سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حامیان ولایت __ خادمین امت
درباره وبلاگ


صفحات وبلاگ
نویسندگان

امام جمعه ارومیه، از خاطرات انقلاب می گوید

او می گوید: مخالفت من با رژیم شاه به ایام جوانی باز می گردد، در سال هایی که کسی جرآت حرف زدن بر علیه رژیم طاغوت را نداشت ، ما هسته هایی برای مبارزه مسلحانه داشتیم و در جلساتی که برگزار می کردیم ، چگونگی جنگ با رژیم را بررسی و در بسیاری از موارد نیز به اجرا می گذاشتیم که به شدت رژیم از حرکات ما دچار وحشت شده بود.

 

وی افزاید: مخالفت و مبارزات من به شاه و رژیم خودکامه او ختم نمی شد بلکه زمانی که فرقه دمکرات به رهبری پیشه وری در آذربایجان حکومت خود مختار تشکیل داده بود، مبارزات خود را متوجه این گروهک پوشالی و وابسته کردیم و با جنگ و گریز های چریکی ضربات سختی را به آنها وارد کردیم.

امام جمعه ارومیه می گوید: حرکات و مبارزات مسلحانه ما در این ایام کاملا پنهانی نبود ، بعضی وقت ها با شور جوانی که داشتیم، علنی حرکاتی را انجام می دادیم ولی از آنجائیکه مردم مسلمان بودند و هیچ تمایلی به فرقه دمکرات نداشتند، همواره از ما حمایت می کردند .

وی می افزاید: انقلاب اسلامی و حذف رژیم شاهنشاهی یکی از آرزوهای من و بسیاری از مردم مسلمان بود ولی به دلیل آماده نبودن زمینه های اجتماعی و سیاسی شکست رژیم طاغوت برای ما دور از انتظار به نظر می رسید ، تا اینکه حضرت امام خمینی (ره) وارد صحنه مبارزات با رژیم شاه شد.

حجت الاسلام حسنی اضافه می کند: قبل از حوادث 15 خرداد من با امام (ره) آشنا شده بودم و تا حدودی افکار و اندیشه های ایشان را می شناختم ، بعد از حوادث 15 خرداد من و همه انقلابیونی که آرزوی تشکیل یک حکومت بر اساس اسلام و قرآن را داشتیم دل در گرو آن حضرت نهادیم و منتظر دستورات ایشان ماندیم.

وی می گوید: من اطلاعیه ها و بیانیه های حضرت امام (ره) را پی گیری می کردم و می خواندم، برای اینکه در زمان مورد نیاز بتوانیم کار را یکسره کنیم از راه های مختلف شروع به تهیه و ذخیره سازی سلاح و مهمات کردیم و از هر موقعیتی نیز برای مسلح کردن همفکران خود استفاده کردیم تا روز موعود فرا رسید.

امام جمعه ارومیه می افزاید : ساواک از حرکات ما چندان بی خبر هم نبود و در مقاطع مختلف مزاحم ما می شد ولی به دلیل رعب و وحشتی که در دل آنها انداخته بودیم ، کار چندانی از دستشان بر نمی آمد و شاید هم خواست خدا بود که آنها نتوانستند ما را مهار کنند .

وی اضافه می کند: با شروع انقلاب تا دوم بهمن ماه 57 ما چندین حمله مسلحانه به پاسگاه های رژیم شاه انجام دادیم که با این حرکات ما نیروهای رژیم شاه وضعیت انفعالی به خود گرفته و دست مجاهدان و انقلابیون برای انجام کارهای بزرگ باز شد.

حجت الاسلام حسنی می گوید: بر اساس اطلاعیه هایی که نیروهای مسلح رژیم شاه در ارومیه صادر می کردند ، ما نیز موضع خاص خود را داشتیم تا اینکه ارتش شاهنشاهی برای متفرق کردن انقلابیونی که در مسجد اعظم ارومیه گردآمده بودندن به خیابان ها آمدند.

وی می افزاید: درست در زمانی که تانک های رژیم شاه به طرف مسجد اعظم ارومیه حرکت می کردند، من بالای منبر مسجد اعظم به مردم ارومیه درس اسلحه شناسی می دادم، وقتی شنیدم که هدف تانک های شاه، مسجد اعظم است، با صدای بلند فریاد زدم" ای مردم آماده باشید ،هدف گیری کنید، شعاع دید تیرانداز، روزنه دید، نوک مگسک، قلب شاه" .

امام جمعه ارومیه اضافه می کند: این فرمان در حالی صادر شد که می دانستم مامورین ساواک اطراف ما را گرفته اند، یکی از همین مامورین خواست به من تعرض کند که زیر دست و پای مردم انقلابی ارومیه له شد.

نمایده ولی فقیه در آذربایجان عربی اضافه می کند: طولی نکشید تانکها اطراف مسجد اعظم را گرفتند و با شلیک توپ به کنبد مسجد اعظم قصد ایجاد رعب وحشت داشتند، غافل از اینکه حسنی و مجاهدان مسلح بالای بام مسجد انتظار آنها را می کشند.

حجت الاسلام حسنی می گوید: جنگ شروع شد و از هر دو طرف آتش سنگینی بر روی طرف مقابل گشودند تا بلاخره ارتشیان شاه تاب مقاومت نیاورده و به سرعت به سوی پادگان عقب نشستند و شهر ارومیه به دست انقلابیون افتاد.

به گفته امام جمعه ارومیه، بعد از آن حادثه و درگیری سنگین، نیروهای شاه دیگر جرات حضور در خیابان ها را نیافتند تا اینکه در 22 بهمن رژیم سقوط کرد و مردم به آرزوهای دیرینه خود دست یافتند.

امام جمعه ارومیه می گوید: انقلاب اسلامی خونبهای هزاران شهیدی است که دل در گرو امام (ره) و اسلام و قرآن داشتند و با حلق حماسه ای جاویدان نام خود را در تاریخ ثبت کردند.

حجت الاسلام حسنی اضافه می کند: 22 بهمن در یک روز خلق نشد، بلکه ملت قهرمان ایران با خلق حماسه های مختلفی چون 15 خرداد ، 19 دی ، 30 تیر ، 16 آذر مسیر پیروزی انقلاب را فراهم کردند و با تقدیم هزاران شهید به این پیروزی بزرگ دست یافتند .

وی اظهار داشت: نقش آذربایجان غربی در پیروزی انقلاب فراتر از سایر استانهاست مردم این استان میان دو گروه قرار داشتند که هر دو قلب ملت را نشانه گرفته بودند، احزاب گروهکهای محارب از یک طرف و نیروهای طاغوت از طرف دیگر مانع بزرگی بر سر راه پیروزی و تداوم انقلاب بودند

به گفته حجت الاسلام حسنی، اگر نگاهی به تاریخ مبارزات مردم آذربایجان غربی بیاندازیم خواهیم دید مردم استان برای پیروزی انقلاب در دو جبهه جنگیده اند یکی در برابر احزاب گروهک های وابسته و ضد انقلابی و دیگری در بابر طاغوت که هر دو نیروی زیادی از انقلابیون گرفت.

امام جمعه ارومیه می گوید :دوم بهمن 57 را می توان نخستین و زیباترین گام مردم این استان در مبارزه با طاغوت خواند، هیچ استانی این جسارت را نیافت تا در مقابل رژیم طاغوت این گونه قد علم کند، جنگ مسلحانه ابهت طاغوت را در هم شکست و نغمه شکست را در گوش آنان نجوا کرد.

وی اضافه کرد: به جرات می توان گفت مردم این استان سهم بسزایی در پیروزی انقلاب داشته اند که این رشادت ها نباید در غبار زمان گم شود بلکه باید در دل تاریخ جاودانه بماند .

امام جمعه ارومیه در بخش دیگری از این گفت و گو به حمله چماقداران به شهر ارومیه اشاره کرد و افزود : این افراد چماقدار، برای حمایت از رژیم طاغوت به خیابانها ریخته بودند، آنها انقلابیون را خرابکار می نامیدند و با چماق و بیل به جنگ مبارزین آمده بودند، اما نیروهای انقلابی مبارزه سرسختانه با آنها داشتند و در نهایت موفق شدند آنها را عقب برانند.

وی اضافه کرد : مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که پس مانده های استکبار و از همه مهمتر احزاب و گروهک ها در شهرهای آذربایجان غربی جولان میدادند یکی از این شهرها نقده بود، شهری که نادر علیزاده ها ، ناصر علیزاده ها ، اسدالهی ها و صدها مبارز دیگر برای رهایی آن مبارزه کردند.

وی اضافه کرد: خوب به یاد دارم چگونه به تنهایی سوار تانک شده و فریاد مرگ برطاغوت سر داده و گروهکها را به رگبار بستم کاش همان لحظه ها می ماندند تا بار دیگر قلب دشمنان را نشانه می گرفتم.

وی گفت: آن روز زنی در نقده پیش من آمد سراپایش آغشته به نفت بود، گفت این کار را کرده ام تا اگر گروهک ها حمله کردند خود را آتش بزنم، به او گفتم اسلحه بدست بگیر و مبارزه کن و او نیز چنین کرد.

حجت الاسلام حسنی یاد آورشد : در طول انقلاب و حضور در صحنه های مختلف شرایطی فراهم شد تا همیشه مسلح باشم به همین خاطر وقتی برای ملاقات حضرت امام (ره) رفتم، مسلح بودم که اجازه ورود ندادند، اما من قبول نکردم ، پس از اینکه به امام (ره) اطلاع دادند حسنی مسلح آمده، بلافاصله اجازه ورود داد و آنجا خطاب به نیروهای دیگر گفت همه باید مثل آقای حسنی مسلح باشیم .

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد : امام (ره) در آغاز پیروزی انقلاب خبر از آینده ای داد که دیکتاتورها سقوط خواهند کرد، اولین نامه اش را به گورباچف نوشت دیری نگذشت اتحاد جماهیر شوروی فرو پاشید، اما غربی ها باز هم باور نکردند ولی امروز پس ازگذشت 33 سال، خیزش های اسلامی جهان را فراگرفته و امروز منویات حضرت امام خمینی (ره) یکی پس از دیگر محقق می شود.

امام جمعه ارومیه ادامه داد : جهان غرب همه ساله راهپیمایی های 22 بهمن را رصد می کند تا شاهد خیابان های خالی از مردم باشد اما همواره حضور مردم آرزوهای آنها را نقش بر آب کرده است.

وی افزود : استکبار جهانی تاکنون دست به توطئه های مختلفی زده تا نظام اسلامی را نابود کند اما با یاری خداوند و وفاداری مردم پیوسته با ناکامی رو به رو شده است.

حجت الاسلام حسنی خاطرنشان کرد : حضور مردم در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب در حقیقت پیمانی دوباره با آرمان های بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی است .

امام جمعه ارومیه ادامه داد : تاریخ جهان هرگز حماسه ای نظیر انقلاب اسلامی را در خود ثبت نخواهد کرد ، انقلاب ایران با هدایت و فرماندهی عالمی برجسته و با هدف ظلم ستیزی شروع شد و با وفاداری و پشتیبانی مردم بر قله پیروزی رسید.

/583/8135

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 308062



موضوع مطلب : امام جمعه ارومیه، از خاطرات انقلاب می گوید