماندن پروژه های عمرانی علاوه بر هدر دادن میلیاردها تومان سرمایه مردم و بیت المال سد محکمی است برای پیشرفت و توسعه و آبادانی کشور و در کنار این مسئله معلوم است که با میزان درآمدها و دارایی های دولت اگر این مبلغ صرف پرداخت یارانه به همه مردم شود مردم همچنان باید تقریباً همه هزینه سنگین دارو و درمان خود را از جیب بپردازند و با وجود این که بیمه هستند و پول های گزافی به بیمه ها می پردازند و مسلم است که شکاف طبقاتی همچنان عمیق تر و غیرقابل تحمل تر خواهد شد و ظلم و اجحاف بیشتری به هموطنان عزیزی که زیر خط فقر زندگی می کنند، زنان سرپرست خانوار و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تحمیل می شود.

تأثیر یارانه در زندگی مردم

اما در عین حال این واقعیت نیز روشن تر از روز است که همین یارانه اندک چه گره هایی که از زندگی بسیاری از مردم باز نمی کند البته مسلم است که باید اجاره نشین باشی و دریافت کننده حقوق اندک کارگری و کارمندی و یا جزو کسبه جزء باشی (آنان که شغلی ندارند که حساب جداگانه ای باید برای آنان باز کرد) تا بفهمی همین کمتر از 50 هزار تومان یارانه چه گره هایی که از زندگی باز نمی کند و چه خانواده هایی که در طول ماه از این و آن قرض می کنند و بسیاری از شب ها با شکم گرسنه سر به بالین می گذارند و فرزندانشان آرزوهای فراوانی حتی برای داشتن یک غذا و لباس مناسب به دل دارند و متأسفانه شرایط سخت اقتصادی و معیشتی زندگی را برای این تعداد از هموطنانمان بسی مشکل و حتی رنج آور کرده است و هر وجدان سالمی می داند که این نوع زندگی حقِ این مردم عزیز نیست. بگذریم از این که همان عده ای که سرپناهی دارند و حقوقی دریافت می کنند نیز با وجود این هزینه های گزاف زندگی خصوصاً اگر دختر و پسر دانشگاهی یا دم بختی داشته باشند هر ماه منتظر ریختن همین میزان اندک یارانه به حساب هایشان هستند. گر چه باید انصاف دهیم که این مشکلات اقتصادی نه تنها در بی همتی ها و ندانم کاری ها و سیاست های نادرست رژیم طاغوت ریشه دارد بلکه اگر دولت های پس از انقلاب نیز بر اساس برنامه های توسعه و چشم انداز کشور را اداره می کردند و سیاست های اقتصادی دانش بنیان و توسعه محور، ترسیم و طبق قانون و درست اجرا می شد و سخن و نقد دلسوزان و اندیشمندان جدی گرفته می شد و برای برطرف کردن نقاط ضعف همت جدی مصروف می شد و سیاست ها با تغییر آدم ها و مدیران تغییر نمی کرد و اقتصاد بر اساس سیستم روشمند و پویا پیگیری می شد و تحریم های ظالمانه و فشارهای سیاسی و اقتصادیِ جهانی و دشمنیِ بدخواهان خصوصاً آمریکا وجود نداشت قطعاً بسیاری از مشکلات امروز گریبانگیر مردم نبود.

اما به هر صورت امروز علیرغم این واقعیت انکارناپذیر که سطح زندگی عموم مردم به طور نسبی از گذشته بسیار بالاتر آمده و هموطنان زیادی از امکانات قابل قبول و رفاه نسبی برخوردارند و عده قابل توجهی نیز ضمن برخورداری از رفاه کامل ثروت ها و سرمایه های فراوانی دارند ولی عده زیادی از هموطنانمان نیز به شدت درگیر مسائل اقتصادی و معیشتی هستند و این انتظار به حقی است که تک تک مردم این سرزمین پهناور، زرخیز و ثروتمند و برخوردار از منابع سرشار گاز و نفت و معادن و... زندگی و وضعیت اقتصادی و معیشت قابل قبولی داشته باشند و آحاد مردم لااقل به حداقل های یک زندگی آبرومندانه با کار و تلاش دسترسی پیدا کنند که امیدواریم این خواست به حق با قانونگذاری های دقیق بر اساس سند چشم انداز 1404 و مبتنی بر برنامه های توسعه در آینده ای نه چندان دور محقق شود و دیگر شاهد زندگی این تعداد از هموطنانمان در خط فقر و زیر خط فقر و چشم انتظار کمک های کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای خیریه نباشیم و این ثروت های فراوان کشور بر اساس عدالت و به حکم وجدان و انسانیت عادلانه بین مردم توزیع شود و باب توزیع فقر برای همیشه بسته شود و قدر مسلم لازمه تحقق چنین خواست به حقی قانونگذاری دقیق برای پیشرفت و توسعه، ایجاد اشتغال، رونق تولید و بازار کسب و کار، کار و تلاش فراوان آحاد مردم، استفاده بهینه از منابع طبیعی، جلوگیری از خام فروشی، مدیریت جهادی و همچنین بریدن دست رانت خواران و مفسدان اقتصادی و بدهکاران بزرگ بانکی از حلقوم بیت المال و سرمایه های مردمی و هر چه صادقانه تر و شفاف تر سخن گفتن با مردم و بیان واقعیت ها و ایجاد همت و عزم ملی در کنار قطع پاداش های چند صد میلیونی و حقوق های چند ده میلیونی به برخی مدیران و حتی برخی کارمندان و کنترل و نظارت دقیق بر قیمت ها و اجرای برنامه ها بر اساس سند چشم انداز است.

چرا هدفمندی؟

اما یارانه تقریباً نقل تمامی محافل سیاسی و اقتصادی و حرف های مردم شده است. یارانه ای که بسیاری از شخصیت ها، مسئولان، مجلسیان، دولتیان و حتی برخی مراجع به صراحت از نگرفتن آن توسط مردمی که نیاز ندارند سخن می گویند. این در حالی است که بخشی از حرف های مردم علاوه بر آنچه که در ابتدای مقاله ذکر شد این است که چرا از اول شروع به یارانه دادن کردند که امروز این همه خصوصاً دولتمردان برای انصراف برخی از مردم و دست رد به سینه زدن یارانه سخن می گویند. اولاً انصاف این است که نظام سوبسید دادن به برخی کالاها خصوصاً حامل های انرژی اقتصاد کشور را به سمت قهقرا و شاید ورشکستگی واقعی سوق می داد چرا که واقعی نبودن قیمت حامل های انرژی علاوه بر این که مصرف بی رویه و غیربهینه حامل های انرژی را آنچنان شدت بخشیده بود که علاوه بر این که همه تولید بنزین کشور به مصرف داخلی با این خودروهای نمونه پرمصرف و غیراستاندارد می رسید سالانه میلیون ها دلار صرف خرید بنزین از خارج کشور می شد (که البته حالا هم به خاطر شرایطی که پیش آمده بی نیاز از واردات بنزین نیستیم).

و مسلم است که این مصرف بی رویه و افسار گسیخته حاصلی جز سوزاندن ثروت ملی از یک طرف و همچنین عقب افتادن پروژه های زیربنایی از طرف دیگر و آلوده کردن محیط زیست نداشته و ندارد. به خاطر اختلاف قیمت حامل های انرژی در داخل کشور با فوب خلیج فارس و خصوصاً کشورهای منطقه، قاچاق سوخت و قاچاق این سرمایه های ملی معضل دیگری بود که به شدت اقتصاد کشور را آزار می داد (البته با شرایط پیش آمده متأسفانه قاچاق سوخت هم همچنان ادامه دارد).

نکته دیگر این که دولت یارانه غیرنقدی به فرآورده هایی از جمله بنزین را از جیب همه مردم برمی داشت از جمله کسانی که در طول عمر خود هیچگاه خودرو نداشته اند در حالی که استفاده آن تنها به جیب دارندگان خودرو می رفت با این تفاصیل عدل و انصاف و عقل حکم می کرد مثل همه دنیا یارانه ها «هدفمند» شود تا هم عدالت رعایت شود هم جلوی هدر رفت سرمایه ها و هم قاچاق سوخت گرفته شود گر چه به دلایلی از جمله افزایش نرخ ارز تأثیر آن اقدام لازم و ضروری سهمیه بندی بنزین و هدفمندسازی یارانه ها روز به روز کمتر شد اما به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی این دو امر مهم برای توسعه عدالت و پیشرفت کشور و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های میهن لازم و ضروری بود با این حال اکثر مردم و خصوصاً کارشناسان نیک می دانند و بر این باورند که شیوه های اجرایی این دو طرح بزرگ و وعده های داده شده به مردم چندان دوراندیشانه و صحیح نبوده است.

به هر صورت آنچه امروز از مجموعه نظر کارشناسان و اظهارنظرهای دولتمردان فهمیده می شود این است که به خاطر تمامی شرایط موجود از قرار معلوم شرایط پرداخت یارانه به همه مردم وجود ندارد و بر اساس مسائل پیش گفته به احتمال قوی قریب به یقین شاید ضرر پرداخت یارانه به تمامی مردم برای کشور بسیار بیشتر از نفع احتمالی آن باشد. بر این اساس گویا چاره ای جز عدم پرداخت یارانه به برخی از اقشار جامعه، پیش روی دولت نباشد اما در اجرای این طرح و حذف عده ای از پرداخت یارانه باید دولت کاملاً دقت نظر داشته باشد (بگذریم از مشکلات عدیده ای که ظرف همین یکی دو روز اخیر گریبان مردم را برای ثبت نام دریافت یارانه گرفته است).

بسیاری از پردرآمدها و حتی صاحبان ثروت های کلان یارانه را حق خود می دانند

به هر صورت اکثر قریب به اتفاق مردم حتی آنان که از امکانات رفاهی بسیار خوب و درآمدهای هنگفت برخوردارند بنا به دلایلی گرفتن یارانه را حق خود می دانند که در این مقال، مجال پرداختن به بررسی درستی یا نادرستی آن نیست اما حتماً شما مخاطبان گرامی مانند بنده کسانی را می شناسید که با برخورداری از درآمدهایی که به راحتی کفاف زندگی آنان را می دهد و حتی برخی افرادی که ثروت های کلان دارند یارانه را حق خود می دانند و دریافت می کنند به عنوان مثال نگارنده کسی را می شناسد که نه تنها برای خود خودروی خارجی 230 میلیونی و برای همسرش خودروی 140 میلیونی خریده بلکه برای 3 فرزندش نیز خودروهای گران قیمت خارجی تهیه کرده است و این شخص علاوه بر ارث پدری که نصیبش شده حقوق خوبی نیز از محل کارش دریافت می کند و از محل سپرده ای که در بانک گذاشته نیز ماهی 25 میلیون تومان سود دریافت می کند اما یارانه نیز می گیرد. حرف برخی از این افراد این است که اگر ما با کار و تلاش و ارث پدری و موقعیت شغلی خوب و شانس های اقتصادی که آورده ایم درآمد و ثروت حلال و کلانی داریم گناه که نکرده ایم و می خواهیم این یارانه را خودمان بگیریم و به دیگران کمک کنیم. (فعلاً به درستی یا نادرستی این حرف نمی پردازیم)

عده ای هم می گویند جلوی فسادها و اختلاس ها را بگیرید نیازی به حذف یارانه برخی از مردم نیست. عده ای هم می گویند این یارانه هایی که می دهید حتی کفاف قبض هایی که تا این حد گران شده را نمی دهد چه برسد به این که گرهی از مشکلات اقتصادی ما باز کند. عده ای هم می گویند حالا که قیمت ها را گران کرده اید یارانه را باید پرداخت کنید و عده ای...

اما با تمام این اوصاف گویا شرایط بودجه و درآمدهای کشور در حال حاضر و نیاز کشور به سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها و پروژه های عمرانی و سلامت و درمان مردم و... و همچنین مجموعه شرایط کشور و تحریم ها و شاید عدالت، راهی جز پرداخت نکردن یارانه به عده ای از هموطنان برای دولت باقی نگذاشته است.

تقاضا به جای تهدید

اما نکته اساسی این است که هیچ کس حق ندارد و نباید به خود اجازه دهد با مردم خدای ناکرده به زبان زور و تهدید و یا منت گذاری سخن بگوید تهدید مردم به جریمه و سرکشی به حساب های بانکی و دارایی هایشان و... کار شایسته ای نیست خصوصاً این که برخی آنقدر بد برای ترغیب برخی از مردم به نگرفتن یارانه حرف می زنند یا تبلیغ می کنند که گویی گرفتن یارانه «سرطان زا»ست. هر چند ممکن است پرداخت یکسان یارانه به همه اقشار مردم خود به توموری بدخیم در اقتصاد کشور تبدیل شود. بر این اساس به نظر می رسد تنها راه منطقی، دوراندیشانه و محترمانه این است که دولتمردان و کارشناسان با زبان علمی، منطقی و مبتنی بر آمار و واقعیت های محسوس با مردم سخن بگویند تا عده بیشتری از مردم با طیب خاطر به خاطر پیشرفت کشور، همراهی و کمک به خانوارها و هموطنان کم درآمد و همراهی با دولت منتخب خود از دریافت یارانه صرف نظر کنند. در این راستا به نظر می رسد از ارزش و جایگاه مسئولان و دولتمردان هیچ چیزی کاسته نمی شود اگر پس از بیان اقناعی، حتی از اقشاری از مردم که نگرفتن این یارانه خللی در زندگی شان ایجاد نمی کند خواهش و تقاضا کنند که از دریافت یارانه صرف نظر کنند. چنین تقاضایی از سر حرمت گذاری به مردم هم جایگاه دولتمردان را در دل مردم افزایش می دهد و هم هموطنان بیشتری را حتی برخی از کسانی که یارانه ها گرهی از مشکلاتشان را باز می کند به نگرفتن یارانه ترغیب می کند. مردمی که جان خود و فرزندانشان را برای مانایی استقلال و عزت ایران اسلامی تقدیم کردند و در همه شرایط مردانه پای انقلاب و آرمان های امام و رهبری و پیشرفت و توسعه کشور ایستادند و خواهند ایستاد در این برهه نیز اگر مسئولان درست عمل کنند و در ازای انصراف برخی از مردم از دریافت یارانه این پول ها را صرف عمران و آبادانی کشور، تأمین اجتماعی و کمک به بیماران و افراد کم درآمد کنند همراه و یاور دولتمردان خود خواهند بود.

کیهان:می توانست بهتر بچرخد!

«می توانست بهتر بچرخد!» عنوان یادداشت روز روزنامه کیهان به قلم حسین شمسیان است که در می خوانید؛از مدتی قبل که موضوع ثبت نام مجدد برای گرفتن یا اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی آغاز شد، پرسش و ابهامات فراوانی، در ذهن مردم شکل گرفت. گرچه این مباحث از زمان تدوین و تصویب قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود، اما هرچه به زمان عملیاتی شدن قانون مذکور نزدیک تر شدیم، گفتگو درباره این موضوع بالاتر گرفت و به تبع آن شایعات و اخبار نادرست در جامعه افزون شد.

تردیدی نیست که شکل گیری اقتصادی سالم و رفع معضلات و مشکلاتی همچون تورم، بیکاری و... نیازمند عزم ملی و همکاری آحاد مردم است و انصراف متمولین و کسانی که نیازی به یارانه ندارند، می تواند گامی در همراهی با دولت در این زمینه قلمداد شود، اما چگونگی اجرای این قانون و نیز اطلاع رسانی شفاف و بدور از حاشیه حداقل حق و نیاز مردم در این شرایط است. امری که متأسفانه و به هر دلیلی رخ نداده و در نتیجه ایجاد تردید و نگرانی در جامعه را سبب شده است. با اینکه از روز گذشته، مرحله جدید ثبت نام هدفمندی آغاز شده است اما معتقدیم هنوز هم برای رفع ابهامات و ادای توضیحات ضروری و حفظ کرامت مردم دیر نیست و این امر می تواند سبب بازسازی اعتماد عمومی گردد. برخی از ابهامات و اشکالاتی که در جامعه در این خصوص مطرح است عبارتند از:

1- از مهمترین ابهامات و اشکالات این مرحله، لزوم محاسبه درآمد همه افراد خانوار و اعلام آن می باشد که معلوم نیست مبنای قانونی و فقهی آن چیست؟! قانون مدنی به صراحت تأمین معاش و پرداخت نفقه را از تکالیف مرد خانواده دانسته و این تکلیف را از روی دوش زن و فرزندان برداشته است. به لحاظ شرعی نیز درآمد زن، جزء دارایی های شخصی وی بوده و کسی نمی تواند وی را ملزم و مجبور به خرج کردن آن در خانواده بنماید. موضوع وقتی جدی تر و تأمل برانگیزتر می شود که می بینیم درآمد فرزندان خانواده هم باید جزء درآمد کل محاسبه گردد! این درحالی است که فرزندان یک خانواده، منطقاً مسئول تأمین هزینه های خانوار نبوده و مساعدت آنها از سر نگاه عاطفی و روابط متعالی انسانی و اسلامی است نه از سر تکلیف. اشتغال آنان نیز پیش از ازدواج و تشکیل خانواده، آغاز حرکت برای پس انداز و تشکیل زندگی است. از این روی محاسبه درآمد آنان بعنوان یکی از منابع تأمین هزینه های خانواده، نه منصفانه است و نه منطقی و البته نه منطبق بر قانون و شرع.

2- القاء و ایجاد حس بی اعتمادی و نگران کردن مردم از «سرک کشیدن» به زندگی خصوصی آنها، امر دیگری است که این روزها شاهد آن هستیم. اظهارات صریح برخی مقامات دولتی مبنی بر اینکه برای «راستی آزمایی» ثبت نام ها، حساب های بانکی مردم کنترل می شود، افزون بر اینکه توهین به مردم تلقی می شود، دخالت آشکار و ورود غیرقانونی به حریم خصوصی آنهاست و خلاف موازین قانونی. متأسفانه مقامات اجرایی در این خصوص سخنان متناقضی به زبان آورده اند! از یک سو معاون وزیر اقتصاد صراحتاً از سرک کشیدن به حساب های مردم سخن می گوید و از دیگر سو معاون رئیس جمهور این موضوع را نفی می کند! و در این آشفته بازار، این اعتماد مردم به دولت است که خدشه دار می شود و احساس می کنند هرچه بگویند ممکن است علیه خودشان به کار گرفته شود! این معضل از آنجا ناشی می شود که اولاً دولت هیچ حد و خطی را معلوم نکرده که مبنای پرداخت یا عدم پرداخت یارانه باشد و ثانیاً هیچ سیستم و نظام منسجم و مشخصی هم ندارد که براساس آن بتواند درآمد افراد را تشخیص بدهد. در چنین شرایطی چاره ای جز خوداظهاری نیست امری که اساس آن بر اعتماد استوار است نه سرک کشیدن در زندگی مردم!

3- تبلیغات گسترده رسانه ای، بخصوص در سیمای جمهوری اسلامی که به دیالوگ سریال های نوروزی هم رسید، در حالی مردم را دائما به چشم پوشی از یارانه دعوت می کند که ابعاد اقتصادی سال جدید روشن نبوده و معلوم نیست در سال جدید با چه وضعیتی به لحاظ تورم و افزایش قیمت ها روبه رو خواهیم بود. گرچه مقامات دولتی کرارا از کنترل و حتی کاهش تورم و قیمت ها سخن گفته و می گویند، اما واقعیت آنست که در اغلب کالاها و خدمات شاهد افزایش نگران کننده قیمت ها هستیم. بر این افزایش قیمت ها، افزایش 20 تا 25 درصدی بهای آب، برق و گاز را نیز باید بیفزاییم. درکنار همه این موارد، نرخ آتی بنزین را باید در نظر گرفت که به نظر می رسد اعلام نرخ قطعی آن به صورتی حساب شده به بعد از این مرحله از ثبت نام موکول شده باشد! این عدم اطلاع از شرایط اقتصاد در سال پیش رو ذهن مخاطب پیام های تبلیغاتی و سرپرستان خانوار را درگیر می کند که بالاخره با چه وضعیتی روبه رو خواهم شد!؟ انصراف بدهم یا نه!؟ موضوع وقتی قابل توجه تر می شود که به یاد بیاوریم قرار بود بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمت کالاها و خدمات اساسی، بصورت یارانه در اختیار مردم قرار گیرد تا آنها به هر شکل که تمایل دارند از آن استفاده کنند نه اینکه هم قیمت ها آزاد شود و هم مردم انصراف بدهند!

4- شتابزدگی در اجرای این طرح عظیم، دغدغه دیگری است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.
قرار است میلیون ها ایرانی طی 12 روز با مراجعه به یک سامانه، نسبت به ثبت نام اقدام کنند. این همه مراجعه به یک سامانه در حالیست که براساس اعلام کارشناسان ظرفیت سامانه مذکور محدود بوده و علیرغم تقسیم بندی ده روزه افراد، مختل شدن سیستم به دلیل کثرت مراجعان قابل پیش بینی بود امری که از نخستین ساعات ثبت نام اتفاق افتاد و سامانه ثبت نام کاملاً مختل شد! از دیگر سو برخی مقامات مسئول از هم اکنون بر عدم تمدید زمان ثبت نام تاکید دارند! در نتیجه بنظر می رسد عده کثیری از مردم موفق به ثبت نام نشده و به خودی خود جزء منصرفین از دریافت یارانه تلقی خواهند شد! در حالیکه راه های ساده تری هم برای اعلام انصراف از دریافت یارانه وجود داشت که به نظر می رسد با خاطره ناخوشایندی که از توزیع سبد کالا و تقارن آن با دهه فجر انقلاب اسلامی داشتیم، نباید انتظار و حتی گلایه زیادی از انتخاب این روش و تقارن آغاز ثبت نام با «روز ملی انرژی هسته ای» داشته باشیم!

5- و بالاخره تلاش وسیع برای منصرف کردن مردم از دریافت یارانه و حتی تهدید آنها به جریمه در صورت عدم صحت اطلاعات ثبت شده و اخذ وجوه گذشته و... وقتی با بسیاری از هزینه های زائد که هیچ توجیه شرعی و قانونی ندارد مقایسه می شود، جز تلخ کامی برای مردم حاصلی نداشته و این پرسش را به ذهن متبادر می کند که قرار است از یارانه اندک خود انصراف بدهیم تا پول حاصل به جیب فلان فوتبالیست برود؟! از یارانه انصراف بدهیم تا عده ای کمتر از 50 نفر، حدود یکصد هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشته باشند و راست راست راه بروند و هیچکس به آنها نگوید بالای چشمتان ابروست و بیت المال را از آنها مطالبه کند؟ این دوگانگی در سیاست ها و اموری مشابه که متاسفانه کم هم نیستند، سبب تلخ کامی مردم و بی اعتمادیشان به قول و وعده مسئولان اجرایی می شود.

به هر روی این مرحله از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از روز گذشته آغاز شده و ما نیز امیدواریم افراد متمول از دریافت آن چشم پوشی کنند. اما در مقابل امیدواریم دولت در سایه همراهی و همدلی مردم، به وعده های انتخاباتی خود عمل نماید و چرخ زندگی مردم را بهتر بچرخاند.

جمهوری اسلامی:تحلیل سیاسی هفته

«تحلیل سیاسی هفته»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که در آن می خوانید؛سال جدید با بهاری دل انگیز از راه رسیده درحالی که امروز شاهد سپری شدن بیست و یکمین روز از فروردین سال 93 هستیم. روزهای کاری پس از دو هفته تعطیلات آغاز شد و در طلیعه سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب، سال "فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی" اعلام شده، ایشان سیاست کلی سلامت را با تاکید بر توسعه کمی و کیفی بیمه های درمانی جهت اجرا به رؤسای قوا ابلاغ کردند.

این هفته و در روزهای نخستین سال، موضوع اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها در اولویت اقدامات دولت قرار دارد و به همین دلیل و به مناسبت افزایش قیمت حامل های انرژی و قطع پرداخت یارانه نقدی به دهک های پردرآمد جامعه، حساسیت های زیادی در جامعه ایجاد شده است. مردم از دیروز اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها را درحالی آغاز کردند که از اجرای مرحله نخست آن خاطره خوشی ندارند و هدفمندی در ذهن بسیاری از مردم، کاهش قدرت خرید، افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش پی در پی قیمت ها، تورم، بیکاری و رکود را تداعی می کند.

متأسفانه مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه ها که از سال 89 با هدف اصلاح ساختار اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف انرژی، توزیع عادلانه ثروت و کاهش فاصله طبقاتی به اجرا گذاشته شد آنچنان ناقص و برخلاف اهداف آن محقق شد که نه تنها هیچیک از اهداف تعیین شده عملی نگردید بلکه فشار زیادی را بر مردم تحمیل کرد.

به هر حال ثبت نام از افراد واجد شرایط دریافت یارانه نقدی درحالی از دیروز آغاز شد که قرار است قیمت سوخت و سایر اقلام انرژی افزایش یابد و گرانی های زنجیره ای مرتبط با آن، آزمون سختی را در پیش روی دولت یازدهم قرار داده است. از سویی تداوم پرداخت یارانه های نقدی به همه مردم برای دولت کاری غیرممکن است زیرا می بایست بیش از دو برابر بودجه سالجاری را به این امر اختصاص دهد، از سوی دیگر ملزم و مکلف به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی است. طبعاً قرار گرفتن در چنین وضعیتی نه برای مردم و نه برای دولت منتخب، کار ساده ای نیست و نیاز به تدبیر و رعایت اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه دارد تا مردم بیش از این در فشار مشکلات معیشتی قرار نگیرند.

در این هفته انتشار قطعنامه مداخله جویانه پارلمان اروپا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران با واکنش شدید مردم و مسئولین نهادهای جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. این قطعنامه اروپایی که درخصوص ارتباط با ایران منتشر شده بود، هر چند که نکات مثبتی را در خود داشت ولی روح کلی آن مغایر با روابط رو به رشد ایران و اتحادیه اروپا بود و در حقیقت، نوعی مداخله آشکار در امور داخلی ایران محسوب می شد، لذا مردم، مسئولین و نمایندگان مجلس علیه آن موضعگیری کردند.

واقعیت اینست که کارنامه اتحادیه اروپا در مسائل انسانی، آنچنان مشحون از موارد دوگانه، ظالمانه و غیردمکراتیک است که پارلمان اروپا را فاقد وجاهت حداقلی برای اظهارنظر در این قبیل موارد می دارد. کارنامه سیاه اروپا در تحمیل جنگ جهانی اول و دوم به جامعه جهانی و سایر ملتها، نسل کشی و اعمال آپارتاید و استعمار بسیاری از ملل و تاراج منابع کشورهای آسیایی و افریقایی، حمایت از دیکتاتورهای حامی منافع نامشروع غرب و چشم پوشی از جنایتهای آنان، حمایت از تروریستهای سوریه و مداخله نظامی در دیگر کشورها، به اروپائیها این اجازه را نمی دهد که درباره حقوق بشر به نصیحت دیگران بپردازند، ضمن اینکه آنها باید بدانند همانگونه که غربی ها در زمینه اصول و موازین رفتاری و اعتقادی برای خود ملاک ها?ی قائل هستند، دیگر ملتها، بویژه ملت مسلمان ایران نیز بر اصول و مقررات دینی و ارزشهای اسلامی خود اصرار دارند و به هیچوجه حاضر به دست کشیدن از آنها نیستند و این پارلمان اروپاست که باید ظرفیت و تحمل خود را در صورت باور داشت حسن نیت، افزایش دهد.

در هفته جاری دور سوم مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین به منظور دستیابی به توافق نهایی جهت پایان دادن به موضوع هسته ای آغاز شد و طرفین از احتمال ورود به مرحله تدوین پیش نویس توافق جامع هسته ای از ماه آینده، در مسیری پرپیچ و خم اما رو به جلو، سخن گفتند.

آذر ماه سال گذشته بود که بعد از چند دور گفت و گوهای سخت و جدی، تلاش نمایندگان ایران و کشورهای گروه 1+5 به نتیجه رسید و دو طرف با امضای توافقی کوتاه مدت تصمیم گرفتند در قبال برخی اقدام های دوجانبه، حداکثر در مدت 6 ماه توافق جامعی را به امضا برسانند که بتواند در نهایت به حل موضوع هسته ای ایران و رفع تحریم ها و اطمینان غرب از اهداف برنامه هسته ای کشورمان منجر شود.

جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به توافق رسیدند که برنامه اقدام مشترک یا همان توافق نامه ژنو را از 30 دی سال گذشته (20 ژانویه) اجرایی و تا 6 ماه (تیر ماه 1393) متن توافق جامع را تهیه کنند.

مهمترین دستاورد این توافق، پاره شدن زنجیره تحریم ها و توقف روندی چند ساله از تشدید و گسترش فشارها بود. پس از توافق اولیه بود که گفت و گوهای کارشناسی آغاز شد و تاکنون چند دور از این گفت و گوها در وین پایتخت اتریش برگزار شده است.

آزادی 4 مرزبان ربوده شده ایرانی در این هفته از دست گروهک تروریستی موسوم به "جیش العدل" پس از حدود دو ماه اسارت موجب خوشحالی ملت ایران شد. بدون تردید هر چند بازگشت این مرزبانان به آغوش خانواده هایشان، پایانی بر 60 روز انتظار و دلهره بود ولی تا مشخص بودن سرنوشت نفر پنجم که هنوز خبری از وضعیت او دردست نیست، باید در انتظار تلاش مسئولان ذیربط بود.

 

 

 

 

 




موضوع مطلب : برای انصراف یارانه از مردم تقاضا کنید نه تهدید
پنج شنبه 93 فروردین 21 :: 9:17 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

بارسلونا و منچستر یونایتد از قطار اروپایی پیاده شدند

بایرن مونیخ و آتلتیکو در نیمه نهایی

با صعود دو تیم بایرن مونیخ و آتلتیکو مادرید و حذف بارسلونا و منچستر یونایتد ، چهار تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا کامل شدند .

به گزارش سایت جام حم ورزشی ؛ در ورزشگاه شیک شهر مونیخ ، شاگردان پپ گواردیو تا زمانی که گل نخوزده بودند با مردان دیوید مویس مدارا کردند اما وقتی دقیقه 57 دروازه شان را بر روی شوت سرکش و زیبای باتریس اورا گشوده دیدند ، دروازه تیم سرشناس انگلیسی را آماج حملات خود قرار دادند تا با زدن 3 گل شیاطین سرخ را حسابی خلع سلاح کنند . بایرن که دیدار رفت را در ورزشگاه اولترافورد شهر منچستر با حریف 1-1 کرده بود تا با خیال راحت به بازی برگشت برسد ، از همان ابتدا نیز برتری خود را بر حریف دیکته کرد اما بازی بسته و دوندگی بی امان شیاطین سرخ این اجازه را به فرانک ریبری و آریت روبن نداد که با مانور حسابی در خط دفاعی حریف ، فرصت های گلزنی را برای ماریو مانزوکویچ و توماس مولر ایجاد کنند . اما وقتی در نیمه دوم منچستر یونایتد برای فرار از حذف و زدن گل جلو کشید ، نظم بازی سرخهای شهر منچستر به هم ریخت تا بویژه بعد از گل زیبای اورا ? مونیخی ها بی محابا با دروازه دخیا سنگربان اسپانیایی منچستر حمله ور شوند . در دقیقه 59 و به فاصله دو دقیقه بعد از گل اورا ، بایرن مونیخ با روی سانتر زیبای فرانک ریبری و ضربه سر دقیق مانزوکویچ به گل تساوی رسید تا میزبان خیلی سریع به بازی برگشته و کام منچستری ها را تلخ کند .

در دقیقه 67 این بار این آرین روبن بود که در نقش گلساز ظاهر شد تا پاس زمینی او با ضربه نرم و دقیق توماس مولر درون دروازه دخیا بچرخد . ده دقیقه بهد از گل دوم ، آرین روبن با یکی از همان حرکات رو به جلوی همیشگی خود به قلب دفاع منچستر یونایتد زد و با ضربه ای دقیق دروازه حریف را تسخیر کرد تا بدین طریق تیر خلاص بر پیکر شیاطین سرخ شلیک شده باشد .

بدین ترتیب بایرن با پیروزی 3-1 در این مسابقه و برتری 4-2 در مجموع دو دیدار به مرحله نیمه نهایی صعود کرد تا پپ گواردیولا و مردانش نشان دهند که امسال نیز مدافع سرسخت فتح لیگ قهرمانان اروپا به حساب می آیند .

 

اما در دیگر دیدار امشب بارسلونای بزرگ یک بر صفر مغلوب اتلتیکو مادرید شد تا در جنگ دو مربی آرژانتینی ? این دیه گو سیمونه باشد که رقابت را از خرادو مارتینو معروف به تاتا برد .
دیدار دو تیم در نیوکمپ با نتیجه 1-1 به پایان رسیده بود تا مردان سیمونه با زدن گل برتری در نیمه اول ، حذف از گردونه رقابت ها را پیش روی ژاوی و هم قطارانش در تیم آبی و اناری ها قرار دهد .
بدین ترتیب و با نتایج بامداد پنجشنبه چهار تیم رئال مادرید ، چلسی ، بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید ، چهار تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا هستند . قرعه کشتی این 4 تیم برای انجام دیدار های مرحله نیمه نهایی امروز پنجشنبه انجام خواهد شد تا تیم ها حریفان خود را بشناسند .

 



موضوع مطلب : بایرن مونیخ و آتلتیکو در نیمه نهایی
پنج شنبه 93 فروردین 21 :: 9:16 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1450695639327530090      تاریخ : پنج شنبه 21 فروردین 1393 7:50قاچاقچیان حرفه‌ای,معصومه ملکی,مواد مخدر

 

سرکرده باند، همدستش را به گروگان گرفت

قاچاقچی حرفه‌ای که قصد انتقال یک محموله شش میلیارد تومانی موادمخدر به استان البرز داشت، همراه سه نفر از همدستانش دستگیر و حدود 2 تن تریاک و حشیش از آنها کشف شد.

 

به گزارش جام جم، ماموران اداره عملیات ویژه مبارزه با مواد مخدر استان البرز اطلاع یافتند یک گروه از قاچاقچیان حرفه ای که در زمینه حمل و نقل و فروش انواع مواد مخدر فعالیت دارند به سرکردگی یک تبهکار سابقه دار به نام «محمد» در تلاشند محموله ای را از شرق کشور وارد استان البرز کرده و با توزیع بخشی از آن در این شهر بقیه مواد مخدر را به چند شهر دیگر منتقل کنند.

کارآگاهان با اطلاع از موضوع، تحقیقات گسترده ای را آغاز کردند و با شناسایی مخفیگاه «محمد» در تهران، رفت و آمد های او را زیر نظر گرفتند و در روزهای پایانی اسفند سال گذشته پی بردند، سرکرده باند با خرید دو دستگاه خودروی تریلر و تانکر قصد انتقال یکی از این خودرو ها را به شرق کشور برای بارگیری محموله دارد.

کارآگاهان با تعقیب مرد قاچاقچی اطلاع یافتند وی با پرداخت پول کلانی به یک راننده که در زمینه قاچاق مواد مخدر فعالیت دارد، از او خواسته محموله را بارگیری و به استان البرز منتقل کند.

با به دست آمدن این اطلاعات، ماموران در قالب دو گروه عملیاتی به تجسس هایشان ادامه دادند و یک گروه از آنها به تعقیب راننده تانکر پرداختند تا این که چند روز پیش او وارد یکی از شهر های شرقی کشور شد و با تحویل گرفتن محموله موادمخدر و جاسازی آن به سمت استان البرز ادامه مسیر داد.

راننده تانکر سعی می کرد با عبور از بیراهه ها و مکان صعب العبور محموله را به شهر برساند و سرانجام با عبور از شش شهر روز نوزدهم فروردین امسال وارد ماهدشت منتهی به یکی از ورودی های استان البرز، شد.

ماموران با هماهنگی قضایی و توقیف خودرو، راننده را دستگیر و به اداره مبارزه با موادمخدر استان منتقل کردند و در بازرسی از تانکر سوخت رسان معلوم شد، محموله ماده مخدر در میان روغن خودرو به طور ماهرانه ای جاسازی شده که بسختی قابل دیدن است بنابراین 810 کیلو گرم تریاک و بیش از یک تن و 11 کیلو گرم ماده مخدر حشیش کشف شد.

در مرحله بعدی تحقیقات مشخص شد، محمد که سرکرده باند است قرار بوده همراه دو مرد درمحل ملاقات با راننده تانکر حاضر شود. یکی از ماموران خود را به جای راننده جا زدو به خانه ای در شهرستان شهریار که مرد قاچاقچی از او خواسته بود در آنجا حضور یابد، رفت و دیگر ماموران گروه تحقیق محل مورد نظر را زیر نظر گرفتند و با هماهنگی قضایی سرکرده باند و دو مرد دیگر را که برادر بودند دستگیر کردند.

متهمان با انتقال به مرکز پلیس بازجویی شده و اظهارات ضد و نقیضی را بیان کردند تا این که دو برادر بازداشت شده گفتند: با مرد قاچاقچی به این دلیل همراه شده اند که پدرشان از سوی محمد ــ سرکرده باند ـ گروگان گرفته شده است.

در پی اعتراف متهمان، سرکرده باند اعتراف کرد: این محموله یکی از بزرگترین محموله هایی بود که می خواستم برای فروش از شرق کشور منتقل کنم. یکصد میلیون تومان به مردی پرداخت کردم تا او محفظه ای در تانکر بسازد که محموله قاچاق مشخص نشود.

متهم اضافه کرد: پدر این دو برادر با من همدست بود و بخشی از مواد مخدر به او تعلق دارد. گمان می بردم او قصد دارد مرا فریب دهد و محموله را که بیش از شش میلیارد تومان ارزش داشته را سرقت کند بنابراین وقتی او به چابهار استان سیستان و بلوچستان آمد او را ربودیم و همدستانم او را به مکان نامعلومی بردند تا به کمک پسرانش محموله را بفروشم و بعد او را آزاد کنند.

وی افزود: حدود سی روز است که مرد گروگان نزد همدستانم محبوس است و قرار بود اگر محموله به مقصد نرسید او را بکشند.

بنا بر این گزارش، با صدور قرار قانونی برای متهمان، تحقیقات ویژه پلیس برای نجات گروگان و دستگیری همدستان مرد قاچاقچی که در این آدم ربایی نقش داشته اند، آغاز شده است.

معصومه ملکی - گروه حوادث




موضوع مطلب : سرکرده باند، همدستش را به گروگان گرفت

فرم یارانه 2

3 روز مانده به آغاز ثبت‌نام یارانه نقدی؛

فرم دریافت یارانه نقدی فاز دوم منتشر شد + تصویر

خبرگزاری تسنیم: هم‌زمان با نزدیک شدن به آغاز ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، فرم اعلام نیاز برای دریافت یارانه نقدی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار است از بیستم فروردین ماه ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی از طریق سامانه مدیریت حساب خانوار به‌آدرس اینترنتی www.refahi.ir و همچنین توسط مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها آغاز شود.

با نزدیک شدن به روزهای ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی سازمان هدفمندی یارانه‌ها سایت رفاهی را به‌منظور بروزرسانی و انجام پاره‌ای از تغییرات مسدود کرده و بناست از سه‌شنبه 19 فروردین ماه این سایت مجدداً با تغییرات اعمال‌شده بازگشایی شود.

در این تغییرات دولت نام سامانه مدیریت حساب خانوار را به سامانه اعلام نیاز برای دریافت یارانه نقدی تغییر داده است بر همین اساس مردم برای ثبت‌نام دریافت یارانه نقدی باید بعد از بازگشایی سایت رفاهی در این سامانه اطلاعات مورد نیاز را وارد کنند.

بعد از تکمیل صفحه نخست سامانه اعلام نیاز دریافت یارانه نقدی مردم باید نسبت به تکمیل فرم خوداظهاری اقدام کنند؛ در صفحه نخست دولت به مردم متذکر شده است که اگر مشخص شود اطلاعات نادرستی در فرمها اظهار شده به‌موجب قانون ضمن استرداد وجود دریافتی تا سه برابریارانه نقدی دریافت شده متقاضی مشمول جریمه قرار می‌گیرد.

همچنین در بند دیگری از سامانه مردم باید تأیید کنند که اطلاعاتی را که در فرمهای تقاضای یارانه نقدی درج می‌کنند می‌تواند مبنای ارزیابی مالی و رتبه‌سنجی اقتصادی‌اش برای اعطای وام یا سایر تسهیلات از سوی بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی قرار گیرد.

براساس این گزارش، روز گذشته خبرگزاری تسنیم با انتشار خبری درباره کف درآمدی تعیین شده در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که دولت در این طرح مردم را به 5 گروه دسته‌بندی کرده و حداقل کف درآمدی این گروه‌ها 600 هزار تومان و حداکثر آن 2.5 میلیون تومان است.

بعد از انتشار این خبر رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگوی تلویزیونی جزئیات دیگری از کف درآمدی را  تشریح و اعلام کرد: در فرمی که برای این مرحله طراحی شده است، 5 سقف درآمدی را مشخص کردیم که شامل سقف درآمدی ماهانه کمتر از 600هزار تومان، 600هزار تا یک میلیون تومان، یک‌میلیون تا 2میلیون تومان، 2میلیون تا دو و نیم میلیون تومان و بالاتر از دو و نیم میلیون تومان که همه اینها مشخص است و لحاظ می‌شود.

برهمین اساس مردم باید در هنگام تکمیل فرم خوداظهاری سطح درآمدی خود را از بین 5 گروه تعریف‌شده انتخاب و تأیید کنند که در کدام‌یک از گروه‌های کمتر از 600هزار تومان، از 600هزار تومان تا یک میلیون تومان، از یک تا 2 میلیون تومان، از 2 تا 2.5 میلیون تومان و بیشتر از 2.5 میلیون تومان در ماه قرار دارند.

گفتنی است که در فرم خوداظهاری دریافت یارانه نقدی دولت تأکید کرده که منظور از سطح درآمد خانوار، میانگین مجموع درآمد ماهانه همه اعضای خانوار در سال 92 شامل درآمد حاصل از شغل اصلی و شغل دوم، دریافت اجاره‌بها، سود سهام، سود سپرده بانکی، عایدی از مستقلات، حقوق ماهانه مستمری یا وظیفه بگیران و موارد مشابه قبل از پرداخت اقساط وام است.

دولت به مردم متذکر شده است که باید سطح درآمد خانوار با دارایی‌های آن خانوار همخوانی داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/*




موضوع مطلب : فرم دریافت یارانه نقدی فاز دوم منتشر شد, تصویر
چهارشنبه 93 فروردین 20 :: 9:32 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر
تعداد بازدید: 11578
کد خبر: 391439
تاریخ انتشار:19 فروردین 1393 - 20:57-08 April 2014
مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها اعلام کرد: از ساعت 24 امشب سامانه Refahi.ir برای افرادی که نیاز به دریافت یارانه نقدی دارند ، باز می شود.

اکبر ایزدی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: از ساعت 24 امشب سرپرستان خانوارهایی که اولین رقم سمت راست شماره کارت ملی آنها صفر است می توانند به این سامانه مراجعه و نام نویسی کنند.

وی توصیه کرد در 24 ساعت در نظر گرفته شده برای نام نویسی هر گروه ، متقاضیان به تدریج به این سامانه مراجعه کنند.

مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها درباره آن دسته از سرپرستان خانواری که به مراکز تعیین شده مراجعه می کنند، افزود: بر اساس توافق ، در مراکز کمیته امداد و بهزیستی هیچ گونه هزینه ای برای نام نویسی متقاضیان یارانه نقدی دریافت نمی شود.

وی ادامه داد : هزینه نام نویسی در شعب پست بانک ، دفاتر خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی (آی سی تی) ، شرکت پست و دفاتر پیشخوان دولت سه هزار و پانصد تومان در نظر گرفته شده است.



موضوع مطلب : آغاز ثبت‌نام دریافت یارانه از ساعت 24 امشب
چهارشنبه 93 فروردین 20 :: 9:27 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1449537077785742012      تاریخ : چهارشنبه 20 فروردین 1393 9:12یارانه,هدفمندی ,بابک زنجانی,مسکن,فوتبال,سازمان ملل, میانمار

گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

امکان نام‌نویسی مجدد انصرافی‌ها

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خبری خود مطالبی همچون؛«خودکفایی ایران در تولید بیش از 90 درصد رادیوداروهای مورد نیاز»،«دستمزدهای میلیاردی با چه توجیهی از کیسه ملت به جیب فوتبالیست ها می رود؟!»،«هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه انسانی در جامعه مسلمانان میانمار»،«بابک زنجانی:من تنها ویترین این گروه بزرگ هستم» و « امکان نام‌نویسی مجدد انصرافی‌ها» را منتشر کردند.

 

شرق: امکان نام نویسی مجدد انصرافی ها

ثبت نام اولین گروه متقاضیان برای دریافت یارانه فاز دوم هدفمندی یارانه ها از امروز آغاز شد؛ ثبت نامی که از 20 تا 31 فروردین ادامه دارد و افراد بر اساس عدد سمت راست شماره کارت ملی خود می توانند طی 10 روز برای ثبت نام به سایتwww.refahi.ir مراجعه کنند. به گفته رییس مرکز داده ورزی سازمان هدفمندی یارانه ها، ثبت نام در سایت سازمان هدفمندی یارانه ها رایگان است و افراد نباید در قبال این ثبت نام وجهی پرداخت کنند. به گزارش تسنیم، محمدرضا بیاتی اظهار کرد: اگر افراد ساکن در شهرستان ها امکان دسترسی به اینترنت نداشته باشند باید به دفاتر پست، پست بانک و پلیس+10 مراجعه کنند که در نتیجه باید هزینه هایی را به این دفاتر بر اساس نرخ مصوب آنها پرداخت کنند. وی با اشاره به اینکه دریافت اینگونه هزینه ها هیچ گونه ارتباطی با سازمان هدفمندی یارانه ها ندارد، افزود: این هزینه ها بر اساس تعرفه های خاص این دفاتر از متقاضیان دریافت می شود. مسعود کاووسی، مدیر روابط عمومی سازمان هدفمندی هم تعرفه ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی در مراکز مختلف مثل دفاتر پیشخوان دولت، پلیس+10، کافی نت ها و دیگر مراکز آزاد را سه هزارو500تومان اعلام و تاکید کرده که این موضوع با توافق سازمان هدفمندی و وزارت ارتباطات و اطلاعات بوده است. اما به نظر می رسد موعد 10روزه اعلام شده تنها زمان موجود برای ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نیست. چون مدیر دفتر امور بانکی سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرده است انصرافی ها امکان نام نویسی مجدد خواهند داشت. به گزارش «مهر» نرگس نجفی گفته است خانوارهایی که در حال حاضر انصراف می دهند اگر در آینده احساس نیاز کنند، می توانند با امکاناتی که فراهم خواهد شد مجددا نام نویسی کرده و با بررسی اطلاعاتشان یارانه نقدی بگیرند. همچنین سرپرست خانوار ملزم به ثبت نام تمام افراد خانواده خود برای دریافت یارانه نیست و اگر فردی از اعضای خانواده تمایل داشته باشد می تواند در سامانه ثبت نام نکند.
نرگس نجفی- مدیر امور بانکی ستاد هدفمندی یارانه ها- در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب تصریح کرد: چهار اتفاق اصلی تولد، فوت، ازدواج و طلاق تا 22 اسفند به شکل همیشگی یعنی مراجعه مردم به مراکز پلیس+10 ثبت شده و توسط مرکز آمار به ستاد هدفمندی یارانه ها ارجاع شده است و ثبت نام جدید طبق آن صورت خواهد گرفت، اما برای مسایلی که در طول این مدت یک ماهه اتفاق افتاده افراد طبق اطلاعات خانوادگی قبلی خود یارانه فروردین ماه را دریافت خواهند کرد و می توانند با پایان مهلت نام نویسی 10روزه با امکانی که فراهم می شود، اطلاعات جدید خود را ثبت کنند.
در کنار اعلام سازوکارهای ثبت نام متقاضیان یارانه، به نظر می رسد هنوز وفاق کاملی در بدنه اجرایی دولت برای بررسی صحت اطلاعات واردشده وجود ندارد. اگرچه دولت پیش از این اعلام کرده بود با ورود اطلاعات درآمدی خانوارها، دولت از طریق سرکشی به حساب افراد صحت اطلاعات واردشده را بررسی می کند اما اکنون مدیر دفتر امور بانکی سازمان هدفمندسازی یارانه ها تاکید کرده است دولت 24 بانک اطلاعاتی در اختیار دارد که با استناد به آن می تواند اطلاعات درآمدی افراد را بررسی کند. این اظهارات در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند در نبود بانک های آماری و اطلاعاتی حساب خانوارهاست که دولت برای تعیین تعداد یارانه بگیران اقدام به انتشار فرم اعلام نیاز به دریافت یارانه کرده است و دولتمردان هم در مواردی اعلام کرده اند اطلاعات هزینه و درآمدی خانوارها در دسترس نیست و نبود اطلاعات آماری صحیح دولت را در فاز دوم با مشکل مواجه کرده است. مشخص نبودن هزینه های خانوارها و اکتفا به اطلاعات درآمدی افراد یکی از ایراداتی بود که برخی از کارشناسان به فرم اعلام نیاز یارانه ها وارد کردند. اما اکنون مدیر امور بانکی ستاد هدفمندی یارانه ها در توضیح این موضوع گفته است: ما اطلاعات کاملی از هزینه خانوارها را داریم و تنها از اطلاعات درآمدی آنها در فرم ثبت نام استفاده خواهیم کرد که در نهایت این درآمد و هزینه با یکدیگر مقایسه می شود. اما سوال اینجاست که انطباق هزینه های خانوار از طریق این 24 بانک موجود با درآمدهای افراد که از طریق فرم ها اعلام می شود، با چه مکانیسم و روشی انجام خواهد شد؟

شرق

-مصوبه «سنا»: ورود ابوطالبی به آمریکا ممنوع
- امکان نام نویسی مجدد انصرافی ها
- 2میلیارد «یورو» زنجانی بلوکه نشده است
-چانه زنی نفس گیر دیپلمات های هسته ای

خراسان

-خودکفایی ایران در تولید بیش از 90 درصد رادیوداروهای مورد نیاز
-دستور دولت برای فروش زمین 70 هزار متری در تهران
-کمک 28 میلیارد ریالی دولت به ناجیان غریق
-آغاز ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه

کیهان

-دستمزدهای میلیاردی با چه توجیهی از کیسه ملت به جیب فوتبالیست ها می رود؟!
-ظریف در وین:اختلاف ها با 1+5 بسیار زیاد است
-ابهامات یارانه ای مردم در گفت و گو با کیهان
-57 سد کشور کمتر از 40 درصد آب دارند

جمهوری اسلامی

-هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه انسانی در جامعه مسلمانان میانمار
-وام خرید مسکن روستایی افزایش می یابد
-50 شرکت هلندی بهار 93 به ایران می آیند

ایران

-مدیران دولتی در فهرست انصراف دهندگان
-فراخوان انصراف در روز ثبت نام یارانه ها
-چه کسانی یوز را به برزیل بردند؟
-بهار مذاکرات هسته ای در وین

جام جم

-مصوبه سنای آمریکا برای جلوگیری از ورود نماینده ایران به نیویورک
-مرخصی 9 ماهه زایمان اجرایی شود
-چراغ راه سلامت روشن می شود
-همه چیز درباره ثبت نام یارانه

آفرینش

-گزارش رویترز از اولین روز مذاکرات؛ ممکن است توافق نهایی به شش ماه دوم کشیده شود
-رییس جمهوری:عملکرد دقیق و سریع قوه قضاییه موجب اعتماد بیشتر مردم به نظام می شود
-وزیر جنگ رژیم صهیونیستی:باید برای رویارویی با تهران آماده باشیم
-اعلام شرایط جدید برای شرکت در آزمون جایابی دندانپزشکی

آرمان

-ابراهیم یزدی:بقای همه ما درماندن روحانی است
-لغو سفر هیات پارلمانی ایران به اروپا
-عید دیدنی سیاسیون در تجریش
-شهید دانایی فر دفن شد؟

قانون

-موش ها به تهرانی ها نزدیک تر شده اند
-با مخدوش کنندگان امنیت جامعه برخورد می شود
-قرارداد استقلالی ها هم باید افشا شود
-چشم دولت به انصراف مردم

سیاست روز

-فروپاشی محاسبات غرب در برابر معادلات روسیه
-روسیه، چین، هند و ایران باید ائتلاف نظامی تشکیل دهند
-هدفمندی آزمونی برای دولت در تحقق وعده های اقتصادی
-مردم اگر صرفه جویی نکنید آب را جیره بندی می کنیم

وطن امروز

-هسته ای ! مغموم نباش
-لاریجانی:تفتیش حساب مردم قانونی نیست
-هشدار به ملت ایران !

حمایت

-بابک زنجانی:من تنها ویترین این گروه بزرگ هستم /گروهی از من حمایت می کردند
-رضا کیانیان:فلان فیلم چگونه میلیاردی شد ؟
-حضور پررنگ اصلاح طلبان در انتخابات آتی
-ثبات قیمت مسکن در 6 ماهه اول

دنیای اقتصاد

-توقف شماره گذاری برخی خودروها
-حال اورژانسی پایتخت کشور
-بورس تهران جان می گیرد؟
-برنامه ویژه برای یارانه




موضوع مطلب : امکان نام‌نویسی مجدد انصرافی‌ها
شنبه 93 فروردین 16 :: 9:48 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1445040785647626058      تاریخ : شنبه 16 فروردین 1393 17:31یارانه , ثبت نام,انصراف

مدیر عامل سازمان هدفمندسازی:

یارانه می خواهید، ثبت نام کنید

مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها با اعلام اینکه ثبت نام دریافت یارانه نقدی از 20 فروردین آغاز می شود ؛ تاکید کرد : دریافت یارانه نقدی در دوره جدید منوط به ثبت نام است.

 

اکبر ایزدی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت : براساس قانون ، پرداخت یارانه نقدی در دوره جدید منوط به ثبت نام است و اگر هموطن عزیزی به یارانه احساس نیاز نمی کند و متقاضی نمی شود ، ثبت نام نکردن وی به منزله انصراف از دریافت یارانه نقدی است.

وی گفت : در مدت 10 روز سرپرستان خانوارهای متقاضی باید بر اساس اولین رقم سمت راست شماره کارت ملی به سامانه مراجعه و ثبت نام کنند.

ایزدی افزود : هموطنان متقاضی که اولین رقم سمت راست شماره کارت ملی آنها صفر است ، روز بیستم باید مراجعه کنند و کسانی که اولین رقم سمت راست شماره کارت ملی آنها 1است روز بیست و یکم ثبت نام می کنند و تا روز بیست و نهم با رقم 9 ثبت نام کامل می شود.

وی اضافه کرد : هموطنانی که به هر دلیل در موعد مقرر نتوانند ثبت نام کنند می توانند روز های سی ام و سی و یکم ماه جاری ثبت نام را کامل کنند.

ایزدی گفت : درگاه ثبت نام همان سامانه www.refahi.ir و روش ثبت نام نیز صرفاً اینترنتی است و مراجعه حضوری نیز ویژه هموطنانی است که به شبکه اینترنتی دسترسی ندارند و می توانند با در دست داشتن شماره ملی و کدپستی به مراکز و دفاتر کمیته امداد ، سازمان بهزیستی ، دفاتر پیشخوان دولت پلیس +10 و دفاتر فناوری اطلاعات (آی سی تی) روستایی مراجعه و در آنجا به صورت اینترنتی ثبت نام کنند که هماهنگی شده است و در کمترین زمان ثبت نام می شود.

مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها درباره ثبت نام نیروهای مسلح نیز گفت: نیروهای مسلح به دو گروه تقسیم می شوند که یک گروه با افراد معمولی در دوره اول ثبت نام کردند همچنان مانند مورد اول به سامانه مراجعه و ثبت نام می کنند اما گروه دوم که به لحاظ شغلی در وضع خاصی قرار دارند به یگان ها و محل کار خود مراجعه و ثبت نام می کنند.

ایزدی با اشاره به اینکه دولت برای ارتقای نظام سلامت ، گسترش بیمه های اجتماعی و بهبود فضای محیط زیست کلانشهرها تلاش می کند، از مردم خواست با انصراف از دریافت یارانه ، امکانی را فراهم کنند که این یارانه در اختیار افراد نیازمند قرار گیرد.

وی ادامه داد : اطلاعات کاملی را در سازمان هدفمند سازی یارانه ها جمع آوری و به روز کرده ایم و البته دولت بنایی بر حذف افراد در مرحله اول ندارد اما امیدواریم هموطنان در ثبت نام دریافت یارانه شرکت نکنند.

ایزدی گفت : با سامانه سازمان هدفمند سازی یارانه ها که 43 بانک اطلاعاتی اکنون به صورت کامل در ان وجود دارد ، می توانیم تصمیم گیری کنیم اما در فرمی که برای این مرحله طراحی شده است 5 سقف درآمدی را مشخص کردیم که شامل سقف درآمدی ماهانه کمتر 600 هزار تومان ، 600 هزار تا یک میلیون تومان، یک میلیون تا 2 میلیون تومان ، 2 میلیون تا دو و نیم میلیون تومان و بالاتر از دو و نیم میلیون تومان که همه اینها مشخص است و لحاظ می شود.

وی افزود : التبه سطح درآمدی یکی از مولفه هایی است که می تواند در بانک اطلاعاتی ما اثرگذار باشد و مجموع کل درآمدها شامل شغل اول ، شغل دوم ، اجاره بها و سود سهام قبل از پرداخت اقساط بانک است و همه دارایی ها را حساب کردیم.

ایزدی درباره میزان تغییر قیمت کالاها و خدمات در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها گفت : دولت تصمیم ندارد با شیب تندی قیمت ها را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه منابع حاصل از انصراف از دریافت یارانه نقدی به سمت و سویی می رود که در زندگی مردم اثرگذار است ، افزود: در پایان سال گذشته هزار و 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت دادیم تا صرف ارتقای نظام بهداشت شود و امسال هم 750 میلیارد تومان به سازمان سلامت ایران دادیم تا افرادی که پوشش بیمه ای ندارند ، زیرپوشش بیمه قرار گیرند.

ایزدی اضافه کرد: به مردم اطمینان داریم و حتماً اطلاعات درست را درج می کنند اما بانک های اطلاعاتی ما کامل است و اگر نیاز باشد می توانیم راستی آزمایی کنیم ، زیرا قانون به ما اجازه داده است و برای کسانی که اطلاعات نادرست بدهند تا 3 برابر یارانه دریافتی ؛ جریمه پیش بینی کرده است.




موضوع مطلب : یارانه می خواهید، ثبت نام کنید
شنبه 93 فروردین 16 :: 9:47 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1445208061786199572      تاریخ : شنبه 16 فروردین 1393 20:52هند,تجاوز

 

اعدام سه هندی به جرم تجاوز گروهی

دادگاهی در هند با استناد به قانون جدید مبارزه با تجاوز گروهی، سه مرد را به اعدام با طناب دار محکوم کرد. این افراد سال گذشته در یک کارخانه پارچه بافی متروکه به یک خبرنگار عکاس زن تجاوز کرده بودند

بنا به گزارشها، این نخستین بار است که در هند متهمی به خاطر تجاوز گروهی که منجر به مرگ نشده، به اعدام محکوم می شود. با این حال، متهمان مذکور یک ماه بعد از تجاوز به عکاس مذکور به همراه دو مرد به یک زن دیگر نیز تجاوز کرده بودند.

شالینی فانسالکار جوشی، قاضی دادگاه بمبئی با دفاع از صدور حکم اعدام برای متجاوزان گفت: «برای چنین حوادثی نباید هیچ گونه گذشتی داشت.»

به گفته او، با این حکم باید پیام واضح و رسایی به جامعه داد.

سال گذشته عکاس خبری 22 ساله ای که همراه یک همکار مرد برای عکاسی به کارخانه متروکه رفته بود، هدف حمله این سه نفر قرار گرفت. متهمان به خبرنگار عکاس تجاوز کردند و مرد همراه او را کتک زدند.

بعد از آن که این حادثه در رسانه ها منتشر شد، یک تلفنچی 18 ساله هم گزارش داد که ماه قبل در همان محل مورد تجاوز قرار گرفته است.

بعد از تجاوز به یک دانشجوی 23 ساله در اتوبوسی در دهلی و مرگ او در دسامبر سال 2012 (اواخر آذر 1391)، موضوع تجاوز گروهی در هند به شدت زیر ذره بین قرار گرفته است.

پرونده تجاوز به این دانشجو باعث خشم عمومی در هند و اعتراض های گسترده شد. تا جایی که در نهایت مقام های هند مجبور شدند قانون تازه ای برای مبارزه با تجاوز تدوین کنند.

در حادثه تجاوز به این دانشجو در دهلی، چهار مرد به مرگ محکوم شدند. (بی بی سی)




موضوع مطلب : اعدام سه هندی به جرم تجاوز گروهی

کد خبر : 1445096335038366431      تاریخ : شنبه 16 فروردین 1393 18:35هواپیما,جعبه سیاه,مالزی

 

آخرین خبر از جعبه سیاه هواپیمای ناپدیدشده مالزی

یک کشتی چینی، سیگنال هایی دریافت کرده است که احتمال می رود مربوط به جعبه سیاه هواپیمای ناپدید شده مالزیایی باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، یکی از کشتی های چینی که در جستجوی هواپیمای پرواز MH370 مالزی است، امروز در جنوب اقیانوس هند سیگنال هایی دریافت کرده که احتمال می رود از سوی جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ 777 مالزی ارسال شده باشد.

خبرگزاری شینهوا با اعلام این خبر تاکید کرد که هنوز نمی توان به طور قطعی درباره این که امواج مذکور از سوی جعبه سیاه هواپیمای ناپدید شده فرستاده شده باشد، نظر داد.

این در حالی است که طبق اعلام کارشناسان، جعبه سیاه این هواپیما تنها دو روز دیگر برای فرستادن «سیگنال» باتری خواهد داشت.

روز گذشته نیز رهبر مخالفان مالزی، دولت این کشور را به پنهان کردن اطلاعات پرواز هواپیمای ناپدیدشده متهم؛ و تاکید کرد که بدون شک سیستم رادار پیشرفته مالزی، هرگونه تغییر مسیر این پرواز را زیر نظر داشته است.

انور ابراهیم که سابقه حضور در دولت مالزی را هم در کارنامه خود دارد، جمعه در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف انگلستان گفت: باور نمی کنم که سیستم رادار پیشرفته مارکونی که سال 1994 به عنوان وزیر اقتصاد مالزی اجازه خرید آن را صادر کردم، انحراف مسیر پرواز را تشخیص نداده باشد.




موضوع مطلب : آخرین خبر از جعبه سیاه هواپیمای ناپدیدشده مالزی
شنبه 93 فروردین 16 :: 9:45 عصر ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1445145541119674984      تاریخ : شنبه 16 فروردین 1393 20:04عکس,گزارش تصویری

گزارش تصویری

بهترین عکس های عکاسی که کشته شد

آنگا نیئدرینگوس فتوژورنالیست خبرگزاری آسوشیتدپرس و برنده جایزه پولیتزر دیروز جمعه در افغاستان به قتل رسید.نگاهی به بهترین عکس های این زن شجاع که جنگ های بسیاری را پوشش خبری داده بود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگا نیئدرینگوس فتوژورنالیست خبرگزاری آسوشیتدپرس 48 ساله متولد آلمان که در شهر ژنو سوئیس مستقر بود دیروز جمعه در خوست در شرق افغانستان به ضرب گلوله یک مامور پلیس افغان به قتل رسید. در این تیراندازی کتی گانون گزارشگر 60 ساله کانادایی نیز مجروح شد. آنها همراه اعضای یک کمیسیون مستقل انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بودند که مورد حمله مامور پلیس قرار گرفتند.

آنگا نیئدرینگوس در 12 اکتبر سال 1965 در شهر هوکستر در ایالت نورت راین-وستفالیا آلمان متولد شده بود. او از سن 16 سالگی به عنوان یک عکاس آزاد همکاری اش با یک روزنامه محلی را آغاز کرد.

آنگا جنگ ها و درگیری های زیادی را در دوران زندگی حرفه ای اش پوشش داده بود. او در جریان درگیری های خاورمیانه، صربستان، بوسنی و هرزگوین، کوزوو یا پاکستان حاضر بود. آنگا جنگ های افغاستان و عراق را نیز پوشش داده و در سال 2005 برنده جایزه پولیتزر شد.

در این گزارش تصویری مجموعه ای از بهترین عکس های این فتوژورنالیست که هنگام انجام وظیفه اطلاع رسانی اش به قتل رسید، ارائه می شود.

 

 

نوامبر 2004 ، یک تفنگدار آمریکایی و عروسکش در عراق.

 

 

فوریه 2005 ، تفنگدار آمریکایی برای 31 همقطارش که در حمله ای در عراق کشته شده اند، می گرید.

 

 

سپتامبر 2009 ، مرد افغان سوار بر الاغ در جاده ای کوهستانی پشت سر یک واحد گشتی آلمانی.

 

 

سپتامبر 2010 ، پسربچه افغان سوار بر الاغ در حال عبور از کنار سربازان کانادایی شکلک در آورده است.

 

 

سپتامبر 2010 ، سرباز کانادایی هنگام گشتزنی در افغانستان لگدی را به یک مرغ می زند.

 

 

ژوئن 2011 ، تفنگدار آمریکایی که در جریان حمله ای در افغانستان مجروح شده است.

 

 

آوریل 2013 ، زن افغان پوشیده در برقع در یک مغازه فروش برقع.

 

 

مه 2013 ، پلیس افغان در یک پست ایست بازرسی.

 

 

مه 2013 ، بادبادک بازی پسربچه افغان در شهر کابل.

 

 

نوامبر 2013 ، خانواده افغان در خیابانی در قندهار.

 

 

تصویر آنگا نیئدرینگوس فتوژورنالیست مشهور که جانش را در راه انجام وظیفه اش از دست داد.




موضوع مطلب : بهترین عکس های عکاسی که کشته شد
<   1   2   3   4   >