سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان

کد خبر : 1525233722483311132      تاریخ : دوشنبه 19 خرداد 1393 20:54    بازدید:30هیات های عالی رتبه ایران و ترکیه,حسن روحانی,سرمایه گذاران ترک,عبدالله گل

 

اراده جدی ایران و ترکیه برای رفع موانع گسترش روابط با یکدیگر

روسای جمهوری ایران و ترکیه با تاکید بر وجود اراده جدی نزد دولتهایشان برای رفع همه موانع گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند، روابط ایران و ترکیه اهمیت فراوانی برای دو کشور و فراتر از آن منطقه دارد و سران دو کشور اراده جدی خود را برای ارتقاء هر چه بیشتر روابط در عمل نشان داده اند.

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی که روز دوشنبه در نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ترکیه با ریاست روسای جمهور دو کشور سخن می گفت با بیان اینکه ایران و ترکیه می توانند به سرعت موانعی را که بر سر راه حداکثری کردن روابط دو طرف وجود دارد برطرف کنند، گفت: فعالان اقتصادی خصوصی دو کشور باید روابط نزدیکتری با یکدیگر برقرار کنند، چرا که بستر مناسبی برای فعالیت مشترک بخش خصوصی ایران و ترکیه وجود دارد.

رییس جمهور کشورمان حل و فصل برخی مشکلات در حوزه تعاملات بانکی را به عنوان مقدمه گسترش سریع همکاری ها در عرصه اقتصادی عنوان کرد و افزود: در این سفر رییس کل بانک مرکزی ایران همراه ما است تا روابط بانک های مرکزی دو کشور بر بانک های خصوصی و دولتی را مورد بررسی قرار داده و بستر لازم برای ایجاد یک شریان قوی مالی بین دو کشور را ایجاد کنند.

دکتر روحانی با اشاره به طرح های گسترده ایران در زمینه پتروشیمی که ارزش آنها بالغ بر 70 میلیارد دلار است، گفت: ایران برای مشارکت سرمایه گذاران ترک در طرح های پتروشیمی خود اولویت قائل است و وزیر نفت در این سفر حضور دارد تا روابط دو کشور در عرصه انرژی نیز به جایگاه شایسته برسد.

رییس جمهور توسعه زیرساخت های لازم ارتباطی از جمله راه آهن دو کشور را از مرز بازرگان مورد اشاره قرار داد و افزود: اگر ایران و ترکیه خطوط آهن خود را به یکدیگر متصل کنند دریای سیاه و دریای مدیترانه به آبهای آزاد جنوب ایران و از سوی دیگر به شرق و کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و نهایتاً چین متصل خواهد شد که این بستر بسیار مناسبی برای ارتقاء ظرفیت های حمل و نقلی منطقه خواهد بود.

دکتر روحانی همچنین به آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری ها با ترکیه در زمینه های گردشگری، علمی، فرهنگی و «آی تی» و فناوری های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: قونیه سندی بر اشتراکات دیرین فرهنگی ایران و ترکیه است و باید تلاش کنیم تا تعاملات فرهنگی دو کشور نیز بیش از پیش گسترش یابد.

رییس جمهور در خصوص مسایل منطقه نیز ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای همکاری با ترکیه گفت: در سال های گذشته سخنان بسیاری در این زمینه مطرح شده اما به نتایج مطلوب و مورد نظر دو طرف نرسیده اما امروز می توانیم نقاط مطلوب را واقع بینانه تر معین کنیم.

دکتر روحانی افزود: مطمئنم دو کشور درباره مسایل عراق، شمال آفریقا و کلیت مسایل خاورمیانه، آزادی قدس و بازگشت مردم فلسطین به سرزمین شان اشتراک نظر دارند و اگر با یکدیگر همراه باشند، تأثیرات مثبت و سازنده زیادی در منطقه و روند تحولات آن خواهند داشت.

رییس جمهور مبارزه با خشونت و افراط و تفرقه های نابجا در دنیای اسلام را حائز اهمیت بسیار دانست و گفت: متأسفانه عده ای به دروغ و به نام دین، خون مسلمانان را می ریزند و این وظیفه ماست که از خونریزی جلوگیری کنیم چرا که مردم و دولت های ایران و ترکیه همواره به دنبال صلح و امنیت بوده و هستند و در این راستا باید ضمن مقابله با افراطی گری و خشونت، دنیا را با اسلام رحمانی که همان اسلام معتدل و برآمده از سیره پیامبر گرامی اسلام است، آشنا کنیم.

عبدالله گل رییس جمهور ترکیه نیز در این نشست با بیان اینکه پذیرایی از هیات عالی رتبه ایرانی در پایتخت ترکیه پس از وقفه ای 18 ساله مایه غرور و خوشبختی ماست، گفت: ایران و ترکیه به لحاظ انسانی، فرهنگی و تاریخی دوستانی دیرینه و نزدیک هستند.

نزدیک بودن اقتصاد ایران و ترکیه

وی با اشاره به ظرفیت های متعدد و متنوع برای گسترش همکاری های دو کشور، افزود: اقتصاد ایران و ترکیه نزدیکی های زیادی به همدیگر دارند و می توانند به خوبی نیازهای یکدیگر را پوشش دهند و از همین رو گسترش روابط دو کشور بویژه در عرصه اقتصادی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

رییس جمهور ترکیه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه جلسه فردای دکتر روحانی با فعالان اقتصادی بخش خصوصی ترکیه زمینه های گسترش همکاری بخش خصوصی اقتصاد ایران و کشورش را فراهم کند، گفت: رسیدن به رقم 30 میلیارد دلار در روابط اقتصادی ایران و ترکیه در سال آینده هدفی در دسترس است.




موضوع مطلب : اراده جدی ایران و ترکیه برای رفع موانع گسترش روابط با یکدیگر

کد خبر : 1525300922904843898      تاریخ : دوشنبه 19 خرداد 1393 22:05    بازدید:20علی لاریجانی,ایران و ژاپن,کیشی نوو,مذاکرات ایران و 1+5

لاریجانی در دیدار معاون ارشد وزیر خارجه ژاپن:

دیدگاه مجلس حمایت از روند مذاکرات هسته ای است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: با وجود دیدگاههای مختلف در پارلمان ایران، در مجموع دیدگاه مجلس حمایت از روند فعلی مذاکرات هسته ای در چارچوب حفظ حقوق ملت ایران و حفظ دستاوردهای علمی صلح آمیز دانشمندان است.

 

علی لاریجانی عصر دوشنبه در دیدار معاون ارشد وزیر خارجه ژاپن با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه ایران و ژاپن، گفت: با توجه به موقعیت برجسته ایران و ژاپن در آسیا و صحنه بین المللی و با اتکا به پیشینه خوب و تاریخی همکاری های دو کشور ایران از ارتقاء سطح مناسبات تجاری واقتصادی با ژاپن استقبال می کند.

وی افزود: همکاری های پارلمانی نقش قابل توجهی در افزایش ارتباطات دو کشور داشته و در این راستا مجلس شورای اسلامی آمادگی تبادل هیات های عالی رتبه با مجالس ژاپن و رایزنی حول مسایل مورد علاقه طرفین را دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و ژاپن از قابلیت های بالایی برخوردارند بطوری که همکاریهای مشترک دو کشور می تواند به ایجاد آرامش و ثبات پایدار در آسیا کمک شایانی کند.

در ادامه کیشی نوو معاون ارشد پارلمانی وزارت خارجه ژاپن نیز دراین دیدار ضمن ابراز علاقه مندی کشورش به توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران، گفت: روند همکاری های تاریخی دو کشور در مقاطع مختلف فراز و فرودهایی داشته و در موقعیت کنونی دو کشور دارای ظرفیت های فراوانی برای گسترش همکاری های خود در سطوح مختلف هستند.

روند مذاکرات ایران و 1+5 مورد حمایت ژاپن است

وی افزود: روند مذاکرات ایران و 1+5 مورد حمایت ژاپن است و نتیجه توافق نهایی موجب ایجاد سرعت قابل توجهی در توسعه روابط ایران و ژاپن خواهد شد.

معاون ارشد پارلمانی وزارت خارجه ژاپن همچنین از سفر قریب الوقوع هیاتی تجاری و اقتصادی از بخش خصوصی ژاپن به ایران جهت بررسی ظرفیت های کشورمان و نحوه افزایش همکاری های تجاری دو کشور خبر داد.(ایرنا)




موضوع مطلب : دیدگاه مجلس حمایت از روند مذاکرات هسته ای است

کد خبر : 1525385614121904766      تاریخ : دوشنبه 19 خرداد 1393 23:46    بازدید:89مذاکرات وین 4,مذاکرات هسته ای,ویلیام برنز

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه:

مذاکرات ایران و آمریکا در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای دوشنبه شب اعلام کرد: مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو سوئیس در فضایی مثبت و سازنده برگزار شده است.

 

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه پس از دور نخست گفت وگوهای هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست وی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در ژنو گفت: گفت وگوهای دوجانبه هیات های ایرانی و آمریکایی عصر دوشنبه به مدت پنج ساعت طول کشید و در آن، خانم هلگا اشمید معاون سیاسی خانم اشتون نیز حضور داشت.

عراقچی افزود: در این گفت وگوها، موضوعات مطرح شده در مذاکرات هسته ای مورد مشورت و رایزنی قرار گرفت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: این گفت وگوها فردا نیز ادامه خواهد داشت.

مجید تخت روانچی دیگر عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای ایران نیز گفت: در مذاکرات امروز در ژنو تمامی موضوعات مرور شد و قرار است این مذاکرات فردا سه شنبه ساعت 9 صبح به وقت محلی ادامه یابد.

ریاست هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران را در این دور از مذاکرات، «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر امور خارجه ایران و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و ریاست هیات طرف مقابل را «ویلیام جوزف برنز» معروف به «بیل برنز» قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا و «هلگا اشمید» معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارند.

هیات ایرانی را در این مذاکرات «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه، «داوود محمدنیا» مشاور وزیر خارجه و «پژمان رحیمیان» مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی که همگی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هستند، همراهی می کنند.

ویلیام برنز را نیز در این مذاکرات «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد واشنگتن در گروه 1+5، «جیک سولیوان» مشاور «جو بایدن» معاون رییس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی و «بروک اندرسون» مشاور ارشد امور خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا همراهی می کنند.

«جیم تیم بی» مشاور ارشد کنترل سلاح و «رابرت مالی» مشاور ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا نیز از دیگر اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا هستند.

عراقچی امروز پیش از شروع مذاکرات با آمریکا در ژنو در جمع خبرنگاران گفته بود: هنوز فاصله ها میان ایران و 1+5 در موضوعات مختلف وجود دارد و برای نزدیک شدن دیدگاهها باید تلاش بسیاری شود.

وی افزود: طرف های ما باید تصمیمات سختی بگیرند تا بتوانند دیدگاه های ما را تامین و با پذیرش حقوق ملت ایران، آن را تثبیت کنند.

عراقچی در باره برنامه کاری اش در این دور از مذاکرات گفت: در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته ای (26 خرداد ماه در وین)، دیدارهایی دوجانبه با اعضای مختلف 1+5 تنظیم کرده ایم که بر این اساس، امروز و فردا با هیات آمریکایی با حضور خانم اشمید نماینده خانم اشتون دیدار سه جانبه برگزار خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: پس از دیدار سه جانبه، با آمریکایی ها نیز دیدار دوجانبه خواهیم داشت و چهارشنبه و پنجشنبه هم به رم می رویم و آنجا با هیات روسیه نشست دوجانبه برگزار می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: در حال تنظیم دیدارهای دوجانبه با هیات های دیگر نیز هستیم و احتمالاً با هیات های فرانسوی و آلمانی هم تا قبل از دور بعدی مذاکرات دیدار دوجانبه انجام خواهیم داد.

عراقچی هدف از برگزاری این دیدارها را رایزنی های جزئی تر و مفصل تر برای بررسی بیشتر گزینه ها و حالات مختلف دانست تا دو طرف بتوانند دیدگاه هایشان را به هم نزدیک تر کنند.

وی به برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای از 26 تا 30 خرداد در وین اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزئیات شویم و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم؛ انتظاری که از مذاکرات وین 4 داشتیم.

عراقچی ابراز امیدواری کرد در نشست بعدی (وین 5) این هدف تحقق یابد تا بتوان اختلافات را در مسائل کلی به هم نزدیک تر کرد و به جزییات پرداخت که البته این هنوز خوشبینانه است.

وی گفت: در این مذاکرات هدفی جز تثبیت حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای برای مقاصد صلح آمیز نداریم و امیدواریم در فرصت باقیمانده تا پایان شش ماه اول توافق ژنو به این هدف برسیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: امیدواری ها بر این بوده است که توافق نهایی در این مدت حاصل شود اما اگر چنین نشود ناچاریم توافق ژنو را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم تا مذاکرات بتواند ادامه یابد.

عراقچی در عین حال گفت: هنوز زود است قضاوت کنیم که آیا نیاز به تمدید توافق ژنو هست یا نه و این امیدواری هنوز وجود دارد که قبل از پایان شش ماه توافق ژنو (30 تیر) بتوانیم به توافق نهایی برسیم.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه نیز بامداد دوشنبه پیش از عزیمت گفت: در ژنو گفت وگوهایی صریحی در آستانه مذاکرات هفته آینده در وین خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: نظراتمان را با صراحت کامل و درچارچوب خطوط قرمز نظام مطرح می کنیم.

این دیپلمات کهنه کار کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت مذاکرات ژنو گفت: رمز موفقیت در گفت وگوهای ژنو تکیه بر واقعیت ها و نه بر اساس توهمات و فشارهای خارجی است.

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پس از ژنو عازم ایتالیا می شود تا علاوه بر شرکت در کنفرانس خلع سلاح در رم، با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در 1+5 مذاکره کند. معاونان وزیر خارجه ایران همچنین با همتای ایتالیایی خود گفت وگو خواهند کرد.

مذاکرات ژنو و رم، سومین دور از مذاکرات در سطوح سیاسی و کارشناسی پس از مذاکرات وین4 است که بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت. پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه دیدار و گفت وگو کرده بودند.

هفته پیش نیز همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان ایران و 1+5 در وین اتریش با یکدیگر گفت وگو کردند.

با توجه به برگزاری مذاکرات در سطوح مختلف سیاسی و کارشناسی میان ایران و 5+1 قبل از مذاکرات رسمی وین در 26 خرداد ماه، انتظار می رود دیدگاه های طرفین به یکدیگر نزدیک شده وموارد اختلافی آنها کاهش یابد.(ایرنا)




موضوع مطلب : مذاکرات ایران و آمریکا در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد
سه شنبه 93 خرداد 20 :: 12:49 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1525139037426770588      تاریخ : دوشنبه 19 خرداد 1393 19:30    بازدید:731روحانی,ترکیه,اشمید,عراقچی,اردوغان,السیس,السیسی,عبدالله گل,پیام,مصر,اخوان المسلمین,تجارت

همزمان با دیدار دیپلمات های ایران و آمریکا در ژنو

پبام روحانی به السیسی از ترکیه

هر دو دیدار را باید در نوع خود، اولین، دانست؛ اولین سفر حسن روحانی به ترکیه پس از تصدی پست ریاست جمهوری و اولین دیدار دوجانبه رسمی که آمریکایی ها و هیات ایرانی به ریاست عراقچی در آن حضور دارند.

ظاهرا همه حرف ها در هر دو دیدار قرار است فقط دو طرفه باشد اما کلیت این دیدارها را باید چند وجهی دید و پیام های دیدارها را برای بازیگران متعددی ارسال کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری امروز ـ دوشنبه ـ از سوی عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در کاخ ریاست جمهوری این کشور در آنکارا، مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری روز دوشنبه از سوی عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در کاخ ریاست جمهوری این کشور در آنکارا، مورد استقبال رسمی قرار گرفت. مراسم استقبال رسمی از آقای روحانی با شلیک 21 گلوله توپ آغاز و سپس با قرار گرفتن رؤسای جمهوری دو کشور در جایگاه ویژه، سرود ملی ایران و ترکیه نواخته شد.

قرار است روحانی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز ملاقات کند و همچنین قراردادهای تجاری جدیدی بین دو کشور منعقد خواهد شد.

نسبت ایران، ترکیه و مصر در سفر روحانی

چرا روحانی به ترکیه سفر کرد و این سفر چه اهمیتی دارد؟ چه ارتباطی بین این سفر با مسائل منطقه ای مانند بحران سوریه، شکست گفتمان اخوان المسلمین به ویژه در مصر، روی کار آمدن ژنرال عبدالفتاح السیسی در سرزمین فراعنه و امنیت سازی منطقه ای وجود دارد؟ جای روابط تجاری ایران و ترکیه در این سفر کجاست؟

پایگاه قدس پرس در این باره می نویسد: سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به ترکیه در حالی صورت می گیرد که ترکیه امیدوار است پس از شکست جریان اخوان المسلمین در منطقه، دریچه ای را برای احیای نقش خود بگشاید.

این رسانه به نقل از برخی کارشناسان و ناظران سیاسی در ایران می نویسد: تهران می داند که نخست وزیر ترکیه با بحرانی جدی روبروست، از این رو روحانی با بسته ای از توافقات ظاهرا تجاری اما در باطن، سیاسی به ویژه در ارتباط با سوریه راهی ترکیه شد.

قدس پرس افزود: باید اشاره کرد که رجب طیب اردوغان در دو سال گذشته کمپین های شدیدی را علیه نظام بشار اسد در سوریه به راه انداخت، اما در ماه های اخیر لحن نرم تری اتخاذ کرد و از راه حل مسالمت آمیز و گفتگو برای حل بحران سوریه سخن گفت تا این پیام را به ایران و روسیه بدهد که آنکارا را در ائتلاف خود جای دهند. ناظران منطقه ای می گویند که نرمی لحن اردوغان پس از آن به وجود آمد که ژنرال ها در مصر راه را بر آینده سیاسی جریان اخوان المسلمین بستند و اسبی که ترکیه روی آن شرط بسته بود شدیدتر از حد انتظار بر زمین افتاد.

مجرای تنفس جدید برای سیاست خارجی ترکیه

در واقع اتفاقات مصر به عنوان یکی از بزرگترین مدعیان زعامت جهان عرب و شکست اخوانی های وابسته به ترکیه و قطر در آن کشور، باعث شد که جریان منطقه ای اخوان المسلمین نیز به ویژه در سایر کشورهای مستعد بحران، عقب نشینی کند و در نتیجه عمق استراتژیکی که ترکیه عدالت و توسعه بر اساس آموزه های معمار سیاست خارجی آن احمد داود اغلو برای خود تعریف کرده بود، به مرزهای ترکیه محدود بماند.

سفر حسن روحانی به ترکیه از این منظر هم به سود ترکیه برای خروج از این انزوای منطقه ای و ایجاد فرصت تنفسی جدید برای سیاست خارجی آن است و هم به سود ایران که از این رهگذر بتواند آرامش بیشتری را به سوریه زخم خورده از بحران چند ساله برگرداند.

سفر داود اغلو به عراق و تلاش برای حل تنش های فی مابین با استفاده از فرصت های اقتصادی مشترک را در همین راستا می توان دید.

ایران، مصر جدید را سبک سنگین می کند

سفر به ترکیه با یک اتفاق قابل توجه دیگر همزمان شد. دعوت از رییس جمهور کشورمان برای شرکت در مراسم سوگند عبدالفتاح السیسی.

تهران، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه را برای حضور در این مراسم اعزام کرد.

با وجود اعلام های رسمی، نمی توان گفت که صرفا سفر از پیش تعیین شده روحانی به ترکیه، مانع از حضور روحانی در مراسم سوگند ژنرال مصری شد؛ ژنرالی که حالا دیگر یونیفرم و نشان های نظامی را کنده و کت و شلوار و کراوات رسمی یک رییس جمهور را بر تن کرده است.

تهران نمی خواهد روابط خود را با هیچ کشوری در منطقه قطع کند و مسلما مصر نیز جایگاه ویژه ای در تعاملات و سیاست منطقه ای ایران دارد اما صحبت بر سر اولویت هاست.

ترکیه مقصد فعلی سفر روحانی یا بهتر بگوییم حزب حاکم آن یعنی عدالت و توسعه که ریشه هایی اخوانی دارد، هم دل خوشی از السیسی و نحوه تعاملش با اخوان المسلمین ندارد. ایران هم با وجود زاویه هایی که با اخوانی های در سال های اخیر یافت، باز هم باید منتظر گذشت ایام بماند و مصر جدید را سبک سنگین کند، هر چند یک نماینده را در سطح معاون وزیر برای مراسم سوگند ژنرال فرستاده است. شاید ضرورت درک اولویت های منطقه ای ایران به خصوص در ارتباط با همسایگانی چون ترکیه و لزوم آزمایش رویکردهای پیش روی دولت جدید مصر را بتوان پیام مهم روحانی به ژنرال های مصری در خصوص عدم شرکت خود در مراسم سوگند السیسی دانست.

اولین دیدار دوجانبه ایران و آمریکا

هزاران کیلومتر آنسوتر، مذاکرات هیأت های مذاکره کننده ایران و آمریکا دوشنبه در یکی از هتل های شهر ژنو برگزار شد.

هیأت مذاکره کننده ایران با آمریکا به سرپرستی سید عباس عراقچی، بامداد روز دوشنبه راهی ژنو شد.

قرار است در این دیدار زمینه های توافق نهایی درباره موضوع هسته ای ایران فراهم شود.

ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات ایران و 1+5 در دولت یازدهم چندین بار به طور دوجانبه دیدار کرده اند اما این برای اولین بار است که دو طرف خارج از مذاکرات رسمی در محلی جداگانه با یکدیگر دیدار می کنند.

اعضای تیم مذاکره کننده ایران را علاوه بر عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، پژمان رحیمیان و داود محمدنیا، از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای تشکیل می دهند.

سفر حسن روحانی به ترکیه هم به سود ترک ها برای خروج از انزوای منطقه ای و ایجاد فرصت تنفسی جدید برای سیاست خارجی آن است و هم به سود ایران که از این رهگذر بتواند آرامش بیشتری را به سوریه زخم خورده از بحران چند ساله برگرداند.

 
 

همچنین اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا را ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور، بروک امدرسون، معاون سابق نماینده آمریکا در سازمان ملل، جیم تیم بی، مشاور ارشد کنترل سلاح و رابرت مالی، مشاور ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا تشکیل می دهند.

هرد دو دیدار یعنی دیدار حسن روحانی رییس جمهور ایران با مقام های ارشد ترکیه برای اولین بار پس از تکیه زدن وی بر مسند ریاست جمهوری ایران و اولین دیدار دوجانبه دیپلمات های ایرانی و آمریکایی، نشست هایی منحصر بفرد تلقی می شوند.

واقعیت این است که با وجود تاکیدهای سیاسی بین المللی مبنی بر تفکیک مسائل اختلافی ایران و غرب این قضایا را نمی توان در پازل منطقه ای و بین الملی آن جدا از هم دید؛ چه امنیت منطقه ای در گرو در نظر گرفتن ملاحظات همه بازیگران است. از این منظر، مساله هسته ای ایران در پازل امنیت منطقه ای و بین المللی، همپای مساله سوریه و مسائلی همچون حضور و امنیت نیروهای آمریکایی در پایگاه ها و کشورهای اشغال شده پیش می رود.

بنابراین تعامل همزمان و موثر با پرونده هایی همچون موضوع هسته ای ایران و بحران سوریه و مبارزه با تروریسم به ویژه در کشورهای همجوار مستلزم در پیش گرفتن دیپلماسی چند وجهی در این خصوص است.




موضوع مطلب : پبام روحانی به السیسی از ترکیه

کد خبر : 1523407394195419219      تاریخ : یکشنبه 18 خرداد 1393 9:07    بازدید:109علی اکبر ولایتی,آیت‌الله مهدوی‌کنی

نبض سیاست

روایت ولایتی از واکنش رهبری به تهدیدات آمریکا

علی‌اکبر ولایتی، دستیار رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل گفت: در این سال‌های طولانی که در خدمت ایشان بودیم هیچ‌گاه ندیدم ایشان بابت این تهدیدهایی که از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها علیه ایران می‌شود کوچک‌ترین نشانی از نگرانی و دلشوره داشته باشند.

وی در گفت وگو با تسنیم درخصوص تدابیر آیت الله خامنه ای در عرصه سیاست خارجی و تخصص ایشان گفت: سعه صدر و وسعت دید در مسائل خارجی و بین المللی این امکان را برای ایشان فراهم کرده تا با واقع بینی بیشتری مسائل بین الملل و جهان اسلام را مورد مطالعه قرار بدهند و رهنمودهایی که در این زمینه دارند از پختگی بسیار خوبی برخوردار است.

توضیحات رئیس تیم پزشکی درباره شرایط مغزی آیت الله مهدوی کنی

رئیس تیم پزشکی آیت الله مهدوی کنی با اشاره به روند درمان رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: وضع قلبی ایشان کاملا پایدار شده است، ولی وضع نورولوژیک CNS (مغز) چندان امیدوارکننده نیست و هنوز پاسخی به تحریکات داده نشده است.

به گزارش ایسنا، از روز جمعه فرآیند جدیدی در درمان آیت الله مهدوی کنی آغاز شده است و تیم معالج ایشان تزریق داروهای بیهوشی را آهسته آهسته کاهش داده اند تا سطح هوشیاری وی را مورد بررسی قرار دهند.

نشست خبری رئیس جمهور؛ شنبه آینده

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور گفت: نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور همزمان با نخستین سالگرد تحقق حماسه سیاسی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بیست و چهارم خرداد (شنبه) برگزار می شود.

روحانی شخصا سیاست خارجی را اداره می کند

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در گفت وگویی با بیان این که شخصیت رئیس جمهور تلفیقی از آرمان و واقعیت است، گفت: ایشان یک روحانی در مفهوم واقعی روحانیت شیعه و یک دانشگاهی در مفهوم مدرن آن است؛ پس همان قدر که دین مردم و جامعه برای ایشان مهم و اساسی است، دنیای مردم هم در مفهوم مزرعه آخرت برایشان بااهمیت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحرکات دولت در عرصه سیاست خارجی گفته است: دکتر روحانی شخصا سیاست خارجی کشور را اداره می کند و برتمامی ابعاد آن - هسته ای و غیرهسته ای - اشراف و نظارت دارد.

حضور معاون ظریف در مراسم تحلیف السیسی

فارس نوشت: حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در مراسم تحلیف رئیس جمهور مصر که امروز برگزار می شود، شرکت می کند. مقامات مصری هفته گذشته از دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور برای شرکت در این مراسم دعوت کرده بودند، اما رئیس جمهور بنا به برنامه از قبل پیش بینی شده فردا جهت انجام سفر دو روزه به ترکیه می رود.

عارف: روابطم با روحانی بسیار نزدیک است

محمدرضا عارف با تکذیب برخی شایعات مبنی بر این که نماینده رئیس جمهور را به حضور نپذیرفته است، گفت: اصلا این بحث ها مطرح نیست. وی در گفت وگو با ایلنا ادامه داد: من برای همه روسای جمهور بالاخص برای آقای روحانی احترام قائلم و روابطم با آقای رئیس جمهور بسیار نزدیک است و هر وقت لازم باشد، با یکدیگر گفت وگو می کنیم.

«من روحانی هستم - 2» در انتظار مجوز وزارت ارشاد

در حالی که پس از واکنش های فراوان به مستند جنجالی من روحانی هستم اعلام شده بود قسمت دوم این مستند هم در حال ساخت است، دیروز خبرگزاری برنا نوشت: مستند «من روحانی هستم- 2» ساخته «فرورتیش رضوانیه» در انتظار دریافت مجوز اکران از وزارت ارشاد به سر می برد.

به گزارش برنا، فرورتیش رضوانیه که یک روزنامه نگار است، پیش از انتخابات ریاست جمهوری 92 از حامیان روحانی بوده و تاکنون نیز روی مواضع خود پافشاری کرده است.




موضوع مطلب : روایت ولایتی از واکنش رهبری به تهدیدات آمریکا
یکشنبه 93 خرداد 18 :: 9:51 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1523437162057318283      تاریخ : یکشنبه 18 خرداد 1393 9:42    بازدید:3کیهان ,خراسان ,قدس

یواشکی روزنامه ها

خبر خوش برای کمک به معیشت مرزداران

شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.

ابلاغ مصوبه دولت پس از 1200 روز

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی، در حالی که مجوز وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد مبنی بر الحاق اراضی جزایر صدرا و برخی جزایر دیگر در دی ماه سال 1389 به تصویب این شورا رسیده و چندی بعد توسط محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق نیز به امضا رسید، این مصوبه طی روزهای اخیر و با گذشت 1200 روز از مصوبه مذکور، به نهادهای مربوطه رسما ابلاغ شده است.

خبر خوش برای کمک به معیشت مرزداران

خراسان آورده:در حالی که بر اساس بخشنامه های صادره توسط مسئولان دولتی، واردات کالاهای اولویت دهم با محدودیت ها و ضوابط خاصی همراه است، گفته می شود طبق دستوری که طی روزهای اخیر از سوی مدیران اجرایی کشور به مبادی واردات کالا ارسال شده مقرر شده با توجه به ضرورت کمک به معیشت مرزنشینان کشورمان، کالاهای وارداتی توسط این افراد از گروه کالایی اولویت دهم استثنا شود.

بت مشترک حلقه انحرافی و اصحاب فتنه

روزنامه کیهان نوشت:یکی از روزنامه های زنجیره ای، با انکار جاسوسی «ریچارد فرای» در ایران، علیرغم گذشت بیش از 2 ماه از مرگ وی، خواهان انتقال جسد این جاسوس کهنه کار به ایران شده است.«افشین زند»، از شاگردان ریچارد فرای در گفت وگو با روزنامه زنجیره ای شرق، با انکار جاسوسی فرای در ایران گفته است: «به خاطر دارم که پشت جلد یکی از کتاب های قدیمی فرای، نوشته شده بود که وی طی جنگ جهانی دوم در سازمان O.S.S کار می کرده است. یکی از دوستان قدیم پدرم در معرفی ریچارد فرای به کانون ایرانیان شهر بوستن ذکر کرد که او در زمان جنگ جهانی دوم در سازمان اطلاعاتی آمریکا خدمت می کرده است. حضار در آن جمع از حقایقی که اینجا ذکر شده مطلع نبودند و O.S.S را باCIA اشتباه گرفتند. این باعث توضیح دکتر فرای شد. وی گفت که ده ها سال پیش، تماسش با واشنگتن به معنای دستگاه دولتی آمریکا قطع شده بود».

این انکار ناشیانه از سوی شاگرد فرای، در حالی است که O.S.S همواره به عنوان سازمان سلف  CIA شناخته شده است. ارتباطات سازمان O.S.S و CIA به حدی نزدیک و مشترک بوده است که «آلن دالس»، پنجمین رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) در زمان جنگ جهانی دوم، مسئولیت شبکه جاسوسی آمریکا (O.S.S) در آلمان نازی را بر عهده داشته است.ریچارد فرای نیز همانند دیگر همکارانش، علاوه بر جاسوسی در جنگ جهانی دوم علیه آلمان نازی در O.S.S بنا بر اسناد وزارت اطلاعات و دیگر مستندات متعدد منتشر شده، در سازمان CIA علیه کشورهای دیگر، از جمله ایران، فعالیت های گسترده جاسوسی را انجام داده است.این اولین بار نیست که روزنامه های زنجیره ای مدعی اصلاح طلبی، برای معاندین نظام سینه چاک می کنند. پیش از این نیز، این روزنامه ها در کنار رسانه های معاند فارسی زبان، پیشنهاد انتقال جسد هوشنگ سیحون، معمار بدنام عضو فرقه ضاله بهاییت را نیز به خاک کشورمان مطرح کرده بودند.

گفتنی است تز استعماری «مکتب ایرانی» برای جایگزینی با «مکتب اسلام» که مشایی ادعای ابتکار! آن را داشت و از حمایت بی قید و شرط احمدی نژاد نیز برخوردار بود، ساخته و پرداخته ریچارد فرای بود که با هدف اعلام شده مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی تهیه و تدارک شده بود. از این روی اصرار مشترک حلقه انحرافی و اصحاب فتنه در تجلیل از ریچارد فرای قبل از آن که به خاطر جاسوسی وی برای CIA تأسف آور باشد به علت تقابل دو جریان یاد شده، با اسلام و انقلاب اسلامی، شرم آور و درخور تعقیب و پی گیری است. و نباید فراموش کرد که حلقه انحرافی چسبیده به دولت احمدی نژاد آشکارا دوران اسلامگرایی را تمام شده می دانست و اصحاب فتنه، روی قید اسلام در جمهوری اسلامی ایران خط بطلان کشیده بودند.

هافینگتون پست: عربستان در خاورمیانه به ایران باخته است

کیهان آورده:روزنامه هافینگتون پست اعلام کرد سیاست های عربستان سعودی در مقابل ایران شکست خورده و ایران دست برتر را در تحولات خاورمیانه (غرب آسیا) دارد.این روزنامه آمریکایی در تحلیلی خاطرنشان کرد: اختلافات منطقه ای میان ایران و عربستان فراوان است. در صحنه لبنان، ایران از حزب الله لبنان که در این کشور به پیکان ایران تبدیل شده حمایت می کند. عربستان سعودی اما روی خانواده حریری که جنبش 14 مارس را رهبری می کند شرط بندی کرده است. در عراق، سقوط صدام حسین باعث به قدرت رسیدن شیعیان همسو با ایران در بغداد شد. عربستان تلاش کرد با ترغیب سنی ها به مقاومت، این قدرت شیعه را تضعیف سازد. دولت نوری المالکی سعودی ها را به تأمین مالی سازمان های تروریستی در این کشور متهم کرد و همین مسئله موجب سنگین شدن شدید فضای ارتباطی میان دو کشور شد. در سوریه نیز اختلاف میان ریاض و تهران به واقع ریشه ای بود.

هافینگتون پست ادامه می دهد: عربستان سعودی در نبرد دیپلماتیک خود علیه ایران تلاش کرد تا از حمایت آمریکا برخوردار شود و واشنگتن را به تأمین تسلیحات علیه حکومت آیت الله ها و به این بهانه که جامعه بین المللی باید سران ایرانی را از دستیابی به سلاح اتمی بازدارد، مجاب سازد. عربستان در تمامی این خطوط شکست خورده است. اوباما از پیروی از سعودی ها در این پرونده سر باز زده. تنش های بی سابقه ای میان واشنگتن و ریاض شکل گرفته، به طوری که بدتر از آن قابل تصور نبود.

این روزنامه نوشت: در این بازی شطرنج، به نظر می رسد که ایران برنده شده است. تهدید مداخله نظامی بین المللی روز به روز کم رنگ تر می شود. ایران از وضعیت سابق خود که در نزد جامعه بین المللی منزوی بود خارج شده و نقش سیاسی مهمی در حل بحران هایی مانندعراق یا سوریه ایفا می کند. عربستان سعودی که در گذشته مهره اصلی آمریکا در منطقه بود، اکنون شاهد سقوط موقعیت خود است و در صورت ادامه این استراتژی و حمایت از متحدانش روز به روز بیشتر فراموش خواهد شد. پادشاهی سعودی بندر بن سلطان را قربانی کرد.

یونگه ولت: اثری از لغو تحریم ها در برابر اقدامات ایران نیست

روزنامه کیهان نوشت:«ایران به تمام تعهدات خود در توافق ژنو عمل کرده اما لغو بخشی از تحریم ها توسط غرب، هیچ تاثیر عملی برای ایران نداشته است»

روزنامه آلمانی یونگه ولت با انتشار این تحلیل نوشت: گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانگر این است که ایران به تعهدات خود در توافق ژنو عمل کرده و غرب نیز بخشی از تحریم ها علیه این کشور را لغو کرده اما این وضعیت هیچ تاثیر عملی و واقعی بر جای نگذاشته است.این مطلب می افزاید: در گزارش اخیر آژانس بر این نکته تاکید شده که ایران به تمام تعهدات خود در قبال گروه 5+1 و همچنین توافقات با آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل عمل کرده است و بر اساس آن غنی سازی 20 درصدی در این کشور متوقف و میزان اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد از 209/1کیلوگرم به 38/4 کیلو کاهش یافته است. گزارش آژانس نشان می دهد که ایران به تعهدات خود مبنی بر افزایش ندادن تعداد سانتریفیوژهای موردنیاز برای غنی سازی 5 درصدی و همچنین استفاده نکردن از نسل جدید سانتریفیوژها عمل کرده است و فعالیت های ساخت و ساز در راکتور آب سنگین اراک را از ژانویه به حالت تعلیق درآورده است.

یونگه ولت در ادامه می نویسد: ایران همچنین در راستای انجام اقدامات اعتمادساز، هفت اقدام عملی توافق شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی را به موقع انجام داده است که بازرسی های گسترده و همچنین تحویل اسناد و مدارک خواسته شده از سوی بازرسان را شامل می شود.روزنامه آلمانی نوشت: در مقابل اقدامات اعتمادساز ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا وعده هایی در مورد لغو بخشی از تحریم ها در مدت 6 ماه داده بودند که هر چند این وعده ها اعلام شده اما لغو تحریم ها هنوز تاثیر عملی به دنبال نداشته است.یونگه می افزاید: بدون تاثیر بودن لغو بخشی از تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران به این خاطر است که هنوز سؤالاتی در مورد ابعاد حقوقی لغو تحریم ها برای بسیاری از شرکت های طرف معامله با ایران وجود دارد و دولت آمریکا نیز با اقدامات تنبیهی خود شرکت های بزرگ غربی را همچنان تهدید می کند و برای همین هم بسیاری از این شرکت ها هنوز تمایلی به از سرگیری تجارت با ایران ندارند و تا امروز حتی یک قرارداد مهم که بتوان آن را نتیجه لغو تحریم دانست بین شرکت های غربی و ایران منعقد نشده است.در همین حال تد کروز سناتور آمریکایی در پارلمان رژیم صهیونیستی مدعی شد تحریم ها پس از جمع آوری همه سانتریفیوژهای ایران لغو می شود.

توافق ژنو احتمالا تا زمستان تمدید می شود

روزنامه کیهان نوشت:منابع آمریکایی با پیش بینی ناکامی مذاکرات، از احتمال تمدید توافق موقت ژنو برای 6 ماه دیگر خبر می دهند.سایت المانیتور در گزارشی نوشت: آمریکا نشانه هایی از خود نشان داده که آماده است در صورتی که ایران نتواند با پیشنهادات واقع گرایانه تری درباره توانایی سانتریفیوژهای خود به میز مذاکرات بازگردد، مهلت توافق را تا پاییز به تعویق اندازد.بنا بر اخبار رسیده به المانیتور یک مقام عالیرتبه آمریکایی در سخنرانی برای جمعی از متخصصین درباره امکان حصول توافق نهایی در 20 ژوئیه ابراز تردید کرده است. یکی از متخصصین این حوزه گفته که او این اظهارات مقام آمریکایی را به عنوان «عدم اعتماد به حصول توافق» تفسیر می کند.یک مقام آمریکایی به المانیتور گفت: «ما فاصله زیادی داریم» و ممکن است نیاز باشد مهلت رسیدن توافق را تمدید کنیم.

این مقام آمریکایی گفت با وجود زمانی کمتر از دو ماه تا 20 ژوئیه، آمریکا و ایران مذاکرات دو جانبه را برای کم کردن شکاف ها و رسیدن به توافق نهایی دنبال نمی کنند.رابرت اینهورن، یک مشاور سابق کنترل سلاح ها به روزنامه اسرائیلی وای نت نیوز گفت: «دشوار به نظر می رسد که قدرت های بزرگ بتوانند تا 20 ژوئیه با ایران به توافق برسند. دور آخر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسید انتظار می رفت برخی از مسائل اصلی حل و فصل شود؛ نظیر موضوع راکتور اراک... که اتفاق نیافتاد.»آینهورن از مشاوران ارشد اوباما به یدیعوت آحارونوت گفته است: برای غرب دشوار خواهد بود که تا پیش از مهلت تعیین شده 20 ژوئیه (29 تیر) با ایران به توافق برسند. آخرین دور گفت وگوها انتظارها را برآورده نکرد. اکنون امکان رسیدن به توافق کم است و ارزیابی من این است که وقتی با گزینه بدیل پایان مذاکرات مواجه می شوند، توافق می کنند که مهلت تعیین را تمدید کنند.این کارشناس ارشد آمریکایی می گوید: «آن اوایل که توافق موقت حاصل شد، اسرائیلی ها ادعا می کردند فرصت 6 ماهه (مدتی که برای ادامه گفت وگوها مورد توافق قرار گرفت) به نفع ایران است، با این توجیه که شرکت های تجاری مشتاقانه به سوی همکاری با ایران خواهند رفت و در نتیجه تحریم ها علیه ایران فرسایشی خواهند شد. اما ثابت شد که این ارزیابی نادرست است، آنچه اتفاق افتاد این است که شرکت های تجاری جهان بسیار با احتیاط عمل کردند و هیچ قرارداد جدیدی با ایران نبستند.

سینه خیز BBC به خاطر ضربتی که سپاه به MI6 زد

کیهان آورده:مشاور سابق کروبی، بازی رسانه ای بی بی سی و برخی فتنه گران همراه این شبکه در باره سخنان فرمانده کل سپاه را به استهزاء گرفت و نوشت دست این تیم رو شده است.اخیرا شبکه بی بی سی با کمک محمد-ن مدعی شد سخنرانی ای از سرلشکر جعفری را کشف(!) کرده که نشان می دهد سپاه در برخورد با جریان ایجاد آشوب به بهانه تقلب در انتخابات نقش داشته است!داریوش سجادی می نویسد: ماجرای انتشار سخنرانی سردار جعفری توسط «ن» و پروپاگاندای معنادار آن توسط BBC ناخواسته تداعی به ذهن کننده ترانه «آدم فروش» است که؛ آدم فروش! دست تو رو شده برام- قصه ها تو بلدم ... نکته برجسته در این «یافتم یافتم» جدید، بی فروغی و گم شدن سریع این خبر در عرض کمتر از 24 ساعت در میانه اخبار رسانه های فارسی زبان بود.

وی می افزاید: هر چند «ن» و BBC کوشیدند «واتر گیتانه» از این معرکه گردانی جدید به یک هم ذات پنداری با «باب وود وارد» و «واشنگتن پست» برسند اما واقعیت آن است که یخ شان نگرفت و برخلاف توقع ایشان، سنسورهای سیاسی و اجتماعی و خبری در ایران بی اعتنا از کنار این ماجرا گذشتند.همکار سابق نشریات اصلاح طلب نوشت: معرکه گردانی مزبور مشابه ماجراجویی چند سال پیش «رویا حکاکیان» تهیه کننده یهودی تبار برنامه شصت دقیقه شبکه خبری CBSآمریکا بود که طی آن مشارالیها مدعی افشای «حمید بهبهانی» جوانی 30 ساله در قامت معاون وزیر اطلاعات شد که در عملیات تروریستی دهه 60 در خارج از کشور نقش داشته است! حکاکیان در آن برنامه آنقدر از افشاگری خود مشعوف و جو زده بود که تنها پشت دست چند روز بعد «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه وقت آمریکا که گفت «این آقا جوان تر از آن است که چنین ادعاهایی به وی بچسبد» توانست اسباب اخراج حکاکیان از CBS را فراهم آورد!

وی معتقد است: ماجرای مزبور با شفاف ترین شکل ممکن موید یک گوشزد و واقعیت تلخ به BBC و اصحاب BBC و امثال آقای «ن» شد مبنی بر آنکه با پیوستن تان به اجنبی و فروختن ملت و مملکت تان دیگر نزد مخاطب ایرانی فاقد اعتبار و وجاهت ملی و خبری هستید.مشاور سابق کروبی ادامه می دهد: «آنها متوجه این واقعیت نیستند که بر فرض صحت ادعای تقلب، پرسش مردم بعد از شهر آشوبی های آن شهر آشوبان آن است که شعارها و اطوارها و شهر آشوبی های تان را باور کنیم یا ادعای تقلب تان را!؟ بواقع بعد از آن اطوار و رفتار ساختارشکن و دادن شعار «نه غزه نه لبنان» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» و بی ارتباطی آن با «ادعای تقلب» صورت قضیه برای قاطبه ایرانیان شفاف شد. مبنی بر آن که؛ مقصود من از کعبه و بتخانه بهانه ای بیش نبود و در قفای «ادعای تقلب» با رویکرد «سنگ مفت، گنجشک مفت» در جستجوی براندازی بودید که البته نشد! صادق ترین ایشان آن علیا مخدره است که در همان سال 88 و در سخنرانی هیجان زده اش در سانفرانسیسکو ناشیانه بند را به آب داد و گفت «سی سال ما ترسیدیم اکنون شما بترسید»! و با این اعتراف صادقانه نشان داد دعوا بر سر تقلب نیست و موضوع مناقشه، تمامیت جمهوری اسلامی طی 30 سال گذشته بوده و هست».

گفتنی است پررویی فتنه گران و حامیان خارجی آنها در سوژه سازی هایی از جنس ماجرای اخیر در حالی است که این طیف قادر به کتمان آشوبگری و بلوای خیابانی انجام گرفته نیستند. و از این جهت مسخره است که متهمان فتنه گری و آشوب انگیزی بخواهند سپاه را به خاطر هوشیاری و به هم ریختن بساط سرویس های جاسوسی بیگانه ملامت کنند یا چنین القا کنند که مچ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به خاطر خواندن دست سیا و موساد و ام آی سیکس و نیروهای میدانی آنها و متلاشی کردن شبکه جنگ نرم گرفته اند!

حضور معاون وزیر خارجه در تحلیف السیسی

روزنامه قدس نوشت: اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد که با وجود دعوت از دکتر روحانی، یکی از معاونین وزیر خارجه برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور مصر به این کشور سفر می کند. مراسم تحلیف السیسی امروز یکشنبه -18 خردادماه - برگزار می شود.

زنگ خطر وهابیت درباره رشد جمعیت در ایران

قدس به نقل از سایت شیعه نیوز نوشت: روزنامه های عربستان در اقدامی هماهنگ، اقدام به نشر مقاله ای مشترک در رابطه با رشد جمعیت در ایران کرده اند. در این مقاله آمده است: شیعیان دریافتند که اگر اقدام به تولید نسل نکنند تا کمتر از سی سال دیگر، اهل سنت جمعیت غالب در ایران خواهد شد، فلذا ما از تمامی دوستان درخواست داریم که از برادران اهل سنت حمایت کنند.




موضوع مطلب : خبر خوش برای کمک به معیشت مرزداران
یکشنبه 93 خرداد 18 :: 9:51 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1523422901511902607      تاریخ : یکشنبه 18 خرداد 1393 9:32    بازدید:13جرج سوروس,کودتای نارنجی اوکراین

روزنامه خندان

بررسی وضعیت تیم‌ملی در برزیل

در روزنامه های کشور کم پیدا می شود و این یعنی روزنامه ها کم لبخند می‌زنند و آنها که روزنامه می‌خوانند هم به تبعیت از رسانه محبوب شان کمتر می خندند.

حکمت ستون روزنامه خندان، در این است که طنز همه روزنامه های کشور را جمع کنیم و در جام جم آنلاین برسانیم به دست تان تا هر صبح، دستکم در اینترنت گردی روزانه، لبخندی روی لب تان بنشیند.

جام جم: کاربر و کارگر اینترنت

ـ انگشت خدمت شما هست؟ ... ـ مگه خودت انگشت نداری؟ ... ـ دارم ولی کم آوردم. می خوام تعداد کاربران اینترنت رو بشمارم!

ـ آقارو!.... گذشت آن زمانی که آنسان گذشت. ظاهرا از 20 سال پیش تا الآن خواب بودی. ساعت خواب!

* * *

آنچه خواندید، نخوانده بگیرید!... مکالمه اش خیلی پیش پا افتاده بود. برای ما افت دارد که یکی از اطرافیانمان تا این حد ساده و پرت باشد که نداند الآن در مملکت چه خبر است و اینترنت با ملت چه کرده است. الآن حتی سرایدار عزیز مجتمع مسکونی ما هم قبل از آن که بیاید زباله های واحدها را تحویل بگیرد، نگاه می کند ببیند کدام واحدی چراغ فیسبوک یا یاهومسنجرش روشن و آنلاین است، پیام می دهد که دارم می آیم.

حالا اینها همه به کنار. الآن یک آمار کاردرستی می دهم دست شما که از تعجب شاخ درآورید. حرف ما را اگر قبول ندارید، به حرف وزیر ارشاد عنایت بفرمایید که در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره دیجیتال در جمع خبرنگاران همیشه در صحنه گفته است: «اکنون 45 میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد که باید به تولید محتوای غنی در فضای مجازی، توجه بیشتری بشود.»
ـ به نقل از نشریات اینترنتی

عنایت فرمودید؟.... آماری که داده شده، یحتمل قرص و قایم است و با انگشت های رفیق ما هم شمرده نشده است. فلذا هرگونه القای شبهه و تشکیک در آن، محلی از اعراب ندارد. خیال کردید پس چرا برخی از صفحه کلیدهای رایانه یا گوشی های تلفن همراه، روز روشن فاقد چهار حرف معروف «پ، چ، ژ، گ» می باشند؟... طوری که گاهی برای کاربران زبان فارسی و ایرانی، به هنگام کتابت و ارسال پیامک (علی الخصوص از نوع عاطفی اش!)، حادثه ساز هم شده اند که مپرس! (یعنی خصوصی از خودشان بپرس!).... اینجا خانواده نشسته است.

بسته پیشنهادی: از آنجا که حقیر دائم التحریر نیز یکی از ریزه خواران و کاربران اینترنت جهان گستر می باشد؛ لهذا بشدت احساس می کنم که باید رهنمود داد، آن هم ارزنده:

1ـ تسهیلات بیشتر: مسئولان ارتباطی، اطلاعاتی و مخابراتی بدانند و آگاه باشند که بیش از پیش بر امکانات جانبی اینترنت و در رأس همه، بر سرعت مجاز آن بیفزایند. در غیر این صورت با اعصاب 45 میلیون از 75 میلیون ایرانی بازی شده و دچار انواع افسردگی های پیشرفته می شوند که فقط بازار عزیزان روانپزشک و روان شناس را بیشتر گرم می کند؛ البته اگر خودشان مشکلی با اینترنت منزل یا محل کارشان نداشته باشند.

2ـ احتیاط لازم: عزیزان کاربر اینترنت دقت نمایند که فقط در حد همین کاربر باقی بمانند برای اینترنت و آن قدر اسیر و عبید آن نشوند که ناخواسته و در عمل تبدیل شوند به کارگر اینترنت. این خطرناک است. من هم حساس!.... ما رایانه و اینترنت را در جهت پیشرفت خود به بازی بگیریم، نه آن که زندگی خودمان توسط اینترنت و فضاهای مجازی و گاه غیرمجاز آن به بازی گرفته شود. بازی بازی،
با اینترنت هم بازی!

3ـ دوری از دوری: تمامی این دم و دستگاه های ارتباطی جدید که برای اجداد ما حکم چراغ جادو برای ما را داشته است؛ به این خاطر درست شده اند که موجب نزدیکی بیشتر انسان ها به هم بشوند. شما از ته کن سولقان بتوانی با عزیز اسکیمویی در منتهی الیه سمت چپ قطب جنوب صحبت کنی. نه این در یک خانواده چهار نفره، به جای این که هر چهار نفر دور هم باشند و با هم صحبت کنند؛ هر چهار نفر، به ظاهر دور هم اما در باطن، دور از هم باشند. هر یک سرش داخل گوشی خودش و در حال چت کردن با دیگران. هر یک بتر از دیگر، شوریده و دیوانه! (بلانسبت شما و ما!)

کیهان: کجاتون؟! (گفت و شنود)

گفت: جرج سوروس سرمایه دار صهیونیست آمریکایی و حامی کودتاهای رنگی تاکید کرده که در کودتای نارنجی اوکراین نقش داشته و از کودتاچیان حمایت کرده است.
گفتم: ولی کودتای نارنجی که شکست خورده و بلای جان مردم اوکراین شده و جدایی چند شهر و استان از این کشور را به دنبال داشته است.

گفت: جرج سوروس به حمایت از فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 هم افتخار می کرد ولی بعد از حماسه 9 دی و شکست فتنه، دمش را روی کولش گذاشته و زیپ دهانش را کشیده بود.
گفتم: سوروس گفته حمایت های ما از نارنجی های اوکراین خیلی آشکار نبود!

گفت: به سر مناره اشتر رود و فغان برآرد
که نهان شدستم اینجا مکنیدم آشکارا...!

گفتم: حیوون زبون بسته خیلی از مرحله پرته!... یارو با تعجب پرسیده بود، بالاخره ما نفهمیدیم اینکه میگن بین خودمون باشه، دقیقا باید کجامون باشه؟!

سیاست روز: بررسی وضعیت تیم ملی در برزیل

شنبه: امروز برای بررسی وضعیت تیم ملی عازم برزیل می شوم. خیلی مشخص نیست قرار است چکار کنم اما از همین الان بار سنگین مسئولیت را روی شانه های خسته ام احساس می کنم.

یکشنبه: از دیروز که در فرودگاه برازیلیا از هواپیما پیاده شدم سنگینی بار مسئولیت لحظه به لحظه سنگین و سنگین تر می شود و به طور کلی از کت و کول افتاده ام. برای ماساژ به قسمت ماساژوری هتل رفتم. این برزیلی ها واقعا شرم و حیا سرشان نمی شود.

دوشنبه: امروز برای بررسی وضعیت ملی پوشان به هتل رفتم. ظاهرا برای مسابقه فوتبال به اینجا آمده اند.به تهران تلفن زدم و به مسئول دفترم پرخاش کردم که چرا قبل از سفر ماجرای مسابقات جام جهانی فوتبال را با من در میان نگذاشته است. خودم را برای بررسی تیم ملی والیبال آماده کرده بودم. حالا فشار آن بار سنگین را بر روی شانه ام بیشتر احساس می کنم.

سه شنبه: صبح به سفارت ایران در برزیل رفتم و خودم را معرفی کردم. خیلی تحویل گرفتند. گفتم یک قرار بگذارید تا با همتای خودم در برزیل دیدار و گفتگو کنم. بعد از یک بررسی کوتاه اعلام کردند که ما در برزیل هم همتا نداریم. از داخل یکی از اتاق های سفارت صدای آهنگ مبتذلی به گوش می رسید. یادم باشد این موضوع را در بررسی هایم اعلام کنم.

چهارشنبه: امروز بازی ایران و نیجریه برگزار شد. فرصت نشد به ورزشگاه بروم. توی هتل سرگرم بررسی بودم. اینقدر این «بررسی» وقت آدم را می گیرد و کمرشکن است که آدم فرصت نمی کند به کارهای دیگرش برسد. این همه زحمت می کشیم آن وقت بعضی ها در ایران سر و صدا می کنند که «فلانی» – یعنی بنده – چرا باید به برزیل می رفتم؟!

پنج شنبه: امروز از یک بازیکن تیم ملی فوتبال کشورمان نتیجه بازی با نیجریه را سوال کردم. با یک حالت بدی نگاهم کرد و چیزی نگفت. روی این بازیکنان زیاد شده است. باید در بررسی هایم این موضوع را حتما لحاظ کنم.

جمعه: این برزیل عجب جای خوش آب و هوایی است اما افسوس که زیاد خانوادگی نیست وگرنه دست اقربا را هم می گرفتیم و یک بار دیگر به اینجا می آمدیم و استخوانی سبک می کردیم. البته اگر باز این رسانه های قلم به مزد سر و صدا نکنند و پای بیت المال را وسط نکشند.

آرمان: حکایت کافی شاپ

جاتون خالی با چند تن از دوستان شاعر قدم می زدیم و گل می گفتیم و گل می شنفتیم؛ هوا کمی تا قسمتی گرم بود، بعد از پیاده روی طولانی اکثر دوستان احساس تشنگی کردند؛ تصمیم گرفتیم جلو نخستین مغازه آبمیوه فروشی نوشیدنی میل کنیم تا رفع عطش شود ولی هر چه جلوتر رفتیم آبمیوه گیری ندیدیم.

از شما چه پنهان کمی هم خسته شده بودیم، همینطور روان روان رسیدیم جلو یک کافی شاپ، یکی از همراهان پیشنهاد داد برویم داخل کافی شاپ؛ هم آبمیوه و چای بنوشیم، هم اندکی بیاساییم. همگی پذیرفتیم و داخل شدیم. در بدو ورود بوی سیگار خورد به برجک یکی از دوستانمان ولی تحمل کنان خم به ابرو نیاورد و فرمایشی هم نفرمود. نور داخل کافی شاپ کمتر از حد معمول بود.

دختران و پسران جوان بر سر میز ها مشغول گپ و گفت بودند. چند نفر هم برای دوستانشان جشن تولد گرفته بودند؛ این را از کیک تولدی که شمعی هم روی آن روشن بود به فراست دریافتیم.

کافی شاپ تزئینات جالب توجهی داشت. عکس هایی از کافکا، صادق هدایت، ارنست همینگوی و دیگر نامداران عرصه ادبیات ایران و جهان. از در و دیوار و سقف کافی شاپ همه چیز آویزان بود. از جمله چارق. چماق، هاونگ و خیلی چیزهای دیگر که بعضی زیادی مدرن و بعضی مربوط به ما قبل تاریخ بود.

بعضی از این الات و ادوات که از سقف آویزان بود اگر غافل می شدیم به پیشانی مان اصابت می کرد و شاید هم به چشم و چالمان فرو می رفت.

سرتان را درد نیاورم، نوبت به خوردنی ها و آشامیدنی ها رسید.

گفتیم آب پرتقال دارید؟طرف مارا جوری نگاه کرد که انگار اصحاب کهف هستیم و بعد از خواب سیصد ساله و بی خبر از همه جا وارد آن کافی شاپ شده ایم.

راستش خودمان هم تعجب کردیم و نگاهی به سر و وضعمان کردیم ولی متوجه چیز غیرعادی نشدیم.

گارسن که جوان 18-19 ساله لاغراندام و به اعتبار لهجه اش، گویا از اهالی مناطق شمالی کشور بود گفت: منو را نگاه کنید نوشیدنی هامون اونجا نوشته شده. منو را نگاه کردیم. اما از اسامی نوشیدنی ها سر درنیاوردیم. همدیگر را نگاه کردیم باز چیزی دستگیرمان نشد.

لیست منو تقریبا از این قرار بود:

- پیف پارادوف

- پاسار گارپارینا

- جبران خلیل جبران

- تولکی قویروقی

- دوشان قییقی

- ...

خلاصه نه من و نه دوستان، از این لیست سر در نیاوردیم، برای همه ما تنها چیزی که در این لیست آشنا بود «جبران خلیل جبران » بود، آن هم نه به عنوان یک چیز خوردنی یا آشامیدنی بلکه به عنوان یک نویسنده و شاعر.

دوستان ما به گارسن گفتند آب هویج دارید؟

گفت: نه

آب طالبی دارید؟

گفت: نه

خلاصه هر آنچه که از نوشیدنی ها برای ما شناخته شده بود گفت نداریم

گفتیم: پس چه دارید؟

گفت: فقط همین چیز ها که در منو نوشته شده اونارو داریم.

یکی از دوستان که شوخ طبعی اش گل کرده بود خطاب به گارسن گفت: آب تو دیت دارید؟ طرف گفت بله!گفت آپلود و آپگرید چطور؟ گفت داریم.

گفت: آبرو چطور؟ گفت این یک قلم رو نداریم. دوست دیگری گفت منظورش واترفیس است، گارسن گفت بله بله داریم.

چشم هایمان چهار تا شده بود.

آخر سر گفتیم برایمان جبران خلیل جبران بیاورد، اقلا از این اسم کمی سر درآورده بودیم.

گارسون رفت برایمان بستنی آورد که مقداری چیز های دیگر هم داخلش بود.

خلاصه جایتان خالی اون روز با دوستان شاعر در آن کافی شاپ جبران خلیل جبران نوش جان کردیم.

به حق چیز های نشنیده!!!!

شرق: پیش بینی انگشتی

از آمبولانس چی می پرسند چرا توفان تهران تو را در ننوردید و بازیچه کوران حوادث نکرد؟ در نظر بگیرید که آمبولانس چی سرش بی کلاه تر از این حرف هاست که باد کلاهش را ببرد. حالا اگر بپرسید چرا دو روز بعد از توفان دوم، به آن می پردازیم باید اعتراف کنیم که در وضعیتی که ما بین یک بین التعطیلین بزرگ قرار داریم (یعنی تعطیلات بین سیزده به در و 29 اسفند، که دست بر قضا چند روزش باز است) اگر هم می خواستیم به توفان بپردازیم تعطیل بودیم و در خواب غفلت به سر می بردیم.

آبکی

اما ما نظر اداره هواشناسی را پرسیدیم که چرا اغلب در پیش بینی هوا اشتباه می کند؟ اداره هواشناسی گفت: باباجان، شما اگر نتایج انتخابات ریاست جمهوری یا لیگ فوتبال را هم درست پیش بینی کنی، دیگر مزه ندارد که. تا حالا سر نتایج انتخابات شرط بستی؟ فکر کن یکی از قبل بگوید نتیجه چیست و مثلا کی می شود رییس جمهور، مزه نمی دهد که. همه کیفش به این است که ببینی از توی صندوق چی می آید بیرون. مثل لپ لپ یا تخم مرغ شانسی. اگر روش نوشته باشد چی توش است که دیگر شانسی نیست.

بادی

بعد هم ما یک اشاره سیاسی کنیم و برویم پی کارمان. شما ببینید کی باد کاشته بوده که الان دارد توفان درو می کند. بله.

انگشتی

اداره هواشناسی همین دیروز به روزنامه «شرق» گفت: با این امکاناتی که ما داریم همین هم که اصلا می توانیم اشتباه پیش بینی کنیم هم خیلی است.
اداره هواشناسی راست می گوید. ما خودمان رفتیم دیدیم همه کارکنان هواشناسی ایستاده اند روی بام، انگشت مبارک را می کنند توی دهان مبارک، آب دهان مبارک را می مالند به انگشت مبارک، سپس طی مراسم باشکوهی انگشت آب دهانی شده را از دهان درآورده و می گیرند بالا، هر طرف انگشت مبارک که خشک شد، می فهمند مسیر جریان باد از کدام طرف است. اگر زود خشک شد می فهمند باد تند می آید. اگر خشک نشد می فهمند باد نمی آید. اگر انگشت بیشتر خیس شد می فهمند باران می آید. اگر انگشت یخ زد می فهمند برف می آید. اگر انگشت شروع به لرزیدن کرد، می فهمند زلزله می آید. اگر انگشت را آب برد می فهمند سیل آمده. اگر از پشت بام افتادند پایین، می فهمند توفان شدید 120کیلومتر در ساعت در حال وزیدن است.

بادکی

بعد از اینکه اداره هواشناسی اعلام کرد امکانات ندارد و پیش بینی اش برپایه انگشت است، تعدادی از هموطنان انگشت های خود را برای پیشرفت کشور، به اداره هواشناسی فرستادند. همچنین وزارت کشور اعلام کرد انگشت هایی که در اداره هواشناسی کار می کند نمی توانند رای بدهند یا فعالیت سیاسی کنند چون کله انگشتشان باد دارد و همه می دانیم اگر کله ای باد داشته باشد سرش را به باد می دهد، وای به حال کله انگشت.

بدبادی

از همه این حرف ها گذشته اگر اداره هواشناسی واقعا درست کارش را انجام بدهد برای سازمان ها و ادارات دیگر بدآموزی دارد.

قدس: مش غضنفر و قبض میلیونی آب

اَزونجه که خِنه یِ مویُ صابخِنَما یَک کنتورِ آب بیشتر نِدِره یُ پول آب هرچی که بیه رِ نصف مُکُنِم، ...

هَروخت قبضِ آب میه دَر خِنه، صابخِنَما دادِش به هوا مِره یُ مِگه وازَم که آب زیات مصرف کِردِنُ بعدَم نصفِ پول قبض رِ اَزِم مِگیره یُ مِره. ای دِفه یَم که قبضِ آب آمَد، مو تو حُولی نشسته بودُمُ صابخِنَمایَم قبض رِ وَرداشت آمَد سمتِ مو که واز بِگه آب زیات مصرف کِردِم ولی هَموجور که میِمَدُ مبلغِ قابل پرداخت رِ نگا مِکِرد ناسَن یَک جِغ کیشیدُ عینِ کیشته پخش زِمین رفتُ از دهنِش کَف زد بیرون.

مویَم جینگی پِرّیدُم بیبینُم چیکارِش رِفته که ناسَن چشمُم به مبلغِ قبض افتادُ مویَم هَمونجه دستُ پام شُل رَفتُ لَرزُم گیریفتُ چِفتِ صابخِنَما وِل رفتُم رو زِمین؛ آخِر زِده بود مبلغ قابل پرداخت، پِنجاه مِیلون ریال. خُلِصه جُفتیما اوروز رِ تو مَریضخِنه گُذِروندِمُ فرداش که رفتِم به اداره آب، مَلوم رَفت او مامورِ پَخمه، شماره کنتور رِ اِشتبایی نیویشته بوده.

حالا مو یِ مَش غضنفر موندُم ایقذَر که ای اداره آبُ برقُ گاز اَزی قبضایِ اشتباییِ چند مِیلونی مِرفِستَن به دَرِ خِنه مردم، اگِر یَکنِفر عینِ مو کارمندُ نادار بِشه یُ وَختی قبضِش رِ مِبینه، هَمونجه قلبش بیگیره بیفته بیمیره، اووَخت کی مِخه جِوابِ زنُ بِچَّشُ پولِ خونِش رِ بِده؟!




موضوع مطلب : بررسی وضعیت تیم‌ملی در برزیل
یکشنبه 93 خرداد 18 :: 9:48 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1523417530976180080      تاریخ : یکشنبه 18 خرداد 1393 9:31    بازدید:18بشار اسد,دانشگاه,مناطق آزاد,اقتصاد,ایران ,رایس

گزیده عناوین روزنامه های صبح یکشنبه

چهار چالش آینده اقتصاد ایران

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ «اعضای هیئت مدیره مناطق آزاد، فرمانداران و فرماندهان درجه سرتیپ و بالاتر مشمول طرح رسیدگی به دارایی مسئولان شدند»،«انتخابات سوریه پیام اقتدار ایران به جهان»،«بخشیدم تا مهربانی رسم جامعه شود»،«سوزان رایس: به مخالفان بشار اسد سلاح کشنده می دهیم» و «چهار چالش آینده اقتصاد ایران» را منتشر کردند.

دنیای اقتصاد: چهار چالش آینده اقتصاد ایران

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، چهار چالش مهم پیش روی اقتصاد کشور را به تصویر کشید. فرهاد نیلی در گفت و گو با «دنیای اقتصاد»، استراتژی خروج از رکود، چگونگی اجرای غیرتورمی این استراتژی، رابطه بانک ها و بنگاه ها و سلامت نظام بانکی را 4 دغدغه اصلی اقتصاد عنوان کرد. او تاکید کرد دولت یازدهم در ماه های گذشته، با شناسایی سیاست های نادرست، روند آنها را متوقف کرده است، حال این نیاز دیده می شود که با اجرای سیاست های مناسب و هدفمند، بستری برای خروج غیر تورمی از رکود مهیا کند. فرهاد نیلی تاکید کرد تا نیمه سال 1392 دولت آموخت که اقداماتی مانند «تامین مالی غیراصولی مسکن مهر»، «تبدیل شدن سهام عدالت به یک امر رانتی و بلاتکلیف»، «تبدیل شدن هدفمندی یارانه ها به یک پروژه اجتماعی با هدفی غیر از اصلاح بازار انرژی» و «تثبیت نرخ ارز در شرایط تورمی» چه آثار زیانباری را متحمل اقتصاد کرده است. او عنوان کرد که حال پس از مشخص شدن این «نباید ها»، ضروری است که دولت به سمت «باید» های اقتصاد که مهم ترین آن «خروج غیرتورمی از رکود» است، حرکت کند. وی گفت برای رسیدن به این راهبردها سیاست گذاران اقتصادی در ایران باید تمرین کنند که «به جای سخنرانی، سیاست ها را اعلام کنند، روی اهداف مطرح شده در سیاست ها تعهد ایجاد کنند و اظهارات خود را به صورت «مشروط» بیان کنند.»
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی اهداف بیست و چهارمین همایش سیاست پولی و ارزی را تشریح کرد
پاسخ به 4 سوال در اقتصاد ایران
گروه بازار پول: فرهاد نیلی در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» مهم ترین چالش های پیش روی اقتصاد ایران از نگاه سیاست گذار پولی را بیان کرد. به گفته رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، استراتژی خروج از رکود، چگونگی اجرای «غیرتورمی» این استراتژی، رابطه بانک ها و بنگاه ها و سلامت نظام بانکی، چهار موضوع مهمی هستند که «بیست وچهارمین همایش سیاست های پولی و ارزی»، با تاکید بر پاسخگویی به این مسائل برگزار می شود. به گفته نیلی، دولت یازدهم متوجه شده است که سیاست های نادرست، چه نتایج نامطلوبی می تواند به دنبال داشته باشد و در چند ماه نخست فعالیت خود، این سیاست ها را متوقف کرده است؛ اما اکنون زمان این است که سیاست های مناسب و ضروری را برای خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی به اجرا بگذارد. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، مهم ترین ماموریت این نهاد را در برگزاری همایش سیاست های پولی و ارزی در هفته آینده، «فراهم کردن زمینه تصمیم سازی برای سیاست گذاران کشور» عنوان کرد.
نبایدهای سیاست گذاری و بایدهای تصمیم گیری
فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، در گفت وگو با «دنیای اقتصاد»، در خصوص روال سالانه برگزاری «همایش سیاست های پولی و ارزی»، به برخی «پایه های نظم هرساله» این همایش اشاره کرد. به گفته او، روال این همایش در سال های گذشته و امسال، به این صورت بوده است که «1- رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد گزارش اقدامات انجام شده و برنامه های آینده را ارائه دهند. 2- سیاست گذاران حوزه پولی، در میزگردهایی عملکرد خود را در معرض نقد بگذارند و 3- زمینه ای برای آشنایی مدیران بانک ها با سیاست گذاری و همچنین آشنایی سیاست گذاران با مسائل بانکی فراهم شود.»
فرهاد نیلی در خصوص ضرورت برگزاری همایش های سالانه سیاست های پولی و ارزی، به «خلأ تصمیم سازی در کشور»، اشاره کرد و افزود: «اگر پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان یک نهاد پژوهشی بخواهد به اداره صحیح تر اقتصاد کشور کمک کند، یکی از کارهایی که می تواند انجام دهد این است که مرحله پیش نیاز تصمیم گیری و سیاست گذاری؛ یعنی مرحله «تصمیم سازی» را فعال کند. کار پژوهشکده گل زدن نیست، بلکه بازی سازی است؛ یعنی سیاست گذار بتواند از بین گزینه های مختلف تصمیم گیری کند.»
به گفته نیلی، برای این منظور، «پژوهشکده پولی و بانکی از نیمه دوم سال گذشته موضوعات اقتصاد ایران را مشخص کرد و مورد آنالیز قرار داد. در آن زمان، دو نکته مطرح بود: نخست، اقدامات اشتباه سال های اخیر که دیگر نباید تکرار شود، اما موضوع دوم که به تدریج از میانه سال پیش مطرح شد، این بود که چه کارهایی باید انجام شود». این مدیر حوزه پولی در خصوص این دو نکته توضیح داد: «برخی اظهار می کردند که دولت حداقلی، به معنای این است که ما بدانیم چه کارهایی نباید انجام شود و اقتصاد کار خودش را انجام می دهد. درحالی که اقتصاد ایران فاقد «نهادها، قیمت ها و بازارهای مربوطه» است.» به گفته او، تا نیمه سال 1392 دولت آموخت که اقداماتی مثل «تامین مالی غیراصولی و تورم زای مسکن مهر»، «پررنگ کردن بخش خاکستری اقتصاد با خصوصی سازی»، «تبدیل شدن سهام عدالت به یک امر رانتی و بلاتکلیف»، «ایجاد اختلال با ورود غیرضروری نهادهای نظامی به برخی حوزه های اقتصاد»، «تبدیل شدن هدفمندی یارانه ها به یک پروژه اجتماعی با هدفی غیر از اصلاح بازار انرژی» و «تثبیت نرخ ارز در شرایط تورمی» چه تبعات نامطلوبی برای اقتصاد می تواند داشته باشد. نیلی گفت: «باید از دولت قبل حداقل به خاطر این مساله سپاسگزار بود که نشان داد دولت چقدر می تواند ظرفیت تخریب اقتصاد را داشته باشد.»

چهار محور خروج از رکود
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: «پس از مشخص شدن «نبایدها» در 7-6 ماه ابتدایی فعالیت دولت یازدهم، کم کم توجه به این جلب شد که چه اقداماتی «باید» انجام شود و به ویژه، مساله خروج از چالش «رکود تورمی» در دستور کار قرار گرفت.» فرهاد نیلی یکی از مباحث مهم در زمینه «فرموله کردن خروج غیرتورمی از رکود» را این مساله دانست که «آیا اقتصاد ایران در حال حاضر در وضعیت توازن بین رکود و تورم است یا خیر؟ به این معنا که آیا ممکن است توقف سیاست کنترل تورم، به رونق تولید منجر شود؟» نیلی این پارادایم را «نادرست» توصیف کرد و یکی از ماموریت های پژوهشکده پولی و بانکی در حال حاضر را این موضوع دانست که سیاست گذار متوجه شود که «خروج از رکود با خیز گرفتن تورم امکان پذیر نیست و حتی اگر رونق حاصل شود، موقتی خواهد بود.» فرهاد نیلی مساله اصلی اقتصاد ایران را در حال حاضر «خروج از رکود» دانست و افزود: «قرار شد یک گروه از پژوهشگران، توجه خود را به فرموله کردن دقیق استراتژی خروج از رکود معطوف کنند. گروه دوم نیز در این زمینه فعالیت می کنند که چگونه ظرفیت سازی شود تا خروج از رکود، «غیرتورمی» باشد.» فرهاد نیلی با تشبیه مسائل جاری به وضعیت دشوار روی عرشه یک کشتی، چالش مهم تر را «رابطه بنگاه و بانک» عنوان کرد که «در زیر عرشه کشتی» در جریان است و این مساله، به عهده کارگروه سوم از پژوهشگران گذاشته شد. همچنین، با توجه به «بانک محور» بودن اقتصاد ایران، بررسی «سلامت نظام بانکی»، چهارمین محور فعالیت پژوهشگران و چهارمین مساله مورد توجه همایش سیاست های پولی و ارزی عنوان شد. به گفته رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، چهار محور مشخص شده به 30 موضوع جزئی تر تقسیم شد و از ماه ها پیش در اختیار پژوهشگران پژوهشکده قرار گرفت. همچنین، از چهار کارگروه تشکیل شده درخواست شد که «متن های سیاستی» راجع به این موضوعات را تهیه کنند که شامل «صورت مساله، محدودیت ها، راه حل ها و امکان پذیری» باشد. قرار بر این شد که هر کدام از «متن های سیاستی»، پیش نویس یک «سند سیاستی» باشد که قابلیت این را داشته باشد که سیاست گذار از آن استفاده کند. بنا به اظهارات نیلی، اولویت دیگر در تهیه اسناد سیاستی، امکان پذیری اجرای آنها در سال 1393 بوده است. به گفته وی، در نتیجه این برنامه ریزی، همایش سیاست های پولی و ارزی سال 1393، علاوه بر بخش های ثابت سال گذشته از قبیل «گزارش های اقتصادی رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و قائم مقام مقام بانک مرکزی»، چهار نشست را نیز به چهار محور مشخص شده اختصاص داده است: «نشست سیاستی خروج از رکود، نشست سیاستی ظرفیت سازی سیاست پولی برای اینکه خروج از رکود غیرتورمی باشد، نشست سیاستی اصلاح نظام بانکی، نشست سیاستی اصلاح رانتی بانک و بنگاه». در هر نشست، دبیر علمی نشست ها «سند سیاستی» تهیه شده را ارائه می دهد که یک منتقد «دانشگاهی» و یک منتقد «اجرایی»، گزارش وی را مورد نقد قرار می دهند. علاوه بر این، هر نشست یک اداره کننده نیز خواهد داشت. در نهایت، سه الی چهار هفته پس از برگزاری همایش یعنی تا پایان تیرماه، تیم اجرایی پژوهشکده پولی و بانکی، با استفاده از متن سیاستی ارائه شده در همایش و بازخوردهای آن، «سند سیاستی را نهایی می کند و به سیاست گذار ارائه می دهد.» درنتیجه، تا پایان تیرماه حاصل اقدامات انجام شده به صورت یک «کتاب مشتمل بر چهار فصل» منتشر می شود که اسناد سیاستی تهیه شده را آرشیو کرده و در دسترس عموم قرار می دهد.

تجربه متفاوت همایش بیست وچهارم
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با «متفاوت» توصیف کردن همایش بیست وچهارم، دلیل این تفاوت را این موضوع دانست که برای نخستین بار، یک «نهاد پژوهشی» وابسته به دستگاه سیاست گذار، نقش برجسته ای را در تصمیم سازی به عهده می گیرد و به علاوه، این جسارت را به خرج می دهد که دیدگاه خود را درخصوص مشکلات اساسی اقتصاد کشور ارائه می دهد و می گوید اولویت بقیه مسائل در سال 1393، به اندازه چهار محور مشخص شده نیست. فرهاد نیلی با توصیف فصل بهار به عنوان «فصل فرموله کردن سیاست ها»، اضافه کرد که «سیاست گذاران اقتصادی کشور در حال حاضر روی موضوعاتی که نباید انجام شود، به اجماع رسیده اند؛ ولی هنوز اجماعی در خصوص آنچه باید انجام شود، وجود ندارد.» وی با اشاره به دو کلیدواژه موجود در سند اقتصاد مقاومتی؛ یعنی «درون زا بودن» و «برونگرا بودن» اقتصاد، این دو کلیدواژه را دارای این قابلیت دانست که روی آنها «اجماع سازی» صورت بگیرد. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با انتقاد از کارشناسانی که فعالیت خود را صرفا معطوف به «انتقاد بدون راه حل» و «چوب لای چرخ سیاست گذار گذاشتن» می کنند، هشدار داد که «کشور ظرفیت و تحمل آزمون و خطای بیشتر را ندارد و با کوچک ترین غلفت، ممکن است مشابه دو سال گذشته 12 درصد از درآمد سرانه مردم به دلیل رشد اقتصادی منفی کم شود و 35 درصد از قدرت خرید مردم هم به دلیل تورم سال گذشته از بین برود.»

سیاست گذاران در ایران به تعهد دادن عادت ندارند
فرهاد نیلی، یکی از مشخصه های همایش سیاست های پولی و ارزی را «نگاه به مسائل با عینک بانک مرکزی و سیاست گذار پولی» عنوان کرد. وی با تاکید بر این مساله افزود: به نظر می رسد در حال حاضر این ظرفیت وجود دارد که پیشنهادهای ارائه شده، ابتدا تبدیل به یک شعار شود، سپس به شکل یک راهبرد دربیاید و پس از تصویب به صورت یک سیاست، مورد اجرا گذاشته شده و اقدامات لازم انجام شود. او با این مقدمه، به شعار «خروج غیرتورمی از رکود» اشاره کرد که در حال حاضر که اکنون تا راس دولت، روی آن اجماع ایجاد شده است. به گفته وی، یکی از اهداف برگزاری همایش سیاست های پولی و ارزی نیز این موضوع خواهد بود که درخصوص چهار محور مطرح شده برای چالش های اقتصادی کشور، فرآیند ایجاد شعار تا اقدام به اجرا طی شود. به گفته نیلی، برخی از این موضوعات نیاز به زمان طولانی تری برای به ثمر نشستن دارد و به عنوان مثال، اصلاح و سالم سازی شبکه بانکی به افقی بیش از یک سال نیازمند است. او توضیح داد: «به نظر می رسد که اقتصاد یک دوره بلاتکلیفی را طی کرده است و حالا باید از این بلاتکلیفی بیرون بیاید. برای خروج از بلاتکلیفی، باید راهبردهای روشن، مشخص و تعهدآور مطرح بشود؛ اما سیاست گذاران در کشور چندان به تعهد عادت ندارند و بیشتر دوست دارند رهنمود داده و سخنرانی کنند.»
نیلی در این زمینه، به اقدام بانک مرکزی برای هدف گذاری تورم 35 درصدی برای سال 1392 و تورم 25 درصدی برای سال جاری اشاره کرد که به دلیل نبود تجربه قبلی در این زمینه، این کار برای بانک مرکزی به نظر می رسید که دشوار بوده است. به گفته این صاحب نظر حوزه پولی، به دلیل همین دشوار بودن هدف گذاری، در حال حاضر هم که به نظر می رسد با احتمال بسیار زیاد تورم سال 1393 کمتر از 20 درصد خواهد بود، سیاست گذار پولی حاضر به تجدیدنظر در هدف گذاری خود و کاهش آن به سطح پایین تر نیست. یک خطر احتمالی این موضوع را، گرفتار شدن به «جهل مرکب» دانست؛ به این معنا که واقعا تصور شود تورم 25 درصدی، هدف و مطلوب است و از تلاش برای رسیدن به تورم 20 درصدی برای سال جاری، دست برداشته شود. به گفته او، این پیش بینی و هدف گذاری، باید به صورت مشروط به سناریوهای مختلف باشد که سه عامل مهم اثرگذار بر تورم در حال حاضر، «جهش نرخ ارز»، «تورم تولیدکننده» و «فاز دوم هدفمندی» خواهد بود.
هدف گذاری نرخ تورم ماهانه به جای سالانه
فرهاد نیلی، بانک مرکزی را در حال حاضر تنها دستگاهی دانست که وارد فاز «تعهد» شده است. وی همچنین پیشنهاد داد بانک مرکزی به جای «هدف گذاری تورم متوسط پایان سال»، نرخ های «تورم ماهانه» را هدف گذاری کند و به عنوان مثال، در حال حاضر «تورم ماهانه زیر 5/1 درصد» را به عنوان هدف خود مطرح کند؛ چراکه «تورم متوسط حاصل تقسیم 12 شاخص به 12 شاخص دیگر است، درحالی که از این 24 تا، فقط یکی؛ یعنی آخرین مورد آنها مهم است که همان تورم ماهانه در آخرین ماه مورد گزارش است.» نیلی هدف گذاری تورم ماهانه 5/1 درصدی را در حال حاضر محتاطانه و برای قدم اول، مناسب توصیف کرد؛ اما تذکر داد که به دلیل «بالا بودن تورم تولیدکننده در فروردین» و «رشد بالای نقدینگی پایان سال» نرخ تورم ماهانه در خردادماه ممکن است از 5/1 درصد بالاتر باشد. به گفته او، در چنین مواردی بانک مرکزی می تواند تعهد بدهد که با کاهش تورم ماهانه در ماه های بعدی، به عنوان مثال میانگین تورم ماهانه در بازه سه ماهه را به زیر 5/1 درصد پایین بیاورد. نیلی تاکید کرد که در ماه های آینده، هدف گذاری «تورم ماهانه کمتر از 2/1درصدی» نیز، سیاست مطلوب و مناسبی خواهد بود. نیلی با بیان این موضوع تاکید کرد که سیاست گذاران اقتصادی در ایران باید تمرین کنند که «1- به جای سخنرانی، سیاست ها را اعلام کنند؛ 2- روی اهداف مطرح شده در سیاست ها تعهد ایجاد کنند و 3- اظهارات خود را به صورت «مشروط» بیان کنند.» نیلی با اشاره به روند تورمی اقتصاد ایران در سال های گذشته، تورم را نوعی «یارانه پول» دانست که به دلیل وجود ذی نفعان، کنترل آن با دشواری هایی همراه است و در برنامه ریزی ها، این مسائل باید مورد توجه قرار بگیرد. او چنین مسائلی را به همراه اصلاح نظام بانکی، یک چالش بلندمدت عنوان کرد؛ اما افزود که «هنر ما باید این باشد که تصویری از مسائل مهم اقتصاد کشور و نوع راه حلی که برای اینها داریم، ارائه دهیم. بعضی از راهکارها را می توان در سال 93 انجام داد؛ ولی بعضی ها را باید در سال های آینده نیز دنبال کرد.»
او با اشاره به ورود کشور به آمادگی برای انتخابات مجلس از اواخر سال 1393، این موضوع را یکی از عواملی دانست که می تواند با گسترش «وعده دادن» در مسیر حل مشکلات اقتصادی چالش هایی را ایجاد کند. او یکی از مهم ترین ضرورت های اقتصاد ایران در حال حاضر را از بین بردن «ریشه های پوپولیسم» عنوان کرد. به گفته او، «پوپولیسم یک بازی دو سر باخت است که به جز فقیر کردن مردم، نتیجه دیگری به همراه ندارد. یکی از نشانه های پوپولیسم این است که هر جایی که صفی وجود داشت، مشخص است که رانت در حال توزیع شدن است. افراد در کشور نباید با «وعده دادن» کسب وجهه کنند؛ ولی متاسفانه در حال حاضر وعده دادن افراد را موجه می کند و این خطری است که در آستانه انتخابات مجلس وجود دارد.»

دنیای اقتصاد

-گذر بازار مسکن از هیجان بهاری
-مذاکره دو جانبه ایران و آمریکا
-چهار چالش آینده اقتصاد ایران
-راز صعود به رتبه اول

خراسان

-سیف:درباره جریمه دیرکرد با کسانی که برای رفع احتیاج تسهیلات گرفته اند مماشات خواهیم کرد
-دیدارهای هسته ای 2 جانبه ایران با آمریکا و روسیه این هفته در ژنو و رم
-اعضای هیئت مدیره مناطق آزاد، فرمانداران و فرماندهان درجه سرتیپ و بالاتر مشمول طرح رسیدگی به دارایی مسئولان شدند
-ابلاغ مصوبه دولت پس از 1200 روز

کیهان

-انتخابات سوریه پیام اقتدار ایران به جهان
-مقابله استقلال طلبان شرق اوکراین با تانک های ارتش نارنجی
مخالفت سازمان حمایت با افزایش قیمت لبنیات
-یک دو سه طاووس!

ایران

-دیدارهای هسته ای 2 جانبه ایران با آمریکا و روسیه این هفته در ژنو و رم
-سرمایه های سرگردان به کدام سو می رود
-بخشیدم تا مهربانی رسم جامعه شود
-آبشار ایرانی روی سربرزیل

اعتماد

-نخستین گام دولت برای پرداخت بدهی های خود
-با هر موجی خس و خاشاک می آید
-ایران، امریکا دور تازه مذاکره
-استعفا و برکناری

آفرینش

-زمان توزیع کارت و برگزاری آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای مشخص شد
-هیلاری کلینتون: موافقت من با جنگ عراق اشتباه بود
-سوزان رایس: به مخالفان بشار اسد سلاح کشنده می دهیم
-تلفات جاده ای ایران معادل سقوط سالانه 60 هواپیما

آرمان

-«از ژنو تا وین» در امتداد «من روحانی هستم»
-روایت سفر 30آمریکایی به تهران
-امکان شکایت علیه آلوده کنندگان هوا
-مذاکره ایران و آمریکا ؛19 خرداد

سیاست روز

-رهبری که نقشه معمار انقلاب را به خوبی شناخت
-تمدید گفت وگوهای هسته ای با شروط ایرانی
-شبهه در اجرای قوانین بانکی!
-پس از سکوت

نسل فردا

-روند نزولی قیمت مسکن و اجاره
-هشدار درباره افزایش بیماری کرونا
-اشتغال بانوان زمینه ساز تأخیر در ازدواج
-برنامه های خدمت سربازی اصلاح می شود

وطن امروز

-پسران 28 میلیون یورویی
-بده بستان 6 ماهه دوم؟
-امپراتور لخت است
-دغدغه مستأجرها




موضوع مطلب : گزیده عناوین روزنامه های صبح یکشنبه
نگاهی به تغییر نام کشورها و شهرها در طول تاریخ:
تغییرات نام کشورها در طول تاریخ، پدیده ای رایج بوده که در موراد متعددی مشاهده شده است. دلایل این تغییرات نیز بسته به عوامل سیاسی، تاریخی، فرهنگی و غیره متفاوت با یکدیگر تفاوت داشته است. در این میان، برخی تغییرات از جمله تبدیل نام کشور خودمان از «پرشیا» به «ایران» دارای دامنه گسترده تری بوده است. یک نشریه آمریکایی به این موضوع نگاهی انداخته است.
کد خبر: 404196
تاریخ انتشار:09 خرداد 1393 - 22:01-30 May 2014
زمانی که خارجی‌ها ایران را Persia و تهران را Teheran می‌خواندندتغییرات نام کشورها در طول تاریخ، پدیده ای رایج بوده که در موراد متعددی مشاهده شده است. دلایل این تغییرات نیز بسته به عوامل سیاسی، تاریخی، فرهنگی و غیره متفاوت با یکدیگر تفاوت داشته است. در این میان، برخی تغییرات از جمله تبدیل نام کشور خودمان از «پرشیا» به «ایران» دارای دامنه گسترده تری بوده است. یک نشریه آمریکایی به این موضوع نگاهی انداخته است.

به گزارش «تابناک»، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی به بررسی تغییرات صورت گرفته در نام کشورها در طول تاریخ و بررسی این موضوع پرداخته که این تغییرات تا چه حد در عرصه بین المللی مورد پذیرش قرار گرفته است. این نشریه، بررسی خود را با استفاده از ابزار جدید سایت «گوگل» با عنوان Ngram Viewer انجام داده است. 

این ابزار نشان می دهد یک واژه خاص به چه میزان در بیش از پنج میلیون کتابی که در بخش کتاب های سایت گوگل وجود دارد، مورد استفاده قرار گرفته است. ابزار مذکور به کاربران اجازه می دهد میزان کاربرد یک واژه را در طول یک بازه زمانی گسترده (از سال 1800 تا 2008 میلادی) مشاهده نمایند.

بر این اساس، می توان دریافت که دولت میانمار، نتوانسته در متقاعد کردن کابران انگلیسی زبان برای استفاده از نام جدید این کشور و عدم استفاده از نام «برمه» موفق عمل کند. این تغییر نام در سال 1989 میلادی انجام گرفته است.

کشور همسایه میانمار، یعنی تایلند، نمونه خوبی برای نشان دادن این امر است که تغییر نام کشورها تا چه حد دشوار است؛ به ویژه زمانی که این تغییر چندین بار انجام پذیرد. تایلند تا سال 1939 «سیام» نام داشت و بار دیگر در فاصله سال های 1945 تا 1949 نیز به همین نام خوانده می شد. تنها از سال 1953 بود که استفاده از نام «تایلند» برای این کشور مرسوم شده و جای نام پیشین را گرفت.

برخی از دیگر کشورها، روند تغییر نام را با موفقیت بیشتری انجام داده اند. به عنوان مثال، «ولتای علیا» در سال 1984 به بورکینا فاسو تغییر نام داد. این اقدام پس از آن انجام شد که رئیس جمهور این کشور تصمیم گرفت نامی که قدرت های استعمارگر بر کشورش گذاشته بودند را تغییر داده و نامی را با ترکیب اسامی دو زبان اصلی رایج در این کشور انتخاب کند. سه سال بعد، استفاده از نام جدید در میان انگلیسی زبان ها رایج شد.

کشور غنا نیز در سال 1957 توانست به سرعت نام جدید خود را به جای «خلیج طلا» در میان انگلیسی زبان ها جا بیندازد. زیمبابوه نیز در سال 1984 و تنها چهار سال پس از کسب استقلال، نام جدید خود را به جای «رودزیا» در عرصه بین المللی جا انداخت. البته زیمبابوه پیش از این اسامی زیادی داشته است. این کشور تا سال 1965 که مستعمره انگلیس بود، «رودزیای جنوبی» خوانده می شد. پس از آن نیز در مقاطعی این کشور به نام های رودزیا، رودزیا زیمبابوه و بار دیگر رودزیای جنوبی خوانده شد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که استقلال از قدرت های استعماری، یکی از عواملی بوده که توانسته تغییر نام موفق را برای کشورها تضمین کند (البته زئیر/کنگو در این میان استثناست). اما اگر کشوری در میان مستعمرات نبوده باشد چه؟ مکان های زیادی وجود دارد که خارجی ها برای اشاره به آن از نام هایی استفاده می کنند که اهالی خود آن منطقه آن را غیرمأنوس می یابند و استفاده از آن نام، به نوعی بیانگر قدرت نسبی خارجی ها نیز بوده است.

ایران، یک نمونه عالی از این دست است. اگرچه این کشور هیچ گاه همچون همسایگان خود مستعمره نشد، اما قدرت های خارجی (بریتانیا، روسیه و سپس آمریکا) مداخلات متعدد و مستمری را در این کشور انجام دادند. در همین حال، با اینکه خود ایرانی ها این کشور را با نام «ایران» می شناختند، اما غربی ها از زمان یونان باستان همواره از نام «پرشیا» برای آن استفاده می کردند. 

در سال 1935، رضا شاه (که خودش محصول بریگاد استعماری قزاق بود) اعلام کرد که کشورش در متون رسمی باید با نام ایران مورد اشاره قرار بگیرد. هرچند اعمال این موضوع از همان زمان آغاز شد، اما تا سال 1963 هنوز هم استفاده از نام پرشیا متداول تر از نام ایران بود.

با این حال، استفاده از نام پرشیا هنوز هم به ویژه در بحث از فرهنگ ایرانی/ پارسی بسیار متداول است. یک کمدین ایرانی- آمریکایی زمانی به طنز گفته بود که برخی ایرانی ها، خود را پارسی می خوانند تا به این ترتیب افرادی که ایران را تهدید می دانند، سردرگم شوند. نام زبان این کشور نیز برای خود ماجرایی دارد: آیا این زبان «پرشین» نام دارد و یا آن گونه که خود مردم این کشور تلفظ می کنند، نام «فارسی» برای آن صحیح است؟

اتیوپی نیز در جا انداختن نام خود با مشکل مواجه بوده است. هرچند این کشور تنها برای مدت کوتاهی مستعمره شد، اما نام غربی این کشور (آبیسینیا) تا مدت ها مورد استفاده قرار می گرفت. جالب است که متداول شدن نام اتیوپی در دوره کوتاه سلطه ایتالیایی ها بر این کشور صورت گرفت. 

اما استعمار، تنها دلیل ایجاد ابهام درباره نام ها نیست. «ندرلندز» به عنوان یک کشور غربی که خود نیز در دوره ای جزء قدرت های استعمارگر بوده، از سوی خارجی ها «هلند» نام گرفت است. این در حالی است که هلند تنها نام بخش کوچکی از این کشور است. تنها در سال 1981 بود که نویسندگان انگلیسی زبان، استفاده از نام ندرلندز را جایگزین نام هلند کردند.

از سوی دیگر، گاه تغییرات در نام کشورها، با تغییرات در خود آن ها همراه می شود. جمهوری چک در مفهوم مدرن آن در سال 1993 و پس از تجزیه چکسلواکی حیات پیدا کرد. پیش از آن، از نام «بوهمیا» برای اشاره به ملت چک استفاده می شد. استفاده از نام بوهمیا بیشتر از سوی آلمان نازی و در طول دوره اشغال چکسلواکی از سوی آن ها ترویج می شد که البته موفق نبود.

روسیه نیز تا سال 1947 با همین نام (روسیه) مورد اشاره قرار می گرفت؛ اما از آن زمان، یعنی سه دهه بعد از انقلاب بلشویکی، استفاده از نام «شوروی» برای این کشور متمایل شد و این نام، تا سال 2008 همچنان پرکاربردتر از نام روسیه بود. 

اما این تنها نام کشورها نیست که در طول تاریخ دستخوش تغییر شده؛ بلکه این اتفاق درباره نام شهرها نیز افتاده است. جالب است بدانید که در میان انگلیسی زبان ها، هنوز استفاده از نام «کنستانتینوپل» متداول تر از «استانبول» است. این در حالی است که این تغییر نام 500 سال پیش اتفاق افتاده است!

از سوی دیگر، در طول تاریخ، امپراتورهای امپراتوری اتریش- مجارستان برای بسیاری از مناطق تحت سلطه خود از نام های آلمانی استفاده می کردند. به عنوان مثال، «زاگرب»، پایتخت کرواسی، در دوره این امپراتوری «آگرام» نام داشت. «لیوبلیانا»، پایتخت اسلوونی نیز در آن زمان با نام «لایباخ» مورد اشاره قرار می گرفت. 

اما شاید کمتر شهری بوده که به اندازه «سنت پترزبورگ» تغییر نام داشته باشد. ریشه نام این شهر که در سال 1703 توسط پتر کبیر ساخته شد، آلمانی است. به همین دلیل، در دوران نبرد شوروی با آلمان در جنگ جهانی اول، نام این شهر به «پتروگراد» تغییر داده شد. با مرگ لنین، رهبر بلشویک های روسیه، این شهر «لنینگراد» نام گرفت. پس از فروپاشی اتحاد شوروی، نام «سنت پترزبورگ» مجدداً برای آن مرسوم شد. در این میان، فارسی زبان ها هیچ گاه از نام دیگری به جز سنت پترزبورگ برای اشاره به این شهر استفاده نکردند.

تغییرات صورت گرفته در برخی از نام ها نیز به سبب مشکل انگلیسی زبان ها در تلفظ نام صحیح آن بوده است. به عنوان مثال، تِهران (Tehran) در دوره ای تِهِران (Teheran) خوانده می شد. تلفظ نام دو شهر «بیجینگ» و «نانجینگ» در چین نیز به همین صورت دچار تغییر شده است. انگلیسی زبان ها تا دهه 1880، بیجینگ را «پکن» یا «پکینگ» می خواندند. نانجینگ نیز «نانکینگ» یا «نانکین» خوانده می شد. البته نام پکن همچنان در برخی از دیگر زبان ها مورد استفاده قرار می گیرد. 



موضوع مطلب : زمانی که خارجی‌ها ایران را Persia و تهران را Teheran می‌خواندند
از تریبون‌های مختلف صحبت می‌کنند؛ اما هر دو برای مردم و درباره آخرتشان سخن می‌گویند. بحث اصلی درباره میعادگاه اصلی خلق است؛ بهشت! جایی که یک بار انسان با اشتباهی از آن رانده شد و اکنون می‌کوشند آن را برای مردم پس بگیرند.
کد خبر: 404180
تاریخ انتشار:09 خرداد 1393 - 16:19-30 May 2014
از تریبون‌های مختلف صحبت می‌کنند؛ اما هر دو برای مردم و درباره آخرتشان سخن می‌گویند. بحث اصلی درباره میعادگاه اصلی خلق است؛ بهشت! جایی که یک بار انسان با اشتباهی از آن رانده شد و اکنون می‌کوشند آن را برای مردم پس بگیرند.

حجت الاسلام سید احمد خاتمی، خطیب موقت جمعه تهران و حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران، چندین روز است با اینکه رودر رو با هم صحبت نمی‌کنند، اما وقتی برای دیگران سخن می‌گویند، همدیگر را خطاب می‌کنند. 

به گزارش «تابناک»، هر دو حرف منطقی هم می‌زنند و نمی‌توان از هر دو خرده‌ای گرفت؛ اما عجیب آنجاست که این دو گویا نمی‌توانند با هم مستقیم صحبت کنند تا سوءتفاهم‌ها را از کلامشان بزدایند. 

حجت الاسلام خاتمی مدعی است، حکومت اسلامی باید راه‌های رسیدن به بهشت را برای مردم آسان کند! این سخن درستی است، چرا که مقصد حکومت دینی یا خود دین رساندن بشر به سمت سعادت دنیا و آخری است. 

حجت الاسلام روحانی هم مدعی است که نمی‌توان با زور و اجبار مردم را به بهشت رهنمون ساخت و این هم سخن درستی است. من باب اینکه نه در اختیار دین اجباری هست و به اقتضای اختیار آدمی هم نمی‌توان اجبارا او را به بهشت رهنمون ساخت. 

طبیعتا آنچه موجب سوءتفاهم میان این دو شده، شیوه و ابزاری است که حکومت دینی برای تسهیل سعادتمندی مردم به کار می‌گیرد. احتمالا آقای رئیس جمهور هم این وظیفه را برای حکومت دینی قائل است، ولی احتمالا به ابزارهایی چون اجبار و خشونت در این راه انتقاداتی دارد که طبیعتا باید برطرف شود. 

از طرفی همان گونه که حکومت دینی، مسئول تسهیل راه‌های سعادت مردم است، به‌‌ همان میزان هم باید بررسی کنند، چه میزان استفاده از اجبار یا خشونت احتمالی در دور کردن مردم از دینداری و سعادتمندی تأثیر داشته است؛ برای نمونه، وجود مجموعه‌ای از هنجارهای به ظاهر دینی، اما غیر واجب در برخی از ادارات، نهاد‌ها و امکان عمومی، در رو آوردن مردم به ریا، نفاق و دروغگویی، برای حفظ مقام و منصب بسیار کارآمد بوده و به‌‌ همان میزان هم مردم را از رسیدن به بهشت دور کرده است. شاید بتوان گفت عدم بحث و خلاقیت در بحث ابزار تسهیل شرایط برای رسیدن به سعادت و سخت گیری و تعصب در روش‌های سخت و خشک، اما بی‌فایده، وضعیت را بدین جا رسانده که حجت الاسلام روحانی و خاتمی را رودر روی هم قرار داده است. 

جدای از این مسأله، نکته مهم در مواجهه این دو حجج الاسلام این است که تریبون‌های در اختیار این دو نه برای ایجاد تنش و حاشیه در جامعه که برای آرام بخشی و ثبات در جامعه است. بحث درباره اصل و ابزار این بحث، به میزان سه دهه است در اختیار همین مقامات و سایرین بوده و وضعیت کنونی نشان می‌دهد کار چشمگیری در این زمینه نشده که جامعه بدین جای کار رسیده است. متأسفانه کاری که به ویژه پس از جنگ، برای سعادت دنیوی و اخروی مردم انجام نشده و از آن غفلت و کوتاهی شده، اکنون به تریبون‌های، افراد صاحب تریبون، رسیده است. 

ظاهرا فعلا بنا بر این است که هر هفته رئیس جمهور موضوعاتی را مطرح کند و در روز پایانی هفته از تریبون نماز جمعه، امامان جمعه به بیان نظری بپردازند که از نگاه آن‌ها به صواب نزدیک‌تر است و از باب امر به خیر و درستی بیان می‌شود؛ اما پرسش این است که با ادامه این روند، دیگر چه انتظاری است که دیگران، کمکی به آرامش جامعه کنند؟

این جدال تا کی ادامه خواهد یافت؛ جدالی که نمی‌توان را جدالی احسن نامید؟!



موضوع مطلب : جدال لفظی روحانی و خاتمی تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟
<   1   2   3   4   5   >>   >