سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان
یکشنبه 92 بهمن 20 :: 9:29 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1376894987993117372      تاریخ : یکشنبه 20 بهمن 1392 9:14علی رستگار

حاشیه جشنواره فیلم فجر

این حرکت برازنده نیست

هر فن و حرفه‌ای برای ارائه سرویس و خدمت بهتر به کسب مهارت‌های لازم نیاز دارد و افراد با تحصیلات آکادمیک یا تمرین، ممارست و تجربه‌اندوزی به اشراف و تسلط کامل به آن مقوله دست پیدا می‌کنند.

هنر و کار فیلمسازی نیز از این قاعده مستثنا نیست و کارگردان برای این که به معنای واقعی کلمه کارگردان شود، باید دوره های پرمشقت بسیاری را از سر بگذراند. هیچ کس یک شبه فیلمساز نمی شود و این مهم جز با مرارت و رنج ممکن و میسر نیست.

برای کارگردان شدن باید سال ها مطالعه کتبی و شفاهی کرد، مدام فیلم دید، دستیاری کرد، فیلم ساخت و درنهایت از پس این افتادن و برخاستن ها، پا به عرصه کارگردانی گذاشت و فیلمی را با همراهی گروهی خلق کرد.

حال اگر این حضور همراه با ساخت آثاری درخور و شایسته باشد و در خاطره مردم و دوستداران پیگیرتر سینما نقش ببندد، موجبات ماندگاری و محبوبیت آن فیلمساز را فراهم می کند و تاریخ سینمای یک کشور و حتی جهان به او خواهد بالید.

در ابتدای کار فیلمسازان نام و اعتبارشان را از فیلم های خوبی که می سازند کسب می کنند، اما از جایی به بعد و با زیادتر شدن آثار باکیفیت و خوب، به جایگاهی می رسند که به احترام و مراقبه نیاز دارند.

مراقبه از سوی خودشان به عنوان هنرمندی که به واسطه ساخت فیلم هایی قابل تامل و برجسته جاه و مقامی پیدا کرده و باز هم احترام از سوی خود و مخاطبانی که سال ها آثار این بزرگان را دنبال کرده اند.

در چنین شرایطی، فیلمسازانی که جایگاه تثبیت شده ای دارند، باید حواسشان باشد که اشتباه و خطای فاحش نکنند و خاطرات خوش و دلنشین فیلم های سابق خود را در نگاه تماشاگران وفادارشان حفظ کنند که البته به معنای محدودیت و معذوریت نیست و همگان نیک می دانند آدمی عاری و مصون از خطا نیست و هیچ هنرمندی، ورزشکاری یا اهل فن دیگری همیشه در اوج نمی ماند، اما انتظار هم نمی رود که حضیض بزرگان با شتابی حیرت آور رخ دهد و در هر اثر به گونه ای عمل کنند که نشانی از بزرگی و استادی در آن نباشد.

جشنواره امسال فیلم فجر متاسفانه تکمله ای است بر فرود ناراحت کننده برخی بزرگان عرصه فیلمسازی ما، اما این مساله به هیچ عنوان ما تماشاگران، منتقدان و خبرنگاران را مجاز به توهین و بی احترامی و هتک حرمت نمی کند. سوت های بلبلی و درآوردن صداهای عجیب وغریب و سردادن قهقهه های تهوع آور، زیبنده هیچ مکان فرهنگی و هنری نیست، چه رسد به سالن نمایش فیلم اهالی هنر و رسانه در کاخ جشنواره!

این نوع واکنش های افراطی و نازیبا، دردی از فیلم احتمالا بد ساخته شده دوا نمی کند و در نهایت اثری معکوس می یابد و نوعی بی احترامی و توهین محسوب می شود. وقتی خداوند ما را به داشتن نعمت قلم و اندیشه مزین و مفتخر کرده است، چرا از آن استفاده نکنیم و زبان گزنده سرکش را جایگزین آن کنیم؟ پس نشست خبری بعد از فیلم ها برای چیست؟ آنجا می توان فیلمساز بزرگی که فیلمی دور از شأن و جایگاه خودش ساخته را مورد عتاب و بازخواست فنی و نه شخصیتی قرار داد و در مرحله بعد با نقدی منصفانه و صریح بنیان فیلم ضعیف و سطحی او را برانداخت، نه این که فیلمساز شریفی که سال ها برای سینما زحمت کشیده و فیلم هایی تماشایی و ماندگار ساخته را با جریمه ای آنی و لحظه ای و دور از ادب با خنده، استهزاء، سوت زدن و... نقره داغ کرد.

هرچند این واکنش ها و اعتراضات به فیلم های بد در همه جشنواره ها و اکران های دنیا مرسوم است و تماشاگران اگر اثری را دوست نداشته باشند، بلافاصله آن را هو می کنند، اما باور کنید این حرکت ناشایست اگر در همه جای دنیا هم عرف باشد، برازنده کسوت خبرنگاران، منتقدان و اهالی فرهنگ نیست و باید حتما در اصلاح این رفتار تجدیدنظر و همه از خود شروع کنیم.

علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

 انتهای خبر :: کد خبر : 1376894987993117372



موضوع مطلب :

حاج محمد رنجبری در طی بیاناتی اعلام کردند

که مراسمات مختلفی در جای جای مکانهای مختلف شهر شهید پرور ارومیه و با

حضور مداحان و سخنرانان کشوری که دعوت شده اند برگزار خواهند شد

لذا از مردم غیور ارومیه در خواست کرده اند که با حضور خود در این مراسمات

و تلاش در هر چه پر رنگ کردن این مراسمات تلاش کنند

 

 

 

 




موضوع مطلب :

حاج محمد رضا رنجبری به مناسبت ایام ا... دهه فجر در حسینیه عاشقان کربلای امام حسین (ع)

از یاد وخاطره شهدای دوران 22 بهمن ماه را گرامی داشتند و از جوانان و آینده سازان ملت ارومیه خواستند

یاد و خاطره آن دوران را گرامی بدارند و در جهت هر چه پر رنگ کردن این امر تلاش کنند

و از خدواند متعال برای جوانان و ملت غیور ارومیه طلب مسئلت کردند




موضوع مطلب :

حاج محمد رضا رنجبری در طی سخنرانی های اخیر خود در خصوص یو ا...22بهمن ماه

از مردم غیور ارومیه خواستند که با حضور خود در  راه پیمایی 22 بهمن ماه

مشت محکمی بر دهان دشمنان اسلام و کشور عزیزمان زده و یاد و خاطره شهیدان را گرامی بداریم




موضوع مطلب :

کد خبر : 1368821809323335833      تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 19:53

در پی افزایش اعتراضهای مردم صورت گرفت

پاسخ دولت به کسانی که سبد کالا نگرفته اند

در واکنش به اعتراضهای گسترده مردم به نحوه اختصاص سبد کالا از سوی دولت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز یکشنبه گفت: به علت ضعف مبانی اولیه بانک اطلاعات، شناسایی گروه‌های مشمول مصوبه دولت برای دریافت سبد کالا سخت است.

علی ربیعی در گفت وگو  با واحد مرکزی خبر افزود: از سوی دیگر تامین منابع مالی مورد نیاز پس از موافقت هیات وزیران به زمان نیاز دارد.

وی گفت: محدودیت انتقال منابع مالی و تهیه و توزیع کالاها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به زمان بیشتری احتیاج دارد.

ربیعی افزود: برای این که تحویل سبد کالا به تاخیر نیفتد در مرحله اول گروه هایی که شناسایی شده اند این سبد را دریافت می کنند.

وی گفت: در گام نخست کارمندان دولت، کارکنان نیروهای مسلح و افراد زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد شناسایی شده اند و در این مرحله کالایشان را تحویل می گیرند.

ربیعی افزود: به لحاظ محدودیت سبد کالا، تصمیم بر این شد در مرحله اول در بخش تامین اجتماعی، مستمری بگیران و کارگرانی که حقوق حداقلی دریافت می کنند، این سبد شامل حالشان شود.

وی گفت: در مرحله بعد که یکی دو هفته آینده آغاز می شود همه مستمری بگیران تامین اجتماعی، مشمول دریافت سبد خواهند شد و بلافاصله به همه کارگران مشمول کار سبد کالا تحویل می شود.

ربیعی افزود: بخشی از کارمندان که مشمول قانون کار و در محیط های اداری هستند؛ آن ها هم همراه با کارگران سبد کالا خواهند گرفت.

شناسایی برخی از اقشار واقعا دشوار است

وی گفت: شناسایی برخی از اقشار واقعا دشوار بود ولی از این ها غفلت نکردیم و برای شناسایی آنها برنامه داریم.

ربیعی افزود: در مجموع دولت براساس وعده اش اقدام می کند اما به علت پاره ای از محدودیت های ذکر شده در فواصل زمانی بسیار کوتاه، سبد های کالا تحویل می شود.

وی گفت: متاسفانه بلافاصله فضای رسانه ای عجولانه قضاوت کرد و من از رسانه ها درخواست می کنم در این باره به سرعت قضاوت نکنند.

ربیعی افزود: البته ما هم وظیفه داریم به موقع اطلاع رسانی کنیم.

مگر می شود دولت اقشار محروم را فراموش کند

وی گفت: مجموعه افرادی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آنها سرو کار دارد، خیالشان آسوده باشد؛ مگر می شود دولت اقشار محروم را فراموش کند.

ربیعی افزود: این برنامه دولت است که در مجموع رضایت و رفاه حال مردم را دنبال می کند و این سبد هم به مرور به  هموطنان مشمول تحویل می شود.

در مرحله اول 7 میلیون خانوار سبد کالا دریافت می کنند

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول تحویل سبد کالایی، هفت میلیون خانوار این سبد را دریافت می کنند، گفت: البته برخی همپوشانی ها را نیز استخراج کرده ایم (مثلا هم کارمند بوده و هم جزء تامین اجتماعی) که برای ما زمانبر بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت با همه قوا به فکر این است که محرومیت و زندگی سخت را برای جامعه کاهش بدهد؛ بنابر این در مرحله دوم هدفمندی روی درمان به عنوان موضوع اساسی تاکید دارد.

ربیعی گفت: از مردم می خواهم در این بانک اطلاعاتی از طریق بیمه شدن با توجه به شرایط مناسب بیمه روستایی به ما کمک کنند تا اطلاعات لازم را بیشتر به دست آوریم.

وی افزود: واقعا یکی از مشکلات بانک اطلاعات خانوار در ایران همین بیمه نشدن خانواده هاست که موجب شد در دولت قبلی هدفمندی یارانه ها به درستی سامان نیابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به شدت برای ایجاد این بانک اطلاعاتی در زمینه جلب کمک همه دستگاه ها در حال فعالیت هستیم.

مغایرت ها میان کارمندان بزودی برطرف می شود

در همین حال، مدیر اجرایی طرح توزیع سبد کالا هم اعلام کرد: مغایرت هایی که میان برخی کارمندان به لحاظ دریافت سبد کالا مشاهده می شود، به زودی برطرف می شود.

بهمن حاجعلی در گفتگو با واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه در یک روز 200 هزار نفر سبد کالای خود را دریافت کردند، گفت: دلیل اینکه مشاهده می شود از دو کارمند با شرایط یکسان، یک نفر مشمول دریافت سبد کالا شده و دومی نشده، این است که اطلاعات افراد زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی، هنوز وارد سامانه نشده است که به زودی وارد می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آنهایی که تحت پوشش بیمه خدمات درمانی هستند برای دریافت سبد کالا پاسخ مثبت دریافت می کنند.

مدیر اجرایی طرح توزیع سبد کالا در مورد مهم ترین مشکلات نخستین روز تویع سبد کالا گفت: امروز تنها مشکل دستگاههای کارت خوان بود که در برخی مناطق ایراد داشت اما هیچ گزارشی ازکم و کسری اقلام سبد گزارش نشده است.

حاجعلی به مردم توصیه کرد پیش از مراجعه به مراکز عرضه از طریق ارسال کدملی خود به شماره های 500499 یا 700799 از اینکه سبد کالا به آنها تعلق می گیرد یا نه اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: به آن دسته از هموطنان که مشمول دریافت سبد کالا می شوند هم توصیه می کنیم با توجه به اینکه همه اقلام سبد کالا تامین شده و در مراکز عرضه بوده و هم زمان کافی برای توزیع در نظر گرفته شده است، بدون عجله و با آرامش در روزهای آینده برای دریافت سبد کالای خود برنامه ریزی کنند.

مدیر اجرایی طرح توزیع سبد کالا ادامه داد با توجه به اینکه به صورت الکترونیکی تمام مراحل توزیع رصد می شود، تا زمانی که آخرین نفر سبد کالایی را دریافت کند عرضه کالا ادامه خواهد یافت.

حاجعلی با اشاره به اینکه 80 درصد جامعه هدف در طرح توزیع سبد کالا جزء اقشار ضعیف و تحت حمایت کمیته امام  (ره) و بهزیستی هستند، گفت: ملاک عمل ما در تعیین گروه هدف سطح درآمدی نبوده، چون مشخص است حقوق یک کارمند بیشتر از یک فرد زیرپوشش کمیته امام است.

وی گفت: در صورت هر گونه شکایت می توان با شماره 124 تماس گرفت تا رسیدگی شود.

مدیر اجرایی طرح توزیع سبد کالا گفت: ممکن است در روزهای اول به خاطر اینکه برای اولین بار است که بجای کوپن از سیستم الکترونیکی استفاده می شود، مشکلاتی بروز کند که به طور حتم از روزهای آینده برطرف خواهد شد.

حاجعلی یک بار دیگر هرگونه ارتباط میان سبد کالا و یارانه نقدی را رد کرد.

28 انتهای خبر :: کد خبر : 1368821809323335833



موضوع مطلب : پاسخ دولت به کسانی که سبد کالا نگرفته اند

کد خبر : 1368610672670346241      تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 16:30بشار اسد, فیلم فجر,همجنس گرایی, پرواز انقلاب

 

روایت تلویزیون آمریکا از مسافران پرواز انقلاب

تلویزیون آمریکا با اشاره به دوازدهم بهمن ماه سالگرد ورود حضرت امام خمینی به سرنوشت برخی مسافران پرواز انقلاب اشاره کرد و گفت: دوازدهم بهمن ماه سالگرد روزی است که آیت الله خمینی با پروازی از پاریس به تهران بازگشت. پروازی که پرواز انقلاب نام گرفت و با آن گروهی از نامدارترین چهره های سیاسی تاریخ معاصر ایران به ایران بازگشتند. چهره هایی که بعدها به سرنوشت هایی متفاوت دچار شدند.

گزارشگر تلویزیون آمریکا گفت : مسافران این هواپیما سرانجامی متفاوت یافتند، صادق قطب زاده که بعدها به وزارت امور خارجه و ریاست رادیو تلویزیون دولتی ایران رسید به دلیل تلاش برای براندازی نظام اعدام شد. آیت الله مرتضی مطهری عضو شورای انقلاب در یازدهم اردیبهشت 58 به دست گروه فرقان ترور شد. محمد منتظری فرزند آیت الله حسینعلی منتظری در پی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه 60 کشته شد. احمد خمینی فرزند آیت الله خمینی در سال 1373 و در چهل و نه سالگی درگذشت.

ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهوری تاریخ ایران در خرداد سال 60 از مقام خود عزل و ناچار به ترک ایران شد.محسن سازگارا که در تشکیل سپاه پاسداران نقش داشت پس از پیروزی انقلاب به مدیریت رادیو و سازمان گسترش صنایع رسید. بعدها در انتشار نشریات دگراندیش کیان و جامعه نقش داشت به مخالفت با سیاست های حکومت ایران پرداخت و از سال 1384 ساکن آمریکا است. حسن حبیبی اما بر خلاف دیگر یارانش در جبهه ملی ایران یار وفادار حکومت ایران باقیماند. در دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی معاون اول رئیس جمهور بود و سرانجام بهمن سال 91 در تهران درگذشت.

دفاع شیرین عبادی از همجنس گرایی

رادیو  فردا وابسته به سیا با اشاره به اظهارات آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران که در واکنش به پیش نویس گزارش تازه احمد شهید گفته است در آمریکا هم اعدام وجود دارد به گفت و گو با یک ضد انقلاب فراری در این زمینه پرداخت.

شیرین عبادی ضمن دفاع از مجازات اعدام در آمریکا ادعا کرد: آنچه که در ایران اتفاق می افتد قابل مقایسه با آمریکا یا سایر کشورها نیست زیرا در ایران افراد  به صرف داشتن عقیده یا به صرف علاقه به یک حزبی اعدام می شوند!

وی در مورد همجنس گرایی نیز گفت: همجنس گرایی در بسیاری از ایالات آمریکا به صورت قانونی هم در آمده است و همجنس گرایان می توانند قانونی ازدواج  بکنند ،اما در ایران لوات مجازاتش مرگ است و هم جنس گرایی زنان تنها موردی است که قانون جزا به زنان تخفیف می دهد .

واکنش به تجلیل از افراد فاسد جشنواره فیلم فجر

رئیس دیوان عدالت اداری در واکنش به تجلیل از افراد فاسد جشنواره فیلم فجر گفت: چرا باید در جشنواره فیلم فجر که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می شود، از افراد فاسد به تجلیل و تکریم یاد شود و مسئولان حاضر در جلسه برای آن ها کف بزنند؟

به گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری، حجت الاسلام منتظری در مراسم ویژه ای که به مناسبت سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد، با نقد آنچه در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر روی داد، به دولت در ارتباط با برخی سیاست ها در حوزه فرهنگ تذکر داد.

وی ضمن تقبیح تجلیل از برخی چهره های سینمای فاسد قبل از انقلاب گفت: چرا باید در جشنواره فیلم فجر که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می شود، از افراد فاسد به تجلیل و تکریم یاد شود و مسئولان حاضر در جلسه برای آنان کف بزنند.

رئیس دیوان عدالت اداری  خاطرنشان کرد: باز شدن فضا به این معنی نیست که افراد فاسد اهداف شیطانی خود را وارد نظام کنند و انتظار ما از مسئولین این است که حواس خود را جمع کنند.

سعید راد روز شنبه 12 بهمن ماه از بهروز وثوقی و محمدعلی فردین در مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم «فجر» تجلیل کرد.

دست بالای بشار اسد در تحولات سوریه

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه در گفت و گو با روزنامه حریّت گفته است دمشق امروز در موقعیت بسیار بهتری در مقابل مخالفان خود قراردارد، البته به لطف کمک هایی که سوریه از ایران دریافت کرده است.

او تاکید کرد: برای ایران، سوریه موضوع زندگی و مرگ است. برای ما، یک مسئله بشردوستانه است. برای روسیه، اما موضوع آب های گرم است، موضوع تنها منطق? امن موجود. روسیه مدام می گوید: «من این جنگ را به پایان می رسانم» من پیش از این گفته بودم که شعارهای جهان غرب محکم و جدی است، اما در این زمینه کارایی ندارد و تنها نوعی رجزخوانی است.

گل گفت:امروز، این دمشق است که موضع قوی تری دارد. دمشق چگونه به ژنو آمد؟ اگر دولتی انتقالی و پر قدرت از ژنو بیرون آمده بود، شاید می توانست امیدی برای آینده ایجاد کند که چنین اتفاقی نیافتاد.

وی تصریح کرد :مسئله تنها رویارویی رژیم و مخالفانش نیست. گروه های بسیاری درمیان مخالفان وجوددارند که درمیان خود اختلافات و درگیری هایی دارند.

انتهای خبر :: کد خبر : 1368610672670346241
 



موضوع مطلب : روایت تلویزیون آمریکا از مسافران پرواز انقلاب
دوشنبه 92 بهمن 14 :: 9:50 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1368665569892537069      تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 17:00

یک اقتصاد دان مطرح کرد:

هشدار نسبت به تورم 40 درصد در سال 93

یک اقتصاددان منتقد، پایه‌ریزی غلط اقتصادی در کشور را به دولت هاشمی نسبت داد که روند آن در دولت احمدی‌نژاد تشدید شد. وی سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی را ادامه روند غلط گذشته دانست و نسبت به تورم 40 درصد در سال 93 هشدار داد.

حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در پاسخ به این پرسش که آیا هر دولتی باید با طرح مشخصی برای حل مشکلات اقتصادی وارد صحنه شود، تصریح کرد:در کشور ما مشکل این بوده که حزب مشخصی نداریم . واقعیت است که جهت گیری ها و گرایش های سیاسی ما استنباط روشن و واحدی نسبت به سیاست های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیست ممکن است در جهت گیری های اقتصادی در خیلی از مواقع گرایش های سوسیالیستی دیده شود ولی در جهت گیری های فرهنگی گرایش های لیبرال داشته باشیم یا برعکس.

وی ادامه داد: جریان های تصمیم گیری در کشورمان دستخوش نوسانات زیادی است همچنین ضمن اینکه احزاب در ایران مقهور مد هستند؛آنچه امروزه در دنیا اتفاق افتاده سلطه نظام سرمایه داری و سیاست های نئولیبرال است.سرریزهای این تفکر در جهان سوم و روشنفکران ما هم دیده می شود البته من تصور می کنم که بخش اعظم اینها کاملاً برنامه ریزی شده است و بخشی هم مانند جاهای دیگر از مُد پیروی می کنند. یکی از کارهایی که این تفکرات دنبال می کنند این است که به مخالفان خود برچسب می زنند و می گویند اینها چپ یا سوسیالیست یا بی سواد و ... هستند. این یک ابزار کهنه است که هنوز کار می کند. در مورد ریاست جمهوری های کشور ما هم همینطور بوده است ؛ البته بنده قائل به عناوین نیستم و فکر می کنم باید به محتوا توجه کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با بیان این که  بعد از جنگ هجمه سرمایه داری وارد کشور شد و سعی کردند با نقد دوران جنگ این جریان فکری را طرد کنند؛اظهار داشت: این هجمه همچنان ادامه دارد یعنی ما اصلاً آینده نگری در سیاست ها و برنامه ها و اقتصادمان نداریم.این همواره سوال خود من بوده است که نمی شود یک نفر قهرمان دو صحنه کاملاً متفاوت باشد؛ آقای هاشمی رفسنجانی در دوران جنگ خطبه های عدالت اجتماعی می گفت ولی بعد از جنگ به نقد دوران جنگ می پردازد و بعد گفتمان ما به حمایت از سرمایه تغییر می کند؛ اینکه قهرمان هر دو عرصه یک نفر باشد خیلی عجیب است و این حکایت از آن دارد که درک عمیقی در سیاست گذاری هایمان نسبت به مسائل اقتصادی نداریم .

وی ادامه داد: طبیعتاً بعد از جنگ بخاطر اینکه راهبرد روشنی در اقتصاد وجود ندارد بلافاصله دستور کار بانک جهانی و صندوق بین المللی پول روی میز قرار می گیرد و آن سیاست ها اجرا می شود. تمام اسناد و مدارک این اتفاقات در آن سال ها موجود است.برخی معتقدند اسنادی برای این کار وجود ندارد باید متذکر شوم که اسناد تمام این کارها در بانک مرکزی موجود است. من خودم برخی از این اسناد را دیدم ولی چون مهر محرمانه دارد نمی توانم آنها را اعلام کنم.

راغفر با بیان این که چون سیاست روشنی نداشتیم و همه درگیر مسائل روزمره جامعه بوده اند توجهی به آینده نگری و برنامه ریزی نشد، تصریح کرد: به همین خاطر جامعه بی تجربه ما آرمان هایی را دنبال می کرد که خیلی با واقعیت های جامعه انطباق نداشت. من شخصاً فکر می کنم رویکرد آقای هاشمی برای فروکش کردن خصومت های غرب نسبت به ایران به عنوان راهی برای جامعه بعد از جنگ که با مشکلات جدی رو به رو بود درست بود.منتهی روش ها و اقداماتی که صورت گرفت کاملاً آسیب زا بود و کماکان این آسیب ها ادامه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که سیاست تعدیل  یعنی همان سیاستی که آقای هاشمی پایه ریزی کرد را آقای احمدی نژاد با قدرت بیشتری اجرا کرد؟ گفت: بله؛ سیاست های تعدیل ساختاری و آزادسازی قیمت ها بود که اسم آنها را هدفمندی یارانه ها گذاشتیم؛ اسم خصوصی سازی و واگذاری ها را در طرح تعدیل به اصل 44 تغییر داده و در ابتدا با نام سهام عدالت اجرا کردیم. اقداماتی که دولت وقت انجام داد با عناوین به ظاهر ارزشی اجرا شد.

استاد دانشگاه الزهرا سیاست های دولت یازدهم را متاثر از سیاست های قبلی عنوان کرد وتأکید کرد: دولت یازدهم نمی تواند این سیاست ها را نادیده بگیرد؛ به هر حال قرض های بالایی که دولت به جای گذاشته و تورم بالا نمی تواند در سیاست های جدید نادیده گرفته شود. اینکه الان مردم مجبورند دو یا سه شیفته کار کنند هزینه هایی است که بر جامعه تحمیل شده و طبیعتاً هیچ دولت و سیاست گذاری نمی تواند اینها را نادیده بگیرد بنابراین تصمیمات دولت مقید و مشروط می شود به سیاست هایی که قبلا گرفته شده است.نکته قابل توجه آن که ؛ پای تمام سیاست های غلط دولت های نهم و دهم مهر مجلس هم است. به همین خاطر مجلس نمی تواند منکر شود.

وی خاطرنشان کرد:آنچه ما از دولت ها انتظار داریم  ارائه یک "هدفگذاری مشخص" است، در سیاست اقتصادی نمی توانیم فقط شعار دهیم. برنامه پنجم توسعه یک مشت شعار است.

راغفر در خصوص عملیاتی شدن برنامه توسعه گفت: اصلا در عمل برنامه توسعه نداریم. باید توجه داشت که برنامه های اول، دوم، سوم و چهارم که تدوین شد آقای احمدی نژاد همان ابتدا که روی کار آمد گفت برنامه چهارم یک برنامه آمریکایی است. این اهانت به مجلس اصولگرای وقت بود ولی کسی چیزی نگفت و احمدی نژاد رسما اعلام کرد این برنامه را اجرا نخواهم کرد و اجرا هم نکرد. ما در مقاطعی آزمون و خطا کردیم ، نیروهای انقلاب نیروهای کم تجربه ای بودند اما امروزه نیروهای کارشناسی زیادی داریم اما جهت گیری های سیاسی و حذف آدم ها برای کشور خیلی پر هزینه است و کمتر به این موضوع توجه می شود.

وی معتقد است؛بخش عمده ای از فساد بسیار بالای فعلی در کشور بخاطر این است که افراد در جاهایی که هستند صلاحیت ندارند. در سالهای اخیر و در فضای ملتهب سیاسی بهترین فضا برای سوءاستفاده چی ها باز شد و فسادهایی مانند 3 هزار میلیارد تومان رخ داد؛ این فساد فقط در سایه این التهاب ها شکل می گیرد و این اصلی ترین دلیل عامل ایجاد فساد است.

راغفر درباره برنامه دولت یازدهم گفت: بنده هنوز چشم اندازی از دولت یازدهم ندیده ام البته شخصیت های اقتصادی که مسئولیت را در این دولت برعهده دارند می شناسیم اما بنظر می آید آدم ها در موضع استاد دانشگاه و بیرون از فضای سیاسی با کسی که پشت میز نشسته تفاوت هایی فاحشی پیدا می کند، بخشی از این بخاطر محدودیت ها و فشارهایی است که هنگام ورود به دولت وجود دارد.

وی ادامه داد:به نظر بنده دولت یازدهم در سیاست ها هیچ تغییری با دولت قبل ندارد وکماکان همان سیاست ها ادامه دارد.در این مدت منتظر بودیم که دولت جدید چه برنامه هایی ارائه می کند و از روی همین برنامه ها به تحلیل آن بپردازیم اما متاسفانه تا امروز چیز خاصی ندیده ایم. آنچیزهایی که از دولت بروز کرده خیلی قابل انتقاد است. بودجه سال 93 و تبصره 21 هدفمندی یارانه ها. بنظر بنده این تبصره 21 خیلی مساله مهمی است چراکه این تبصره ادامه سیاست دولت قبلی است. اگر فرصت شود می گویم که هیچ کسی از مرحله اول هدفمندی یارانه ها تحلیل نکرده است که این مرحله چه آثار مخرب اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته است.

استاد دانشگاه الزهرا درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت:اصلاً هیچ گونه آسیب شناسی از مرحله اول انجام نشده است. من از خیلی از نمایندگان مجلس سوال کردم به چه دلیل می خواهید فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کنید؟ پاسخ می دهند "قانون" است. در جواب می گویم این آیه قرآن نیست که حتما آنرا اجرا کنیم خودتان یک چیزی تصویب کردید که غلط بود و هزینه های بزرگی برای مملکت داشت. باید هر چه سریعتر جلوی آنرا بگیرید و قوانین مصوب را اصلاح کنید. حتی اگر بنا باشد اجرای هدفمندی ادامه پیدا بکند قطعاً باید قانون عوض شود. یکی از نقاط ضعفی که قانون هدفمندی داشت این بود که اصلاً مشخص نکرده بود که دولت چگونه باید افزایش قیمت بدهد. فقط نوشته اند قیمت ها به تدریج افزایش پیدا کند در اینجا دولت می تواند بگوید معنای من از افزایش تدریجی این است که 90 درصد قیمت ها را یک شبه افزایش دهم.

به گفته راغفر،سیاست هایی که الان در دولت یازدهم در حال اجراست در حقیقت ادامه سیاست های دولت دهم و نهم است اگرچه تفاوت هایی هم دارد ولی بازهم این تفاوت ها جدی نیست و می تواند مانند تبصره ها و بندهایی که هم اکنون در قانون است مورد توجه قرار نگیرد چراکه جریان فاسدی که در اقتصاد کشور رخنه کرده و در محافل تصمیم گیری حضور دارند "نقش آفرینند".

وی درباره تورم زا نبودن بودجه سال93 برخلاف بودجه سال 92 اظهار داشت: بستگی دارد که بودجه را چه چیزی در نظر بگیریم.اگر لایحه اول را به همراه تبصره 21 بعنوان بودجه 93 لحاظ کنیم تورم بالای 40 درصد را در سال آینده خواهیم داشت. اگر افزایش قیمت حامل های انرژی صورت بگیرد تورم بالایی را در سال آینده خواهیم داشت. البته میزان افزایش قیمت سوخت در سال 93 بیش از آن چیزی خواهد بود که تا کنون اعلام شده است چراکه برق را از حامل های انرژی جدا کرده اند و بنا شده 100 درصد درآمدهای حاصل از برق به همان حوزه اختصاص پیدا کند.

استاد دانشگاه الزهرا ادامه داد:افزایش قیمت برق به جز 52 هزار میلیارد تومانی است که بناست از طریق افزایش قیمت سوخت از مردم گرفته شود. بنابراین اینکه گفته می شود قیمت حامل های انرژی در سال آینده 85 درصد بالا می رود درست نیست چراکه این افزایش قیمت بیش از 100 درصد خواهد بود.

قطعاً افزایش قیمت سوخت بالای 100 درصد خواهد بود. البته آثار این افزایش قیمت خیلی مستقیم در هزینه های خانوار و بنگاه های اقتصادی نمایان خواهد شد بنابراین این افزایش قیمت ها قطعاً تورم زا خواهد بود. تورم بودجه سال آینده به نظر بنده بیش از تورم امسال و سال گذشته است.به نظر بنده تورم در سال آینده حداقل 40 درصد خواهد بود.(تسنیم)

12 انتهای خبر :: کد خبر : 1368665569892537069



موضوع مطلب : هشدار نسبت به تورم 40 درصد در سال 93
دوشنبه 92 بهمن 14 :: 9:49 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر

کد خبر : 1369488877151859895      تاریخ : دوشنبه 14 بهمن 1392 8:59روزنامه خندان

روزنامه خندان

کار از کارخانه خراب است

طنز در روزنامه های کشور کم پیدا می شود و این یعنی روزنامه ها کم لبخند می‌زنند و آنها که روزنامه می‌خوانند هم به تبعیت از رسانه محبوب شان کمتر می خندند. حکمت ستون روزنامه خندان، در این است که طنز همه روزنامه های کشور را جمع کنیم و در جام جم آنلاین برسانیم به دست تان تا هر صبح، دستکم در اینترنت گردی روزانه، لبخندی روی لب تان بنشیند.

سیاست روز : کار از کارخانه خراب است
دوست دارم برای استاد طوری کف بزنید که انگار به آرژانتین، نیجریه و بوسنی گل زده ایم.
جمله فوق از کدام "جواد" زیر است؟
الف) جواد هاشمی
ب) جواد نکونام
ج) جواد کاظمیان
د) جواد خیابانی

قائم مقام سابق سازمان میراث: سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ... نیست.
نقطه چین بالا را با یکی از گزینه های زیر پر کنید.
الف) استخر ماهی
ب) گاوداری
ج) زورخانه
د) مرغداری

نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس: در زمینه مسئله طلاق و ازدواج طرح جامع و کارشناسی شده تنظیم و به مجلس ارائه خواهد شد که وزارتخانه ای با عنوان وزارتخانه "طلاق و ازدواج" تشکیل شود.
به نظر شما و با توجه به این همه ایده پردازی و خوشفکری چه آینده ای در انتظار آقای نماینده خواهد بود؟
الف) ایشان دبیر کل سازمان ملل خواهند شد
ب) ایشان در راستای صادرات غیر نفتی به اروپا صادر می شوند
ج) ایشان فرار مغزها می کنند
د) هر سه گزینه بالا محتمل است

عبارت زیر یادآور کدام یک از ضرب المثل های شیرین فارسی است؟
وزیر دادگستری: در راستای مبارزه با فساد، در تعزیرات حکومتی بیش از ده نفر از همکاران ما بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفتند که عمدتاً از مدیران، رؤسای شعب و مستشاران بودند.
الف) هر چه بگندد نمکش می زنند / وای به روزی که بگندد نمک
ب) شریک دزد و رفیق قافله
ج) کار از کارخانه خراب است
د) هیچ کدام!!

شرق : خودکفایی در صادرات پایتخت به جهان

رییس انجمن پسته ایران گفت: در سال های اخیر میزان تولید پسته در کشور از 280هزارتن به 150هزارتن کاهش یافته است و متاسفانه اکنون کالیفرنیا پایتخت پسته دنیا لقب گرفته، در حالی که تا چندسال پیش این عنوان متعلق به کرمان بود. اینکه چیز عجیبی نیست. چیز عجیبی هم باشد چیز جدیدی نیست. چیز جدیدی هم باشد چیز غریبی نیست.
چیز غریبی هم باشد چیز بعیدی نیست. با آن فرمانی که ما دیدیم چهارچرخه اقتصاد و صنعت را می راندند، جز بار انحرافی به منزل نمی رسید.
حالا برای ثبت در تاریخ اعلام می کنیم که جز کالیفرنیا که شده پایتخت پسته، کجا پایتخت چی شده. قبلا اصفهان پایتخت که هیچی، رسما نصف جهان بود. الان نصف جهان اصلا نمی دانند اصفهانی وجود خارجی دارد. قبلا سیب گلاب داشتیم، الان سیب گلاب به روتون همه چیز خارجی در میوه فروشی ها پر است.قبلا قاووت داشتیم که قوت آدم را زیاد می کرد، الان پرورش اندامی ها جای قاووت، کراتین منوهیدرات نوترکس و گینر تانک ماسل آرمی سایتک TANK Muscle Army و پروتئین وی سلوکور Cellucor Whey و افتر مکس اپتیموم AfterMax Optimum می زنند به بدن.
قبلا فرش ایرانی داشتیم، الان روفرشی هم نداریم.
قبلا خاویار صادراتی داشتیم الان خواروبارمان هم وارداتی است. قبلا دلاک حسابی داشتیم، الان تایلند شده پایتخت ماساژدرمانی ایرانیان که حالشان خوب شود.
خلاصه قبلا پایتخت همه چیز بودیم، همه را دادیم رفت. منتها خودمان می رفتیم سانفرانسیسکو که پایتخت فرهنگی بود. الان به خودکفایی رسیده ایم و سانفرانسیسکو سرخود شده ایم.

کیهان : آفتابه!
گفت: یکی از اصحاب فراری فتنه گفته است؛ رابطه با آمریکا کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است!
گفتم: اولا  که آمریکا خودش با بزرگترین بحران اقتصادی روبروست، ثانیاً؛ یکی از اصلی ترین علل دشمنی آمریکا با ایران، جلوگیری جمهوری اسلامی ایران از غارتگری های آمریکاست و ثالثا؛ بیشترین بحران های اقتصادی و امنیتی در کشورهایی است که با آمریکا نزدیکترین روابط را دارند.
گفت: یعنی عقلشون به این مسئله روشن و بدیهی قد نمیده؟!گفتم: چه عرض کنم؟! یارو دست کشید روی آفتابه! یک غول جادو بیرون اومد و گفت؛ یک آرزو بکن! یارو گفت؛ یک خونه میخوام! و غول جادو گفت؛ مرد حسابی! اگر من خونه داشتم، توی آفتابه می خوابیدم؟!

تهران امروز : وای به روزی که رشوه گرفتن متداول بشود؟
آدم وقتی خبرها را می شنود نباید زود قضاوت کند. مثلا وقتی که فهرست زیرمیزی بگیران منتشر می شود آدم نباید بلافاصله لبخند موذیانه بزند و ابروهایش را بالا بیندازد و بگوید: بعله دیگه! همه این کاره اند!آدم باید برود مصاحبه های مسئولانه را بخواند، تکذیبیه ها را بخواند بعد خیالش راحت بشود که همه خوب و پاک و شریف هستند، همه، حتی همان ها هم که زیرمیزی می گیرند چون آدم از مسئولان می آموزد که بهتر است به جای عبارت ناخوشایند و دشمن شادکنی مثل «زیرمیزی» بهتر است از عبارت روشن و سرشار از امیدی مانند «دریافتی نامتعارف» استفاده کند.
 یا مثلا وقتی که در خبرها می خواند که قرار است بنزین و گاز و گازوئیل گران بشود نباید غر بزند و حرف های نامربوط بگوید وآب به آسیاب دشمنان بریزد.
آدم می تواند مانند مسئولان فکر کند و به جای تعبیر وحشتناک «گرانی» از عبارت زیبای «منطقی شدن قیمت» کمک بگیرد و خوشحال بشود و امیدوار بشود و لبخند بزند و حتی از این مدیران دلسوز و طراح منطقی شدن قیمت ها تشکر کند.
آدم پای اینترنت نشسته است و دارد برای خودش کارهای علمی و پژوهشی می کند و علم و ادب و هنر تولید می کند و کیف می کند و خوشحال است که ناگهان سرعت اینترنت کم می شود و نفس اش می گیرد و پت پت می کند.
خب آدم لابد دلش می خواهد که عصبانی بشود و بر باعث و بانی اش درود بفرستد چندان که افتد و دانی! اما می تواند با متانت تمام برود مصاحبه باعث و بانی اش را بخواند وببیند که این کم شدن سرعت اینترنت و این شل کن، سفت کن پیچ تکنولوژی ارتباطات چقدر برای سلامت فکری و فرهنگی مردم مفید است و چقدر دلسوزانه و کارشناسی شده است ؟ مثل تمام امور برنامه های مسئولانه دیگر از جمیع جهات!
آن وقت آدم وقتی پای اینترنت است هر لحظه منتظر است که سرعت کم بشود و ای میل قطع بشود و فیلتر بشود تا بداند که در این بازار اگر سودی است و اگر سلامت اخلاقی و فکری دارد از در و دیوار جامعه سرریز می شود، زیر سایه الطاف همین تدابیر مسئولانه و پایین کشیدن فتیله اینترنت است.
آه! اگر این تدابیر دلسوزانه نبود ممکن بود برخی از طبیبان مدعی به جای «دریافت نامتعارف» که حق مسلم شان است از مردم خدای ناکرده «زیرمیزی» بگیرند.
ممکن بود بانک ها به جای «کارمزد» از مردم «سود» بگیرند. حتی احتمال داشت که به جای پرداخت «تسهیلات» به سرشان بزند که به مشتریان «وام» بدهند.
اگر این تدابیر بی نظیر سلامت فکری و اخلاقی نبود برخی از آدم ها بی هیچ ملاحظه ای به جای آنکه بگویند «پول شیرینی بچه ها» یا خیلی تخصصی تر «حق تسهیل امور»، خیلی رک و پوست کنده از مردم درخواست «رشوه» می کردند. آن وقت اگر به جای پول شیرینی بچه ها و حق تسهیل امور، «رشوه گرفتن» متداول می شد چه خاکی به سرمان می ریختیم؟

قدس : مش غضنفر و وضعیت وخیم خط2 قطارشهری
چَنوَختیه آخِرای برج که مِره، یَک قُرونَم پول تَیِ جیبِ تُنبونُم نِمِمانه.
دیشبَم که عیالُم بِزِم گفتِگ تو خِنه هیچّه خوردنی نِدِرِم، هَموجور که داشتُم به ای فِکِر مِکِردُم که از کی قرض بیگیرُم ناسَن یادِ یَک رفیقُم افتادُم که یَک دُکونِ مَقبولی تو شهر دِره؛ بِرِیِهَمی کِلّه کِردُم سمتِ دُکونِش تا اَزِش یَک پولی قرض بیگیرُم. وَختی رسیدُم دَرِ دُکونِش اول فِکِر کِردُم اشتبایی آمدُم بِرِیکه هَمِّشه ایقذَر مشتری داشتِگ که اَندِزه یَکدِنه عَلَف شورو یَم اونجه جا نِبود ولی حالا هَم یَک کُخی تو دُکونِش بال نِمِزد.
رو جنساش تار عنکبوت تارتُ پارت بودُ اَندِزه یَک نیسان روشایِ خاک گیریفته بود. خودِشَم با اوقاتِ تلخ یَک گوشه نشسته بود. رفتُم تویُ بعدِ چاق سِلامتی بِزِش گفتُم یَره بِرِیچی به ای حالُ روز افتِدی؟
گفتِگ بِرِیکه چَنسال پیش آمَدَن جولو دُکونُم رِ کُلّیدَنُ زِمین رِ سولاخ کِردنُ رایِ رفتُ آمد مشتریایِ بستنُ گفتن مِخِم خطِّ دویِ قِطارشهری رِ اَزینجه بِکیشِمُ اگِر چَنماه تحمل کُنِن تِموم مِره. حالا اَزووَخت پَنسالی رَد مِره یُ هنوز یَک خُردویَم کار نِکِردَنُ فِقط با ای خِرابیاشا کارُ کاسبی مو رِ کِسات کِردنُ به خاکِ سیا نُشوندَنُم.
حالا مو یِ مَش غضنفر موندُم مسؤولایِ خطِّ2 قِطارشهری مِخَن رکوردِ مسؤولایِ خطِّ1 رِ تو طولانی رِفتنِ پُروجَشا بِشکِنَن که ایقذَر فِس فِس مُکُنَنُ لِفتِش مِدَن؟

انتهای خبر :: کد خبر : 1369488877151859895



موضوع مطلب : کار از کارخانه خراب است
دوشنبه 92 بهمن 14 :: 9:49 صبح ::  نویسنده : حاج آقا محمد رضا رنجبر
کد خبر : 1368870417809473744      تاریخ : یکشنبه 13 بهمن 1392 20:51اولاند,فرانسه,عکس

 

عکس مضحک اولاند در صفحه اول گاردین

روزنامه معتبر گاردین انگلستان در شماره آخر هفته خود عکسی از فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه را با هدف مسخره کردن او چاپ کرده است. باید اذعان کرد که عکس اولاند واقعا مضحک است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از لوپاریزین، فرانسوا اولاند روز جمعه را برای دیدار با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در انگلستان سپری کرده بود. روزنامه بسیار معتبر گاردین تیتر اول خود را به یک عکس از فرانسوا اولاند اختصاص داد و در بالای آن تیتر زد: خوب غذا خوردی، آقای رئیس جمهور؟ البته ما این ترجمه را برای تیتر گاردین «?Nice lunch, Monsieur le Président» انتخاب کردیم زیرا بهتر مقصود این روزنامه را می رساند.

در این عکس اولاند با گونه های بادکرده در حال دویدن است در حالی که کامرون در پشت سر قدم زنان و با حالتی بی خیال او را دنبال می کند.  

پیش از این ژست های مضحک ، گفته های نسنجیده و گاف های بی شمار اولاند سوژه های تقریبا هر روزه رسانه های فرانسوی بود. اما از چند هفته پیش با افشای رابطه جناب رئیس جمهور با ژولی گایه بازیگر فرانسوی روزنامه های بریتانیایی هم در مسخره کردن اولاند تردید نکردند.

به ویژه بسیاری از روزنامه های زرد این کشور عکس هایی از اولاند به اتفاق ژولی گایه را چاپ کرده و مقالاتی را در مورد هوس بازی های بی پایان و سیری ناپذیر آقای رئیس جمهور منتشر کرده اند.

البته رسانه های فرانسوی هم هنوز گریبان اولاند را در رابطه با این افتضاح جدیدی که بالا آورده است ، رها نکرده اند. رابطه اولاند با گایه موجب جدایی او از چندمین و آخرین شریک زندگی اش والری تریر وایلر شد.

مترجم: بهرام افتخاری-جام جم آنلاین

15 انتهای خبر :: کد خبر : 1368870417809473744
 



موضوع مطلب : عکس مضحک اولاند در صفحه اول گاردین
حاج حمید فاسونیه چی (متولد 1310، ارومیه) از چهره های آشنا در تاریخ معاصر استان آذربایجان غربی و ارومیه است. وی از نظامیان متدین و متعهد قبل از انقلاب اسلامی بود که در طول سالیان خدمت خود در ژاندارمری خدمات شایانی به ملت و کشورش انجام داد و با کژیها و عوامل وابسته به رژیم پهلوی در افتاد و مبارزه کرد. حاج حمید فاسونیه چی از دوران جوانی با روحانیت اصیل و متعهد و انقلابی آذربایجان غربی و استان لرستان (در سالهای خدمتش در آن استان) ارتباط صمیمی داشت و در راستای نشر ارزشهای دینی و معنوی و مبارزه با مفاسد موجود فعالیت می کرد. همین فعالیت ها که به نوعی رنگ و بوی مخالفت با رژیم شاهنشاهی داشت، باعث گردید که حفاظت اطلاعات هنگ ژاندارمری در ارومیه و خرم آباد لرستان علیه او پرونده سازی و زمینه را برای برکناری و اخراج او از ارتش هموار نماید. ولی فاسونیه چی با هوشیاری تمام و با همکاری همکاران متعهدش، زودتر از موعد اقدام به درخواست بازنشستگی کرد و اتفاقاً با درخواست وی موافقت گردید! بدین ترتیب استوار حاج حمید فاسونیه چی در 41 سالگی (اردیبهشت 1351) با حقوقی اندک بازنشسته شد و به عبارتی دیگر عناصر وابسته به شاه، وی را کنار گذاشتند.
 از آن پس فاسونیه چی در ارومیه آزادانه به فعالیت های فرهنگی، تعلیمی، اجتماعی و سیاسی اش با همکاری روحانیون انقلابی و متعهد ادامه داد. 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری آذربایجان غربی حاج حمید فاسونیه چی در جریانات انقلاب اسلامی در ارومیه از فعالان جدی و همفکر و همسنگر روحانی مجاهد حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی بود. حاج حمید پدر شهید (محمد فاسونیه چی) است.
 او بعد از انقلاب اسلامی مسئولیتهای مهمی داشته و در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است. حاج حمید فاسونیه چی که اینک در آستانه 80 سالگی قرار گرفته، همچنان دارای روحیه پرنشاط انقلابی است و خاطرات ارزشمندی از تاریخ شفاهی هفتاد ساله اخیر ارومیه و استان در گنجینه حافظه قوی خویش دارد و خاطرات ایام پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 در ارومیه از زبان وی شنیدنی است چرا که خود اوحاضر در صحنه بود. اخیراً حاج حمید فاسونیه چی با حضور در دفتر فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری آذربایجان غربی در ارومیه، به بیان فرازهایی از خاطرات و حوادث روز دوم بهمن 57 در ارومیه پرداخت که روز بسیار حماسی و به یاد ماندنی در تاریخ انقلاب اسلامی در منطقه به شمار می رود. فاسونیه چی در این رابطه گفت: ـ روز دوم بهمن 57  روزی سراسر حماسه و خاطره انگیز بود که این حماسه تاریخی و انقلابی با الهام از پیام های امام خمینی (ره) و به همت همه مردم ارومیه به ویژه روحانیون انقلابی پیرو خط امام و دیگر انقلابی های مؤمن پدید آمد و عوامل رژیم و مراکز حافظ تاج و تخت پهلوی از جمله شهربانی ارومیه را تا روز 22 بهمن منزوی ساخت و جرأت و جسارت را از آنها گرفت. از آن روز به بعد ابتکار عمل و کنترل اوضاع در واقع به دست انقلابی ها به فرماندهی حاج آقا حسنی (فرمانده شورای انقلاب اسلامی در ارومیه) افتاد و حرکت به سوی پیروزی نهایی انقلاب اسلامی سرعت گرفت . فاسونیه چی از فعالیت گروه های مسلح انقلابی در دوم بهمن 57 ارومیه گفت: در آن روز گروه های مسلح به فرماندهی حاج آقا حسنی و در نتیجه تصمیم گیری ستاد عملیاتی انقلاب اسلامی، در هفت یا هشت نقطه حساس شهر ارومیه بویژه در اطراف مسجد اعظم، خیابان امام خمینی، خیابان شهید باکری و حوالی بازار از هنگام اذان صبح مستقر شده بودند تا از حضور پرشور مردم در راهپیمایی دوم بهمن در مقابل هجوم عناصر مسلح رژیم حراست نمایند، زیرا شورای انقلاب اسلامی که بنده نیز افتخار حضور در آن را داشتم به این نتیجه رسیده بود که اگر فردا با سلاح به دفاع از مردم نپردازیم، عناصر رژزم، مردم را سرکوب کرده و کشتار بزرگی راه می اندازند و قتل عام  می کنند این پیش بینی شورای انقلاب درست بود، زیرا فردا یعنی دوم بهمن 57 عمال سرکوبگر رژیم  تانکهایی را هم از لشکر 64 ارومیه برای سرکوب راهپیمایی مردمی و زیر گرفتن و له کردن مردم به خیابان آورده بودند. اگر گروه های مجاهد مسلح انقلابی به فرماندهی حاج آقا حسنی در آن مسیرها نبودند و از مردم دفاع نمی کردند، بی شک راهپیمایی و حرکت انقلابی مردم را سرکوب می کردند و کشتار بزرگی را به وجود می آوردند و جلو پیشرفت انقلاب در این شهر را می گرفتند. حاج حمید فاسونیه چی در باره علت شلیک گلوله تانک به گنبد مسجد اعظم که مرکز انقلاب بود، گفت: - یک گروه مسلح به فرماندهی خود حاج آقا حسنی و با حضور ایشان در پشت بام مسجد اعظم مستقر شده بود، گروهی دیگر در پشت بام بازار بزرگ ارومیه به فرماندهی بنده، گروهی در پشت بام بانک شهریار در نزدیکی مسجد اعظم و چند گروه دیگر در خیابان امام، خیابان باکری و ... وقتی عوامل مسلح رژیم و مأموران شهربانی به فرماندهی سرهنگ مهپور (فرمانده جنایتکار شهربانی استان) و تانک سواران به دستور سرهنگ هوشنگی به سوی مردم شلیک کردند و خواستند با تانک مردم را زیر بگیرند و له کنند، گروه های مسلح انقلابی از پشت بام مسجد اعظم و پشت بام بازار (به فرماندهی بنده) و ...به دفاع از مرم پرداخته به سوی تانک و راننده آن شلیک کرند. آنها در این حال با تانک به سوی گنبد مسجد اعظم شلیک کره، گنبد را سوراخ کردند که اگر گلوله تانک به قسمت اساسی یا ستون مسجد اصابت می کرد، بی شک سقف فرو می ریخت و چند صد نفر از مردم را در داخل مسجد می کشت و گروه مسلح پشت بام مسجد و خود حاج آقا حسنی را به خاک و خون می کشید، ولی خوشبختانه هر دو گلوله تانک به فضای خالی گنبد اصابت کرد و آسیب اساسی و ویرانگر وارد نشد.
فاسونیه چی ادامه داد: بلافاصله بعد از آن صحنه جنایتکارانه، عوامل مسلح رژیم و تانک از ترس هجوم بی امان انقلابیون مسلح، صحنه را ترک کردند و رفتند. البته تعدادی از عوامل و مأموزان مسلح شهربانی در آن ماجرا به تیر گروه های مسلح ما کشته شدند. تعدادی از مردم عادی هم در نتیجه شلیک گلوله توسط عناصر شهربانی شهید شدند، حتی در میان شهداء کودک و نوجوان هم بود ... از آن روز به بعد دیگر عناصر شهربانی جرأت نکردند با مردم مواجه شوند زیرا گروه های مسلح انقلابی که آن زمان «مجاهد» گفته می شد و حاج آقا حسنی فرمانده ایشان بود و بنده هم از ایشان بودم، با سلاح مراقب اوضاع بودند و از مردم و شهر دفاع می کردند تا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در 22 بهمن 57 به پیروزی شکوهمند و تاریخی خود رسید و مردم تحت حاکمیت نظام اسلامی سرنوشت خود را تعیین کردند.



موضوع مطلب : حماسه 2 بهمن،نقطه عطفی درتاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی
<   1   2   3   4   5   >>   >