سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان
کیوسک بین‌المللی «تابناک»
انتقادات سناتورهای تندروی آمریکایی از روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، احتمال تغییر در رآکتور آب سنگین اراک به عنوان بخشی از فرایند توافق نهایی، واکنش روسیه به هشدار آمریکا درباره قرارداد نفتی با ایران، اظهارات یک مقام پاکستانی درباره خط لوله گاز ایران- پاکستان و تحلیل یک خبرگزاری از روابط ایران و جمهوری آذربایجان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: 391963
تاریخ انتشار:22 فروردین 1393 - 08:00-11 April 2014
واکنش روسیه به تهدیدات آمریکا علیه روابط نفتی مسکو - تهرانانتقادات سناتورهای تندروی آمریکایی از روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، احتمال تغییر در رآکتور آب سنگین اراک به عنوان بخشی از فرایند توافق نهایی، واکنش روسیه به هشدار آمریکا درباره قرارداد نفتی با ایران، اظهارات یک مقام پاکستانی درباره خط لوله گاز ایران- پاکستان و تحلیل یک خبرگزاری از روابط ایران و جمهوری آذربایجان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

واکنش روسیه به تهدیدات آمریکا علیه روابط نفتی مسکو - تهران

به گزارش «تابناک»، با وجود پایان یافتن دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، امروز نیز بخشی از مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» از انتقادات شدید نمایندگان کنگره آمریکا از دولت این کشور به واسطه نحوه اداره مذاکرات هسته ای با ایران خبر داده است. این سایت با اشاره به جلسه اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا با اعضای کمیته روابط خارجی سنای این کشور، می نویسد در این جلسه، جان مک کین ضمن انتقاد از سیاست خارجی دولت اوباما، گفته که به اعتقاد وی مذاکرات هسته ای شکست خواهد خورد. در این جلسه، شماری دیگر از سناتورهای تندروی آمریکایی نیز انتقاداتی را در این زمینه مطرح کرده اند.

واکنش روسیه به تهدیدات آمریکا علیه روابط نفتی مسکو - تهران

اما در بحث از محتوای احتمالی توافق هسته ای میان ایران و 1+5، برخی مطبوعات و رسانه ها، از جمله «دیلی استار» لبنان با اشاره به سخنان اخیر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از احتمال ایجاد تغییراتی از سوی ایران در رآکتور آب سنگین اراک به منظور کاهش خروجی پلوتونیوم این رآکتور خبر داده اند. به اعتقاد دیلی استار، سخنان صالحی نشانه ای از امکان پذیری این موضوع است که ایران با دادن امتیازاتی بر سر رآکتور اراک، نسبت به حل و فصل این مسئله و رفع نگرانی های طرف مقابل اقدام کند. این روزنامه اشاره می کند که سرنوشت رآکتور اراک، یکی از مهمترین موضوعات مطرح در مذاکرات هسته ای ایران است.

واکنش روسیه به تهدیدات آمریکا علیه روابط نفتی مسکو - تهران

در میان دیگر مطالب، روزنامه «هاآرتص» به موضوع تلاش ایران و روسیه برای امضای یک قرارداد نفتی پرداخته و از بی اعتنایی روسیه نسبت به هشدارهای آمریکا در این زمینه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، معاون وزیر خارجه روسیه ضمن رد هشدرهای آمریکا در زمینه امضای قرارداد نفتی مذکور، گفته مسکو مرعوب تهدیدات آمریکا نخواهد شد. سرگئی ریابکف در ادامه گفته افزایش تجارت میان ایران و روسیه، یک فرایند طبیعی است که هیچ گونه چالش سیاسی یا اقتصادی را متوجه هیچ کسی نمی کند. هاآرتص اشاره می کند که جان کری اخیراً هشدار داده قرارداد نفتی ایران و روسیه می تواند سبب برانگیخته شدن تحریم ها شود.

واکنش روسیه به تهدیدات آمریکا علیه روابط نفتی مسکو - تهران

در مطلب دیگری درباره تحریم ها، روزنامه «پاکستان تودی» اظهارات یکی از مقامات ارشد پاکستانی را بازتاب داده که وجود تحریم های بین المللی را مهمترین دلیل عدم پیشرفت پروژه انتقال گاز ایران به این کشور دانسته است. به نوشته این روزنامه، شهید خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفته تفسیرهای نادرست زیادی درباره نیات دولت پاکستان در پروژه خط لوله گاز ایران به این کشور وجود داشته، اما تحریم های بین المللی علیه ایران، مهمترین مانعی بوده که جلوی پیشرفت پروژه مذکور را گرفته است. به گفته وی، در صورتی که تحریم ها برداشته شود، ساخت خط لوله مذکور ظرف مدت 30 ماه انجام خواهد گرفت. 

واکنش روسیه به تهدیدات آمریکا علیه روابط نفتی مسکو - تهران

در نهایت، در پی سفر اخیر رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به ایران و دیدار وی با مقامات ایرانی، خبرگزاری «ترند» با انتشار مطلبی از شکل گیری یک مرحله جدید در روابط ایران و جمهوری آذربایجان سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد دیدار الهام علی اف از ایران و بحث درباره موضوعات راهبردی در این سفر را باید بهع عنوان مرحله ای جدید در همکاری ها میان دو کشور ارزیابی کرد. در همین حال، این سفر پایه و اساسی را برای توسعه بیشتر همکاری ها میان دو کشور فراهم می کند. البته نویسنده این مطلب در ادامه با لحنی اغراق آمیز، دلیل توسعه روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل گیری این تحلیل در ایران دانسته که بدون آذربایجان، ایران نمی تواند هیچ دستاوردی در سطح منطقه داشته باشد!



موضوع مطلب : واکنش روسیه به تهدیدات آمریکا علیه روابط نفتی مسکو - تهران