سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان
کیوسک بین‌المللی «تابناک»
بحث درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا به منظور حل بحران عراق، امروز نیز در صدر مطالب مطبوعات جهان جای دارد، به گونه ای که حتی اخبار و تحلیل‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران که هم‌اکنون در وین در جریان است، تحت‌الشعاع این موضوع قرار گرفته است. با این حال، برخی مطبوعات جهانی نیز موضوعات مربوط به مذاکرات را پوشش داده اند.
کد خبر: 408740
تاریخ انتشار:27 خرداد 1393 - 09:00-17 June 2014
تأکید انگلیس بر ضرورت همکاری ایران و غرب در موضوع عراقبحث درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا به منظور حل بحران عراق، امروز نیز در صدر مطالب مطبوعات جهان جای دارد، به گونه ای که حتی اخبار و تحلیل‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران که هم‌اکنون در وین در جریان است، تحت‌الشعاع این موضوع قرار گرفته است. با این حال، برخی مطبوعات جهانی نیز موضوعات مربوط به مذاکرات را پوشش داده اند.

تأکید انگلیس بر ضرورت همکاری ایران و غرب در موضوع عراق

به گزارش «تابناک»، در این زمینه، در پی انتشار مواضعی از قول مقامات آمریکایی درباره احتمال درخواست کمک آمریکا از ایران در موضوع عراق، کاخ سفید با انتشار بیاینه ای، توضیحاتی ‌در این زمینه داده است.

به نوشته «رویترز»، کاخ سفید اعلام کرده، گفت‌‌و‌گوهای احتمالی با ایران درباره عراق راجع به همکاری دو کشور نخواهد بود، بلکه در این گفت‌و‌گوها از ایران خواسته خواهد شد تا ضمن اعمال فشار بر دولت نوری مالکی، از وی بخواهد مسائل عراق را ‌غیر فرقه ای حل و فصل کند. در این بیانیه تأکید شده که این گفت‌و‌گوها درباره همکاری یا حتی هماهنگی نظامی ایران و آمریکا در عراق نخواهد بود.

تأکید انگلیس بر ضرورت همکاری ایران و غرب در موضوع عراق

این در حالی است که این بار، وزیر خارجه انگلیس بر ضرورت همکاری ایران و غرب به منظور حل بحران عراق تأکید کرده است. به نوشته خبرگزاری کویت، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفته، ایران و غرب نفع مشترکی در مبارزه با افراط‌گرایانی دارند که کنترل برخی مناطق عراق را به دست گرفته اند. 

وی همچنین ضمن اشاره به وضعیت روابط ایران و انگلیس، اظهار داشته، تحولات مثبتی رخ داده که مشتمل بر برداشتن گام‌هایی بیشتر در راستای گسترش روابط دو کشور بوده است. وی در این زمینه به گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر خود با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره تحولات عراق اشاره کرده است.

تأکید انگلیس بر ضرورت همکاری ایران و غرب در موضوع عراق

در این میان، رژیم اسرائیل نسبت به احتمال شکل‌گیری هر گونه همکاری میان ایران و آمریکا در عراق ابزار نگرانی کرده است. «جروزالم پست» می‌نویسد یووال اشتینیتز، وزیر امور راهبردی رژیم اسرائیل ضمن ابزار نگرانی از همکاری احتمالی تهران و واشنگتن در عراق، گفته هر گونه همکاری میان قدرت‌های جهانی و ایران نیز نباید سبب کند شدن تلاش‌ها برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران شود. این مقام اسرائیلی گفته، نباید به ایران اجازه داده شود تا نفوذ و گستره فعالیت خود را در کشور عراق که شیعیان در آن اکثریت را تشکیل می دهند، بیش از پیش افزایش دهد. 

تأکید انگلیس بر ضرورت همکاری ایران و غرب در موضوع عراق

اما در موضوع مذاکرات هسته‌ای، روزنامه «عرب نیوز» اظهارات یک مقام آمریکایی را بازتاب داده که از آغاز روند نگارش متن توافق‌نامه جامع هسته‌ای خبر داده است. این روزنامه می‌نویسد، یک مقام ارشد آمریکایی اظهار داشته ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، از زمان مذاکرات قبلی خود در ماه می، روند نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه جامع را آغاز کرده‌‌اند و این روند در دور کنونی نیز ادامه خواهد یافت.

وی گفته: «‌در آخرین دور، مقداری از کار نگارش پیش‌نویس انجام شد. میزان اندکی از این کار انجام شده و انتظار می‌رود در دور کنونی، پیشرفت بیشتری در این زمینه حاصل شود». 

تأکید انگلیس بر ضرورت همکاری ایران و غرب در موضوع عراق

در پایان در مطلب دیگری در همین موضوع، روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز به نقل از یک مقام دولتی آمریکا، از عزم ایران برای ‌توافق نهایی هسته ای تا بیستم ژوئیه خبر داده است.

این مقام آمریکایی گفته، ایران در تلاش است تا در مدت باقی مانده از ضرب‌الاجل شش ماهه، به توافق نهایی با گروه 1+5 دست پیدا کند. وی ضمن بیان اینکه هفته جاری، در روند توافق هسته‌ای ایران بسیار مهم است، گفته هر دو طرف به شدت تلاش دارند تا یک توافق‌نامه خوب از مذاکرات به دست آید. با این حال، وی تأکید کرده هنوز شکاف‌های مهمی میان دو طرف مانده و کار دشواری در پیش است. 



موضوع مطلب : تأکید انگلیس بر ضرورت همکاری ایران و غرب در موضوع عراق